J. Bakker Geplaatst: 17 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 17 augustus 2018 Ik vindt de mijne snel genoeg dus ik zie niet de noodzaak om hem te vervangen, ik weet nu wat ik heb en als je er een ander blok in legt weet je nooit echt wat je krijgt Quote
Roy Schröder Geplaatst: 17 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 17 augustus 2018 ik heb ook idd de Rover uitvoering met 122 PK, en ben qua vermogen hardstikke tevreden moet ik zeggen. Tussen die van Tim met 160 Pk en die van mij zou een halve seconde zitten van 0 to 100. vind het lage koppel ook ook erg prettig bij de Rover. btw; de Toyota uitvoeringen zijn zwaarder en daardoor minder snel dan de Rover uitvoeringen met ongeveer hetzelfde vermogen. ik heb me laten vertellen dat je bij Toyota uitvoeringen 20 tot 30 pk meer moet hebben tov de Rover uitvoeringen om op dezelfde snelheid uit te komen. Verder heeft de Toyota uitgevoerde Elise een hoog koppel, dat komt pas los bij zo'n 6500 toeren. dat janken heeft ook wel wat, maar dat verklaard mss het hoge olieverbruik op den duur... een andere optie voor meer snelheid is een Honda K20 conversie. Quote
Klaas van Veluw Geplaatst: 18 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 18 augustus 2018 is inderdaad een hele gave combi lotus met honda maar zou dit ook legaal op kenteken te krijgen zijn Quote
Richard Aerdts Geplaatst: 18 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 18 augustus 2018 Wel eens gereden met een speedster 2.2 met supercharger? Denk dat je dat eens moet doen. Ik heb veel auto's gereden maar blijf de speedster 2.2 sc het beste van 2 werelden vinden. Je kunt heel snel rijden als je wilt maar ook super toeren. Koppel is op elk ogenblik voldoende aanwezig, kosten technisch is het lachen. Quote
Tim Valk. Geplaatst: 18 augustus 2018 Auteur Rapporteer Geplaatst: 18 augustus 2018 Heb bij je gezeten en inderdaad, gaat als een trein Quote
Roy Schröder Geplaatst: 18 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 18 augustus 2018 speedster met supercharger is idd werelds. Honda en Audi motoren in een elise komen vaak voor, dus ik neem aan dat het geen probleem is dit op kenteken te krijgen. het schijnt wel een dure grap te zijn, de meeste spreken van bedragen van 10 to 15 duizend euro voor de totale ombouw. tweedehands zijn deze wagens ongeveer maar zo'n 5 duizend meer waard, dus bij aanschaf loont het zich om naar dit soort elise's om te kijken mocht je dit willen. Quote
Roy Schröder Geplaatst: 18 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 18 augustus 2018 (aangepast) persoonlijk vind ik deze ombouw één van de mooiere. ben alleen bang om zoiets uberhaupt op kenteken te krijgen giga duur zal zijn. 18 augustus 2018 aangepast door Roy Schröder Quote
Roy Schröder Geplaatst: 18 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 18 augustus 2018 (aangepast) 18 augustus 2018 aangepast door Roy Schröder Quote
Roy Schröder Geplaatst: 19 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 19 augustus 2018 benzineleidingen/slangen en pakkingen. hoelang gaan deze mee ? ik weet dat er een houdbaarheidsdatum op slangen staat, maar hoe zit het met pakkingen en andere afdichtingenin een leidingsysteem van bv de elise ? Quote
Klaas van Veluw Geplaatst: 19 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 19 augustus 2018 min maal 20 jaar 😂 de meeste elise`s zitten de orginele brandstof leidingen nog in houdbaarheids datum nog nooit van gehoord ...houdbaarheid afhankelijk van invloeden van buiten af zonlicht, vocht, medium, beweging,buigradius,stalling etc vervangen bij lekkages,(droogte) scheuren en corrosie vorming pershulsen of slangen klemmen kan een jaar zijn maar ook meer dan 20 jaar afhankelijk waar het van gemaakt is er zijn zoveel soorten op de markt bij onderhouds werkzaamheden de zachte delen altijd vervangen zoals o ringen pakkingen,etc Quote
Roy Schröder Geplaatst: 19 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 19 augustus 2018 vind er niks over terug vandaar dat ik het me afvroeg... Bij oudere wagens heb je doorgaans alleen maar rubberen slangen, deze krijg je overigens ook in zat kwaliteiten. Het is dus ff opletten bij de aanschaf ervan. Bij mijn oude Lotus seven had ik destijds alles vervangen op een gegeven moment, maar dat is ook niet zo'n moeilijk karwei en duidelijk zichtbaar wat vervangen moet worden. gezien het brandstof leiding systeem van de Elise anders is; aluminium leidingen enz waar gegarandeerd ook afdichtingen tussen zitten, zullen die ook niet het eeuwige leven hebben. op een lekkage zou ik liever niet gaan wachten, daar dit niet altijd opmerkzaam hoeft te zijn, en wel eens voor die tijd te laat kan zijn. even terzijde; weet wel dat de E10 brandstof verwoestend is voor rubber delen zoals slangen en pakkingen maar ook aluminium, zink aantast. bovendien is deze benzine maar 6 weken houdbaar waarna deze benzine gaat splitsen en vocht gaat aantrekken, dat kan weer zorgen voor doorroesten van ijzeren benzinetanks. vreet overigens ook polyester tanks op. had ergens gelezen dat nieuwe benzineslangen al na 14 maanden op E10 rijden konden lekken doordat het de weekmakers opvreet. heb zelf weleens E10 getankt maar dat was meer per ongeluk omdat het niet duidelijk stond aangegeven in Belgie. Zit in Belgie namelijk in alle pompen met euro 95, of er nu wel of niet E10 bijstaat. Quote
J. Bakker Geplaatst: 23 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 23 augustus 2018 zo net weer terug van vakantie met de Elise, en natuurlijk geen problemen gehad, starten en gaan met die hap, perfect hij heeft geen misslag gedaan, alleen moet ik echt met de nieuwe schakelkabels bezig hoor, ik schreef al dat ze niet goed waren afgesteld, nou dat is dus ook echt zo, hij schakelt als een oude vrachtwagen, zoveel speling heb ik in de pook en als hij in z,n 3 staat, staat de pook zoals hij in neutraal hoort te staan, dus we hebben een leuk klusje, het weer wordt er niet beter op, en ik heb nog maar 1 dag vakantie welke al is ingevuld, dus dan volgend weekend.... o nee dan moet de Renault Twingo van mijn vrouw een nieuwe distributie set en waterpomp hebben, nog nooit bij deze auto gedaan dus dat zal me een feest worden, de Elise moet dan nog maar even wachten. Quote
Harry Bouma Geplaatst: 24 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 24 augustus 2018 9 uur geleden zei J. Bakker: zo net weer terug van vakantie met de Elise, en natuurlijk geen problemen gehad, starten en gaan met die hap, perfect hij heeft geen misslag gedaan, alleen moet ik echt met de nieuwe schakelkabels bezig hoor, ik schreef al dat ze niet goed waren afgesteld, nou dat is dus ook echt zo, hij schakelt als een oude vrachtwagen, zoveel speling heb ik in de pook en als hij in z,n 3 staat, staat de pook zoals hij in neutraal hoort te staan, dus we hebben een leuk klusje, het weer wordt er niet beter op, en ik heb nog maar 1 dag vakantie welke al is ingevuld, dus dan volgend weekend.... o nee dan moet de Renault Twingo van mijn vrouw een nieuwe distributie set en waterpomp hebben, nog nooit bij deze auto gedaan dus dat zal me een feest worden, de Elise moet dan nog maar even wachten. He, wat vervelend nou, een saaie vakantie, zo zonder de spanning of je het volgende dorp wel haalt met je barrel, ik zou het niet willen missen. Een beetje Ryanair gevoel bij een vliegvakantie. Quote
J. Bakker Geplaatst: 24 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 24 augustus 2018 Nou Harry ik verbaas me er ook steeds over dat dit goed gaat, hmmm zo,n K-series Blokje van Rover is toch niet zo slecht als men wel denkt, trouwens het slecht schakelen is opgelost, als je de bouten en moeren goed aandraait van het mechanisme werk alles ineens veel beter. Quote
Harry Bouma Geplaatst: 24 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 24 augustus 2018 Uit zo'n k-serie haal je een stuk meer vermogen dan wat er standaard in de tupperware zit. Quote
Richard Aerdts Geplaatst: 25 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 25 augustus 2018 Er zijn maar weinig automotoren waarbij dat niet zo is. Alles is geknepen en moet aan voorwaarden voldoen. Bij FEV in Aken maken ze software voor de bekende automerken en als je ziet wat ze daar op euro 6 norm uit een willekeurige motor halen. Vaak halen ze 1,5 -2 x het fabrieksvermogen met alleen software aan te passen. Quote
J. Bakker Geplaatst: 25 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 25 augustus 2018 wel leuk hoor al dat vermogen, maar daar geef ik niet zoveel om, ik vindt het vermogen van mijn Elise genoeg, betrouwbaarheid vindt ik wel net zo belangrijk, net zoals rijeigenschappen, ook het gemak om er een weekendje of zo mee weg te gaan is belangrijk, net zoals dichtheid bij regen, mijn argument om de Striker te verkopen was dan ook de laatste twee, deze waren met de Striker toch wel heel erg bekrompen, en ik moet zeggen dat ik daar tot nu toe geen enkel spijt van heb gehad, ik heb nu gewoon een soort kitcar met deuren en een dakje en ja ik kan zelfs spullen voor een weekend weg meenemen Quote
Harry Bouma Geplaatst: 25 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 25 augustus 2018 13 uur geleden zei Richard Aerdts: Er zijn maar weinig automotoren waarbij dat niet zo is. Alles is geknepen en moet aan voorwaarden voldoen. Bij FEV in Aken maken ze software voor de bekende automerken en als je ziet wat ze daar op euro 6 norm uit een willekeurige motor halen. Vaak halen ze 1,5 -2 x het fabrieksvermogen met alleen software aan te passen. Is met die euro 6 geblazen motoren inderdaad geen kunststukje, een K-serie stamt nog van ver voor die tijd en is ongeblazen. Daar zit een wereld van verschil in vermogensreserves. Quote
Richard Aerdts Geplaatst: 26 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 26 augustus 2018 Klopt wel maar ik had in de XTR een audi V6 ongeblazen van enkele modellen terug, en nadat ze hier op de standalone ecu aangepaste software hadden gemaakt was er al een wereld van verschil. Door een ander gasklephuis en injectoren kwam zowaar het eindresultaat op 1,7 x de waarde van de standaard motor. Dus er is ook bij een K serie genoeg reserve, je moet het er alleen uit willen halen, er zijn ook mensen die het standaard genoeg vinden. Klinkt echter in onze club een beetje raar in de oren als iemand dat zegt. Quote
J. Bakker Geplaatst: 26 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 26 augustus 2018 2 uur geleden zei Richard Aerdts: Klinkt echter in onze club een beetje raar in de oren als iemand dat zegt. Waarom ? niet iedereen heeft de neiging om zoveel mogelijk vermogen uit een blok te halen hoor, ik bijvoorbeeld vindt het veel leuker om een degelijk en goed blok te krijgen, en dan lekker de binnenweggetjes op te zoeken en daar lekker te sturen in plaats van rondjes rijden op een circuit, dat heb ik wel geprobeerd maar is me smerig tegen gevallen, als je een snelle motor hebt wil dat echt niet zeggen dat je ook kan rijden. En daarbij komt ook nog dat het verschrikkelijk duur is om een motor op te voeren, ik heb nog een leven en geef niet alles uit aan mijn auto, ik wil mijn kinderen en vrouw wel recht in de ogen durven aankijken. Quote
Harry Bouma Geplaatst: 26 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 26 augustus 2018 6 uur geleden zei J. Bakker: Waarom ? niet iedereen heeft de neiging om zoveel mogelijk vermogen uit een blok te halen hoor, ik bijvoorbeeld vindt het veel leuker om een degelijk en goed blok te krijgen, en dan lekker de binnenweggetjes op te zoeken en daar lekker te sturen in plaats van rondjes rijden op een circuit, dat heb ik wel geprobeerd maar is me smerig tegen gevallen, als je een snelle motor hebt wil dat echt niet zeggen dat je ook kan rijden. En daarbij komt ook nog dat het verschrikkelijk duur is om een motor op te voeren, ik heb nog een leven en geef niet alles uit aan mijn auto, ik wil mijn kinderen en vrouw wel recht in de ogen durven aankijken. Een caterham van 530kg met 130pk rijd veel porsches en wat niet meer zoek op een trackday, en dat zal jou met de elise lang niet lukken. Jij hebt dan toch zeker zo'n 300pk nodig om hetzelfde pk gewichtsverhouding te krijgen. Quote
J. Bakker Geplaatst: 26 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 26 augustus 2018 (aangepast) 1 uur geleden zei Harry Bouma: Een caterham van 530kg met 130pk rijd veel porsches en wat niet meer zoek op een trackday, en dat zal jou met de elise lang niet lukken. Jij hebt dan toch zeker zo'n 300pk nodig om hetzelfde pk gewichtsverhouding te krijgen. Ja Harry kan best zijn, maar ik wil helemaal niet naar een trackday en ik hoef een Porsche er niet uit te rijden, dat interesseert me totaal niet. en die 300 PK klopt niet een Elise ( de mijne ) is 760 Kg als je een Caterham van 530 kg en 130 pk hebt dan moet elke PK 4,07 Kg meenemen, dus een Elise hoeft dan maar 186 PK te hebben en geen 300 zoals je schrijft 26 augustus 2018 aangepast door J. Bakker Quote
Harry Bouma Geplaatst: 26 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 26 augustus 2018 Dat weet ik ook wel Jan, maar ik hield gelijk rekening met jou als bestuurder, en dan kom je al dichter bij de 300. Was een mooie voorzet die ik er zelf in kon koppen.🤣 Quote
Tim Valk. Geplaatst: 26 augustus 2018 Auteur Rapporteer Geplaatst: 26 augustus 2018 🤣🤣🤣, als het soms maar grappig blijft Quote
J. Bakker Geplaatst: 26 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 26 augustus 2018 Okay Harry daar heb je me,....... dan komt die 300 Pk wel in de buurt 😂😂 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.