Ga naar inhoud

Was (APK Regels) nu gewoon een blah blah verhaal!

Gast Tim Russell

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik sluit me aan bij het antwoord van W.Schreur: "ik denk dat de club een brief moet sturen naar de klachten coordinator van de RDW. Namens alle leden..."

Samen staan we sterker als club, om het evt te regelen, dan ieder voor zich.

• Reacties 185
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Geplaatst:

mischien hebben we er een,

belletje met de RDW leert dat: er bij die EGK 9999 code eigenlijk ook de vermelding hoort over de emissie vrijstelling, ze zijn dus niet hetzelfde maar horen bij elkaar.

deze bijzonderheid werd alleen nog wel eens niet toegevoegd zonder reden van opgaaf / vergeten.

het schijnt zo te zijn dat je inderdaad de papieren kunt laten aanpassen bij een rdw station. zoals Teun zegt.

de RDW wil net zo goed een oplossing voor alle keurings perikelen dan ons mensen, ze werken ons zeker niet tegen. meer ga ik er niet over zeggen.

grtz Thomas

Gast Teun Rorije
Geplaatst:

Hierbij het antwoord welke ik per mail ontving van de rdw:

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Bij uw Westfield zal geen probleem onstaan bij de APK. Bij het bouwjaar 1989 is een emissie bestrijdingssysteem nog niet verplicht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Gr Teun

Geplaatst:

Waarom ga je uberhaupt die vraag stellen voor dat bouwjaar?

Zo'n antwoord heb je dus niets aan. Het is alleen relevant voor auto's van na jan. 1996. Voor auto's van voor die tijd geldt de hele kwestie niet.

Geplaatst:

Yep, exact het zelfde voor mij, maar dan betreft de normen in België.

Geplaatst:

Het is verplicht om een CAT + Labda te hebben vanaf een bouwjaar...

Ik dacht vanaf 1995 (noem het even x...)

Verder is het zo dat auto's vanaf een bouwjaar ik dacht 1998 (noem het even y) verplicht naar lelystad moeten. Alles daarvoor hoeft "alleen" te voldoen aan de permanente eisen.

Dus je moet de laagste van de 2 hebben en dat is bouwjaar x.

Dus het beste kun je een auto van bouwjaar x kopen of eerder.

Denk er wel aan dat je auto gekeurd word aan de permanente eisen.

Dus ook emissie. Dit betekent dus dat ookal koop je een 1990 dubbele weber moet je nog steeds voldoen aan de emissies voor dat bouwjaar.

Geplaatst:

Nu dus zoals in België, vandaar dat je in België enkel met carbs kan rijden als de auto van 1992 of vroeger is, weet niet vanaf wanneer het in nederland is.

Geplaatst:
Nu dus zoals in België, vandaar dat je in België enkel met carbs kan rijden als de auto van 1992 of vroeger is, weet niet vanaf wanneer het in nederland is.

Ik heb vernomen dat bij auto's van '93 nog carburatie is toegestaan, let wel in België.

Ben ik verkeerd geïnformeerd?

Geplaatst:

Heeft iemand zijn auto al aangeboden voor de APK, met alleen EEGK-9999

op het kenteken.

en wel geregistreerd voor 1 Mei.

Gast Rogier Jansen
Geplaatst:
Heb vandaag 05-5-2009 de GTD (bouwjaar 2000) laten apk'en.

Met achter op het kentekenbewijs:

Basis: EEEGK-9999

Voertuig niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem.

De GTD is weer goedgekeurd.

Gast Bart Ogink
Geplaatst:

laat die dubbele webbers toch voor wat ze zijn.

niets kan zich meten met de flexibiliteit van een fatsoenlijk programmeerbaar management systeem.

gebruik voor toekomstige projecten gewoon een goed programmeerbaar management samen met een wideband Lambda en een cat (eventueel tijdelijk), en je hebt nooit geen geklooi bij de apk's.

Afgelopen keer < 0,1% CO en HC zowel bij idle als middentoerental.

Daarna loopt het gewoon veel beter plus makkelijk aanpasbaar voor toekomstige veranderingen.

Gast EJ Bergsma
Geplaatst:

@ Paul hoi. Hoe komt het dat jij er geen "Voertuig niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem" op hebt staan? Ik heb m'n kenteken net binnen gehad met die opmerking erop. Kon dat bij jou niet dan? Overigens heb ik 68-JFX-4. Wat is jou nummer geworden??

n.b. forumvrienden we stonden achter elkaar bij de RDW keuring. Vandaar mijn verbazing...

Geplaatst:

Stond geen meeting op het Engelse kenteken bewijs, ook niet altijd gebruikelijk bij kitcars.Heb al een mail gestuurd naar de RDW, om het om te zetten, en is in behandeling.Kenteken is binnen 17-JFN-3.Wacht het even af wat het antwoord is.

Geplaatst:
lelystad de invoer doen is toch ook geen probleem.

ik ben het een beetje zat dat iedereen hier mekaar gek aan het maken is.

kom op laten we dit net zo benaderen zo als altijd.

Positief als uitdaging die gewoon goed te doen is.

Ik ben het met mischa eens dat we er niet voor terug moeten deinzen om kits te kopen of zelf auto's te bouwen. Op kenteken zal altijd lukken. Het is echter een kwestie van tijd en wat extra budget incalculeren / sparen voor het keuring gedeelte. We moeten onze hobbie zeker niet gaan opgeven door regelgeving... (als de engelsen dat hadden gedaan waren er nu geen kits/auto's meer)

Eerlijk is eerlijk duidelijk hebben zoals het er in lelystad aan toegaat heeft niemand in de club volgens mij (ik denk zelf ook maar weinig mensen binnen de RDW omdat het een zeer recente ontwikkeling is)... en het word misschien tijd om daar eens verandering in te brengen...

Mensen het begin is dat er regelgeving is en die is er. Dus als we nu maar genoeg kits naar lelystad brengen, dan krijgen ze er vanzelf handigheid in,

wat allemaal in ons eigen voordeel zal werken.

Het zou mooi zijn als de RDW een vooronderzoek ter IGK zou kunnen doen. Als dan je kit word bekeken en je alle opmerkingen kan noteren kan dat zeker een hoop gedoe en misschien een herkeuring schelen.

Gast Tim Russell
Geplaatst:

Eens, Ga maar door met de kitcars, en als ze schoener moet worden, so be it! Tegenwoordig zoals iemand al aan gaaf met engine management je kan een hoop regelen. Ik begrijp wel dat BEC's misschien een uitdaging zijn, maar ik hoeft geen extra beren op de weg te plaatsen, ze komen voor zelf daar te staan. :lol:

Ik had trouwens deze topic gestart om informatie te verspreiden, en niet iedereen in de verleiding te brengen om over RDW, overheid enz te zuren! Probeer het een beetje positief te zien, net zo als bij de IVA (en ook aangegeven door Mischa) dingen worden duidelijker.

Veel liefs en knuffels

Tim

PS ik begin op Devil nummer 2 in juni! Meer informatie volgt.

Geplaatst:

Dit is de reactie v/d RDW, n.a.v m'n mail.

Geachte heer Anhuiser,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Kennelijk is er bij de inschrijving over het hoofd gezien dat uw auto niet is voorzien van een emissie bestrijdingssysteem. U kunt contact opnemen met het keuringsstation waar deze fout is gemaakt om dit op te lossen. U dient het kentekenbewijs daar in te leveren. Wij zetten bij bijzonderheden dan de tekst dat het voertuig niet hoeft te zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem. Overigens is na 1 mei toelating van dit soort voertuigen niet meer mogelijk.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

--Original Message--

From: paulanhuiser@hetnet.nl

Date: 6-5-2009 22:37:25

To: info@rdw.nl

Subject: Uw informatieverzoek aan de RDW

Geachte heer/ mevrouw,

Vorige week is m'n auto gekeurd bij de RDW, en is goed gekeurd, met een correcte registratie op Nederlands

kenteken.Nu blijkt dat de auto, niet APK gekeurd mag worden, omdat deze niet zou voldoen aan de nieuwe regels v/d APK per 1 Mei.

Ik vind het vreemd, dat er eerst een goedkeuring heeft plaats gevonden tot geldig kentekenbewijs, volgens de regels van voor 1 Mei.En na 1 Mei niet meer APK gekeurd kan krijgen!

Ik vraag u, of het mogelijk is om een aanpassing te verkrijgen t.a.v. het kentekenbewijs.Voertuig niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, omdat de auto is goed gekeurd volgens de regels van voor 1 Mei.

Ik vertrouw, op een passende oplossing van uw kant,

en alle documentatie over de auto is beschikbaar en ter inzage.

Met vriendelijke groet,

Paul Anhuiser

Ik heb vandaag 13-5 gebeld met de RDW in Zwolle, en vroegen mij deze mail te faxen.Morgen wordt ik gebeld.

Mag nu wel raar lopen, als ik de uitzondering niet krijg. Het staat zwart op wit, lijkt mij, nadat ik een eerdere mail had gekregen met:

Ik heb uw e-mail voor verdere beantwoording doorgestuurd naar onze technische afdeling. De afhandelingstermijn is 10 werkdagen.

Gast GertKorbijn
Geplaatst:

Heren,

Vandaag heb ik contact opgenomen met de technische afdeling van de RDW. Dit i.v.m. de aankomende APK voor mijn Caterham uit 1997. De auto is voorzien van dub. carb. en is zonder cat. De RDW gaf aan dat een eissie bestrijdingssysteem vanaf 1-1-97 verplicht is en dat de auto niet APK-goedgekeurd zal worden.

De RDW medewerker adviseerde mij een brief te sturen waarin ik de problematiek omtrend kitcars en de nieuwe regelgeving uiteen zet.

Deze brief heb ik reeds opgesteld en verzonden. Zodra ik wat hoor laat ik het jullie weten.

In de brief heb ik aangegeven bereidt te zijn het een en ander mondeling toe te komen lichten. Als er andere leden zijn die dit ook willen hoor ik het graag.

Geplaatst:

Dat is op zich vreemd gert, ze zouden de fout op het kenteken (missen van de term "voertuig niet voorzien van Emissie bestrijdings systeem"eigenlijk retrofit op je kenteken moeten zetten.

hoe dan ook ik wil heel graag weten wat die uitkomst is bij jouw.

Er zijn inmiddels vergevorderde plannen vanuit de RDW om met HET BESTUUR van de KCC een informatie avond te organiseren die voor beide partijen antwoorden op moet leveren. ik ga er nu niet meer over zeggen, maar dan weten jullie ook dat we er bovenop zitten.

Grtz Thomas

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...