Frank Hoekstra Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 Martin heeft voor mij toen een KMS map gemaakt,was zo klaar.keuren en de oude map er weer op Ging toen mooi van 3,5 naar 0,3
Pino Corda Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 Nou, ik heb nieuws over mijn speeltje:Noway dat ik een uitzondering op het kentekenbewijs krijg.En ze hebben gelijk!Dus dat wordt een dure investering. Als tegenprestatie wil ik nu meer PK's uit het (toekomstige) nieuwe KMS systeem.En dan die grafiek als sticker achterop mijn auto plakken
W.Schreur Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 het maakt nu niet meer uit of je wel of niet aan de emissie eis doet. Oom agent kan je bekeuren voor het niet hebben van een catalysator en of labda... tenzij je de vrijstelling hebt..
Pino Corda Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 Oja,Iedereen veel succes toegewenst want ze weten het zelf ook niet echt volgens mij.
Cees Snel Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 W.Schreur schreef: het maakt nu niet meer uit of je wel of niet aan de emissie eis doet. Oom agent kan je bekeuren voor het niet hebben van een catalysator en of labda... tenzij je de vrijstelling hebt.. Het laatste waar je bang voor hoeft te zijn is een oom agent die met z'n snuffert onder de motorkap op zoek gaat naar een katalysator. Klote is gewoon dat je niet door de APK heen komt zonder een hoop gedoe en geld uit te geven. Maar ook hier zal wel een oplossing voor te vinden zijn. Het wachten is op het volgende regeltje waar je je auto voor moet verherbouwen.9 mei APK
Bart Jansen Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 is er iemand van hier die een Mk heeft met een ZX12 blok die die vermelding wél heeft?
Raimund Roesner Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 Ja, ik bij mij staat op de papieren EGK-9999 voertuig niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem BJ 04.
Frank Hoekstra Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 het maakt nu niet meer uit of je wel of niet aan de emissie eis doet. Oom agent kan je bekeuren voor het niet hebben van een catalysator en of labda... tenzij je de vrijstelling hebt..Denk je nou echt dat ze dat doen? Zet je er voor de show een lamdameter in je uitlaat.Ik heb ook een demper met ingebouwde cat,die zie je dus niet.
Bauke busscher Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 ja wie weet luk het zo gewoon proberen.
Bart Jansen Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 Ja, ik bij mij staat op de papieren EGK-9999 voertuig niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem BJ 04.Oke dan zou ik toch net zoveel rechten moeten hebben als jou, daar onze auto's gelijke specificatie's hebben?? Of zeg ik nu iets raars???
Raimund Roesner Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 Bart dat zou je zeggen, maar achteraf zal dit wel moeilijk worden. Auto is toen ingevoerd door Haselier. Hoe hij dit toen precies heeft gedaan weet ik ook niet.misschien eens contact opnemen.
Bart Jansen Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 Bart dat zou je zeggen, maar achteraf zal dit wel moeilijk worden. Auto is toen ingevoerd door Haselier. Hoe hij dit toen precies heeft gedaan weet ik ook niet.misschien eens contact opnemen.Die van mij schijnt ook door haselier ingevoerd te zijn dus zal hem van de week eens bellen, en kijken of hij wat voor me kan betekenen.
W.Schreur Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 het maakt nu niet meer uit of je wel of niet aan de emissie eis doet. Oom agent kan je bekeuren voor het niet hebben van een catalysator en of labda... tenzij je de vrijstelling hebt..Denk je nou echt dat ze dat doen? Zet je er voor de show een lamdameter in je uitlaat.Ik heb ook een demper met ingebouwde cat,die zie je dus niet.Mij gaat het niet om het feit of ze het doen, meer of ze het mogen... maar een voertuig van meneer X moet ten alle tijden aan de permanente eisen voldoen. Anders is mijnheer X in overtreding der wet. En in de voorschriften van je verzekering staat ook al dat soort dingen.Mijn regel is dat je je moet houden aan de regels. Die regel laten vallen kan altijd nog...Ik ga proberen om een vrijstelling te krijgen.
Paul Anhuiser Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 Ben ook al druk aan het tikken naar de RDW, en zie wel tot hoever ik kom.Of is het mogelijk om, zoals al eerder aangegeven, er collectief een advocaat op te zetten, die het kan uitzoeken wat er mogelijk is voor alle auto's.Hoe sterk staan we, en om hoeveel auto's gaat het?Als we voor een X aantal Duizend Euro het kunnen regelen, is het altijd goedkoper dan iedere auto ombouwen.Ik betaal mee!
Bart Jansen Geplaatst: 6 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 6 mei 2009 Ben ook al druk aan het tikken naar de RDW, en zie wel tot hoever ik kom.Of is het mogelijk om, zoals al eerder aangegeven, er collectief een advocaat op te zetten, die het kan uitzoeken wat er mogelijk is voor alle auto's.Hoe sterk staan we, en om hoeveel auto's gaat het?Als we voor een X aantal Duizend Euro het kunnen regelen, is het altijd goedkoper dan iedere auto ombouwen.Ik betaal mee!Ik betaal ook zeker mee, om collectief iets te proberen, evt. extra donatie clubkas als het lukt (e.e.a. in verhouding tot ombouwen van de auto+kosten uiteraard)
Gast Stefan Muris Geplaatst: 7 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 7 mei 2009 Bij de RDW keuring van mijn kit, wist de keurmeester te vertellen , dat als je van de fabrikant / bouwer een document had, waarin stond dat de kit fabrieksaf niet aan emissiewaarden hoefde te voldoen, dat je dan wellicht de betreffende vrijstelling op het kenteken kreeg.In de apk regelgeving van 2006 staat het volgende over de betreffende code:ToelichtingIndien op het kentekenbewijs bij ?bijzonderheden? ??n van de volgende teksten is vermeld: ?basis TGK: EEGK-9999? of Basis EEGK-9999, ?basis TGK: VERH-9999? of Basis VERH-9999 dan wel ?Voertuig niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem?, en het voertuig is niet voorzien van een katalysator en /of lambdasonde kan er vanuit worden gegaan dat dit van fabriekswege het geval is.In dit geval behoeft de viergasmeting niet te worden uitgevoerd.
W.Schreur Geplaatst: 7 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 7 mei 2009 Bij de RDW keuring van mijn kit, wist de keurmeester te vertellen , dat als je van de fabrikant / bouwer een document had, waarin stond dat de kit fabrieksaf niet aan emissiewaarden hoefde te voldoen, dat je dan wellicht de betreffende vrijstelling op het kenteken kreeg.In de apk regelgeving van 2006 staat het volgende over de betreffende code:ToelichtingIndien op het kentekenbewijs bij ?bijzonderheden? ??n van de volgende teksten is vermeld: ?basis TGK: EEGK-9999? of Basis EEGK-9999, ?basis TGK: VERH-9999? of Basis VERH-9999 dan wel ?Voertuig niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem?, en het voertuig is niet voorzien van een katalysator en /of lambdasonde kan er vanuit worden gegaan dat dit van fabriekswege het geval is.In dit geval behoeft de viergasmeting niet te worden uitgevoerd.nou ik vind dit overduidelijk een direct verband tussen emissie en 9999wie niet?
B.Klaaijsen Geplaatst: 7 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 7 mei 2009 dit lijkt mij ook en de rdw kan dit niet ontkennen maar toch beweren ze dat egk9999 nooit geimpliceerd heeft dat de auto bij de apk vrijstelling had voor emissie.vanwege die verwarring hebben ze die regel er waarschijnlijk uitgehaald met alle ellende tot gevolg.
Pino Corda Geplaatst: 7 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 7 mei 2009 Hoop wel dat iedereen beseft dat er een groot verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.Wij hebben toch in Nederland een actiegroep die dit mooi kan aankaarten.ANWB heten ze geloof ik!
Gast Luc van Altena Geplaatst: 7 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 7 mei 2009 Wel, neem van mij aan de anwb doet alleen iets doet wat de overheid wil en verder niets.Heb zelf al verscheidene malen problemen gehad met deze ambtenaren.Niet professesioneel en verschuilen zich achter regeltjes.Dit moest ik even kwijt.
Gast Geplaatst: 7 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 7 mei 2009 dit lijkt mij ook en de rdw kan dit niet ontkennen maar toch beweren ze dat egk9999 nooit geimpliceerd heeft dat de auto bij de apk vrijstelling had voor emissie. Dus moet de auto evengoed nog aan emissie-eisen van een autozonder emissiebestrijdingssysteem voldoen.Bij mijn auto is dat het geval.Op kenteken staat vermeld: Voertuig niet voorzien van emissiebestrijdingssysteemBij APK werd en wordt dus CO gemeten en dat moet minder dan 5% zijn.APK handleiding:Aanwezigheid katalysator en lambdasondeDe eisen voor de aanwezigheid van een katalysator en eenlambdasonde bij benzinemotoren, zijn veranderd.Personenauto’s met een datum eerste toelating van na 31december 1995 moeten een katalysator en een lambdasondehebben. Bedrijfsauto´s lichter dan 3500 kg en een datumeerste toelating van na 31 december 1997 moeten ook eenkatalysator en een lambdasonde hebben. Deze eisen geldenniet als op het kentekenbewijs bij bijzonderheden staat dat debetreffende auto hiervan is vrijgesteld.Dus zolang het op het kentekenbewijs bij bijzonderheden dit vermeld staat,hoef je niet aan deze regel niet te voldoen.Twistpunt kan zijn verschil tussen: vrijstelling of afwezigheid ......Bij kentekening van mijn kitcar kreeg ik destijds een tip van een RDW medewerker om dit expliciet te laten vermelden.Ik zou dus nog even niets doen richting RDW en het volgende doen:1. Kenteken checken; indien op kenteken bij bijzonderheden afwezigheid van emissiebestrijdingssysteem staat, heb je volgens mij wel kans op uitzondering.2. Bij geen vermelding op kenteken auto gewoon laten keuren.Misschien heb je wel geluk.3. Daarna bezwaar aantekenen op APK afkeur (vanwege afwezigheid van emissiebestrijdingssytsteem) en dispensatie aanvragen bij RDW.Groeten,Alex
Gast Stefan Muris Geplaatst: 7 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 7 mei 2009 Twistpunt is nu dus wat men onder "bijzonderheden"verstaat, is basis EEGK-9999 voldoende?..., volgens het oude apk wel. Het nieuwe heeft het niet expliciet over welke "bijzonderheden" het hier gaat. Aangezien je vanaf 1 Mei 2009 de code EEGK-9999 niet meer krijgt, lijkt me dit voldoende.Mijn auto hoeft pas per 2012 voor APK, als er mensen op APK gaan komende tijd zullen we het wel weten. Als er auto's doorkomen met code EEGK-9999, dan kunnen ze andere auto's hier niet op afkeuren. Ga wel op tijd voor de APK dan heb je nog spelingsruimte om het eea te schikken.
W.Schreur Geplaatst: 7 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 7 mei 2009 Je kunt er lang of kort over l*llen maar het komt er op neer dat de RDW vroeger de 9999 code gelijk stelde aan de vrijstelling van emissie. Anders is het niet logisch om 9999 samen te vermelden met de normale vereiste vermelding. Het is ook de enige keer is dat die vrijstelling word genoemd (geen emissie bestrijdingsysteem aanwezig).Punt is, wat gaan we doen om het optelossen. Dat die egk-9999 code opzich zelf niks met emissie te maken heeft dat is logisch. En dat snap ik ook.Echter is het een kenmerk, en op kenmerken kun je regelgeving baseren.bijv. alle auto's welke bij "kleur: rood" hebben staan of bij bijzonderheden "extra CO uitstoot" mogen 10% CO uitstoten... tjsa rood is een kleur en heeft niks met emissie te maken, maar als je de regel steld zoals beschreven is het wel natuurlijk zo dat de dag dat je het rode auto's weg laat je een voorwaarde weglaat.Wat gaan we nu doen is de vraag? ik denk dat de club een brief moet sturen naar de klachten coordinator van de RDW. Namens alle leden...de rest kan altijd nog....
Gast Teun Rorije Geplaatst: 7 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 7 mei 2009 Ik zelf heb een westfield van bouwjaar 89 en die hoeft er niet aan te voldoen de emissie regels gelden voor auto's die na 31 -12 1995 in gebruik zijn genomen!. Mijn vriend heeft een Tiger van bouwjaar 2000 nog net eind april ingevoerd vanmiddag gebeld met de RDW,want hij heeft zelf een APK keurings station van wat moet ik hiermee? Werd verteld ga met het kenteken langs het dichtbijzijnde keurings station waar dan vervolgens bij bijzonderheden een vrijstelling word vermeld. Kan dus allemaal nog wel gaan meevallen. Vraag me wel af wat er gaat gebeuren met auto's die nog moeten worden ingevoerd?
Bart Jansen Geplaatst: 7 mei 2009 Rapporteer Geplaatst: 7 mei 2009 Ik zelf heb een westfield van bouwjaar 89 en die hoeft er niet aan te voldoen de emissie regels gelden voor auto's die na 31 -12 1995 in gebruik zijn genomen!. Mijn vriend heeft een Tiger van bouwjaar 2000 nog net eind april ingevoerd vanmiddag gebeld met de RDW,want hij heeft zelf een APK keurings station van wat moet ik hiermee? Werd verteld ga met het kenteken langs het dichtbijzijnde keurings station waar dan vervolgens bij bijzonderheden een vrijstelling word vermeld. Kan dus allemaal nog wel gaan meevallen. Vraag me wel af wat er gaat gebeuren met auto's die nog moeten worden ingevoerd?Dit klinkt te mooi om waar te zijn, indien het weer morgen goed is, neem ik de auto mee naar mijn werk en ga dan gelijk ff bij RDW langs in Rijen, indien er bijzonderheden zijn meld ik het hier!
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.