Ga naar inhoud

Was (APK Regels) nu gewoon een blah blah verhaal!

Gast Tim Russell

Aanbevolen berichten

• Reacties 185
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Geplaatst:

Verder is er ook slecht nieuws, de 9999 code die tot nu gebruikt werd om onder een Lambda sonde en Katalysator uit te kunnen komen, komt niet meer in de nieuwe regels voor!!

Ik heb dit feit voorgelegd bij de technische helpdesk van de RDW, mij is het volgende meegedeeld:

Alle auto's na 31-12-1995 MOETEN voorzien zijn van een emissiebestrijdingssysteem (lambda-kat-geregelde brandstoftoevoer),

ook auto's met code 9999.

Auto's zonder lamda en kat, mogen niet APK gekeurd worden en moeten doorverwezen worden naar de RDW, waar per geval bekeken zal worden of desbetreffende auto een uitzondering op het kenteken bewijs krijgt!!

Al met al dus geen vrolijk nieuws.

Geplaatst:

Dat is minder, heb net m'n auto nog kunnen invoeren voor 1 Mei,

kan ik straks alles weer aanpassen om hem gekeurd te krijgen.en ik denk

vele met mij.

Gast Rogier Jansen
Geplaatst:

Auto's zonder lamda en kat, mogen niet APK gekeurd worden en moeten doorverwezen worden naar de RDW, waar per geval bekeken zal worden of desbetreffende auto een uitzondering op het kenteken bewijs krijgt!!

Wat is hier de bron van? Lijkt me vreemd dat ze regelgeving gaan wijzigen op auto's die al jarenlang zo gekeurd worden.

Geplaatst:

Wat is hier de bron van? Lijkt me vreemd dat ze regelgeving gaan wijzigen op auto's die al jarenlang zo gekeurd worden.

APK regelgeving per 1 mei j.l. , omdat de uitzondering 9999 niet meer vermeld is in het nieuwe boek , heb ik de Technische Helpdesk van de RDW gebeld en het antwoord gekregen zoals ik eerder gepost heb.

Ik heb het ech nie zelf verzonne.

Geplaatst:

de bron is het nieuwe voertuigregelement en de nieuwe apk2 regels.

auto's zonder vrijstelling voor een emissie bestrijdingssysteem op kenteken zijn daar nu de dupe van.

voor kitcars die voor 1mei 2009 een nederlands kenteken hebben gekregen, is er een mogelijkheid een verzoek in te dienen bij de rdw voor die vrijstelling. je moet dan aantonen adhv de sva keuringspapieren of je oorspronkelijke engelse kenteken dat de auto in aanmerking komt voor emissievrijstelling.

veel kitcars hebben bij de import ten onrechte geen emissievrijstelling gekregen maar enkel de code egk9999 die niets meer met emissie vrijstelling te maken heeft. ik ben momenteel bezig met enkele nederlandse kitcar kentekens om te zetten naar de vereiste vrijstelling.

het gaat lang duren omdat het verkrijgen van bewijs via engeland nogal langzaam gaat.

ik schat zo in dat 40% van de kitcars dit probleem nu gaat krijgen bij de komende apk, met name de bike sevens eva...

Wie hulp nodig heeft kan contact opnemen.

Invoeren van kitcars na 12-1995 zonder geregeld emissiebestrijdingssysteem kan ook niet meer sinds 1 mei. daarvoor wordt zowieso geen vrijstelling meer verleend.dit legt een behoorlijke domper op de kitcar import.

Geplaatst:

Als ik het zo lees hier hebben we een probleem, om de meeste auto's nog

APK gekeurd te krijgen.Tot heden ging het goed met de code op het kenteken bij de keuring.Nu of alles aantonen waar mogelijk, en hopen dat je een uitzondering krijgt op je kenteken.Of ombouwen, naar de nieuwe eisen, v/d APK maar dat gaat voor veel auto's niet lukken.Zonder allerlei aanpassingen en kosten, en dan moet het technisch ook nog kunnen.

Al met al weer mooi k....

Geplaatst:

@Bas...

In mei zou m'n Locoblade door de APK heen moeten, met die code EEGK-9999, 1e toelating 2001. Als ik dit zo lees gaat dat dus niet lukken :?

Ik ben nu bezig met een motorwissel en heb een ander '98 Fireblade blok liggen, heeft dat nog wel zin?

Gast Stefan Muris
Geplaatst:

Je krijgt setjes voor op carburatiemotoren. Dit werkt met een cat lambdaregeling en een regelunit die het mengsel aanpast bij de inlaatkelken van de carbs.

Ik heb laatst zo'n setje geleend bij Luc Haselier..ze zijn in Duitsland te krijgen voor zo'n 400 euro..dacht ik.

Hiermee kom je door de apk heen als het goed is...is altijd beter als een ander blok of andere halsbrekende toeren.Werkt wel zeer nauw, maar het proberen waard...

Of je neemt een modern blok met een powercommander, zet je er een cat op, dan haal je wellicht de juiste waarden met de juiste map.

Geplaatst:
[

voor kitcars die voor 1mei 2009 een nederlands kenteken hebben gekregen, is er een mogelijkheid een verzoek in te dienen bij de rdw voor die vrijstelling. je moet dan aantonen adhv de sva keuringspapieren of je oorspronkelijke engelse kenteken dat de auto in aanmerking komt voor emissievrijstelling..

Heb nog naar de SVA papieren gevraagd, maar het schijnt dat die niet meer beschikbaar komen, gaat allemaal via de computer naar DVLA, zo heb ik begrepen. Wel gaf mijn mannetje in Engeland aan dat hij een MOT keuringspapier zou proberen te pakken te krijgen voor mijn auto, daarop staat volgens hem wel voor welke emmissie eisen de auto getest word in Engeland. Zou dit ook voldoende bewijs kunnen zijn voor een ontheffing???

Geplaatst:

Ik blijf het toch een raar verhaal vinden, je biedt je auto aan om te voorzien van een Nederlands kenteken bewijs, en dit wordt afgegeven volgens de dan geldende regels.Daarna zou je er dus in het ergste geval niet mee kunnen rijden om dat de auto niet volstaat, aan de eisen.

Zijn deze zaken gekoppeld aan elkaar of los beschreven, in de wet.

Geplaatst:

Nou, dan ben ik ook de lul.

Zie me al bij de RDW aankomen met >10% CO.

Pleuren ze dat ding gelijk in de hoogovens

Heb ik in ieder geval morgen een gespreksonderwerp onderweg naar Assen! :lol:

Gast Alex van Loenen
Geplaatst:

Ook ik ben vandaag als Dekra keurmeester even bij de RDW geweest. Heb vorige week mijn kenteken op de Westfield Hayabusa binnengekregen maar het APK verhaal gaat nu niet meer lukken.(ik mag mijn eigen auto niet meer goedkeuren)

Je moet je nu inderdaad bij de RDW melden en dan word in ieder geval afzonderlijk bekeken of er een nieuw kentekenbewijs wordt afgegeven.

Of er moeten zoveel problemen uit voort komen dat er in de APK regelgeving ontheffing verleent word voor kentekens afgegeven voor 01-05-2009 betreffende de 9999 code. De keurmeester bij RDW zij dat er gewoon iemand een proefproces moest starten en dan kwam de rest vanzelf. Je hebt nu alleen een echt probleem als je auto binnen z'n 2 a 3 maand gekeurd moet zijn.

Geplaatst:

Wat zijn die criterea dan?

Ik kan daar niet zo snel iets over vinden.

Geplaatst:

Is het niet mogelijk om wat krachten te bundelen met elkaar, uitdaging voor een goede advocaat, om het eens goed te bekijken! Ik betaal mee.

Geplaatst:
Heb nog naar de SVA papieren gevraagd, maar het schijnt dat die niet meer beschikbaar komen, gaat allemaal via de computer naar DVLA, zo heb ik begrepen. Wel gaf mijn mannetje in Engeland aan dat hij een MOT keuringspapier zou proberen te pakken te krijgen voor mijn auto, daarop staat volgens hem wel voor welke emmissie eisen de auto getest word in Engeland. Zou dit ook voldoende bewijs kunnen zijn voor een ontheffing???

Heb ook al wat naar de DVLA gestuurd... mijn SVA papieren met de emissie test daarbij waarbij de PASS criteria staat bij 4.5% CO en 1200ppm HC, ff afwachten wat er terug komt voordat ik hiermee verder ga.

Groeten, Theo

Geplaatst:

Paul,

Ik wacht nog even af. Wil eerst wel eens weten wat de regels precies zijn.

Vind het wel merkwaardig dat er niet zoiets als een overgangsregeling bestaat.

Begrijp best dat men naar schonere voertuigen wil, maar zo abrupt als men het nu schijnbaar afdwingt is gewoon onredelijk.

En verder.. als ik er iets van 2.5 mile tegenaan gooi voldoe ik volgens mij wel. Waardeloos natuurlijk maar een uitkomst.

Gast Daniel te Lindert
Geplaatst:

Hallo,

Heb ook zo'n set met lambda sonde voor elke motor hier liggen op de plank, voor zowel injectie als carb...

Heb hem zelf niet nodig heb namelijk een extra uitzonderings regel op kenteken dat ik geen emissie bestrijdings systeem heb.

Mocht iemand het systeem willen lenen..... neem maar contact met mij op.

Groet Daniel

Geplaatst:

Ik snap een paar dingen niet.

Zoals Bas zegt gaat dit voor 40% van de auto's een probleem worden, hoe kan dit nou zo laat bekend zijn?

"Afzonderlijke gevallen..." dat moeten dan uitzonderingen zijn, als dit bv bij een BEC wordt afgewezen lijkt het me logisch dat dit voor alle BEC's gaat gelden.

@Daniel: wat gaat zo'n zonde kosten en is het erop schroeven of moet alles afgesteld worden?

Omwille van 4 mei zal ik maar niet zeggen wat ik hiervan denk...

Geplaatst:

Ik heb gelukkig nergens last van,is er ook iets gewijzigd voor de verlichting?

Ik heb geen achteruitrijlicht en mistlicht,auto is van 06-1997.Vorig jaar was het niet nodig.

Geplaatst:

Wachten is stil staan, Ga morgen maar eens contact opnemen met een

goede advocaat, en kijken wat hij er van vindt.

Geplaatst:
Ik heb gelukkig nergens last van,is er ook iets gewijzigd voor de verlichting?

Ik heb geen achteruitrijlicht en mistlicht,auto is van 06-1997.Vorig jaar was het niet nodig.

Een mist achterlicht is als sinds jaar en dag verplicht... ook een achteruitrijlicht is dat en al helemaal als je achteruit kan rijden!!

(mistlicht is al verplicht op 750kg aanhangwagens johh!!)

Ik heb vandaag op deze vraag ook antwoord gekregen van de RDW.

Het kwam er op neer dat het nog kon worden aangepast als uit het archief bleek dat dit al vermeld stond op het kentekenbewijs tijdens import daarna kon ik langskomen om het ook te constateren en dan maakte ik kans op de aantekening / wijziging. Ben blij dat ik pas in 2012 weer op hoef voor de apk... (is dan ook het enige voordeel van een nieuw kenteken bij import voor 1 mei) toch blijft het opschuiving van het probleem. Tijdens de import had ik trouwens geen labda sonde maar wel een CAT.

Soms lijkt het erop dat de RDW het erom doet....is toch simpel om die egk-9999 code te laten staan in de apk regelgeving alsof hij er ooit voor niets is gekomen... ook weten ze dondersgoed hoeveel auto's in NL egk-9999 code hebben boven bepaalde bouwjaren etc. etc. etc.. dus ze weten wie ze benadelen... als je er over nadenkt had je minstens post verwacht...

Het ergste vind ik de onduidelijke en misleidende informatie die ze publiceren op internet en in de folders ik citeer:

Het ‘milieuboek’ is komen te vervallen. Voor de auto’s waarop

het milieuboek van toepassing was geldt een CO-percentage

van 4,5% of 3,5%. Welke van deze twee percentages is

afhankelijk van de datum eerste toelating van de auto.

als je dit leest denk je namelijk dat we dus met zijn allen in aanmerking komen voor 4,5% of 3,5% of was het boek niet van toepassing op EGK-9999???Dacht het dus wel....

We moeten die minister van ons eens een ritje geven in een kitcar en dat geld ook voor de RDW mensen...

update: zat er naast:

één mistachterlicht indien het voertuig na 31

december 1997 in gebruik is genomen; dit

mistachterlicht moet zich bevinden in of links

van het middenlangsvlak van het voertuig;

één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31

december 1997 in gebruik is genomen;

toch zou ik beide maar monteren nooit verkeerd...

Gast Daniel te Lindert
Geplaatst:

@Daniel: wat gaat zo'n zonde kosten en is het erop schroeven of moet alles afgesteld worden

Hallo Cees, het is inderdaad een kwestie van een aantal slangen aansluiten, 12 volt aansluiting en een lambda sensor bus in de uitlaat lassen.

Met dit systeem heb je nog wel een catalysator nodig (is besteld in Engeland), hierna is het plug en play, hij regelt alles zelf.

Wil het systeem niet verkopen aangezien ik het in de toekomst misschien nog nodig kan hebben.. maar lenen.. kan altijd... neem maar via de mail contact op.

Het systeem is ook te koop via Tiger Engeland kost ongeveer 400-450 euro.

Groet Daniel

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...