Ga naar inhoud

Aanpassingen RAW Striker


Thimo Jansen
 Delen

Aanbevolen berichten

Een punt van grote twijfel op dit moment is of het wel handig is aan 13" velgen vast te houden. De 13x6 Capri velgen die nu op de Striker zitten hebben ten eerste een kleine offset (19 mm) en de spaken lopen aan de binnenzijde vlak van het midden richting de band, waardoor er daar geen extra ruimte komt voor de remklauw. Om genoeg ruimte te maken voor die remklauw moet je daarom een schijfrem met grote offset gebruiken en dat levert weer beperkingen op voor de KPI, Ackerman en scrub radius. Maar het staat wel mooi en rijdt geweldig!

Met de 15" Team Dynamics velgen begin je al een stuk beter met een offset van 38 mm. Daarnaast lopen de spaken hol, van binnenuit gezien, en maken daardoor ruimte voor de remklauw. In deze opzet kan ik toe met een remschijf van zo'n 24 mm offset, voor de 13" velgen ga ik uit van een 58 mm offset. En dat geeft heel veel vrijheid voor de KPI (op 0 graden), een acceptabele scrub radius van 35 mm en alle ruimte voor een perfecte Ackerman geometry. Maar eigenlijk wil ik helemaal geen 15" velgen...

IMG_0073.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 117
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Thimo Jansen

    56

  • Harry Bouma

    13

  • Dirk Strikwerda

    9

  • B.Klaaijsen

    5

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ergens gelezen dat je de geometrie van de westfield upright niet met maten heb .

Als je dat wil meten ik heb er nog 2 nieuwe liggen die kun je zo na meten als je wil ..

Ik zit bij je in de buurt .

Gr Willem

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De motorruimte van de Striker is een beetje een rommeltje en omdat dat nou eenmaal zo werkt moet ik dat eerst wat opschonen voordat ik aan de grote klus (nieuwe wielophanging) kan beginnen.

Op de foto hieronder zie je, los van de houten latjes (proefpassing voor verstevigingsbalken in het chassis), hoe het er een tijdje geleden uitzag. Daarin zijn de volgende punten aangepakt:

  • De watertank en sproeier zijn verdwenen. Die waren tijdelijk geplaatst, voor de APK
  • De accu is verplaatst naar de knieholte van de passagier (iets betere gewichtsverdeling)
  • De bobine aan de achterkant van de motor is verplaatst naar onder het inlaatspruitstuk
  • De gaskabel heeft een directere route, zit nu direct op de throttle bodies (niet meer via een mechanisme) en werkt progressief voor wat meer gevoel van kleine opening van de gasklep
  • Afdekplaat boven de inlaatkelken vlakbij de motor vervangen door een mooi vlak stukje aluminiumplaat

IMG__164.jpg

Hier foto's van het afdekplaatje. Eerst m.b.v. de pakking afgetekend en gaten geboord. Daarna vastgeschroefd op een blokje hout en ben ik met de freesmachine aan de gang gegaan. De afgetekende lijnen bleken lastig te zien, dus toch maar de (metalen) pakking erbij geschroefd. Het frezen ging, met name in de bochten, vrij grof. Preciezere afwerking daarna gedaan met de handvijl en schuurpapier. Zie op de laatste foto het resultaat, incl. nieuwe beugel voor de gaskabel.

IMG_0045.jpg

IMG_0046.jpg

IMG_0053.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geheel ziet er nu als volgt uit. Dat is al een stuk beter! De volgende stap zou het fatsoeneren van de leidingen voor het koelsysteem zijn, maar het lijkt er sterk op dat dat niet meer gaat gebeuren wegens de aankoop van een 3SGE.

 

IMG_0067.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei Harry Bouma:

Zie ik dat goed? meting in een ruimte waar de motor de uitlaatgassen weer inademt? Ook gezond voor degene die naast die uitlaat zit. COPD over 10 jaar?

Is dit een complete mapping of gewoon controle?

Afzuiging was er vrij goed geregeld, stond zo windkracht 3 a 4 in die hele ruimte, alleen staan die ventilatoren buiten beeld. De gehoorbescherming van de monteur was deels ook voor het vele windgeruis.

Dit was een controle plus het bijschaven van de afstelling. Zie grafiek met vòòr (rood) en na:

2016_03_12_18_15_23.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dynamo van de 4AGE zit bij een LHD Striker een tikje dicht bij het chassis. Tijdens de rollenbank sessie had de motor een keer iets teveel bewogen en was de dynamo tegen het chassis geknald. Op zich geen probleem, maar netjes is anders. Daarbij is de gietijzeren bevestiging (met spanrol) van de dynamo aan de zware kant, is de dynamo hoog gemonteerd en van zichzelf al aan de zware kant voor een auto met maar amper verbruikers van elektriciteit. Dus: dat kan beter!

Hier een foto van de oude situatie met nog geen twee cm speling.

IMG_2681.jpg

De bevestiging plus dynamo weegt net 7 kg:

IMG_2682.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de nieuwe Daihatsu dynamo met zelfgebakken en, al zeg ik het zelf, ietwat zwaar uitgevoerde bevestigingsbeugel. Met dat laatste wilde ik geen risico nemen, de dynamo zit vrij ver naar voren en omdat de snaar maar voor een kwart over het aandrijfwiel gaat lopen moet de spanning op de snaar vrij hoog zijn. Al met al een nette 3,7 kg winst!

IMG_2691.jpg

En nog wat foto's van de montage op het blok. Veel lager dan voorheen en aan de linkerzijde van het blok waar meer ruimte is.

IMG_2693.jpg

IMG_2696.jpg

IMG_2775.jpg

Inspiratie voor deze aanpassing kwam, zoals wel vaker, via SQ Engineering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...
Op 22 juni 2016 om 14:50 zei Harry Bouma:

Dus heb ik een beetje een formule 1 motor omdat mijn kop door cosworth is ontwikkeld? 

En als de omex open loop draaide bij stationair dan is de basismap voor de lambda waarschijnlijk niet op orde.

 

Omex en andere motormngt systemen hanteren intern een status voor de situatie waarin de motor zich bevindt. Stilstand, starten (cranking), stationair (idle), normale loop, accelereren, etc. Bij zo'n status horen meestal ook aparte tabellen (mappings) voor het bepalen van de hoeveelheid in te spuiten benzine en ontstekingstijdstip.

De tabel tijdens starten is heel simpel. Afhankelijk van de stand van het gaspedaal wordt een vaste hoeveelheid brandstof ingespoten, maar bij een injectiemotor kun je meestal starten zonder gas te geven. Deze tabel bepaald ook het 'droog' starten. Als de boel verzopen is, kun je droogstarten door het gaspedaal helemaal in te trappen. Dan wordt er namelijk juist geen benzine ingespoten.

De overgang van de start status naar de idle status wordt bepaald door de setting 'cranking exit RPM'. Dat is een toerental, meestal 400. Dus zolang de motor nog geen 400 toeren draait is ie aan het starten, daarboven gaat ie naar de stationairstand.

Het 'hunten' van deze motor tussen 500 en 1300 toeren werd veroorzaakt doordat een aantal basisinstellingen in de Omex niet op orde waren. Zo stond de 'cranking exit RPM' op 800 ipv 400. Daarnaast stond de motor rond het stationairtoerental veel te mager. Dit had tot gevolg dat het starten prima verliep, maar daarna de motor te mager begon te lopen. Daardoor stortte het toerental in tot onder de 800, kwam ie weer in de cranking status, gaf weer een puist benzine waardoor het toerental weer omhoog schoot. En dat herhaalt zich...

Scatter spark hielp hier ook niet mee. Die probeerde het instorten van het toerental te overdreven te compenseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had in mijn striker een Toyota 20v Blacktop en die draaide op een omex 600. Ik had er een file in waar de motor perfect op draaide zowel stationaire als over het gehele gebied.

Als je die er soms in wilt schieten laat maar even weten dan stuur ik hem je.

Mijn blok liep er super op. Proberen kun je altijd. Met emissie had ik geen probleem bij de keuring.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Thimo Jansen:

Begrijp ik goed dat je de 4AGE aan het lopen hebt en de problemen rond het stationair toerental hebt verhopen? Awesome!!

Wat ik inderdaad met veel woorden zeg...;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Richard Aerdts:

Ik had in mijn striker een Toyota 20v Blacktop en die draaide op een omex 600. Ik had er een file in waar de motor perfect op draaide zowel stationaire als over het gehele gebied.

Als je die er soms in wilt schieten laat maar even weten dan stuur ik hem je.

Mijn blok liep er super op. Proberen kun je altijd. Met emissie had ik geen probleem bij de keuring.

 

 

Hoi Richard, ik hou me aanbevolen: d.a.strikwerda@outlook.com    Nu is dit wel een silvertop....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zilvertop heeft kleinere gasklephuizen t.o.v. de blacktop. Verder is er niet zo heel veel anders. Volgens mij is de variabele nokkenas verstellen Hydraulisch en niet elektronisch hier zit alleen een sturing vanuit de ecu die olie wel of niet doorlaat, waardoor hij bij een bepaald toerental de kleppen eerder opent.

Had volgens de uitdraai 178 bhp.

Zal hem even zoeken en dan stuur ik hem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 20 juni 2017 om 20:56 zei Richard Aerdts:

De 20V koppen zijn ontwikkeld door Yamaha voor de motorfiets R1. Cosworth heeft er wel iets mee gedaan maar de ontwikkeling is door Yamaha gedaan.

@Richard Aerdts, denk je nog aan me betreffende het opsturen van de mapping ? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Delen




×
×
  • Nieuwe aanmaken...