Ga naar inhoud

Aanpassingen RAW Striker


Thimo Jansen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

4age = beetje motorfiets, kop ontwikkeld door  Yamaha 

De Omex draaide destijds open loop volgens mij zoals de meesten gemapped zijn. Je weet vast wel waar je wezen moet voor Omex.

  • Reacties 117
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Geplaatst:

Dat laatste, de scatter spark. Dat is denk ik deel van het probleem. Tenminste, als die actief is gaat de motor een stuk moeilijker lopen. Ik zou graag een idle motor erop hebben, maar dat is nu wat ik doe met m'n rechterhand. :)

Geplaatst:

We kijken 3 juli wel even of er een conflict is met de reguliere mapping.

Geplaatst:
15 minuten geleden zei B.Klaaijsen:

4age = beetje motorfiets, kop ontwikkeld door  Yamaha 

De Omex draaide destijds open loop volgens mij zoals de meesten gemapped zijn. Je weet vast wel waar je wezen moet voor Omex.

Dus heb ik een beetje een formule 1 motor omdat mijn kop door cosworth is ontwikkeld? 

En als de omex open loop draaide bij stationair dan is de basismap voor de lambda waarschijnlijk niet op orde.

Geplaatst:

Hallo Thimo,

Ik had in mijn striker een Toyota 20 klepper blacktop met een omex 600.

Ik heb nog een aantal files die je erin kunt schieten en bij mijn motor prima resultaat boden.

Was iets van 185 pk bij 8000 rpm. was geen standaard motor maar misschien kun je er nog iets mee. Had een redelijke stationaire toerental en trok echt als een speer.

Ik had uiteindelijk ook 195 pk maar het koppel was aanzienlijk minder tot 4500 rpm.

Misscha is mij toen heel behulpzaam geweest met mijn ombouw.

Geplaatst:
2 uur geleden zei Harry Bouma:

Dus heb ik een beetje een formule 1 motor omdat mijn kop door cosworth is ontwikkeld? 

ik dacht ik bevestig even gekscherend jouw vraag of de 4age een motorfietsblok is,     dat het een beetje zo is met de Yamaha kop ..  

Excuses voor de verwarring met mijn domme opmerking.  Een pinto is ook geen echt bootanker....  en zo is er meer van dat vakjargon op zo'n forum.

Geplaatst:

Over de mooie lange inlaatkelken van de 4AGE zat eerst een Pipercross filter maar die 1) zijn niet zo heel mooi als ze ver uitsteken en 2) ze halen qua levensduur het jaar nog niet. Daar moest een mooiere oplossing voor komen, iets met een K&N filter en een bak over de inlaatkelken. Deze oplossing houdt het stuk dat buiten de motorkap uitsteekt zo compact mogelijk. Nadeel is dat het filter deels warme lucht van onder de motorkap aanzuigt, maar dat wordt later oplost. Het voordeel is dat dit er veel netter uit kan gaan zien, zodra de motorkap verder is afgewerkt. Het K&N filter is er eentje van een Datsun 240Z, nummer E-2910.

Op de foto hieronder heb ik een backplate op maat gemaakt voor de kelken en het filter. De kelken hebben wat beschadigingen aan de zijkant van de montage van het vorige filter, dat is inmiddels met 2K Bison lijm wat dicht gesmeerd.

IMG_2129.jpg

Voor de airbox heb ik eerst een plankje gemaakt (dezelfde als waarover de aluminium backplate is geklopt) en daarna met PVC buizen de grote lijnen uitgezet. Dat geheel is vervolgens gevuld met 2K purschuim.

IMG_2136.jpg

IMG_2140.jpg

IMG_2142.jpg

IMG_2144.jpg

Geplaatst:

Vervolgens het overtollige schuim weggesneden en een flink aantal keer plamuur aangebracht en dat weer vlak geschuurd. Vervolgens wat wax en drie matten glasvezel met polyester aangebracht. Het bleek lastig de matten onderaan, rondom het plakje, strak tegen de mal aan te houden. In een beetje haastige actie heb ik de glasvezelmatten aan een plank onder de vuilniszak vastgeniet.

IMG_2145.jpg

IMG_2155.jpg

IMG_2157.jpg

Geplaatst:

Zie hier het resultaat. Eerst nog met wat tie-wraps, daarna met twee aluminum strips verlijmd in de airbox en deze met RVS bouten aan de backplate vastgeschroefd.

De motorkap moet nog zo ver worden 'uitgebouwd' zodat je het luchtfilter zelf niet meer kunt zien zitten. De airbox krijgt nog een laagje zwarte DD verf of, als het erg fancy mag worden, een laag carbon.

IMG_2158.jpg

IMG_2159.jpg

IMG_2160.jpg

IMG_2161.jpg

Geplaatst:

Ja! Om eerlijk te zijn de vorige Wimedo al, maar ik loop wat achter met het verwerken van de foto's. :) Er zijn nog meer aanpassingen, hopelijk daar ook snel foto's van.

Geplaatst:

ik wil ook nog wat aanpassen maar denk dat ik er zaterdag ochtend pas tijd voor heb.

Geplaatst:
2 minuten geleden zei Menno Groenendaal:

ik wil ook nog wat aanpassen maar denk dat ik er zaterdag ochtend pas tijd voor heb.

Dan zou ik het niet al te wild aanpakken. Misschien een "No fear" sticker voor wat extra vermogen?

Geplaatst:

Afgelopen weekend ben ik bezig geweest met het ombouwen van een kabel-bediende koppeling naar een hydraulische. Voor het bedienen van de kabel moet het koppelingspedaal boven het draaipunt aan de kabel trekken. Dit is omgebouwd naar een push op een hoofdremcilinder, onder het draaipunt van het pedaal. Hierdoor ontstaat er ruimte voor een balansbar op het rempedaal, de primaire reden voor deze verbouwing.

IMG_2358.jpg

Geplaatst:

De meest eenvoudige oplossing was het plaatsen van de hoofdremcilinder op het bulkhead net onder het chassisnummer. Nadeel van deze oplossing is dat de overbrengingsverhouding flink wat hoger wordt. Van voorheen ongeveer 3,5 cm tussen het draaipunt en de bevestiging van de kabel naar ongeveer 6,5 cm voor de HRC. Een beetje tegen beter weten in hoopte ik dat dit wel zou gaan werken. Met de hydraulische oplossing heb je wat minder wrijvingsweerstand en de hulpcilinder heeft een wat grotere diameter dan de HRC. Helaas... De kracht die benodigd was om de koppeling te bedienen was aanzienlijk groter (grote kans op vermoeiing van je linker been) en het aangrijpingsmoment te abrupt en moeilijk te doseren.

Zie hieronder deze, tijdelijke, oplossing.

IMG_2366.jpg

Geplaatst:

Dus opnieuw de plasmasnijder erbij gepakt en enkele uren meten, slijpen en lassen later dit mooie bakje gemaakt. De HRC kan hiermee een stuk hoger op het schutbord en ik heb, na wat testen op verschillende overbrengingsverhoudingen, gekozen voor 4,5cm onder het draaipunt. Dat werkt heel mooi. Het pedaal heeft een lange slag met een mooi doseerbare aangrijping en voor mijn gevoel een lichter werkende koppeling dan met de kabel.

IMG_2368.jpg

IMG_2377.jpg

Van boven ziet het er dan zo uit, met mooi veel ruimte naast het rempedaal. Een kleine tegenvaller is nog wel dat de pedalen van aluminium blijken te zijn. Op zich heel mooi, maar op deze manier kan ik er geen ijzeren balansbar op lassen. Dus in de nabije toekomst komt er ook nog een nieuw rempedaal.

Maar eerst een nieuwe stuurkolom die aan de andere kant van het rempedaal wat ruimte gaat maken voor de balanskabel (bediening vanuit de cockpit).

 

IMG_2375.jpg

Geplaatst:

Aan de andere kant van de auto is een Wilwood koppelingscilinder geplaatst. Om daar ruimte voor te maken heb ik de koppelingsvork een paar centimeter verlengd. Het alternatief was om wat van het bellhouse af te slijpen, maar daar had ik een slecht gevoel bij. Aan het andere uiteinde zit koppelingscilinder vast aan de motorsteun.

IMG_2373.jpg

Geplaatst:
2 uur geleden zei Thimo Jansen:

Dan zou ik het niet al te wild aanpakken. Misschien een "No fear" sticker voor wat extra vermogen?

Haha die heb ik er net afgehaald en toen ging die harder.

Ik moet toch iets bedenken om die reeks van derde plaatsen te doorbreken. Ik zit te denken aan iets andere uitlijning.

Geplaatst:
34 minuten geleden zei Menno Groenendaal:

Ik moet toch iets bedenken om die reeks van derde plaatsen te doorbreken. Ik zit te denken aan iets andere uitlijning.

Mag ik een bootanker adviseren? Neem ik de 3de plek van je over. :D

Geplaatst:

Op weg naar wat meer grip bij de Wimedo heb ik een set 13x6J Escort velgen aangeschaft. Die moeten qua breedte goed passen bij 185/60/13 semi-slicks. Een nadeel van die velgen is dat ze optisch wat oubollig ogen door de bolling in het hart. De eerste stap was het wegfrezen van die bolling, zodat een mooi vlak hart overblijft. Scheelt ook weer wat gewicht, de lichtste velg (set van 4 bleek uit 3 verschillende soorten te bestaan) weegt daarmee slechts 4,5 kg.

IMG_2084.jpg

IMG_2086.jpg

IMG_2087.jpg

Geplaatst:

De volgende stap was poedercoaten en vervolgens monteren van de banden, Nankang NS-2R, 185/60/13 in 120 track compound. De keuze voor de zachte compound is een beetje een gok.

De banden zelf zijn vrij zwaar, daardoor valt de winst in gewicht wat tegen, maar toch nog rond de 1,2 kg per hoek. 

IMG_2334.jpg

IMG_2335.jpg

IMG_2336.jpg

Geplaatst:

13" velgen passen niet zomaar onder een IRS Striker, de onderste draagarm is te breed. Op de foto zie je dat er links genoeg ruimte is (los van de bout), maar rechts niet. Tussen de het rubber van de ophanging en de 'upright' zitten een stuk of 6 dikke ringen. Het idee was om die ringen achterwege te laten en het rechter (voor de kijker) ophangingspunt wat meer naar links te verplaatsen.

Overigens ging het bij het bovenste bevestigingspunt net goed. Maar bredere velgen in dezelfde offset (19mm) zouden al niet meer passen.

IMG_2337.jpg

Geplaatst:

De eerste foto laat de originele draagarm zien, in een professioneel gemaakte mal (ahum). Daarna de iets naar binnen verplaatste voorste deel van de arm en als laatste het resultaat.

IMG_2341.jpg

IMG_2351.jpg

IMG_2353.jpg

Geplaatst:

Met uiteindelijk als resultaat een Striker op hele gave 13" Escort velgen.

Deze laatste paar foto's zijn gemaakt op een betonnen fietspad hier in de buurt. Zo'n betonnen fietspad geeft een mooie vlakke vloer, perfect om de uitlijning van de auto op te controleren. De tweede foto is hoe ik camber meet (afstand van velg tot driehoek in mm's) en de derde foto de sporing m.b.v. een Trackace.

IMG_2387.jpg

IMG_2390.jpg

IMG_2391.jpg

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...