Ga naar inhoud

Verbruik te hoog


B. Meewisse

Aanbevolen berichten

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Heeft het nut Frans? Nu is die natuurlijk afgesteld op de rollenbank met een goede lambda sensor en loopt die goed. Dus van de target map maken wij niet meer gebruik en zelfs Ruud heeft hier niet naar gekeken. Ontsteking en injectie, dat is alles...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Enne..... Een paar weken verder inmiddels.....

1: ????????

Net terug van een rondreis door Zweden (waar iedereen ontzettend rustig rijdt, dus ik ook) deed mijn VM 1:14,7

Jij al gemeten wat het verbruik nu is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Marco Boerdam

Doordat er maar weinig S2000 motoren echt 240pk hebben is gebleken.

De 230pk is zeker geen verkeerde waarde.

Hoe is je verbruik nu ?

Heb zelf een S2000 maar kijk nooit naar verbruik bij mijn voertuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha, we zijn niet van die die-hard rijders als de rest van de KCC blijkbaar.

Laatste keer hebben we op Croix gereden, circuitdag. Dus niet representatief... Ik kom zeker terug zodra ik goede waarden heb. Het zou schelen als het weer meezit, want ik ben zelf ook benieuwd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Update-je:

Verbruik is nog steeds te hoog 1:6. Nu tevens ook voor de APK afgekeurd. ivm te hoog CO.

Dus nu inmiddels voorzien van een katalysator die het CO van 6 naar 4,5% haalt (Voor apk moet die 0.35% zijn dacht ik).

Stationair kunnen we het CO halen door de injectie helemaal naar beneden te zetten. Lambda ziet er dan niet meer uit maar voor de stationair meting is de lambda waarde net belangrijk.

Echter op 2500 toeren is lambda wel belangrijk en dient rond de 1 te zijn. Als we hem middels de KMS afstellen op 1 dan is de CO 4,5%. Als we de injectietijd verkorten dan kunnen we CO naar 0.35 krijgen maar vervolgens is de lambda boven de 1,5 dus loopt de motor zeer arm.

Verder hebben we de timing van de nokkenas gecontroleerd: deze is goed.

Maar bij het loshalen van de kleppendeksel kwamen we erachter dat de bougiekappen eigenlijk niet goed de bougies raken en dat er witte aanslag tussen de kap en bougies zit. Dit is verdacht. Een slecht of afwezige vonk zou 1, het hoge CO verklaren en 2, misschien ook het hoge verbruik. (auto is op lambda afgesteld dus wanneer je slechte of onvolledige verbranding hebt is er meer CO en minder CO2 wat door de lambda-sensor wordt gemeten. Dus om het lambda weer te naar 0,9-1 te halen verhoog je de injectie.)

Zouden de bougiekappen het verbruik en de hoge CO kunnen verklaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je zelf schrijft is een onvolledige verbranding nooit goed voor het CO. Als de auto verder goed rijdt zonder hikken of stoten is de vonk in ieder geval goed genoeg geweest om te ontbranden. Het hoge verbruik komt dus niet daardoor.

Ik vrees dat het toch nooit echt naar je zin zal gaan worden. Alleen het originele motormanagement kan dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de motor is overgenomen van de Honda zonder aanpassing

dus incl inlaat uitlaat en alles erop dan.......................

wordt het emissie traject de boos doener.

Buurjongen heb een Civic straat racer zelfde blok met Megasquirt ECU

software Autotune (draait zelfs op zijn android tablet)

Enige van de motor gesloopt EGR systeem anders zal je nooit hoger komen,

en verbruik enorm zijn, autootje draait netjes op 14,7:1 op bijna alle toeren

verbruik bij rond de 100KM/U 7,6 ltr per 100KM en bij 150 is het 8,9 ltr

Ervaring Civic club nu nette 309PK op de voorwieltjes.

gr Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het emissietraject hebben we eraf gesloopt en afgekapt.

De mappen kunnen we helaas niet op hondata vinden.

Helaas is "ermee leren leven" geen optie. Want we krijgen hem niet door de apk. Daarnaast zou er een duidelijke verklaring moeten zijn die we alleen nog niet gevonden hebben.

Vandaag nog wat andere dingen uitgesloten:

Compressie = Ok allemaal tussen de 15.5 en 16 bar.

Injectie ok

Kleppentiming + ok

Juiste type bougiekabels hebben we nog niet kunnen vinden.

Extra details:

CO: 6.8%

HC: 225 ppm
CO2: 5.3%
O2L 6.2%
Lambda 1.06

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

We hebben vooruitgang! :)

We gebruiken een 4 naar 1 collector op onze uitlaatspruitstuk. Deze zou dicht moeten zijn maar blijkbaar lekte hij toch waardoor hij valse lucht aanzoog wat het lambda weer ontregelde. Doordat hij valse lucht aanzuigt moest de injectie verhoogd worden om een lambda van 1 (14,7) te krijgen.

Nu hebben we de collector gedicht met een soort uitlaat-gum en zakte de lambda aanzienlijk. Met de kms de lambda weer naar 1 geregeld en de auto is nu schoon genoeg voor APK. CO is dus onder de 0.3% en de auto is direct goedgekeurd.

We hebben gezien dat we de injectietijden met ongeveer 1/3 moeten verkorten om weer op lambda 1 uit te komen. Dit zal ook voor de rest van de injectie-targetmap het geval zijn. Dus als we de injectie weer opnieuw afstellen op de rollenbank zal dat waarschijnlijk aanzienlijk in verbruik merkbaar zijn.

We staan ervan te kijken dat zo een klein lekje zulke consequenties heeft. Je zou verwachten dat er overdruk op een uitlaat staat maar blijkbaar is dat niet het geval. Want we hielden een vlammetje van een aansteker bij de lek en deze werd (pulserend) naar binnen gezogen.

:-D:-D:-D:-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Vervolg:

Auto is APK gekeurd. Dat is fijn, maar die uitlaat gum/cement begint na een aantal ritjes eruit te vallen. Lambda waarde slaat ook nergens meer op.

We vragen ons af of er een manier is om onze 4-1 uitlaat definitief dicht te krijgen. Moet het daarvoor een 4-2-1 uitlaat worden of zijn er misschien ook andere oplossingen?

Zie hier onze 4-1 header zoals die nu is:

bouw-7-11.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...