B. Meewisse Geplaatst: 27 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 27 juni 2014 Beste Kcc'ers,Onze kitcar gebruikt te veel benzine. Het gaat om een VM77 icm een Honda S2000 (f20c) motor. De motor wordt aangestuurd door een KMS computer. Afgesteld op de weg.We halen een verbruik van 1 op 6. En dan rijden we vrij rustig. Collega rijder Gijs v Erp (seven + s2000 motor) haalt rond de 1 op 12 gemiddeld. KMS is verbonden met een lambda controller. Lambda waarde ligt tijdens het rijden rond de 0.85 (AFR: 12.5) en 0.90 (AFR: 13.2). Zou het kunnen dat de lambda sensor kapot is? Wat zou anders het hoge verbruik verklaren?Alvast bedankt!Bram
Jan-Willem van Ganswijk Geplaatst: 27 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 27 juni 2014 Keer na laten meten bij de garage? Elke willekeurige garage moet dit kunnen voor de viergasmeting afaik Als de waarden kloppen loopt hij trouwens inderdaad aardig rijk, dus dan zou ik eerder aan de ECU map twijfelen dan aan de sensor.Het op de weg afstellen is ook nog altijd een heikel punt, de één zegt dat het prima kan, de ander is het er absoluut niet mee eens. Persoonlijk denk ik ook dat het ontbreken aan herhaalbare omstandigheden een nadeel is.
B. Meewisse Geplaatst: 27 juni 2014 Auteur Rapporteer Geplaatst: 27 juni 2014 In de garage is denk niet representatief vanwege onbelast toerental. Dan moet je denk naar een rollenbank oid om je motor te belasten...
Gerard Mulder Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 Hoi Bram,Kijk eens op www.tovani.com ben hier al vaak geweest met mijn Dax en CaterhamEigenaar heet Ruud Frederiks bel hem eens.Hier gaan heel wat kitcar rijders naar toe en staat goed bekend voor zijn afstellingen op de rollerbankSucces en groetjesGerard
Paul van der Knijff Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 De waarde van de AFR die je op geeft ligt in ieder geval veel te hoog, motor draait veel te rijk. Kun je de map van Gijs proberen ? (als die ook KMS heeft) dat moet wel wat duidelijk maken denk ik.Ik weet niet of je dat ooit gedaan hebt maar dat gaat vrij eenvoudig bij KMS.
Paul van der Knijff Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 o ja, je kunt een KMS ook self learnig zetten, dan gaat hij een correctie tabel vullen waardoor hij na verloop van tijd weer in de buurt van normale afr's moeten gaan komen.
Hans Efde Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 Veel blokken draaien op kruissnelheid superlean met waardes boven de 14. Ik heb zelf ook een wideband lambda met metertje in mijn auto. Nog steeds met SU carburateur maar hoop toch eens de ombouw naar injectie te kunnen maken. de Emerald K6 ECU heb ik al 2 jaar op de plank liggen.In ieder geval, voorlopig wat gespeeld met sproeiernaalden en het blok draait prima tot in lambdagetallen van 15. Bij accellereren valt de Lamda terug naar 12,5 tot 13,5 inderdaad een wat rijker mengsel. Voor kruissnelheden heb je zo'n rijk mengsel niet nodig. Kun je zo'n KMS niet zelf aanpassen met de laptop?
Koen Peeters Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 Hey Bram, daar zou ik ook niet gelukkig mee zijn!Wij halen met onze VM (C20xe) een gemiddelde van ongeveer 8l / 100km. Gemeten over 400km Duitse snelweg tegen 150 en meer km/u zelfs maar 7,5 en ik heb hem nog nooit boven de 9 liter gekregen....Koen
Don Fulford Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 Met mijn zetec met raceinjectie haal ik 10l/100km en dan moet ik het rustig aan doen. Als ik ga knallen dan zakt het gauw naar 7l/100km. Gaat 1x per jaar op de rollenbank om bij ye stellen en te fine tunen. Laat hem wat rijker rijden.
Gerard Mulder Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 Bram kijk eens bij www.tovami.com zitten in Goes.Ben daar al vaak geweest met mijn DAX en Caterham.Hij staat goed bekend bij kitcars en anderen.Eigenaar is Ruud FrederikxSucces en groetjes Gerard
Gerard Mulder Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 Met mijn zetec met raceinjectie haal ik 10l/100km en dan moet ik het rustig aan doen. Als ik ga knallen dan zakt het gauw naar 7l/100km. Gaat 1x per jaar op de rollenbank om bij ye stellen en te fine tunen. Laat hem wat rijker rijden.Wanneer 7l/100km is zuiniger Don, dit is 1L op 14km............je bedoelt zeker 1 liter op 7 km. 10L/100km is 1L op 10KMMijn V 8 verbruikt bij rustig rijden 1L op 10,5 km.... Bij knallen 1L op 7.5 - 8 kmgr Gerard
N.Kuitems Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 Bram kijk eens bij www.tovami.com zitten in Goes.Ben daar al vaak geweest met mijn DAX en Caterham.Hij staat goed bekend bij kitcars en anderen.Eigenaar is Ruud FrederikxSucces en groetjes GerardKan ik beamen, m'n Crossflow van 1 op 4 naar minimaal 1 op 7 gegaan.In de zomer wel lange wachttijden vanwege de vele motoren die hij afsteld.Suc6Nico
Don Fulford Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 Gerard klopt wat je zegt. Bij meer het pedaal ingetrapt haal ik maar 7km per liter dan 10km per liter bij normaal rijden
B. Meewisse Geplaatst: 28 juni 2014 Auteur Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 Bedankt voor de reacties. Degene die hem afgesteld heeft, heeft veel ervaring maar vooral op raceauto's en crossauto's. Dus wellicht dat hij overal aan de rijke kant gaat zitten omdat verbruik in de racerij minder belangrijk is.Zie hieronder de injectie tabel en de "leer" tabel:
Harry Bouma Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 man man man. 1:14.7 is de oude ideale brandstofluchtverhouding waarbij maximaal vermogen tegen minimaal brandstofverbruik wordt verkregen.1:12.5 is de verhouding waarbij het maximaal vermogen wordt verkregen.Hiertussen zit een verschil van ruim 17%. Dit is dus ook 17% meer brandstofverbruik.Snel een foute sensor herkennen:http://www.boschautoparts.com/BAP_Technical_Resources%2fOxygen%20Sensors%2fBoschTips_faultyO2.pdfOm te controleren of je lambda sonde goed hang je er een voltmeter aan tijdens het rijden.Een narrowband sonde heeft een vrij hard omslagpunt (0,99-1,01)een wideband heeft een verloop van voltage. (0,65-oneindig)Om het nog ingewikkelder te maken, de LSM sensor die speciaal voor motorsport doeleinden is, is eigenlijk geen narrowband maar ook geen echte wideband. (0,68-1,32)Als iemand nog LSM11 sensoren heeft die niet meer gebruikt worden, graag een PM!!Van narrowbands kan ik geen documentatie meer achterhalen, maar grafieken genoeg te vinden on the interweb.http://www.bosch-motorsport.de/media/catalog_resources/Lambda_Sensor_LSU_42_Datasheet_51_en_2779111435pdf.pdfhttp://www.bosch-motorsport.de/media/msd/downloads/archiv/sensoren/Lambda_Sensor_LSM_11.pdfMijn generieke begin instellingen zijn nooit zo extreem als in jouw tabel: onbelast: 1 vol belast en hoge toeren 0,9.Houdt er rekening mee dat een "selfteaching" mode vaak alleen in het werkbereik van de sensor funktioneert, dus alleen als de sensor op temperatuur is, en tot een maximum van 4500rpm. Buiten dit bereik staat een ECU ALTIJD op open loop. Reden hiervoor is dat de samplesnelheid van de sensor niet hoger is.
B. Meewisse Geplaatst: 28 juni 2014 Auteur Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 We gebruiken een UEGO CAN controller icm Bosch LSU 4.9 wide band sensor...
Harry Bouma Geplaatst: 28 juni 2014 Rapporteer Geplaatst: 28 juni 2014 We gebruiken een UEGO CAN controller icm Bosch LSU 4.9 wide band sensor...http://www.bosch-motorsport.de/media/catalog_resources/Lambda_Sensor_LSU_49_Datasheet_51_en_2779147659pdf.pdfOverigens, van deze sensor mag je de stekker NIET losknippen en vervangen aangezien deze een calibratie weerstand in de stekker heeft die compenseert voor het veroudere/vervuilen van de sensor naarmate die ouder wordt.Deze zijn iets moeilijker te controleren, het beste kun je een amperemeter gebruiken bij deze jongens.Helemaal makkelijk, kun je gewoon het CAN signaal gebruiken als je het protocol hiervoor ook hebt.
B. Meewisse Geplaatst: 12 juli 2014 Auteur Rapporteer Geplaatst: 12 juli 2014 Bedankt voor de reacties. We hebben voor eind juli een afspraak gemaakt bij Tovami in goes. Ik zal jullie op de hoogte houden van de wijzigingen die die aanbrengt.
Francesco De Stefano Geplaatst: 13 juli 2014 Rapporteer Geplaatst: 13 juli 2014 Maar wie heeft de auto in eerste instantie dan afgesteld? Kon je daar niet terug onder garantie?
B. Meewisse Geplaatst: 31 juli 2014 Auteur Rapporteer Geplaatst: 31 juli 2014 Zojuist is die afgesteld door Ruud van Tovani. Zoals verwacht stond alles toch vrij slecht afgesteld. Veel te rijk en iets te weinig voorontsteking. Lambdasonde bleek goed te werken. Best of all: dik 20 pk extra! Rode lijn is na het afstellen en blauw ervoorOok rood=nieuwe lijn192pk op de wielen * 20% voor de aandrijflijn = 230 pk voor een S2000 motor met KMS en snelle uitlaat. Standaard S2000 is al 240 pk. Dan zouden we met KMS en andere uitlaat toch meer mogen verwachten dan standaard? Waar ligt dit aan?
Gijs van Erp Geplaatst: 31 juli 2014 Rapporteer Geplaatst: 31 juli 2014 240pk is fabrieksopgaaf.Dan is 230 daadwerkelijk helemaal niet verkeerd.Zeker niet op een warme dag. Wij hebben nog het een en ander aan de luchtinlaat laten doen en een benzinekoeler geplaatst. Dit heeft geresulteerd in 245 pk. Daarvoor was het ook rond de 230. Grootste rede voor ons om dit aan te pakken was het verlies van power als de motor heet wordt en niet genoeg koele lucht aan kan.
Francesco De Stefano Geplaatst: 1 augustus 2014 Rapporteer Geplaatst: 1 augustus 2014 Aan de beperktere mogelijkheden die een KMS, DTA biedt, het aantal in te stellen mogelijkheden ligt veel lager dan de standaard software heeft. Daarbij loopt de auto gewoon veel mooier op de standaard software. Zelfs als die gechipt is. Geen problemen met starten, stationair loop etc. Tot slot denk ik (mijn gevoel!) dat veel mensen zichzelf uitroepen tot expert op het gebied van programmering, maar dat het gros de finesses niet beheerst. En dan heb je een wat minder resultaat dan de fabriek die daar velen uren in heeft gestoken.Eerder vroeg ik wie jouw auto in eerste instantie heeft afgesteld, daar heb je niet op gereageerd. Heeft dat een reden?
Gerard Mulder Geplaatst: 1 augustus 2014 Rapporteer Geplaatst: 1 augustus 2014 Hoi Bram,Loopt hij nu ook zuiniger ??gr...............Gerard
B. Meewisse Geplaatst: 1 augustus 2014 Auteur Rapporteer Geplaatst: 1 augustus 2014 @Francesco: Helder verhaal, kan ik me in vinden. Hij is in eerste instantie afgesteld door vandenberg-autosport. Hij heeft ook de KMS netjes ingebouwd. Een kundig iemand maar we hebben wel gezien dat afstellen op de weg zijn beperkingen heeft. @Gerard: nee, nog niet veel mee gereden sinds het afstellen...
B.Klaaijsen Geplaatst: 2 augustus 2014 Rapporteer Geplaatst: 2 augustus 2014 Wat Francesco zegt "afblijven waar die Jappen hele manjaren ontwikkeling in hebben gestoken" geldt met name voor dit soort "performance" motoren (S2000,3sge Blacktop, k20 etc)die in de regel van fabriekswege al richting "hoog vermogen tegen de grens van heelblijven" zijn ontwikkeld. Ik heb die ervaring met de Toyota 3sge blacktop, die met standaard intake 210pk levert. Had de motor destijds in mn Indy racer gebouwd.Ik wilde toen iets dat betrouwbaar was voor een raceauto en van fabrieksuit al een leuke performance gaf (principe van "eten wat gaar is, kopen wat klaar is")Toen ik ermee bezig was heb ik veel mensen met ervaring gehoord die met aftermarket throttlebodies en programmeerbare ECU's, een motor kregen met nauwelijks meer vermogen maar veel minder "vriendelijke bruikbaarheid" en erger nog allerlei spook problemen. In standaardconfiguratie zijn die blokken onverslijtbaar met mooie karakteristiek alhoewel ik op circuit maar ook op de openbare weg, liever meer koppel onderin heb ten koste van 20pk topvermogen bovenin en dan heb je aan dat tunen geen ruk.De meeste mensen volgen blind het idee "horsepower sells cars" en willen alleen maar nog meer pk's maar weten niets van rijdbaarheid in dit soort auto's. Dat je met aftermarket nog de fabrieksprestaties niet haalt is al helemaal een domper lijkt me.
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.