Ga naar inhoud

Verbruik te hoog


B. Meewisse

Aanbevolen berichten

Beste Kcc'ers,

Onze kitcar gebruikt te veel benzine. Het gaat om een VM77 icm een Honda S2000 (f20c) motor. De motor wordt aangestuurd door een KMS computer. Afgesteld op de weg.

We halen een verbruik van 1 op 6. En dan rijden we vrij rustig. Collega rijder Gijs v Erp (seven + s2000 motor) haalt rond de 1 op 12 gemiddeld.

KMS is verbonden met een lambda controller. Lambda waarde ligt tijdens het rijden rond de 0.85 (AFR: 12.5) en 0.90 (AFR: 13.2).

Zou het kunnen dat de lambda sensor kapot is? Wat zou anders het hoge verbruik verklaren?

Alvast bedankt!

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Keer na laten meten bij de garage? Elke willekeurige garage moet dit kunnen voor de viergasmeting afaik :)

Als de waarden kloppen loopt hij trouwens inderdaad aardig rijk, dus dan zou ik eerder aan de ECU map twijfelen dan aan de sensor.

Het op de weg afstellen is ook nog altijd een heikel punt, de één zegt dat het prima kan, de ander is het er absoluut niet mee eens. Persoonlijk denk ik ook dat het ontbreken aan herhaalbare omstandigheden een nadeel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Bram,

Kijk eens op www.tovani.com ben hier al vaak geweest met mijn Dax en Caterham

Eigenaar heet Ruud Frederiks bel hem eens.

Hier gaan heel wat kitcar rijders naar toe en staat goed bekend voor zijn afstellingen op de rollerbank

Succes en groetjes

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

De waarde van de AFR die je op geeft ligt in ieder geval veel te hoog, motor draait veel te rijk.

Kun je de map van Gijs proberen ? (als die ook KMS heeft) dat moet wel wat duidelijk maken denk ik.

Ik weet niet of je dat ooit gedaan hebt maar dat gaat vrij eenvoudig bij KMS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

o ja, je kunt een KMS ook self learnig zetten, dan gaat hij een correctie tabel vullen waardoor hij na verloop van tijd weer in de buurt van normale afr's moeten gaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel blokken draaien op kruissnelheid superlean met waardes boven de 14. Ik heb zelf ook een wideband lambda met metertje in mijn auto. Nog steeds met SU carburateur maar hoop toch eens de ombouw naar injectie te kunnen maken. de Emerald K6 ECU heb ik al 2 jaar op de plank liggen.

In ieder geval, voorlopig wat gespeeld met sproeiernaalden en het blok draait prima tot in lambdagetallen van 15. Bij accellereren valt de Lamda terug naar 12,5 tot 13,5 inderdaad een wat rijker mengsel. Voor kruissnelheden heb je zo'n rijk mengsel niet nodig. Kun je zo'n KMS niet zelf aanpassen met de laptop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Bram, daar zou ik ook niet gelukkig mee zijn!

Wij halen met onze VM (C20xe) een gemiddelde van ongeveer 8l / 100km. Gemeten over 400km Duitse snelweg tegen 150 en meer km/u zelfs maar 7,5 en ik heb hem nog nooit boven de 9 liter gekregen....

Koen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn zetec met raceinjectie haal ik 10l/100km en dan moet ik het rustig aan doen. Als ik ga knallen dan zakt het gauw naar 7l/100km. Gaat 1x per jaar op de rollenbank om bij ye stellen en te fine tunen. Laat hem wat rijker rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bram kijk eens bij www.tovami.com zitten in Goes.

Ben daar al vaak geweest met mijn DAX en Caterham.

Hij staat goed bekend bij kitcars en anderen.

Eigenaar is Ruud Frederikx

Succes en groetjes Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn zetec met raceinjectie haal ik 10l/100km en dan moet ik het rustig aan doen. Als ik ga knallen dan zakt het gauw naar 7l/100km. Gaat 1x per jaar op de rollenbank om bij ye stellen en te fine tunen. Laat hem wat rijker rijden.

Wanneer 7l/100km is zuiniger Don, dit is 1L op 14km............je bedoelt zeker 1 liter op 7 km. 10L/100km is 1L op 10KM

Mijn V 8 verbruikt bij rustig rijden 1L op 10,5 km.... Bij knallen 1L op 7.5 - 8 km

gr Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bram kijk eens bij www.tovami.com zitten in Goes.

Ben daar al vaak geweest met mijn DAX en Caterham.

Hij staat goed bekend bij kitcars en anderen.

Eigenaar is Ruud Frederikx

Succes en groetjes Gerard

Kan ik beamen, m'n Crossflow van 1 op 4 naar minimaal 1 op 7 gegaan.

In de zomer wel lange wachttijden vanwege de vele motoren die hij afsteld.

Suc6

Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Degene die hem afgesteld heeft, heeft veel ervaring maar vooral op raceauto's en crossauto's. Dus wellicht dat hij overal aan de rijke kant gaat zitten omdat verbruik in de racerij minder belangrijk is.

Zie hieronder de injectie tabel en de "leer" tabel:

Injectie.jpg

target-map-text.jpg

Target-map.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

man man man.

1:14.7 is de oude ideale brandstofluchtverhouding waarbij maximaal vermogen tegen minimaal brandstofverbruik wordt verkregen.

1:12.5 is de verhouding waarbij het maximaal vermogen wordt verkregen.

Hiertussen zit een verschil van ruim 17%. Dit is dus ook 17% meer brandstofverbruik.

Snel een foute sensor herkennen:

http://www.boschautoparts.com/BAP_Technical_Resources%2fOxygen%20Sensors%2fBoschTips_faultyO2.pdf

Om te controleren of je lambda sonde goed hang je er een voltmeter aan tijdens het rijden.

Een narrowband sonde heeft een vrij hard omslagpunt (0,99-1,01)

een wideband heeft een verloop van voltage. (0,65-oneindig)

Om het nog ingewikkelder te maken, de LSM sensor die speciaal voor motorsport doeleinden is, is eigenlijk geen narrowband maar ook geen echte wideband. (0,68-1,32)

Als iemand nog LSM11 sensoren heeft die niet meer gebruikt worden, graag een PM!!

Van narrowbands kan ik geen documentatie meer achterhalen, maar grafieken genoeg te vinden on the interweb.

http://www.bosch-motorsport.de/media/catalog_resources/Lambda_Sensor_LSU_42_Datasheet_51_en_2779111435pdf.pdf

http://www.bosch-motorsport.de/media/msd/downloads/archiv/sensoren/Lambda_Sensor_LSM_11.pdf

Mijn generieke begin instellingen zijn nooit zo extreem als in jouw tabel: onbelast: 1 vol belast en hoge toeren 0,9.

Houdt er rekening mee dat een "selfteaching" mode vaak alleen in het werkbereik van de sensor funktioneert, dus alleen als de sensor op temperatuur is, en tot een maximum van 4500rpm. Buiten dit bereik staat een ECU ALTIJD op open loop. Reden hiervoor is dat de samplesnelheid van de sensor niet hoger is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gebruiken een UEGO CAN controller icm Bosch LSU 4.9 wide band sensor...

http://www.bosch-motorsport.de/media/catalog_resources/Lambda_Sensor_LSU_49_Datasheet_51_en_2779147659pdf.pdf

Overigens, van deze sensor mag je de stekker NIET losknippen en vervangen aangezien deze een calibratie weerstand in de stekker heeft die compenseert voor het veroudere/vervuilen van de sensor naarmate die ouder wordt.

Deze zijn iets moeilijker te controleren, het beste kun je een amperemeter gebruiken bij deze jongens.

Helemaal makkelijk, kun je gewoon het CAN signaal gebruiken als je het protocol hiervoor ook hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bedankt voor de reacties. We hebben voor eind juli een afspraak gemaakt bij Tovami in goes. Ik zal jullie op de hoogte houden van de wijzigingen die die aanbrengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zojuist is die afgesteld door Ruud van Tovani. Zoals verwacht stond alles toch vrij slecht afgesteld. Veel te rijk en iets te weinig voorontsteking. Lambdasonde bleek goed te werken.

Best of all: dik 20 pk extra! :-D:-D:-D

Tuning.jpg

Rode lijn is na het afstellen en blauw ervoor

S-2000-AF.jpg

Ook rood=nieuwe lijn

192pk op de wielen * 20% voor de aandrijflijn = 230 pk voor een S2000 motor met KMS en snelle uitlaat. Standaard S2000 is al 240 pk. Dan zouden we met KMS en andere uitlaat toch meer mogen verwachten dan standaard? Waar ligt dit aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

240pk is fabrieksopgaaf.

Dan is 230 daadwerkelijk helemaal niet verkeerd.

Zeker niet op een warme dag.

Wij hebben nog het een en ander aan de luchtinlaat laten doen en een benzinekoeler geplaatst. Dit heeft geresulteerd in 245 pk. Daarvoor was het ook rond de 230. Grootste rede voor ons om dit aan te pakken was het verlies van power als de motor heet wordt en niet genoeg koele lucht aan kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de beperktere mogelijkheden die een KMS, DTA biedt, het aantal in te stellen mogelijkheden ligt veel lager dan de standaard software heeft. Daarbij loopt de auto gewoon veel mooier op de standaard software. Zelfs als die gechipt is. Geen problemen met starten, stationair loop etc. Tot slot denk ik (mijn gevoel!) dat veel mensen zichzelf uitroepen tot expert op het gebied van programmering, maar dat het gros de finesses niet beheerst. En dan heb je een wat minder resultaat dan de fabriek die daar velen uren in heeft gestoken.

Eerder vroeg ik wie jouw auto in eerste instantie heeft afgesteld, daar heb je niet op gereageerd. Heeft dat een reden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Francesco: Helder verhaal, kan ik me in vinden. Hij is in eerste instantie afgesteld door vandenberg-autosport. Hij heeft ook de KMS netjes ingebouwd. Een kundig iemand maar we hebben wel gezien dat afstellen op de weg zijn beperkingen heeft.

@Gerard: nee, nog niet veel mee gereden sinds het afstellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Francesco zegt "afblijven waar die Jappen hele manjaren ontwikkeling in hebben gestoken" geldt met name voor dit soort "performance" motoren (S2000,3sge Blacktop, k20 etc)die in de regel van fabriekswege al richting "hoog vermogen tegen de grens van heelblijven" zijn ontwikkeld.

Ik heb die ervaring met de Toyota 3sge blacktop, die met standaard intake 210pk levert. Had de motor destijds in mn Indy racer gebouwd.

Ik wilde toen iets dat betrouwbaar was voor een raceauto en van fabrieksuit al een leuke performance gaf (principe van "eten wat gaar is, kopen wat klaar is")

Toen ik ermee bezig was heb ik veel mensen met ervaring gehoord die met aftermarket throttlebodies en programmeerbare ECU's, een motor kregen met nauwelijks meer vermogen maar veel minder "vriendelijke bruikbaarheid" en erger nog allerlei spook problemen.

In standaardconfiguratie zijn die blokken onverslijtbaar met mooie karakteristiek alhoewel ik op circuit maar ook op de openbare weg, liever meer koppel onderin heb ten koste van 20pk topvermogen bovenin en dan heb je aan dat tunen geen ruk.

De meeste mensen volgen blind het idee "horsepower sells cars" en willen alleen maar nog meer pk's maar weten niets van rijdbaarheid in dit soort auto's. Dat je met aftermarket nog de fabrieksprestaties niet haalt is al helemaal een domper lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...