Ga naar inhoud

knipperlichten


Lambert Smit

Aanbevolen berichten

was weer eens bezig.

Knipperlichten aansluiten, wil de oude schakelaar gebruiken, die kent 1 draad die heengaat en dan naar links of naar rechts. Aangesloten, doet niks. Dus gezocht naar schakelaars van sierra, want daar past de kabelboom op. Probleem was het niet bekrachtigde relais. Twee draadjes doorverbonden en... het werkt.

Toen de hazardschakelaar.

gekeken welke draden deze nodig heeft, dus eigenlijk weer bovenstaande drie. Schakelaar aansluiten en... het werkt.

maar nu beide schakelaars aangesloten en richtingaanwijzer links en rechts geeft beide keren weer alle knipperlichten aan (net zoals de hazard) en bij de hazard werkt de verlichting van de schakelaar niet meer.

Is dit op te lossen of is de oplossing in het weglaten van de hazardschakelaar?

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De basis vormt het knipperrelais.

Deze krijgt normaal gesproken spanning doorgelust via de hazard switch (gewoon doorgeefluik)

de uitgang van het knipperrelais sluit je aan op de gemeenschappelijk contact van de richtingaanwijzer en de gemeenschappelijk contact van de hazard switch (pin 49a)

de uitgang van de hazard switch (L en R) sluit je achter de richtingaanwijzer weer in de draden naar de lampen.

Dat is alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

helaas helaas. het werkt niet. Op de hazard schakelaar zitten twee aansluitingen, die komen van 2 relais, een knipper- en een hazardrelais. Geprobeerd op de 1 de plus te zetten en de ander de fameuze 49a, maar dan werkt het niet.

gekeken in het schema van de schakelaar, van beide komt de schakeldraad binnen vanaf het relais, dus al met spanning. In het schema van Harry wordt in de schakelaar een verbinding gemaakt tussen de plus en de 49a, deze moet ik dus voor de tijd al doen. Als ik dit doe, en de beide onder stroom zet, heb ik wel alarmlichten maar geen knipperlichten meer. Of alles werkt en knippert niet meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Harry, ik ben daar denk ik niet helemaal duidelijk in geweest. Ik heb één relais, maar de hazard schakelaar heeft aansluitingen voor 2 relais. Omdat ik die niet heb, heb ik 2 draden van het gewone relais genomen. maar daar red ik het dus niet mee. Was al van plan naar de zwarte jatten dag te gaan, maar de hele boel ligt nu uit elkaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de kabelboom (Dax) uitgaat van Sierra schakelaars, dacht ik dat het zou moeten kunnen werken. Maar het kan ook zo zijn, dat het wel werkt maar niet met mijn schakelaar. Of moet ik er dan wel een extra relais bij zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Harry, het gaat om de schakelaar met schema volgens bijlage. Ik weet niet of t goed te lezen is, staat op pagina 138 van carbuildersolutions.

Linksboven: aansluiting naar hazard relais

rechtsboven: uitgang naar plus van verlichting schakelaar

linksmidden: knipperlichten links

rechtsmidden: knipperlichten rechts

linksonder: aansluiting naar regulier relais

rechtsonder: aansluiting vanuit knipperlichtschakelaar

post-5293-0-63979800-1425022143_thumb.pn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo blijkt maar weer hoe ingewikkeld je het kunt maken.

Dat schema heeft een hazard schakelaar die het normale richtingaanwijzer knipper signaal van het relais onderbreekt naar de richtingaanwijzer schakelaar als de alarmknop wordt bediend.

Er is een apart relais, ook een normaal knipperrelais die dan een knippersignaal naar alle 4 de richtingaanwijzers stuurt.

Vergeleken met mijn schema, extra hardware met kans op storingen.

Rechtsboven lijkt een interne doorverbinding of aansluiting op de massa? naar lampje op hazard schakelaar.

links onder is het normale knipperrelais, dus geen gewoon relais.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja... had gedacht een leuke reeks schakelaars, dus allemaal zelfde soort, maar volgens mij moet ik m er gewoon weghalen. Het is geen apk eis of zo, even nagevraagd. zat er ook niet op maar leek me wel handig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Harry (en anderen), even een update.

Ik heb het 'oude' relais gebruikt als tweede relais, en wat denk je... het werkt. De schakelaar knippert nog niet, maar dat kan ik vast uitzoeken. Maar nu probleem 2: (had ik al eerder gesignaleerd, maar ik dacht dat het kwam omdat ik een lampje verkeerd aangesloten had.

als ik de alarmlichten aanzet, knippert alles keurig op dezelfde snelheid die je zou verwachten. Als ik de knipperlichten aan één kant aanzet, knippert de boel heel snel en controlelampje brandt ook. Als ik de andere kant aanzet, knippert de boel op 'normaal' tempo, maar het lampje doet t niet.

Ik heb de kabels omgewisseld naar de lampjes (links en rechts) en dan gebeurt hetzelfde, maar dan precies omgekeerd.

Wat doe ik nu niet goed? ligt dus niet aan het feit dat ik aan de linkerkant het knipperlicht met het achterlicht verwisseld heb....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is vanaf een afstand een beetje moeilijk te beoordelen.

Heb je een eenvoudige multimeter? Kun je voor een paar tientjes kopen bij b.v. de praxis oid. Dan kun je de dingen doormeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

deel 829 (of zo...)

Knipperlichten aan de praat, massa doorgemeten en een paar stekkertjes veranderd. Knipperlichten doen het nu, maar waarschuwingslampje werkt maar op één kant. Kabeltjes losgehaald, wat blijkt: de plus wisselt bij het lampje. Bij één kant werkt het dus gewoon. Kabeltjes losgehaald, apart massa erbij en dan krijg ik, als ik de linker of rechterdraad gebruik, het lampje aan de praat. Maar als ik ze doorverbind, werkt het niet meer...Harry, wat zegt de hulplijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...