Ga naar inhoud

De bouw van onze VM77


B. Meewisse

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal.

Allereerst willen we iedereen natuurlijk de beste wensen voor 2011 wensen.

Inmiddels zijn we ook gestart met het bouwen van onze VM77.

Voortaan kan de voortgang gevold worden op: vm-77.com

Verder hebben we nog een aantal vragen:

  • We hebben een aluminium body welke we zo willen houden. Weet iemand hoe je dit dan moet behandelen, poetsen, poleisten of wat dan ook?
  • We hebben van VM een Escort MK2 stuurhuis ontvangen maar wat blijkt: van links naar rechts is 3,5 omwentelingen. Dit vinden wij eigenlijk veel te veel. We hebben bij Quaife 2 stuurhuizen gevonden (1 en 2) met 2,2 of 2,5 omwentelingen van links naar rechts. Wat zou jullie advies zijn?

Alvast bedankt, Antoon en Bram

  • Reacties 144
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Geplaatst:

Hallo allemaal.

Allereerst willen we iedereen natuurlijk de beste wensen voor 2011 wensen.

Inmiddels zijn we ook gestart met het bouwen van onze VM77.

Voortaan kan de voortgang gevold worden op: vm-77.com

Verder hebben we nog een aantal vragen:

  • We hebben een aluminium body welke we zo willen houden. Weet iemand hoe je dit dan moet behandelen, poetsen, poleisten of wat dan ook?
  • We hebben van VM een Escort MK2 stuurhuis ontvangen maar wat blijkt: van links naar rechts is 3,5 omwentelingen. Dit vinden wij eigenlijk veel te veel. We hebben bij Quaife 2 stuurhuizen gevonden (1 en 2) met 2,2 of 2,5 omwentelingen van links naar rechts. Wat zou jullie advies zijn?

Alvast bedankt, Antoon en Bram

De aluminium body kun je idd gewoon poetsen of polijsten(machinaal)maar het vereist veel onderhoud om het echt mooi te houden.

Geplaatst:

heren, jullie bouwsite staat al in de favorieten hoor

leuk om te volgen

Geplaatst:

Hoi Antoon, Bram,

Tip:

Ik heb alvorens de wanden van de cardantunnel te plaatsen in het verlengde van de pedalen-as ronde sparingen gemaakt en deze afgedicht met rubberen pluggen. Dan kan de as (je weet maar nooit) gemakkelijk gedemonteerd worden.

Met vriendelijk groet,

Peter

Geplaatst:

Inmiddels staat het 2e bouwverslag op de site:

VM-77.com

Bedankt voor de tips.

@Peter Huijt: We willen idd gaten in de cardantunnel maken voor de pedalerie

  • 1 maand later...
Geplaatst:

ziet er goed uit mannen

ik ben nog niet in mijn hok geweest om het scorpio dif op te meten

doe ik morgen wel even

  • 1 maand later...
Geplaatst:

Jullie hebben er wel een goeie vaart in mannen.

Ziet er veel belovend uit!

Greetz,

Patrick

Gast Eric Kroeze
Geplaatst:

wel erg weinig ruimte tussen motor en kap.

krijg je geen probleem als je flink gas gaat geven dat de motor iets kanteld en zo toch de kap raakt??

ziet er voor de rest top uit

gr eric

ga zo verder

Gast Edwin Kerstens
Geplaatst:

Leuk project om te volgen.

Motorkap past inderdaad net, maar als de motorsteunen redelijk star zijn dan zal het blok de kap niet raken vermoed ik.

So, keep up the good work!

Groet,

Edwin

Geplaatst:

Het zijn inderdaad behoorlijk stugge motorsteunen, dus ik denk dat het kantelen van het blok wel meevalt.

Verder maakt het volgens mij ook niet uit als de motor de motorkap af en toe raakt...?

Gast Eric Kroeze
Geplaatst:

lijkt mij geen prettig idee als dat zo af en toe gebeurt.

kun je niet voor de zeker heid nog ergen 0.5 cm winnen ?

gr eric

Geplaatst:

Dat zal niet mee vallen, mede omdat de motorsteunen al gelast zijn en omdat we ook de maximale grondspelling willen.

Geplaatst:

Hoe zo motorsteunen al gelast?; sommige dingen heb ik wel 4 keer verbouwd voor ik ze goed vond. Welkom in de kitcarwereld. :wink:

Ik had de motorsteunen ook op deze manier (plat op het chassis) maaar bleef te veel beweging van links naar rechts houden, m.n. als je bv in een bocht een gat of bult tegenkomt en de auto een klap krijgt. Dat geeft veel meer beweging als optrekken en afremmen. Ondanks dat ik aardig ruimte had bleef het uitlaatspruitstuk tegen de stuurstang slaan (een waardeloos gevoel) en kwam het luchtfilter tegen de motorkap.

Ik heb nu steunen gemaakt waarbij de rubbers onder 45 graden zitten, nu zijn de bewegingen onder controle en raakt de motor niets meer.

Wel een mooie auto trouwens, complimenten voor de keuzes die jullie gemaakt hebben.

Geplaatst:

Bedankt voor de Tips :grin:

Ik zal het morgen eens tegen mijn vader zeggen van die las. We hebben sinds kort een MIG/MAG apparaat dus we zitten nog een beetje in het leerproces :-P

Geplaatst:

ik zou deze steun toch even de las schoon slijpen en opnieuw goed door lassen.

Nu ligt de las erop en zal het vast houden even. :shock::wink:

Hele maal ook mijn woorden. Meer amp.

vrgr Piet

bouw-4-7.jpg

Geplaatst:

idd even met wat meer amperes lassen

materiaal ook beter ontroesten en walslaag eraf halen de volgende keer

allemaal beter voor een mooiere las

ik zou zelfs nog een plaatje er bovenop lassen zodat het weer een koker wordt

dit om vervorming van de steun te voorkomen

het schiet al lekker op zo

ga zo door

Geplaatst:

Bram als je het laswerk toch gaat aanpakken, zou ik de constructie wijzigen en het voorstel van Paul toepassen, door de rubbers onder een hoek te zetten. De hoek van Paul vind ik te groot. Bij 45 graden gaan de rubbers zijdelings te veel vervormen onder door het gewicht en de belasting. De ideale hoek zit rond de 25 graden en wordt o.a. bij Audi toegepast voor de V8 motoren. Om het kantelen van de motor bij max. koppel tegen te gaan kun je beter ook aan de kant waar de motor om hoog komt nog een steun met een progressief rubber aanbrengen die dit verhindert. Ik heb dit inmiddels toegepast bij mijn auto.

Je geeft aan dat je nog het oefenen bent met CO2 lassen. Oefen hierop eerst door een plaatje haaks op een andere plaat te lassen. Las het plaatje aan een kant en sla het dan volledig plat op de basisplaat naar de zijde van de las. De las mag dan niet scheuren. De lassen staan nu bol in de hoek, hetgeen aangeeft dat de inbranding onvoldoende is en gelast werd met een te lage stroomsterkte, zoals Mischa reeds heeft aangegeven. Bij een te hoge stroom krijg je randinkarteling, hetgeen ook niet gewenst is. Je kunt de las van de proefplaatjes ook dwars doorzagen, schuren met fijn schuurpapapier, ertsen en dan zie precies hoever de las is ingebrand en wat de a-hoogte van de las is.

Ik heb de fotos van de frame bekeken en de lassen van de verplaatste koker geven een zelfde indruk.

Gewoon een paar avonden oefenen en je zult zien, dat het dan stukken beter gaat.

Veel sukses met dit mooie project.

Jan

Geplaatst:

Ik ben het met je eens Jan, 45 graden is te veel, de rubbers hangen een beetje door.

Maar ik vind het te weinig om de boel nu voor de 5e keer te verbouwen :wink:

Ik hou de rubbers in de gaten en zolang ze niet scheuren vind ik het even prima zo.

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle tips. Momenteel zijn we ook nog met wat andere zaken bezig (niet aan de VM) en binnenkort komen ook weer de bloemen, dus kan er minder gebouwd worden. We zijn er ook nog niet uit wat we met de motorsteunen gaan doen. Misschien gaan we eerst testen hoe erg het blok kantelt en wiebelt.

Maar we zullen de reacties niet vergeten en er rekening mee houden als we ze toch gaan verbouwen.

Gr Bram

  • 4 maanden later...
Geplaatst:

Na een drukke periode met veel bloemen zijn we nu weer begonnen met het bouwen aan de VM. Het nieuwe bouwverslag is te vinden op de site.

5e bouwverslag

Geplaatst:

Ziet er goed uit!

Kleine opmerking over de brandstofpomp en filter: Volgens mij zit het grote filter meestal achter de pomp en plaats je een klein doorzichtig filter vóór de pomp.

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...