Ga naar inhoud

Zetec start niet - KMS ECU valt uit


Otto Verkerke

Aanbevolen berichten

Ik krijg mijn Westfield niet gestart doordat het voltage op of onder 10 volt zakt bij starten van Zetec 2.0.

Daardoor valt de KMS ECU uit en stuurt die niet meer aan. Voor starten 12,4 volt uitgelezen op communicatiebalk. Bij starten zakt spanning tot onder de 10 volt.

Voltage gemeten op accupolen 12,65v bij contact aan en rond 11 v bij starten motor. 

ergens verlies ik dus extra spanning naast het vermogen wat de startmotor vraagt. Er zit een 4coil bobine op met KMS ignition driver. Standaard Lambda sensor van KMS (Bosch)


Wat ik al heb gedaan voordat ik uitval van de ECU constateerde is:
Nieuwe accu 12v 40Ah erin, alle massa verbindingen opnieuw vastgezet, nieuwe startmotor, injectoren gecheckt en laten reinigen; benzinedruk 3 bar gemeten, inlaatlucht sensor gecontroleerd op werking, bougies 500 km geleden new.

wat zou dat xtra spanningsverlies kunnen veroorzaken : bobine e/o ignition driver? Electrisch circuit benzinepomp?


Tips om mijn Westfield weer aan de praat te krijgen zijn (erg) welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spanningsverlies is te meten met een multimeter. Als je accuspanning 11 Volt is bij starten dam moet je ook 11 Volt meten op de voedingsdraad van de ECU.

Kortweg gezegd, 1 meetpen op de (plus)accupool en de andere meetpen op het voedingspunt van de ECU. Bij het starten moet het spanningsverschil tussen de beide punten nagenoeg 0 Volt zijn. (Bij 0 Volt heb je géén spanningsverlies, maar in de praktijk zal er altijd wel 0,2 tot 0,3 verschil zijn denk ik)

Ik weet niet wat er bij jou allemaal tussen de accu en de ECU aangesloten zit (contactslot, startonderbreker, zekering enz) maar al die aansluitingen hebben kabelschoentjes of stekertjes die niet al te lekker vast kunnen zitten en dus spanningsverlies geven.

Ik heb het meegemaakt dat een startkabel een slechte verbinding maakte IN de poolklem van de accu. Klem was goed aangedraaid op de accupool en toch wilde de startmotor slecht rond. Dat slechte contact zorgde voor veel overgangsweerstand bij het starten waardoor de startkabel ter plekke zó heet werd dat de kabelisolatie verkoold was! Bij onderzoek bleek dat je de kabel zo uit de poolklem kon trekken.  Maar bij jou gaat het niet over grote start-stromen naar de startmotor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties.

Ik heb voltages gecontroleerd met een multimeter, de verschillen blijven. Bijgaand een screenprint van de foutmelding.

Massa verbindingen opnieuw gemaakt met nieuwe 8 mm koper kabels en tevens gedubbeld naar chassis en motorblok. Meetinstrumenten en ECU massa op zelfde punt en als extra ook directe link met massakabel naar accu. Melding uitval door powerfailure  ECU blijft. Met multimeter gemeten blijkt spanning < 10v bij starten terwijl spanning bij accu > 11 volt blijft: makes no sense. Ga boosters proberen om voltage > 11 volt te houden bij starten

IMG_8822.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij het starten 11v op de accu houdt dan moet je een draad (minstens 1.5 mm2) trekken van de accu naar de ECU.  Als je dan 11 V houdt en de motor start, dan weeet je in welk circuit het probleem zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukt, hij start. Boost bijgezet en met hulpdraadje naar ECU. Zal nog eens rustig oorzaak nazoeken want dat hulpdraadje hoort daar eigenlijk niet. Mocht ik dat opsporen dan zal ik dat in elk geval posten.

Dank voor behulpzame reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...