Ga naar inhoud

VVC motor in caterham passend maken


R.v.Maarschalkerweerd

Aanbevolen berichten

Wie heeft er (of weet hier het fijne van..) ooit een K serie motor in een caterham vervangen door een K serie VVC motor? Ik weet dat de rechter motorsteun vervangen moet worden door een ander exemplaar, dit om het inlaatspruitstuk onder de kap te laten passen. De motor kantelt dan een paar graden naar rechts en dat scheelt net genoeg.
Waar ik me zorgen over maak is de achterste distributieriem van de VVC. De cover daarvan steekt uit naar achteren en naar links. Het lijkt me dat deze tegen de pedalen box aan gaat komen. Het zou zo kunnen zijn dat het kantelen van de motor naar rechts dit potentiele probleem opheft, waardoor het dus geen probleem is :-),  maar dat weet ik niet zeker.

Op de foto's de bestaande ruimte tussen de pedalbox en de motor, op het andere fotootje is de best-wel-grote afdekking van de achterste distributieriem te zien.
 

IMG_2844.jpg

IMG_2845.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Volgens mij krijg je nog een paar andere kleine issues als je het blok kantelt.

Uitlaat aansluiting en je inlaat onder de kap houden.

Hoe kom je uit met het watermondje aan de vvc kop?

je kunt het wel passend krijgen maar dat vergt wel wat hak en laswerk aan de pedalbox, met name de stang die tussen pedalbox en de voorkant van de auto zit.

Ik heb in het verleden al eens wat verbouwingswerkzaamheden in die hoek uitgevoerd.

Niet de eenvoudigste klus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Harrie,

Volgens Dave Andrews moet een VVC blok wat gekanteld worden om het inlaatspruitstuk onder de kap te laten passen. Caterham verkoopt daar speciale motorsteunen voor. 
Dat is een probleem wat zowel links als rechts gestuurde caterhams hebben. Over de pedalbox wordt niet gerept...dat is een puur links gestuurde auto probleem. Ik zie dat nu als het grootste probleem.
Toch zijn er links gestuurde VVC caterhams , dus het moet kunnen! Als ik foto's daarvan bekijk kan ik niet ontdekken wat er nu aan gemodificeerd is om dat te laten passen. De pedalbox ziet er daarbij nog standaard uit en het blok lijkt niet overdreven gekanteld te zijn.

De koelvloeistof uitlaat gaat er sowieso af, het caterham /K serie blokje systeem is met een andere buis die daar prima onder past. En de uitlaat moet ook nog passen, misschien met een hele kleine 'ingreep' in de laatste bocht van het uitlaatspruitstuk. 

Ik heb caterham al 2 x een mailtje gestuurd met vragen hierover, maar die geven geen antwoord..Ik zal er binnenkort nog maar eens een sturen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Steun is op de post. Bovendien heb ik begrepen dat het allemaal gewoon gaat passen. Wel veel zaken overzetten; caterpan, apollotank, koelvloeistof aansluitingen en zo. En uitzoeken hoe ik de eu3 kabelboom aan de auto kan knopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...