Spring naar bijdragen

Tikkend geluid van brandstofgalerij... defecte injector?


Recommended Posts

Beste forumleden,

Het betreft hier een ford Zetec 2.0, m.2003 met een tikkend geluid dat van de brandstofgalerij komt.

Eerst dacht ik dat er een klep mogelijk niet goed stond; dit gechecked en deze staan allemaal binnen toleranties.

Het geluid klinkt echt alsof één klep (totaal) niet goed staat.

Bij de koude loop is het geluid het sterkst. De eerste paar omwentelingen na aanslaan motor is het er niet en dan komt het op en als de motor warm is is het nagenoeg weg.

Met schroevendraaier geluisterd en de metalen galerij en brandstofleiding geven zeer duidelijk geluid af. Ook bij warme motor hoor je het nog steeds via de schroevendraaier. Leg je de schroevendraaier op het blok hoor je de kleppen ook, maar deze klinken zachtjes. Zeer duidelijk een ander geluid en stil vergeleken bij de tik uit de brandstofgalerij.

Kan het een injector zijn? Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

Bvd!

Anne Pier

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik kan me ook niets anders voorstellen dan dat het de injectoren zijn. Maar maken deze dan een dergelijk (mechanisch) geluid? 

Qua frequentie van het geluid klinkt het in ieder geval niet dat het ze allemaal zijn, eerder één.

Suggesties hoe te testen om erachter te komen welke het zou kunnen zijn?

Tanx in advance!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je niet traceren welke injector het meeste geluid zou maken en verplaatsen naar een andere cylinder. Als het geluid dan "mee verhuisd", weet je welke injector het is. Of aansluiting van 1 injector loshalen, zodat deze niet aangestuurd wordt en dan 1 voor 1 nalopen. 

Mss een andere optie: Wynn's injector cleaner aan je benzine toevoegen en kijken of het geluid minder wordt?

bewerkt door Ben Ubaghs
Link naar bericht
Deel via andere websites
Francesco De Stefano

Ik zou ook met lopende motor de injectoren stuk voor stuk uitschakelen door de stekker los te trekken. Dan is het vrij eenvoudig te lokaliseren. Maar tikken doen ze altijd, geeft ook een mechanisch geluid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga idd de boel maar eens loshalen, eerst kijken of één van de injectoren het is door bij de koude start stuk voor stuk de injectoren uit te schakelen.

Overigens, het blok is eigenlijk qua km nog hagelnieuw, minder dan 30.000 km. Maar misschien door de tijd wat aantasting(?)

Iets dat ik me later realiseerde: middels de programmering van de DTA wordt er gedurende de eerste koudestart cycles meer brandstof ingespoten en dan is de tik er niet. Ik ga ook checken of hier een relatie ligt.

Foto toegevoegd. Zien jullie iets raars of afwijkends? Het geluid heeft ook iets weg van een drukgolf(pulse) in de leiding. Hoort er niet een demping op te zitten o.i.d?

@Gerrit, maak graag gebruik van je aanbod! Heb je een PB gestuurd.

Houd jullie op de hoogte van wat ik vind.

 

injector galerij.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rudie Heikens

Ehh ja, IK heb tussen de pomp en de brandstofrail een pulsdemper zitten...

En op de retourleiding een drukregelaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben Ubaghs

Ik heb geen pulsdemper. Maar wel ook in retour een drukregelaar zitten. Ik zie die volgens mij bij jouw ook zitten, maar kan niet beoordelen of dit in aanvoer of retour is. 

Wat is / waar gaat die slang op drukregelaar naar toe (vacuum of zo)??

Link naar bericht
Deel via andere websites
AP Slump
5 uur geleden zei Ben Ubaghs:

Ik heb geen pulsdemper. Maar wel ook in retour een drukregelaar zitten. Ik zie die volgens mij bij jouw ook zitten, maar kan niet beoordelen of dit in aanvoer of retour is. 

Wat is / waar gaat die slang op drukregelaar naar toe (vacuum of zo)??

Ja, na smoorklep op inlaat vacuüm. Lijkt mij een orginele setup (?) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
AP Slump

@Ben: drukregelaar zit in retour

Zojuist nog eens gestart en goed geluisterd. De tik komt echt pas in na een minuut of 4. Dus geen effect van DTA want dat zijn maar een beperkt aantal omwentelingen dat injectoren meer inspuiten.
Na 4 minuten komt de tik opzetten en naarmate de motor opwarmt neemt het weer af (tik blijft hoorbaar, luister naar bijgesloten filmpje, water temp ca 80 graden. De tik is hier al minder hoorbaar en zo blijft het).
Wat me nog opviel is hoe stil de motor is in koude toestand: bijna geen mechanisch geluid. Op die tik na dan.

Injectoren één voor één losgehaald tijdens loop. Maakt niet echt wat uit in geluid. Misschien een heel klein beetje afname bij cilinder 3 en 4. Dit is ook waar de opname is gedaan, aangezien het geluid meer lijkt af te komen van links van de inlaat (cil 3/4) dan rechts van de inlaat (cil 1/2).

Vanavond haal ik schoonmaak setje op bij Gerrit.
Injectoren maar eens bekijken en reinigen. Kijken of dit het is.

Wordt vervolgd

kcc.mp3

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rudie Heikens

Ik kan me haast niet voorstellen dat het veroorzaakt word (te grote) klepspeling...

Gebruik je wel de voorgeschreven motorolie?

En als zelf reinigen van de injectoren niet helpt moet je ze misschien ultrasoon láten reinigen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
hilberink.g

goede dag.
je moet even kijken of de vlinderkleppen geen spelling hebben.
dat kan je nakijken door een vacumslang los tekoppelen aan de rechter kan van het spruitstuk.
als je die der af heb en het tikken is weg. dan zijn het de vlinderkleppen.

 

R_Bakker PRO, 10 jaar geleden

Volgens mij kleppen in het spruiitstuk vacuumslang lostrekken dan moet het over zijn zoals Ford Taco al zij.
Spruitstuk vervangen is de enige optie heb er al diversen gehad.

Gr Ron

Dit kwam ik net op een Ford forum tegen .

Ik weet niet of het ook voor jou van toepassing is .

Gr Gerrit 

Link naar bericht
Deel via andere websites
AP Slump

Injectoren vandaag los gehad, doorgemeten (allemaal exact 14,6 Ohm) en schoongemaakt met het setje van Gerrit.

Injectoren waren niet vuil, zagen er allemaal gelijk uit. Residu schoonmaak bevatte iets kleur: motor lijkt (nog) iets beter op te pakken maar de ingreep heeft geen enkel effect op de (mechanisch klinkende) tik gehad.

@Gerrit: volgens mij heeft dit spruitstuk geen vlinderkleppen 

Vanmiddag even met VM bij Gerrit langs geweest en raadsel waar geluid vandaan komt blijft; het lijkt zeer duidelijk uit brandstofleiding te komen (met schroevendraaier ah oor)

Volgende stap: kijken of een andere drukregelaar effect heeft.

En, suggesties blijven welkom :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
AP Slump

Heb eerst regelbare drukregelaar besteld met manometer. Om eens te kijken wat er gebeurt als ik de druk varieer.

En ja, daarna komt pulsdemper denk ik aan de orde ;) 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...