Spring naar bijdragen

Warme start


Recommended Posts

Roger Smolders

Heb bij het restaureren van mn seven een andere brandstof pomp erin moeten zetten en heb toen voor de QSP 909 gekozen ter vervanging vd Bosch 580464041. Iets zwaarder vanwege het extra vermogen dat ik wil kunnen vragen v.d 1.8T.

Nu zit ik al (veel te lang) te klooien met de warme start, koud is nooit een probleem. En dat is klote, heb al n keer stil gestaan op n kruising omdat ik de motor af liet slaan. Het is dan n kwestie van wachten (heel lange minuten) en dan slaat ie wel aan!. Om iets te testen moet je dus iedere keer de motor warm laten worden .........

Pomp wordt via een relais vanuit de ECU gestuurd, heb hier al een schakelaar overheen gezet zodat ik de pomp gewoon aan kan zetten (omdat ik de ECU verdacht). Het stroom circuit: 12V accu, relais, pomp, chassis bij pomp, chassis bij accu, accu.
Vandaag erachter gekomen, met wat extra handen om de pomp te kunnen voelen, dat de pomp stopt zodra je gaat cranken.
Spanning zakt te ver weg (~8V)? Maar waarom start ie wel koud? (ps. cooling fan, ook een slurper, slaat pas aan boven de 500 rpm dus als de motor eenmaal stationair loopt)

De QSP pomp trekt wat meer stroom, is dit gewoon een kwestie van een te lichte accu? (VARTA Silver Dynamic C6 - 52Ah)
Of is de QSP pomp veel gevoeliger voor een lage spanning? En als ie warm is?

Ik begrijp niet waarom koude start nooit een probleem is?

Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

bewerkt door Roger Smolders
Link naar bericht
Deel via andere websites
Rudie Heikens

Stopt de pomp ook als je die met de schakelaar inschakelt?

Je praat over ~8V.  Waar meet je dat, of dan je accuspanning op dat moment?

Dat je nieuwe pomp iets meer stroom trekt moet voor de accu geen probleem zijn, hij is immers ook in staat je auto te starten...

Link naar bericht
Deel via andere websites
J. Gijsberts

Roger,

Waar heb je de spanning gemeten.  Over de aansluitingen van de brandstofpomp en/of ook direct op de accu tijdens het starten.  In principe zouden deze bijna gelijk moeten zijn. Is de spanning bij de pomp veel lager dan heb je ergens spanningsverlies door slechte kontakten/massa of bedrading met een te kleine doorsnede.  Dat de startmotor bij 8V de motor nog vlot ronddraait is al opmerkelijk.  Wanneer een draad warmer wordt zal de weerstand toenemen en heb je meer spanningsverlies. Als de draad dus aan de dunne kant is voor de zwaardere pomp zou dat het probleem kunnen verklaren. Na een tijd lopen van de pomp zal de draad steeds warmer worden. De QSP pomp trekt 9 Amere bij 5 bar. Helaas heb ik geen gegevens over de Bosch pomp. Ik zou minimaal de bedrading naar de pomp uitvoeren met een bedrading van 1.5 mm2 en bij grote draadlengte  zelfs 2.5 mm2 overwegen.  Mocht tijdens het starten de spanning van de accu ter ver zakken dan moet je naar de capaciteit kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roger Smolders

Ja, pomp stopt ook als relais actief is door schakelaar ipv Ecu.

8V is n meeting vd Ecu welke ik terug zie in de log bij start cranking. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rudie Heikens

Ik zou eerst maar eens meten op de accu en op de pomp. Deze spanningen moeten min of meer dezelfde waarde hebben. (11 komma zoveel Volt)

Als de pomp stopt met rechtstreekse spanning vanaf de accu (met die schakelaar...) en je weet zéker dat die spanning rechtstreeks van de accu komt,

dan is de pomp verdacht.

Demonteren en in een pannetje benzine hangen, en dan (vonkvrij !!!) inschakelen. Kijken wat er dan gebeurt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roger Smolders

Idd meten = weten, zie pics.

Max een 0,5V verschil, dat lijkt me acceptable.
Ik begrijp het alleen niet, ik verdenk de pomp, maar die is nieuw en heeft misschien 500 km gelopen?!
Vandaag de pomp ook gevoeld bij het cranken (terwijl de pomp eerst was aangezet met de schakelaar) en je voelt dat ie heel even iets langzamer draait, maar hij stopt niet. Ps. gisteren bij een hete motor voelde de pomp trouwens niet heet aan, kon gewoon je hand erom heen houden.

Start cranken gestuurd vanuit de ECU:

koude start from ECU.jpg

Start cranken met de schakelaar (pomp loopt dan al):

koude start pump running.jpg

bewerkt door Roger Smolders
Link naar bericht
Deel via andere websites
Roger Smolders

Ik bed8 ook nog, stel dat de spanning te laag is voor de pomp bij het starten vh cranken. De spanning hersteld zich behoorlijk snel zoals te zien is. Binnen de tijd de ECU het cranken heeft gedetecteerd is de spanning al behoorlijk hersteld. Waarom gaat de pomp dan niet alsnog draaien ipv helemaal niets te doen?

...................... ik ga de motor maar ns heet laten worden en dezelfde meting doen.

bewerkt door Roger Smolders
Link naar bericht
Deel via andere websites
Roger Smolders

Was wat meer werk dan gedacht, scuttle eraf moeten halen om bij het signaal vd ecu en het relais te kunnen, zodat ik echt alles uit te kon sluiten.
Waarom heb ik dit niet veel eerder gedaan :-( 

Conclusie relais blijft hangen en schakelt niet wanneer het zou moeten schakelen. Ik gebruik hem redelijk richting zn limiet dus die wordt warm en dat verklaard dan waarschijnlijk ook het gedrag van koud/warm start.

Picture: op het punt waar rood (signaal van de ECU) laag wordt zou blauw hoog moeten worden,

240696078_nietstartenECUmsfuel12Vpump.jpg.5cf84994508dad9b2b7ec6f87bd714a3.jpg

Nu relais ombouwen, misschien wel verdelen over 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites
hilberink.g

Jaaaa, waarom gaan er toch altijd dingen stuk die je niet verwacht. 

Je zoekt je helemaal te pleuris en dan is het zo iets.

Maar gelukkig heb je het gevonden. 

Ik ken het gevoel, bij mij ook weken aan het zoeken geweest bleek de krukas sensor stuk te zijn zat er nog geen half jaar op.

Ik hoop voor je dat het daar bij blijft en nog veel veilige kilometers zonder storingen .

Gr Gerrit 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roger Smolders
39 minuten geleden zei hilberink.g:

Jaaaa, waarom gaan er toch altijd dingen stuk die je niet verwacht. 

Je zoekt je helemaal te pleuris en dan is het zo iets.

Maar gelukkig heb je het gevonden. 

Ik ken het gevoel, bij mij ook weken aan het zoeken geweest bleek de krukas sensor stuk te zijn zat er nog geen half jaar op.

Ik hoop voor je dat het daar bij blijft en nog veel veilige kilometers zonder storingen .

Gr Gerrit 

 

 

Thx.

Krukas sensor, ....... daar was ik een hele tijd terug mee begonnen. Falende sensor bij warme motor, waardoor de ECU niet ziet dat ik aan het cranken ben en geen aansturing relais. Heb toen de USB scope aangeschaft om het signaal te kunnen meten. Daarom heb ik de schakelaar ook parallel gezet aan de ecu. Toen had ik beter moeten gaan meten ipv maar dingen proberen. Heb er zelfs n nieuwe accu ingezet.

Het opschrijven en delen hier heeft goed geholpen, je gaat daardoor aan andere dingen denken en gaat t balletje weer rollen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rudie Heikens

Waarom blijft het relais hangen. Blijft er spanning op de spoel staan, heb je remanent magnetisme of branden de contacten vast?

Ik ben benieuwd of je dát nog gaat uitvinden...

Overigens, nu je dit weet, kun je de pomp weer in bouwen en dan, met de handschakelaar IN geschakeld, rechtstreeks spanning meten op de pomp.

Als je dan nóg niets verdachts meet, kun je de schakelaar er weer tussenuit halen en de ECU z'n werk laten doen.

Nu kun je dus de pompspanning (rechtstreeks aan de pomp) meten bij "normaal bedrijf".

Waarom stopt de pomp? Kan best aan de pomp liggen hoor... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roger Smolders
4 uur geleden zei Rudie Heikens:

Waarom blijft het relais hangen. Blijft er spanning op de spoel staan, heb je remanent magnetisme of branden de contacten vast?

Ik ben benieuwd of je dát nog gaat uitvinden...

Overigens, nu je dit weet, kun je de pomp weer in bouwen en dan, met de handschakelaar IN geschakeld, rechtstreeks spanning meten op de pomp.

Als je dan nóg niets verdachts meet, kun je de schakelaar er weer tussenuit halen en de ECU z'n werk laten doen.

Nu kun je dus de pompspanning (rechtstreeks aan de pomp) meten bij "normaal bedrijf".

Waarom stopt de pomp? Kan best aan de pomp liggen hoor... 

Hoi Rudie,

Heb t relais uit elkaar gehaald, maar ziet er gewoon goed uit ?!?!. Ben bang dat deze root-cause niet meer te achterhalen is, of het moet weer fout gaan met het nieuwe relais. Of het relais is toch niet de root-cause, terwijl het vorige plaatje boekdelen spreekt. Ik zal vanavond nog wel even een screenshot van de goede situatie posten (kan nu niet bij de file).

Ik heb de pomp nooit uitgebouwd (pomp hangt niet in de tank, ik kan bij de contacten), daar zag ik het nut nog niet van.
Het resultaat vd handschakelaar IN rechtstreeks op de pomp is het 2de plaatje van een paar posts terug. 
De situatie waarbij de pomp stil ging staan bij starten met schakelaar IN heeft zich gisteren helaas niet voorgedaan, heb alleen meerdere malen de situatie van de vorige post kunnen reproduceren. Dit blijft een vraagteken, ik probeer mezelf ervan te overtuigen dat het ook aan het relais ligt; de schakelaar staat op de spoel kant, relais is heet, de spannings dip van start cranken zorgt dat je in dezelfde situatie als plaatje 3 terecht komt.

Pompspanning en verschil met accu spanning is in beide plaatjes van een paar posts terug duidelijk gemaakt, delta van max 0.5V lijkt me niet verkeerd. (zit relais en meerdere contact overgangen tussen incl zekering)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roger Smolders
Op 31-5-2020 om 20:40 zei Rudie Heikens:

Demonteren en in een pannetje benzine hangen, en dan (vonkvrij !!!) inschakelen. Kijken wat er dan gebeurt. 

Hoi Rudie, toch nog even. Wat is de toegevoegde waarde om de pomp in een pannetje benzine te hangen? En wat verwacht je dat er gebeurt of niet gebeurt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
B.Klaaijsen
34 minuten geleden zei Roger Smolders:

Hoi Rudie, toch nog even. Wat is de toegevoegde waarde om de pomp in een pannetje benzine te hangen? En wat verwacht je dat er gebeurt of niet gebeurt?

ik verwacht met zo'n test een soort space x lancering

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roger Smolders

De correcte situatie gemeten op het signaal vd ECU en 12V op de pomp. Ter vergelijking van de foute situatie in de vorige post.

normale start fuel + 12V op pomp.jpg

Notes: Dip rood is start vh cranken, binnen ~0.5sec ziet de ECU dat ik aan het cranken ben en maakt rood laag waarmee het relais wordt gestuurd en er 12V op de pomp komt te staan.

bewerkt door Roger Smolders
Link naar bericht
Deel via andere websites
Rudie Heikens
22 uur geleden zei Roger Smolders:

Hoi Rudie, toch nog even. Wat is de toegevoegde waarde om de pomp in een pannetje benzine te hangen? En wat verwacht je dat er gebeurt of niet gebeurt?

In- en Uitgang van de pomp (met een paar stukjes slang) in een benzine-gevulde jerrycan steken en dan rechtstreeks op een accu laten draaien.

De pomp moet dan een flinke opbrengst leveren en mag niet overdreven warm worden. Hij moet natuurlijk na een poosje ook niet stoppen ...

Op deze manier sluit je alle overige factoren (bedrading, connectors, relais, schakelaars en ECU) uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roger Smolders
3 uur geleden zei Rudie Heikens:

In- en Uitgang van de pomp (met een paar stukjes slang) in een benzine-gevulde jerrycan steken en dan rechtstreeks op een accu laten draaien.

De pomp moet dan een flinke opbrengst leveren en mag niet overdreven warm worden. Hij moet natuurlijk na een poosje ook niet stoppen ...

Op deze manier sluit je alle overige factoren (bedrading, connectors, relais, schakelaars en ECU) uit.

Hoi Rudie,
de huidige situatie waarbij de pomp wordt aangezet met de schakelaar, terwijl die op de fuel rail met 4bar regulator is toch meer worst case?
Ik heb trouwens ook geen problemen gehad tijdens rijden met benzine druk. Het is echt alleen bij het warm cranken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rudie Heikens

Dit is de manier zoals IK het zou doen. Koppelen aan de fuelrail zou dan de volgende stap zijn.

Maar het is niet wetmatig, het kan natuurlijk altijd anders...

Als een storing een onduidelijke oorzaak heeft kun je besluiten onderdelen of circuitdelen uit te sluiten.

In theorie blijft dan uiteindelijk het defecte deel over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Roger Smolders

Voordat ik het vergeet, even ter afsluiting. Het probleem is opgelost, het was idd het relais.

Bij voldoende spanning is het geen probleem om secundair actief te houden indien het relais warm is, zelfs de 2 seconden pomp aansturen na contact maken werkt gewoon.
Maar zodra je gaat cranken en de spanning zakt verrekt ie het. Heb er nu een zwaarder relais ingezet en direct starten ook indien heet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...