Jump to content
E de Vries

E10 Brandstof

Recommended Posts

E de Vries

Per 1 oktober zijn de benzinepompen verplicht E10 te gaan leveren. Zelf heb ik een Westfield uit 2005 met een 2.0 Ford Duratec motor en vroeg me af of het verstandig is om de E10 95 brandstof te gaan tanken of op zoek gaan naar een E5 pomp. Hoe kan je checken of het motorblok er voor geschikt is  E10 te rijden. Www.e10check.nl hanteert slechts automerken als uitgangspunt. Bij Ford betekent geschikt vanaf 1992 maar wel met diverse uitzonderingen. Hoe kijken jullie hier tegen aan? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harry Bouma

je motorblok zal niet het "probleem" vormen.

De ethanol die er in zit kan sommige rubber en kunststoffen aantasten. Denk hierbij aan rubber (benzine) slangen en o-ring afdichtingen van injectoren of rubbers in carburateurs.

Die niet bestendige rubber slangen worden alleen gebruikt bij aanvoer vanaf de tank en overflow.

Die kun je simpel vervangen door teflon slangen en de afdichtingen door een ethanol bestendig type. Heb zo niet paraat welk type dat is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Menno Groenendaal

Er zijn ook rubberslangen op de markt die bestand zijn tegen E10. Google maar eens op E10 bestendig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nico van Zijl

Check op: https://www.e10check.nl/

Let op: Als een voertuig niet geschikt is voor E10 dan kan het tanken van deze brandstof onnodige schade veroorzaken.

Kijk ook even op: https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsysteem-van-klassieke-voertuigen/

Advies is voor veel oudere motoren om Shell V-Power, BP Ultimate of een Super Plus 98 te tanken. 

ANWB zegt over de schade die kan ontstaan:"Bij niet-geschikte auto’s gaat het om kunststoffen en metalen (of aluminium) die aangetast kunnen worden. In de regel gebeurt dit niet direct maar is het een wat langer proces. Uit een duurtest die we hebben gehouden met een ongeschikte auto waren er na 7.000 km nog geen sporen van aantasting te vinden. Echte problemen ontstonden pas na nog eens 20.000 km."

Naast de kunststoffen lijkt er ook een risico bij aluminium te liggen. Daarmee wordt het vanaf 1 oktober al snel duurder tanken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
E de Vries

Dank vast voor jullie reacties. Het gemene is inderdaad dat je met weinig kilometers eerst weinig merkt en later als meer kilometers gedraaid hebt nog tegen de problemen aan loopt. Ik ga zeker eens kijken op de verschillende genoemde links en daarnaast kijken wat dit voor mijn eigen Westfield betekent op het gebied van slangen, rubbers en andere componenten van het brandstofsysteem. Vooral ook het kunnen aantasten van aluminium en kunststoffen door het vocht aantrekkende karakter van E10  en daarbij bijvoorbeeld metalen brandstof tank kan laten roesten.

Omdat ik de auto niet zelf gebouwd hebt, zal ik in stapjes onderzoek wat dit precies betekent door mijn eigen Westfield en vooralsnog zolang mogelijk op E5 blijven rijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joey van den Bogaert
Op 19-9-2019 om 16:18 zei E de Vries:

Dank vast voor jullie reacties. Het gemene is inderdaad dat je met weinig kilometers eerst weinig merkt en later als meer kilometers gedraaid hebt nog tegen de problemen aan loopt. Ik ga zeker eens kijken op de verschillende genoemde links en daarnaast kijken wat dit voor mijn eigen Westfield betekent op het gebied van slangen, rubbers en andere componenten van het brandstofsysteem. Vooral ook het kunnen aantasten van aluminium en kunststoffen door het vocht aantrekkende karakter van E10  en daarbij bijvoorbeeld metalen brandstof tank kan laten roesten.

Omdat ik de auto niet zelf gebouwd hebt, zal ik in stapjes onderzoek wat dit precies betekent door mijn eigen Westfield en vooralsnog zolang mogelijk op E5 blijven rijden.

Bij mijn westfield zal het de slangeslangeneen stukje vanaf de tank naar de leidingen die onder de auto doorlopen en een klein stukje onder de kap. De rest is metaal.

Er zijn tankstations die vrijgesteld zijn van E10. Dit omdat zij maar 1 product hebben. De selfservice pompen. Deze worden door o.a. shell en avia voorzien van brandstof. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
E de Vries

Grrrr....heb ik weer....net blij dat mijn Westfield klaar is. Leuke en fijne aanpassingen laten doen bij MB Motorsport....voor thuiskomst even snel tanken. Redelijk gevuld bij de pomp, dus even snel. Bij 16 liter zie ik.....95-E10.....Mijn pomp was dus al voorzien van E10. Ik dacht dat gaat pas in op 1 oktober, maar mijn pomp had al besloten er E10 in te gooien....Gestopt met tanken, maar ja inmiddels bij 17 liter. Das al redelijk richting een gevulde tank...Wel naar huis gereden (5 km)...advies? Eruit slurpen en vlot 98-E5 tanken? Of vlot de tank leeg rijden en dan 98-E5 tanken.

Mijn blok is een duratec van 2005. Ik begreep al dat daar het probleem niet in zal zitten. Eerder in de rubbers en slangen. De benzinetank ook van een Westfield?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harry Bouma

gewoon doorrijden, die paar liter vormt nog niet het probleem. Wel reden om direct veul kilometers te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hilberink.g

Je krijgt naar een keer tanken of af en toe een keer niet gelijk problemen als je hem er naar weer volgooit 

met e5 is het weer zo vermengt.

Aleen als je hem voor langere tijd gaat stallen moet je uitkijken dan heeft het meer tijd om schade aan te richten.

Vergeet niet je hebt al jaren 5% ethanol getankt dus een paar procent meer moet kunnen.

Gr Gerrit Hilberink 

Share this post


Link to post
Share on other sites
E de Vries

Dus een keer is niet zo ramp. Ik heb vrij makkelijk 15 liter weer uit de tank gehaald. Gooi die wel even in mijn andere auto. Dan van het weekend maar even lekker rijden en bij vullen dus met 98 E5. Was net een nieuwe breedband lambda sonde geplaatst en ingeregeld om mijn KMS. Vandaag nog op de rollenbank geweest en ingeregeld. 

Rijden jullie sowieso met 98 of eigenlijk gewoon met 95? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harry Bouma
Op 23-9-2019 om 21:51 zei E de Vries:

Dus een keer is niet zo ramp. Ik heb vrij makkelijk 15 liter weer uit de tank gehaald. Gooi die wel even in mijn andere auto. Dan van het weekend maar even lekker rijden en bij vullen dus met 98 E5. Was net een nieuwe breedband lambda sonde geplaatst en ingeregeld om mijn KMS. Vandaag nog op de rollenbank geweest en ingeregeld. 

Rijden jullie sowieso met 98 of eigenlijk gewoon met 95? 

Hangt allemaal af waarop je ecu = vooral ontsteking  is afgesteld. In de huidige situatie zou ik hem op E10 afstellen. Je wilt vooral detonatie voorkomen van de motor.

Dat is ook de reden waarom in het nieuws staat dat het slecht kan zijn voor de motor. oude  motoren zijn vaak ingeregeld op 98.

Maar de meeste kitcars rijden toch met een custom ECU die je zelf kunt (laten) programeren om b.v. op petroleum te gaan rijden.

 

Edited by Harry Bouma

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rudie Heikens

Maar Harry, de ECU (van een standaard C20XE) regelt de ontsteking toch terug door de Lambdasonde bij bv. benzine met een laag octaangetal? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harry Bouma
2 uur geleden zei Rudie Heikens:

Maar Harry, de ECU (van een standaard C20XE) regelt de ontsteking toch terug door de Lambdasonde bij bv. benzine met een laag octaangetal? 

Die lambda sonde meet wat dat betreft de ontsteking niets. Die meet alleen het O2 nivo. Dat is meer een indicatie voor de in te spuiten brandstof.

Je hebt een knock sensor nodig om de ontstekings te controleren en bij te regelen. (De c20XE heeft die standaard in veel gevallen)

Edited by Harry Bouma

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rudie Heikens

Oh, die Lambda regelt dus alleen tbv de brandstof. De ontsteking wordt verlaat door de klopsensor (indien nodig).

Daar moet ik me eens wat beter in verdiepen...

Bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
B.Klaaijsen

die lambda regelt niets, die meet die alleen het aandeel zuurstof in de uitlaatgassen. Engelsen noemen het o2 sensor.

De ecu regelt aan de hand van de o2 waardes en alle andere bekende benodigde sensor input wat er gebeurt met oa inspuiting en ontstekingswaardes of andere variabelen zoals verstelbare nokkenassen etc......

Met een carburateurmotor met statische ontsteking moet je wel eea veranderen aan onstekingsafstelling.

Raak niet accuut  in paniek van e10 en zeker niet met een injectiemotor. Er zijn ook additieven die de ethanol invloed op daarvoor gevoelige componenten beperken.

Edited by B.Klaaijsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...