Paul van de Kant Report post Posted September 1 Beste leden, afgelopen week reed ik mijn Westfield naar buiten voor nog even een ritje....motor aan...(kan die een beetje warmdraaien) garagedeur dicht...in de auto...en lekker de weg op.. tot dusver nog niets aan de hand. Eenmaal de tweede bocht de wijk uit schakel ik naar de tweede versnelling waarbij er direct een ratelend geluid te horen was......ik ben mij kapot geschrokken.... omgedraaid en naar huis..wat bleek nu dat de eerste versnelling en achteruit het niet hebben, maar dus wel de rest van de versnellingen...(2,3 &4) het betreft hier een 1.6 16v zetec sigma motor met bij mij weten een bekende T9 versnellingsbak. heeft iemand enige idee waar ik moet beginnen? Of kan ik direct de bak gaan los halen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Paul van der Knijff Report post Posted September 6 Waar het van komt weer ik niet. Wel vreemd niet in 1 en R en de rest wel. Als het echt uit de bak komt valt er aan de buitenkant niet heel veel te zien en moet de boel open en er dus uit... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Bas Braams Report post Posted September 6 Ik zou eerst beginnen met een visuele inspectie van de cardanas. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rudie Heikens Report post Posted September 6 Is het geluid toerental-afhankelijk of snelheid-afhankelijk? En zoals Bas ook zegt eerst goed kijken en luisteren... Gaat koppelen en schakelen wel zoals je gewend bent? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Francesco De Stefano Report post Posted September 8 Auto op de brug, twee steunen eronder zodat de achterwielen vrij draaien. Brug omhoog en 1 in de auto en rijden met de wielen vrij. Je kunt dan redelijk goed bepalen waar het vandaan komt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Paul van de Kant Report post Posted September 11 Heren, zojuist de auto even laten draaien op twee steunen. Het probleem zit in de tweede en vierde versnelling. Dan ratelt de bak als een gek. De as en dif zijn allebei stil. kan het de aslager zijn?? De versnelling gaat ook zwaar zijn twee in. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Joey van den Bogaert Report post Posted September 11 1 uur geleden zei Paul van de Kant: Heren, zojuist de auto even laten draaien op twee steunen. Het probleem zit in de tweede en vierde versnelling. Dan ratelt de bak als een gek. De as en dif zijn allebei stil. kan het de aslager zijn?? De versnelling gaat ook zwaar zijn twee in. Je koppeling ontkoppeld wel goed aangezien je moeite hebt met schakelen. De kans is groot ergens een lager of synchoomringen naar de knoppen (moeite met schakelen). Ik zou haast zeggen bak eruit en deksel bovenop de bak openen en kijken. T9 bak heeft een "los" bellhouse en een cardanas die in de bak schuift. Mt75 is een geheel en heeft de cardan met bouten vast zitten aan de uitgaande as van de bak. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Francesco De Stefano Report post Posted September 12 Mooi klusje! Motor eruit! 😁 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Paul van de Kant Report post Posted October 2 Heren, Het heeft even geduurd maar ik heb van het weekend eindelijk even kunnen kijken naar het probleem. Wat blijkt nu: De plaat waar de versnellingspook op zit is verbogen waardoor de onderzijde van de pook tegen de aandrijfas komt. Het betreft hier een T9 bak waar een plaat op zit die niet versterkt is. Waarschijnlijk heeft iemand met in en uitstappen op de pook geleund waardoor dit onstaan is.Ik heb de plaat nu voorzichtig terug gebracht naar zijn originel positie en het probleem van het tikken is verholpen. De volgende uitdaging wordt de plaat te vervangen voor een sterkere Dank jullie wel voor de input. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rudie Heikens Report post Posted October 2 Dat verwacht je toch niet? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Menno Groenendaal Report post Posted October 2 Dat is een flinke meevaller Quote Share this post Link to post Share on other sites
Joey van den Bogaert Report post Posted October 3 16 uur geleden zei Paul van de Kant: Heren, Het heeft even geduurd maar ik heb van het weekend eindelijk even kunnen kijken naar het probleem. Wat blijkt nu: De plaat waar de versnellingspook op zit is verbogen waardoor de onderzijde van de pook tegen de aandrijfas komt. Het betreft hier een T9 bak waar een plaat op zit die niet versterkt is. Waarschijnlijk heeft iemand met in en uitstappen op de pook geleund waardoor dit onstaan is.Ik heb de plaat nu voorzichtig terug gebracht naar zijn originel positie en het probleem van het tikken is verholpen. De volgende uitdaging wordt de plaat te vervangen voor een sterkere Dank jullie wel voor de input. Welke plaat is er dan verbogen? Een T9 bak is een groot blok aluminium waar je pook zit. De aluminiumplaat op je frame die kun je verbuigen en op een rottige plek krijgen (bij mij ook verbogen door in en uit stappen leunen erop). Quote Share this post Link to post Share on other sites
Menno Groenendaal Report post Posted October 4 @Joey van den Bogaert ik vermoed zijn pook verlenger naar achteren toe. Misschien is er een foto? Dan kan de rest hier iets van leren Quote Share this post Link to post Share on other sites
Paul van de Kant Report post Posted October 4 Heren De plaat zit aan de bovenzijde van de bak gemonteerd (Het is volgens mij een T9 bak, maar ik kan het mis hebben.) De plaat draagt vervolgens de pook en het mechanisme wat de bak in gaat om de schakelen, Het betreft hier een stalen plaat van een goede cm dik plaat staal. En inderdaad door het in en uitstappen en op de pook te leunen verbuigt deze. Het is inderdaad een zwart plaat die het mechaniek verlengt. Foto wordt nu lastig, maar ik ga hem er in de winter vanaf halen om de plaat te verstevigen. Weer wat geleerd. Volgende stap is de aandrijving. Daar zit nu speling op bij het optrekken. Je hoort dan echt een duidelijk klap. IK denk dat er ergens een homokineet kapot is....Maar dat gaan we onderzoeken. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Harry Bouma Report post Posted October 4 Paul, Ik vind het een knap staaltje werk om een plaat van 1 cm dik te verbuigen. Heb ik normaal gesproken toch wel zo'n 40 ton persdruk voor nodig. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Edwin Haerkens Report post Posted October 4 In wat Joey zegt, kan ik me wel vinden. Een T9 heeft een aluminium gietstuk waarin de pook zit. Deze is niet te verbuigen. Een MT75 daarintegen heeft een plaatstalen frame waarin de pook zit. Ik heb er een MT75 onder. Dit frame is bij mij al ooit verbogen en die heb ik van onder wat versterkt door er stalen stripjes in te lassen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Joey van den Bogaert Report post Posted October 5 Op 4-10-2019 om 10:16 zei Paul van de Kant: Heren De plaat zit aan de bovenzijde van de bak gemonteerd (Het is volgens mij een T9 bak, maar ik kan het mis hebben.) De plaat draagt vervolgens de pook en het mechanisme wat de bak in gaat om de schakelen, Het betreft hier een stalen plaat van een goede cm dik plaat staal. En inderdaad door het in en uitstappen en op de pook te leunen verbuigt deze. Het is inderdaad een zwart plaat die het mechaniek verlengt. Foto wordt nu lastig, maar ik ga hem er in de winter vanaf halen om de plaat te verstevigen. Weer wat geleerd. Volgende stap is de aandrijving. Daar zit nu speling op bij het optrekken. Je hoort dan echt een duidelijk klap. IK denk dat er ergens een homokineet kapot is....Maar dat gaan we onderzoeken. Dit klinkt als een mt75 bak. Ik heb er ook een en deze heeft een mooi zwart mechaniek. De stang na het draai mechaniek van je pook naar de ingaande schakelstang de bak in is bij mij gebroken. Ook even checken! Quote Share this post Link to post Share on other sites
hilberink.g Report post Posted October 6 (edited) Foto een is een mt75 Foto twee is een t 9 Bij de t9 is het uit een stuk gegoten bij mij zit er een verlenger op wat zou kunnen buigen maar dat lukt mij niet met mijn 100 kg. Meer heeft heel andere bevestiging dan op de foto van Joey . Gr Gerrit Edited October 6 by hilberink.g Quote Share this post Link to post Share on other sites
hilberink.g Report post Posted October 6 Verlenger op t9 bak Als je driehoekje last op de verlenger zal het niet meer buigen . Gr Gerrit Quote Share this post Link to post Share on other sites
Paul van de Kant Report post Posted October 8 Dat is inderdaad de plaat die verbogen is Gerrit. De ruimte namelijk tussen onderzijde pook en aandrijfas is klein. Door het verbuigen en het schakelen naar bepaalde versnellingen raakt de onderzijde van de pook de aandrijfas. Ik had idd al hetzelfde idee om er een versteviging op te laten lassen dan ben je helemaal van het probleem af. als ik het geheel ga demonteren zal ik eraan denken om een fotoshoot te maken en te posten. @Harry Bouma, als de hefboom maar groot genoeg is buigt alles .....Of ik ben gewoon lomp.. Quote Share this post Link to post Share on other sites