Ga naar inhoud

Tikkend geluid versnellingsbak


Paul van de Kant

Aanbevolen berichten

Beste leden,

afgelopen week reed ik mijn Westfield naar buiten voor nog even een ritje....motor aan...(kan die een beetje warmdraaien) garagedeur dicht...in de auto...en lekker de weg op.. tot dusver nog niets aan de hand. 

Eenmaal de tweede bocht de wijk uit schakel ik naar de tweede versnelling waarbij er direct een ratelend geluid te horen was......ik ben mij kapot geschrokken.... omgedraaid en naar huis..wat bleek nu dat de eerste versnelling en achteruit het niet hebben, maar dus wel de rest van de versnellingen...(2,3 &4) 

het betreft hier een 1.6 16v zetec sigma motor met bij mij weten een bekende T9 versnellingsbak.

heeft iemand enige idee waar ik moet beginnen? Of kan ik direct de bak gaan los halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren, 

zojuist de auto even laten draaien op twee steunen. Het probleem zit in de tweede en vierde versnelling. Dan ratelt de bak als een gek. De as en dif zijn allebei stil.

kan het de aslager zijn?? De versnelling gaat ook zwaar zijn twee in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Paul van de Kant:

Heren, 

zojuist de auto even laten draaien op twee steunen. Het probleem zit in de tweede en vierde versnelling. Dan ratelt de bak als een gek. De as en dif zijn allebei stil.

kan het de aslager zijn?? De versnelling gaat ook zwaar zijn twee in.

Je koppeling ontkoppeld wel goed aangezien je moeite hebt met schakelen. De kans is groot ergens een lager of synchoomringen naar de knoppen (moeite met schakelen). Ik zou haast zeggen bak eruit en deksel bovenop de bak openen en kijken. T9 bak heeft een "los" bellhouse en een cardanas die in de bak schuift. Mt75 is een geheel en heeft de cardan met bouten vast zitten aan de uitgaande as van de bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Heren,

Het heeft even geduurd maar ik heb van het weekend eindelijk even kunnen kijken naar het probleem. Wat blijkt nu:

De plaat waar de versnellingspook op zit is verbogen waardoor de onderzijde van de pook tegen de aandrijfas komt. Het betreft hier een T9 bak waar een plaat op zit die niet versterkt is. Waarschijnlijk heeft iemand met in en uitstappen op de pook geleund waardoor dit onstaan is.Ik heb de plaat nu voorzichtig terug gebracht naar zijn originel positie en het probleem van het tikken is verholpen. De volgende uitdaging wordt de plaat te vervangen voor een sterkere :-)

Dank jullie wel voor de input.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Paul van de Kant:

Heren,

Het heeft even geduurd maar ik heb van het weekend eindelijk even kunnen kijken naar het probleem. Wat blijkt nu:

De plaat waar de versnellingspook op zit is verbogen waardoor de onderzijde van de pook tegen de aandrijfas komt. Het betreft hier een T9 bak waar een plaat op zit die niet versterkt is. Waarschijnlijk heeft iemand met in en uitstappen op de pook geleund waardoor dit onstaan is.Ik heb de plaat nu voorzichtig terug gebracht naar zijn originel positie en het probleem van het tikken is verholpen. De volgende uitdaging wordt de plaat te vervangen voor een sterkere :-)

Dank jullie wel voor de input.

Welke plaat is er dan verbogen? Een T9 bak is een groot blok aluminium waar je pook zit. De aluminiumplaat op je frame die kun je verbuigen en op een rottige plek krijgen (bij mij ook verbogen door in en uit stappen leunen erop).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren

De plaat zit aan de bovenzijde van de bak gemonteerd (Het is volgens mij een T9 bak, maar ik kan het mis hebben.) De plaat draagt vervolgens de pook en het mechanisme wat de bak in gaat om de schakelen, Het betreft hier een stalen plaat van een goede cm dik plaat staal. En inderdaad door het in en uitstappen en op de pook te leunen  verbuigt deze. 

Het is inderdaad een zwart plaat die het mechaniek verlengt. Foto wordt nu lastig, maar ik ga hem er in de winter vanaf halen om de plaat te verstevigen.

Weer wat geleerd. Volgende stap is de aandrijving. Daar zit nu speling op bij het optrekken. Je hoort dan echt een duidelijk klap. IK denk dat er ergens een homokineet kapot is....Maar dat gaan we onderzoeken. :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In wat Joey zegt, kan ik me wel vinden. Een T9 heeft een aluminium gietstuk waarin de pook zit. Deze is niet te verbuigen. Een MT75 daarintegen heeft een plaatstalen frame waarin de pook zit. Ik heb er een MT75 onder. Dit frame is bij mij al ooit verbogen en die heb ik van onder wat versterkt door er stalen stripjes in te lassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-10-2019 om 10:16 zei Paul van de Kant:

Heren

De plaat zit aan de bovenzijde van de bak gemonteerd (Het is volgens mij een T9 bak, maar ik kan het mis hebben.) De plaat draagt vervolgens de pook en het mechanisme wat de bak in gaat om de schakelen, Het betreft hier een stalen plaat van een goede cm dik plaat staal. En inderdaad door het in en uitstappen en op de pook te leunen  verbuigt deze. 

Het is inderdaad een zwart plaat die het mechaniek verlengt. Foto wordt nu lastig, maar ik ga hem er in de winter vanaf halen om de plaat te verstevigen.

Weer wat geleerd. Volgende stap is de aandrijving. Daar zit nu speling op bij het optrekken. Je hoort dan echt een duidelijk klap. IK denk dat er ergens een homokineet kapot is....Maar dat gaan we onderzoeken. :-)

 

Dit klinkt als een mt75 bak. Ik heb er ook een en deze heeft een mooi zwart mechaniek. De stang na het draai mechaniek van je pook naar de ingaande schakelstang de bak in is bij mij gebroken. Ook even checken! 

FB_IMG_1570307691558.jpg

FB_IMG_1570307681934.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1574779175_download(1).jpeg.11143b31028dc92341781f891aeb145a.jpegdownload.jpeg.c5b2973bd956801681147fec4c1293d8.jpeg

Foto een is een mt75 

Foto twee is een t 9

Bij de t9 is het uit een stuk gegoten bij mij zit er een verlenger op wat zou kunnen buigen maar dat lukt mij niet met mijn 100 kg.

Meer heeft heel andere bevestiging dan op de foto van Joey .

1709373352_download(2).jpeg.7eabc626d029509481893112a547d2eb.jpeg

Gr Gerrit 

aangepast door hilberink.g
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad de plaat die verbogen is Gerrit. De ruimte namelijk tussen onderzijde pook en aandrijfas is klein. Door het verbuigen en het schakelen naar bepaalde versnellingen raakt de onderzijde van de pook de aandrijfas. 

1709373352_download(2).jpeg.7eabc626d029509481893112a547d2eb.jpeg

Ik had idd al hetzelfde idee om er een versteviging op te laten lassen dan ben je helemaal van het probleem af. 

als ik het geheel ga demonteren zal ik eraan denken om een fotoshoot te maken en te posten.

@Harry Bouma, als de hefboom maar groot genoeg is buigt alles :-).....Of ik ben gewoon lomp.. :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...