Jump to content
W. Willems

Kabels remlichtschakelaar

Recommended Posts

W. Willems

Dag allemaal,

ik heb een vraag over de bekabeling van de remlichtschakelaar. Op de remlichtschakelaar zit op 1 pool 1 kabel die naar de remlichten gaat en op de andere pool 2 kabels die volgens mij naar de zekeringkast gaan. Nu vraag ik mij af waarom hier 2 kabels op zitten. Waarvoor dient de 2e kabel?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Menno Groenendaal

Dat is wel bijzonder, ik zou de draden volgen en kijken waar ze precies heen gaan. grote kans dat er wellicht iets op zit aangesloten dat daar niet thuis hoort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W. Willems
6 minuten geleden zei Menno Groenendaal:

Dat is wel bijzonder, ik zou de draden volgen en kijken waar ze precies heen gaan. grote kans dat er wellicht iets op zit aangesloten dat daar niet thuis hoort.

Dag Menno, zo vreemd is dat volgens mij niet. Ik ben dit nog eens tegengekomen op internet. Alleen het antwoord niet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rudie Heikens

Kan zijn dat ze een spanningspunt gezocht hebben voor een extra apparaatje (radio, binnenverlichting, USB, sigarettenplug ?)

Maar als die beide kabels allebei naar de zekeringkast gaan dan hoop ik dat ze wel op de zelfde zekering zijn aangesloten. In dat geval is er dus sprake van een dubbele draad voor de remlichtschakelaar. Dat is natuurlijk niet wat je wilt. Het kan zijn dat er een onderbreking in de officiële draad zit en dat ze daarom voor het gemak maar een nieuwe draad hebben bijgetrokken...

Tja, ik zou het zo niet willen. Maak ze maar es stuk voor stuk los op de schakelaar en kijk of de remlichten nog willen branden. Zo ja, dan zou ik 1 van de draden weghalen of die draad aan beide zijden af-isoleren.

Als je het zeker wilt weten dan moet je de draad nalopen...

Edited by Rudie Heikens
tekst aangepast

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dirk Strikwerda

In het verleden bestonden er remlichtschakelaars die ook de cruisecontrol bedienden. Dus op het moment dat je de rem intrapt de cruisecontrol wordt uitgeschakeld. Maar dan heb je 1 draad naar de zekeringkast en twee naar resp. remlichten en cruisecontrol. Deze schakelaars waren intern zo gemaakt dat je in de vrije slag van het rempedaal al de cruisecontrol uitschakelde en daarna pas de remlichten gingen branden. Vanuit veiligheidsoogpunt mag dat tegenwoordig naar mijn weten niet meer en moet cruisecontrol via een aparte switch worden geschakeld.

Meten is weten ….

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rudie Heikens

Maar Dirk, dan heb je het over de afgaande draad, en niet over de aankomende draad vanaf de zekeringkast... Toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
W. Willems

Heren, dank voor het meedenken. Blijft een rare constructie. De 2 draden zitten idd aan de voedingszijde. Ik probeer eens te achterhalen waar deze precies naar toe gaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...