W. Willems Geplaatst August 28, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2019 Dag allemaal, ik heb een vraag over de bekabeling van de remlichtschakelaar. Op de remlichtschakelaar zit op 1 pool 1 kabel die naar de remlichten gaat en op de andere pool 2 kabels die volgens mij naar de zekeringkast gaan. Nu vraag ik mij af waarom hier 2 kabels op zitten. Waarvoor dient de 2e kabel? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Menno Groenendaal Geplaatst August 28, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2019 Dat is wel bijzonder, ik zou de draden volgen en kijken waar ze precies heen gaan. grote kans dat er wellicht iets op zit aangesloten dat daar niet thuis hoort. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
W. Willems Geplaatst August 28, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2019 6 minuten geleden zei Menno Groenendaal: Dat is wel bijzonder, ik zou de draden volgen en kijken waar ze precies heen gaan. grote kans dat er wellicht iets op zit aangesloten dat daar niet thuis hoort. Dag Menno, zo vreemd is dat volgens mij niet. Ik ben dit nog eens tegengekomen op internet. Alleen het antwoord niet. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Rudie Heikens Geplaatst August 29, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 29, 2019 (bewerkt) Kan zijn dat ze een spanningspunt gezocht hebben voor een extra apparaatje (radio, binnenverlichting, USB, sigarettenplug ?) Maar als die beide kabels allebei naar de zekeringkast gaan dan hoop ik dat ze wel op de zelfde zekering zijn aangesloten. In dat geval is er dus sprake van een dubbele draad voor de remlichtschakelaar. Dat is natuurlijk niet wat je wilt. Het kan zijn dat er een onderbreking in de officiële draad zit en dat ze daarom voor het gemak maar een nieuwe draad hebben bijgetrokken... Tja, ik zou het zo niet willen. Maak ze maar es stuk voor stuk los op de schakelaar en kijk of de remlichten nog willen branden. Zo ja, dan zou ik 1 van de draden weghalen of die draad aan beide zijden af-isoleren. Als je het zeker wilt weten dan moet je de draad nalopen... August 29, 2019 bewerkt door Rudie Heikens tekst aangepast Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dirk Strikwerda Geplaatst August 30, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 30, 2019 In het verleden bestonden er remlichtschakelaars die ook de cruisecontrol bedienden. Dus op het moment dat je de rem intrapt de cruisecontrol wordt uitgeschakeld. Maar dan heb je 1 draad naar de zekeringkast en twee naar resp. remlichten en cruisecontrol. Deze schakelaars waren intern zo gemaakt dat je in de vrije slag van het rempedaal al de cruisecontrol uitschakelde en daarna pas de remlichten gingen branden. Vanuit veiligheidsoogpunt mag dat tegenwoordig naar mijn weten niet meer en moet cruisecontrol via een aparte switch worden geschakeld. Meten is weten …. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Rudie Heikens Geplaatst August 30, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 30, 2019 Maar Dirk, dan heb je het over de afgaande draad, en niet over de aankomende draad vanaf de zekeringkast... Toch? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
W. Willems Geplaatst August 30, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 30, 2019 Heren, dank voor het meedenken. Blijft een rare constructie. De 2 draden zitten idd aan de voedingszijde. Ik probeer eens te achterhalen waar deze precies naar toe gaan. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.