Jump to content
Sign in to follow this  
Jimmy de Tree

Uitlaat roffel en klappen bij gas los.

Recommended Posts

Jimmy de Tree

Zoals de titel zegt, roffelt mijn uitlaat nogal bij gas los.. Opzich vind ik dat niet erg, maar als ik doortrek naar de 3500-4000 toeren en dan mijn gas los laat dan komen er wat klappen uit de uitlaat waar ik minder blij van wordt. 

Situatie:
Robin Hood S3A  1998
Pinto 2.0i EFI, met lambda en katalysator.
Kop is eind 2017 gereviseerd met volledig nieuwe onderdelen incl. nieuwe nokkenas.
Nieuwe olie/filter Distributie/ waterpomp en rollen. Hierna in 2018 door de RDW op kenteken gezet en door de APK gekomen.

Hij rijdt verder prima, loopt netjes stationair en bij lage toeren ook een beschaafd geluid. Maar zodra ik dus wat meer gas geef en mijn gas los laat dan komen er naar mijn idee toch wel te zware klappen uit de uitlaat De roffeltjes zijn prima. De bougies zijn mooi lichtbruin, misschien iets aan de lichte kant. Maar mooi schoon. 

heb sinds de RDW keuring in September 2018, en de APK daarna +/- 500 km gereden.

iemand wat advies voor mij mbt. deze motor, moet ik het in de ontsteking zoeken, of mijn LMM aanpassen, Zover ik zelf kan zien is mijn uitlaat gasdicht.  Ik heb de motor niet zelf afgesteld. Maar het bedrijf dat ook de kop heeft gedaan, helaas is dit bedrijf verhuist naar een andere stad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
David Wijgman

hoi Jimmy,

Dit komt omdat je inspuiting niet wordt onderbroken bij gas los. Als je een aftermarket ECU hebt kun je dit zelf instellen. Je stelt dan in dat er niet wordt ingepoten bij gesloten gasklep en een motortoerental van bijvoorbeeld meer dan 1800....

 

Groeten David

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jimmy de Tree

@David Wijgman Dank je wel, is dit standaard bij de Pinto EFI dat hij dit wel doet, of is er iets niet correct aangesloten? 
De roffel stoort me niet, maar de klappen eigenlijk wel, al is het niet voor mij maar voor de omgeving.

Edited by Jimmy de Tree

Share this post


Link to post
Share on other sites
David Wijgman

Bij een standaard motormanagement systeem zit dit normaal gesproken wel.

Misschien is je gaskleppositiemeter niet goed afgesteld is, dat deze niet aangeeft dat hij is zijn nulstand staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dirk Strikwerda
2 uur geleden zei David Wijgman:

Bij een standaard motormanagement systeem zit dit normaal gesproken wel.

Misschien is je gaskleppositiemeter niet goed afgesteld is, dat deze niet aangeeft dat hij is zijn nulstand staat.

Bij de meeste moderne aftermarket systemen kun je inderdaad kiezen wat het gedrag is bij gas loslaten. Maar, de kans is groot dat hier de standaard injectie van Ford is gemonteerd (staat er EFI op het grijze blok boven op de motor ? ) die vanaf 1985 op de Pinto is gemonteerd. Hier zat het Ford EEC-IV of V motormanagement op. Hoort niet te knallen bij gas loslaten. Ergens moet dan het kastje van de bijgaande afbeelding (of soortgelijk) gemonteerd zijn.

Het lijkt toch op een lek in het uitlaatsysteem, bijvoorbeeld de pakking tussen motor en uitlaatspruitstuk. Bij gas loslaten komt onverbrande benzine in de uitlaat. Dat mengt zich met lucht via het lek en de hete uitlaat doet de rest. Een lek dicht bij de motor is het meest waarschijnlijk. 

 

 

075F35D2-064B-4FAE-B827-E948FD0E67D5.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jimmy de Tree

Dank jullie wel. Ik heb inderdaad een reguliere aansturing via de EEC-IV. - EFI model. 

Ik kan geen gaatje in de uitlaat ontdekken Ik zal eerst de uitlaatpakking vernieuwen om te zien of dit het probleem oplost.
kan ik mijn gaskleppositie sensor nog afstellen? Zoja, hoe? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...