Klaas van Veluw Geplaatst: 21 februari 2019 Rapporteer Geplaatst: 21 februari 2019 goede dag ik ben eigenlijk op zoek naar een twee stekkerverbinding met een ingebouwde weerstand van 120 ohm zo compact mogelijk voor een CANbus aansturing iemand nog ideeën misschien of dit ook in de automotive voor komt of misschien andere oplossingen mvg klaas
J. Gijsberts Geplaatst: 23 februari 2019 Rapporteer Geplaatst: 23 februari 2019 Klaas, Wat is de bedoeling van de afsluitweerstanden van 120 Ohm voor een Can bus netwerk. Meestal zitten deze geïntegreerd in 2 nodes (regeleenheden) en als je de weerstand over de CAN - High en de Can -Low draad in een werkend systeem meet dan vindt je 60 Ohm ( 2 weerstanden van 120 Ohm parallel). Als ik het goed begrijp wil je twee weerstanden aan brengen op de uiteinden van de Can-bus leiding en deze middels een stekkerverbinding aansluiten. In de handel is een 120 Ohm ingebouwde weerstand beschikbaar in de vorm van een DB 9 behuizing. Zie plaatje Hiervoor moet je aan de bedrading ook een DB 9 contra-stekker aanbrengen. De weerstand van 120 Ohm zit tussen de pinnen 2 en 7. Kost ca € 20. Mijn inziens kun je goedkoper een 2 polige stekker en contra-stekker kopen en bij één tussen de polen een weerstand van 120 Ohm solderen. Wil je meer weten over Can-Bus systemen in auto's dan hoor ik het wel. De volgende link kan interessant zijn. https://www.mvwautotechniek.nl/netwerken/can-bus.htm Sukses. Jan
Klaas van Veluw Geplaatst: 23 februari 2019 Auteur Rapporteer Geplaatst: 23 februari 2019 jan klopt als een bus, inderdaad wil ik een extra weerstanden aanbrengen in een CANbus systeem het gaat om een ecu emerald en een dash garw waarvan de eerste gedachte was dat het standaard in dash verwerkt was om het simpele feit dat het op ook met CANbus zou moeten communiceren ,maar helaas nadat ik alles had aangesloten bleek dit niet zo te zijn (na de weerstands meting (beetje stom van mijn zijde )) het volgende probleem is dat er weinig ruimte achter het teller zit en de aansluitkabels redelijk kort zijn, en ik wil er niet te veel aanpersingen aan of tussen hebben vandaar zo compact als mogelijk waarschijnlijk wordt het ook een twee pollige stekker verbinding met een weerstand er tussen ,de stekker openmaken aan de acher zijde en weer vol laten vloeien mat een soort hars het scheelt wel enorm in bedrading en een mooi snel communicatie systeem 👍
J. Bakker Geplaatst: 24 februari 2019 Rapporteer Geplaatst: 24 februari 2019 Je kan van het merk Attema een grond mof kopen ( voor kabels in de grond ) dat hars wat daar bij zit is prima om te gieten, ik spreek uit ervaring het is wel een klieder boel in een klein stekkertje
J. Gijsberts Geplaatst: 24 februari 2019 Rapporteer Geplaatst: 24 februari 2019 Als je electronica componenten wilt ingieten, bekijk dan de volgende site, met verschillende mogelijkheden van epoxy- en polyurethaan gietharsen en benader Viba voor de beste en goedkoopste oplossing. Epoxy harsen worden meestal in de automobielbouw gebruikt. Helaas zijn de verpakking vaak te groot om 2 van die kleine stekkers vol te gieten. https://www.viba.nl/nl/catalog/harssystemen/electro-gietharsen/groups/g+c+view
Ramon Koch Geplaatst: 24 februari 2019 Rapporteer Geplaatst: 24 februari 2019 Is voor eenmalige-kleinschalig gebruik nogal een kostbare zaak om daarvoor epoxy in te kopen. Ik doe zoiets wel eens met siliconenkit (geen sanitairkit) volspuiten. En dat heeft mij nog nooit in de steek gelaten, zelfs in 230V toepassingen die de grond in gaan. Kokertje kit heeft men meestal wel staan, en kost niet de hoofdprijs.
Klaas van Veluw Geplaatst: 25 februari 2019 Auteur Rapporteer Geplaatst: 25 februari 2019 normaal niet mijn vakgebied maar zo leer je nog wat ☺️☺️ siliconenkit zat staan dus dat ga ik eerst ff proberen bedankt mannen
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.