Paul van der Knijff Geplaatst: 13 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 13 augustus 2018 Ik heb een Westfield met een standaard Opel C20XE met een Ford T9 bak er achter. Bij het vanaf bv 3000rpm op de motor afremmen hoor ik een rammelend/ratelend geluid. Het is al een poos zo maar het lijkt erger te worden. De auto loopt, schakelt en rijdt prima. Er zit net een nieuwe koppeling in en daar lijkt alles goed. Ik heb een beetje het idee dat het uit de bak komt, zou dat kunnen? Of iemand wellicht een ander idee?
Roger Smolders Geplaatst: 14 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 14 augustus 2018 Blijft t geluid als je je druklager tegen de drukgroep aan drukt (zonder reeds te ontkoppelen)?
Harry Bouma Geplaatst: 14 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 14 augustus 2018 13 uur geleden zei Paul van der Knijff: Ik heb een Westfield met een standaard Opel C20XE met een Ford T9 bak er achter. Bij het vanaf bv 3000rpm op de motor afremmen hoor ik een rammelend/ratelend geluid. Het is al een poos zo maar het lijkt erger te worden. De auto loopt, schakelt en rijdt prima. Er zit net een nieuwe koppeling in en daar lijkt alles goed. Ik heb een beetje het idee dat het uit de bak komt, zou dat kunnen? Of iemand wellicht een ander idee? Komt het niet uit het diff? Meestal hebben die last van dit verschijnsel. Als het al uit de bak komt, maar dat kan ik mij bijna niet voorstellen zou dit betekenen dat een tandwiel iets heen en weer kan schuiven en bij gas loslaten ergens tegen aan loopt (synchroring, achteruittandwiel of borging vijfde is losgelopen)
Paul van der Knijff Geplaatst: 14 augustus 2018 Auteur Rapporteer Geplaatst: 14 augustus 2018 Bij koppeling intrappen is het weg maar dan rem je ook niet meer af op de motor, daar hangt het mee samen. Diff is net gewisseld, maakt niet uit.. Maakt wel wat geluid maar is meer gieren, dit is meer rammelen. Ik kwam er gisteren wel achter dat de distributieriem erg los staat, gelijk maar een nieuw set met riem en rollen laten komen. Zal er waarschijnlijk niets mee te maken hebben maar goed is het niet...
Harry Bouma Geplaatst: 14 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 14 augustus 2018 1 uur geleden zei Paul van der Knijff: Bij koppeling intrappen is het weg maar dan rem je ook niet meer af op de motor, daar hangt het mee samen. Diff is net gewisseld, maakt niet uit.. Maakt wel wat geluid maar is meer gieren, dit is meer rammelen. Ik kwam er gisteren wel achter dat de distributieriem erg los staat, gelijk maar een nieuw set met riem en rollen laten komen. Zal er waarschijnlijk niets mee te maken hebben maar goed is het niet... Als het bij koppeling intrappen weg is kan het een koppelingsplaat veer zijn waarvan er eentje ruim is of geknapt. Druklager problemen zou je ook bij normaal rijden horen, niet alleen als je van het gas gaat. Een koppelingsplaat veer staat tijdens het rijden onder spanning en is onbelast als je niet op het lawaaipedaal staat. Hoeveel toeren draai je met de C20XE en met welk vermogen?
Paul van der Knijff Geplaatst: 14 augustus 2018 Auteur Rapporteer Geplaatst: 14 augustus 2018 Koppelingsplaat is splinternieuw, de veren zaten niet heel los maar kon ik wel bewegen. Met de vorige koppeling had ik het ook maar het lijkt na de wissel wel erger geworden te zijn. Ik hoor het vooral vanaf het middengebied, 3000 toeren. Motor is standaard, 150pk maar wel een licht vliegwiel, voor zo ver ik het me goed herinner 3,5Kg. Hij remt wel hard af op de motor, krijg regelmatig klachten dat mijn remlichten het niet goed doen..
Paul van der Knijff Geplaatst: 22 augustus 2018 Auteur Rapporteer Geplaatst: 22 augustus 2018 Denk toch dat het de bak is. Ben nu in oostenrijk en ben vandaag de grossglocker op gereden. Herrie is vooral in 3 en 4, 5 is stil. Zou het olie kunnen zijn? Die heb ik bij moeten vullen omdat het meeste tijdens het demonteren van de motor ongemerkt via het staartstuk weggelekt was. Er zit nu castrol syntetische 75w90 olie in met gl4 spec. De bak schakelt wel goed....
Harry Bouma Geplaatst: 22 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 22 augustus 2018 lawaai in 3 en 4 is vreemd, want 3 is via tussentandwielen en 4 is direct drive. Als 5 stil is zou het dan toch een losgelopen borging van de 5 kunnen zijn. Blijft toch wel gissen en trachten te beredeneren.
Paul van der Knijff Geplaatst: 22 augustus 2018 Auteur Rapporteer Geplaatst: 22 augustus 2018 4 is het ergst.. ik blijf er nu mee rijden. Kijk van de winter wel. Als hij echt stuk gaat zien we wel verder. Hoop niet de komende 2 weken....
Harry Bouma Geplaatst: 23 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 23 augustus 2018 De bak wordt in zijn 4 eigenlijk niet belast. Ingaande as en uitgaande as zijn dan 1 op 1 gekoppeld. Ik heb een vakantie uitgereden zonder een 4de versnelling. Succes
J. Bakker Geplaatst: 23 augustus 2018 Rapporteer Geplaatst: 23 augustus 2018 2 uur geleden zei Harry Bouma: De bak wordt in zijn 4 eigenlijk niet belast. Ingaande as en uitgaande as zijn dan 1 op 1 gekoppeld. Ik heb een vakantie uitgereden zonder een 4de versnelling. Succes had je dan een 3 bak Harry
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.