Jump to content
Sign in to follow this  
Tim Valk.

Pinto ontsteking

Recommended Posts

Tim Valk.

Heb een ontsteking liggen van een van de laatste sierras, met normaal een volledige sturing bij welke ik dus niet heb

Kan ik deze  ook op een andere manier aansluiten?

met een kleine module (foto 2) werkt het in ieder geval al niet

FD1A9C84-D384-4391-9DFE-F49CBB7347F8.jpeg

4609E19E-3922-4481-91B7-6D07C6C88FD6.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harry Bouma

Je hebt er nog wel ergens een bobine tussen zitten?

Sommige ontstekingen hebben een ballastweerstand nodig. Ken deze niet, dus kan het niet zeggen. 

Zou overigens wel kunnen.

 

Edited by Harry Bouma

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dirk Strikwerda

De kleine ontstekingsmodule moet gebruikt worden met een verdeler met een inductieve opnemer en niet met een Hall effect sensor. Inductief heeft 2 pennen in de connector, Hall heeft er 3. 

Kun je de draadkleuren van de module eens op een rijtje zetten ?

Ik heb nog wel schema’s liggen. Als ik type sensor en draadkleuren weet ga ik kijken of ik het juiste schema heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dirk Strikwerda

Deze combi gaat waarschijnlijk idd niet werken. Zie schema Je hebt een Hall effect opnemer 38 (rechts in het schema) die waarschijnlijk alleen werkt met die grote module 101. De andere module die je hebt liggen is 54 en daar heb je een inductieve opnemer voor nodig. 

Je zou de bruine draad aan massa kunnen leggen. Misschien dat het dan wel werkt.

Suggestie: voor 99 euro heb je een compleet nieuwe accuspark verdeler met elektronische ontsteking....

 

 

3A8A8473-B235-456F-99A5-A401D3F717F0.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tim Valk.

Ok, ga een powerspark bestellen, net iets goedkoper

thanks voor de info

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harry Bouma
Op 4-6-2018 om 18:51 zei Dirk Strikwerda:

Deze combi gaat waarschijnlijk idd niet werken. Zie schema Je hebt een Hall effect opnemer 38 (rechts in het schema) die waarschijnlijk alleen werkt met die grote module 101. De andere module die je hebt liggen is 54 en daar heb je een inductieve opnemer voor nodig. 

Je zou de bruine draad aan massa kunnen leggen. Misschien dat het dan wel werkt.

Suggestie: voor 99 euro heb je een compleet nieuwe accuspark verdeler met elektronische ontsteking....

 

 

3A8A8473-B235-456F-99A5-A401D3F717F0.jpeg

Kijk eens aan, wat geleerd vandaag. Blijft bij mij toch de vraag waarom een hall gever niet zou kunnen werken.
Als je de hallsensor van voeding voorziet geeft de hall sensor toch ook een pieksignaal wat in ieder geval hoger is dan wat een inductieve sensor afgeeft.
Nog afgezien van het verschil in wavevorm van het signaal.
Daarom heeft de inductieve sensor er toch een amp achter zitten, om enkel om het inductieve signaal te versterken. 
Ik heb niet meer van die oude meuk, anders zou ik het wel eens willen proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tim Valk.

Ok, eens rechtstreeks aansluiten, zal het eens proberen

zie 3 aansluitingen op schema, + 0 en -

Ik vermoed: 

+: +12v op batterij of 15 van de bobijn

-: -12v eigenlijk de massa

0: de 1 of - van de bobijn

klopt dit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dirk Strikwerda
Op ‎6‎-‎6‎-‎2018 om 09:12 zei Harry Bouma:

Kijk eens aan, wat geleerd vandaag. Blijft bij mij toch de vraag waarom een hall gever niet zou kunnen werken.
Als je de hallsensor van voeding voorziet geeft de hall sensor toch ook een pieksignaal wat in ieder geval hoger is dan wat een inductieve sensor afgeeft.
Nog afgezien van het verschil in wavevorm van het signaal.
Daarom heeft de inductieve sensor er toch een amp achter zitten, om enkel om het inductieve signaal te versterken. 
Ik heb niet meer van die oude meuk, anders zou ik het wel eens willen proberen.

Ook de Hall-effect versie heeft er nog een amp achter zitten in module 101. Wat overigens een module is om de ontsteking en inlaatspruitstukverwarming aan te sturen en een.... carburateur. Ja, met een stappenmotor voor het stationair toerental.

Het zou overigens zomaar kunnen werken omdat die oude meuk minder gevoelig is. Vandaar mijn suggestie om de bruine draad aan massa te leggen bij gebruik met module 54. De draadkleuren suggereren dat de Hall-effect sensor dan voeding heeft.

Op ‎6‎-‎6‎-‎2018 om 09:49 zei Tim Valk.:

Ok, eens rechtstreeks aansluiten, zal het eens proberen

zie 3 aansluitingen op schema, + 0 en -

Ik vermoed: 

+: +12v op batterij of 15 van de bobijn

-: -12v eigenlijk de massa

0: de 1 of - van de bobijn

klopt dit?

Ik lees hieruit dat je de Hall-effect sensor rechtstreeks op de bobine wilt aansluiten ? Dat gaat echt niet werken omdat het signaal van de sensor veel te klein is om de bobine te laten afgaan.

Je zult altijd module 54 (jouw foto 2) er tussen moeten zetten. Kun je van die module de draadkleuren noteren ?  Ik kan ze niet helemaal matchen met het schema.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tim Valk.

Had ik al geprobeerd maar werkte niet

zal dan toch de powerspark worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...