Ga naar inhoud

sequentiele shifter


M. de Bondt

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste zelfbouwpiloten,

Is er iemand die wel eens een sequentiele shifter heeft overwogen te monteren, of gemonteerd heeft? Wat zijn jullie ervaringen, overwegingen, meningen?

Zelf wist ik niet eens dat de mogelijkheid bestond een dergelijke shifter "aftermarket" te kopen en te koppelen aan een willekeurige schakelbak. Nu ik weet dat dit kan vind ik het wel een supercoole optie, maar best wel een prijzige (€1200,-).

Benieuwd naar jullie meningen.........

mvg, Mark

ikeya-shifter.jpg.cffac9d126508bbe5986695079cb3999.jpg

 

Geplaatst:

Ik denk dat het behoorlijk afhankelijk is van de specificaties van het apparaat, is er niet meer info over de technische specificaties e.d.? Wordt het (ont)koppelen bijvoorbeeld ook geregeld of blijft dat eigen werkt? Ik weet niet wat je er van verlangt uiteraard, is het gewoon cool of moet 't schakelen sneller? Andere opties zijn uiteraard, een andere (sequentiele) versnellingsbak of een motorfietsblok :P 

Geplaatst:

hee, waar koop je dan zoiets? ben erg benieuwd of en hoe dit werkt

groet Lambert

 

Geplaatst:

Bagger in vergelijking met een sequentiele dogbox.

Bevat 2 schijven met sleuven die de lineaire bewegingen omzetten in een H-patroon.

Heb er ook eens een gemaakt voor iemand die het wel stoer vond. Schakelen gaat niet sneller, eerder langzamer en je moet gewoon de koppeling gebruiken. Natuurlijk kun je er een switch aanhangen met een pneumatische koppeling, maar dan praat je toch al gauw over zo'n 4000 euries.

Komen van oorsprong uit Japan. voornamelijk in de  Mitsubishi scene

Ik heb nog wel een paar van die schijven liggen die H patroon omzetten naar lineair, voor iemand die zelf wil knutselen

Geplaatst:
4 uur geleden zei Niels Schreuders:

Ik denk dat het behoorlijk afhankelijk is van de specificaties van het apparaat, is er niet meer info over de technische specificaties e.d.? Wordt het (ont)koppelen bijvoorbeeld ook geregeld of blijft dat eigen werkt? Ik weet niet wat je er van verlangt uiteraard, is het gewoon cool of moet 't schakelen sneller? Andere opties zijn uiteraard, een andere (sequentiele) versnellingsbak of een motorfietsblok :P 

Voor zover mij bekend uit de sec. moet je idd bij de montage van dit apparaat zelf met de pedaal ontkoppelen. Volgens het verhaal zou het dan toch nog sneller schakelen dan een H-patroon, maar ook mis schakelen zou dan minimaal voorkomen......als dit bij mij al gebeurt komt het omdat ik dan te lui ben de koppelingspedaal helemaal onderin te trappen, dus helpt dit argument niet echt:huh:.

 

3 uur geleden zei Lambert Smit:

hee, waar koop je dan zoiets? ben erg benieuwd of en hoe dit werkt

groet Lambert

 

Harry heeft het helemaal aan het juiste eind...

 

1 uur geleden zei Harry Bouma:

Bagger in vergelijking met een sequentiele dogbox.

Bevat 2 schijven met sleuven die de lineaire bewegingen omzetten in een H-patroon.

Heb er ook eens een gemaakt voor iemand die het wel stoer vond. Schakelen gaat niet sneller, eerder langzamer en je moet gewoon de koppeling gebruiken. Natuurlijk kun je er een switch aanhangen met een pneumatische koppeling, maar dan praat je toch al gauw over zo'n 4000 euries.

Komen van oorsprong uit Japan. voornamelijk in de  Mitsubishi scene

Ik heb nog wel een paar van die schijven liggen die H patroon omzetten naar lineair, voor iemand die zelf wil knutselen

Dat knutselen is wel voor hongeropgeleiden dan denk ik, of is zoiets ook te doen voor iemand met enig technisch inzicht....zeg maar??

Geplaatst:

Je moet wel met kleine toleranties werken om het enigszins werkbaar te krijgen.

Het makkelijkst is het om een kabel schakelpook om te zetten. Een kabel maakt de 1-2 3-4 5-6 op neer bewegingen, de tweede kabel zorgt voor de horizontale beweging tussen de versnellinggates.

De eerste schijf heeft dus een gegroefde sleuf die de op neer beweging doet

De tweede schijf een sleuf die de horizontale beweging doet. Deze twee schijven moet je onderling kunnen synchroniseren en dat is nu net de crux in het schakelsysteem.

Vervolgens moet de pook een ratelmechanisme hebben die twee kanten op werkt een voor opschakelen een voor terugschakelen. Ook deze dienen gesynchroniseerd wordenmet de schijven. Veel afastelwerk om het goed te krijgen.

Geplaatst:

Ik denk dat je meer kan winnen door je huidige schakelsysteem zo goed mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door speling te minimaliseren en goede materialen te gebruiken.

Geplaatst:
20 uur geleden zei Harry Bouma:

Je moet wel met kleine toleranties werken om het enigszins werkbaar te krijgen.

Het makkelijkst is het om een kabel schakelpook om te zetten. Een kabel maakt de 1-2 3-4 5-6 op neer bewegingen, de tweede kabel zorgt voor de horizontale beweging tussen de versnellinggates.

De eerste schijf heeft dus een gegroefde sleuf die de op neer beweging doet

De tweede schijf een sleuf die de horizontale beweging doet. Deze twee schijven moet je onderling kunnen synchroniseren en dat is nu net de crux in het schakelsysteem.

Vervolgens moet de pook een ratelmechanisme hebben die twee kanten op werkt een voor opschakelen een voor terugschakelen. Ook deze dienen gesynchroniseerd wordenmet de schijven. Veel afastelwerk om het goed te krijgen.

Je hebt me overtuigd...........lekker H-patroontje:D bedankt voor de uitleg, top.

 

10 uur geleden zei Menno Groenendaal:

Ik denk dat je meer kan winnen door je huidige schakelsysteem zo goed mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door speling te minimaliseren en goede materialen te gebruiken.

Dat gaat hem worden!!

Geplaatst:

Goed plan Mark, Hou ons aub op de hoogte via het forum daar kunnen we allemaal weer van van leren.

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...