H. Wiersma Geplaatst: 27 juli 2017 Rapporteer Geplaatst: 27 juli 2017 Hallo Allen, Zojuist een rondje gereden in mijn striker met Ford T9 rechtvertande versnellingsbak. Nu ging het selecteren van de vijfde versnelling altijd al wat lastig, moest vlug doorschakelen, anders voelde het alsof hij blokkeerde. Helaas is lukt het nu helemaal niet meer om de bak in de vijfde versnelling te krijgen. Ik heb de versnellingspook al verwijderd en geprobeerd om de bak 'rechtstreeks' in de versnelling te zetten om zo eventuele slijtage aan het versnellingspook mechanisme uit te sluiten. Helaas geen resultaat, wel lijkt het kunststof ''zadeltje' versleten, is dit van buitenaf te vervangen, door deze omhoog te wippen? Wie o Wie heeft er nog een tip, hopelijk scheelt dit een motor uit en inbouw.
Harry Bouma Geplaatst: 27 juli 2017 Rapporteer Geplaatst: 27 juli 2017 zadeltje kun je vervangen, maar is meestal niet het probleem als alleen de vijfde er lastig of niet in gaat. Bij een versleten zadel voelt het schakelen zoals in een oude fiat, niet echt duidelijk in welke versnelling je hem duwt. Klinkt meer naar een gebroken synchro ring. Een rechtvertande bak heeft namelijk nog gewoon synchromeshringen, of het moet een dogbox zijn dan ben je in de aap gelogeerd qua kosten.
H. Wiersma Geplaatst: 1 augustus 2017 Auteur Rapporteer Geplaatst: 1 augustus 2017 Harry, Bedankt voor je bericht. Het betreft een bak met synchromeshringen. Daar ik niet weet van welke fabrikant de set tandwielen is wordt het mogelijk nog een hele toer om de juiste synchromesh ringen te vinden. Of weet iemand van jullie of de grote leveranciers als quaife de standaard synchromesh ringen toepassen? Alvast bedankt.
Harry Bouma Geplaatst: 2 augustus 2017 Rapporteer Geplaatst: 2 augustus 2017 Als je het zadeltje wilt vervangen middels een upgrade version van metaal dan moet de schakelas er uit, want anders krijg je die er niet om geklemd als de bak in de auto zit. Het kunststof zadeltje kun je er gewoon uit wippen en er een nieuwe opklikken. De synchro ringen zijn standaard en in 2 uitvoeringen messing en gietstaal. De laatste zijn voor de racerij en vreten de hubringen na verloop van tijd. De messing zijn een stuk goedkoper te vervangen maar willen nogal eens breken bij ruw schakelen. Als de bak wat heeft lopen tandenpoetsen tijdens het schakelen dan kan de hubring ook versleten zijn.
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.