Ga naar inhoud

Terugloop remmen


Martin Scheepbouwer

Aanbevolen berichten

Alle IGS verbeteringen door gevoerd nu zoek ik de kraantjes/afsluitertjes die ik dmv

een T-splitsing op het rem systeem kan bouwen en de terug voer van remvloeistof kan maken.

Volgende week ben ik weer een paar weken in het verre oosten.

en probeer alles  klaar te hebben voor de IGS bij terug komst.

Wie kan mij helpen

gr Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je precies bedoeld, maar wil je het remsysteem leeg kunnen laten lopen met de kraantjes om oud olie te vervangen?

Er bestaan kant en klare systemen die de remolie laten circuleren tijdens het remmen. De kosten hiervan wegen echter bij lange na niet op tegen de kosten van eens in de 3 jaar het systeem door te spoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harry

Je maak in de rem leiding een T-splitsing een komt van de hoofd rem cilinder de andere gaat naar je remsysteem 

en de laatste kom een kleine afsluiter/kraantje daar van met een slangetje terug naar de rem vloeistof reservoir.

Met de afsluiter  open zal de remdruk via het slangetje terug lopen in het reservoir.

En zullen de achterste CQ voorste remsystemen niet werken je kan ze immers een voor een openen en sluiten.

Je vloeistof zal bij open terug lopen in het reservoir dus heb je ook geen verlies, het mag een gewoon slangetje zijn

hier staat namelijk geen druk meer op.

Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin,

Ik neem aan dat je hiermee de IGS keuring bij de RDW  wilt doen van ieder afzonderlijk systeem. Houd er wel rekening mee dat je bij het loslaten van het rempedaal dan kans hebt dat via het slangetje lucht in de cilinder wordt gezogen, daar het compensatie gatje van het reservoir naar de cilinder alleen werkt als het pedaal geheel terug is. Daar er verschillende keren per circuit wordt getest is de kans op lucht groot.  Als je dan de kraan weer sluit  kan het zijn dat je geen hard pedaal hebt en toch moet ontluchten.  Een kraan in iedere leiding achter de cilinder  zal max. druk in de hoofdcilinder geven maar geen druk naar de remcilinders/calipers van dat circuit. Ik weet niet of men dat bij de keuring accepteert omdat dan een lekke leiding niet wordt gesimuleerd en de balancebar verdraaiing het te testen circuit dan niet kan beperken.  Bij gebruik van de T-splitsing het systeem dat het snelste te ontluchten is als laatste testen (Dit in noodgeval als er toch ontlucht moet worden).

Sukses met de keuring

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Door het sluiten van afsluiter 2 blijft volgens mij de druk op remklauw 3  

Als afsluiter 2 open staat gaat de vloeistof van de hoofd remcilinder 4 terug in de reservoir 1

dus GEEN druk op remklauw 3

Het slangetje in de reservoir loopt door tot onder het vloeistof niveau

waardoor er geen lucht terug in het systeem kan.

Althans dit is mijn idee

Afsluiter 2 weer dicht en het voorste/achterste systeem werkt weer gewoon.

De vraag is echter wie heeft er van die kleine afsluiters voor 5mm leiding

cq wie weet waar ik deze kan kopen?

gr Martin

IMG_20170301_214151.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag 1: Deze gehele exercitie is nodig voor de keuring?

Is het doel om uitgevallen te simuleren dan is enkel het plaatsen van een linelock in de leiding al voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de IKS keuring is het verplicht om te testen of het systeem nog werkt na uitvallen remdruk van 1 circuit en dus niet door het uit te vallen circuit druk te laten houden want dan creeer je geen travel en is de test dus half en zeker bij systemen met losse cylinders per systeem en een balansbar

Bij de IVA wordt dit niet zo uitgebreid gecontroleerd overigens. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin,

Misschien moet je eens contact opnemen met Peter-Jan Coumans die bij de keuring van zijn Marlin ook de bremvloeistof heeft terug laten stromen naar het reservoir. zie  Kits4All2 van juni 2015 (pagina 17).  Misschien heeft hij de onderdelen nog wel en kun je hem naar zijn ervaringen vragen. Mocht je via een PM hem niet kunnen bereiken laat mij dat dan weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai die Harry

???? wtf is een Line lock, weer wat geleerd)

kan deze aan en uit gezet worden op een simpele manier.

J.Gijsberts Ik had hem al benaderd maar hij schijnt niet zoveel op internet te zijn.

dat schrijf hij zelf ook nog in de Kits4all. Dus idd nog niets gehoord.

gr Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-3-2017 om 19:00 zei Martin Scheepbouwer:

Harry gevonden mooi van internet toch!

gr Martin

Je zou dus 2 linelocks in de aftakking kunnen plaatsen. Dicht bij normale werking en openzetten om de leiding te laten "lekken"

de eenvoudigste uitvoeringen kosten zo'n €25

Zoals je dus in je schets al aangeeft de afsluiter wordt dan een line lock.  ebay heeft er genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

THX mannen voor input

Via internet 2 line locks besteld dus komt in orde.

Het gaat bij de keuring om het feit dat als een van de twee systemen vloeistof verliest het andere wel blijft werken.

Zowel het tandem systeem/1 hoofdremcilinder of zoals ik het heb via 2 hoofd remclinders via bias-bar

#RDW    

De remvertraging bij gekoppelde motor moet 5,8 m/s zijn bij een snelheid van 100km/h

De remvertraging bij ontkoppelde motor moet 5,0 m/s zijn bij 160km/h (of <80% V max)

De kraantjes moeten er op zitten om te controleren of het gescheiden remsysteem werkt. Dan moet er een remkracht worden gehaald van 2,9 m/s per kring.

Daar via de line locks de vloeistof terug gaat in het reservoir is er geen verlies.

Na de test moet je het geheel weer uitbouwen.

De test om met de handrem  het voertuig te stoppen is niet meer van toepassing hij zal 

aan een helling proef moeten voldoen, de uitvoering van de hand rem is vrij (kabel, hydraulisch,elektrisch enz)

Ik hou jullie op de hoogte Martin 

231545138643_1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...