Ga naar inhoud

SVM codering Audi


Erik van de Donk

Aanbevolen berichten

Heren

Sorry een ander vraagje, niet over kitcar

waarschijnlijk weet iemand dit. Als je een trekhaak monteert op een Audi moet de dealer een SVM code inlezen. Zonder de SVM code werkt dan de verlichting van de aanhanger niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

E.e.a. hangt ervan af of je er een VAG variant of een aftermarket variant van bijvoorbeeld Brink onderschroeft. Er zit in ieder geval altijd een canbus module bij. Deze module luistert naar de canbus en ziet bijvoorbeeld de remlichtcode voorbijkomen waarna de remlichtaansluitingen op de 13 polige stekker spanning krijgen. 

Maar, zowel de fabrieks als aftermarket variant doet dat en na montage zou de verlichting bij beide moeten werken. Het inlezen van de SVM code heeft een andere reden. De canbus module is namelijk ook in staat om signalen terug te zetten op de canbus. Zo ziet mijn Skoda dat er een aanhanger aan is gekoppeld, kan defecte aanhangerlichten detecteren en schakelt bij gekoppelde aanhanger de achteruitrijsensoren uit. Om dat te kunnen moet de auto weten dat er zo'n canbus module inzit en dat doe je door de SVM code te veranderen.

Echter en daar komt ie, alleen de fabriekstrekhaak mag data op de canbus zetten, aftermarket varianten (officieel) niet. Inlezen van een nieuwe SVM code bij een aftermarket trekhaak heeft dus vaak geen nut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Dirk Strikwerda:

Echter en daar komt ie, alleen de fabriekstrekhaak mag data op de canbus zetten, aftermarket varianten (officieel) niet. Inlezen van een nieuwe SVM code bij een aftermarket trekhaak heeft dus vaak geen nut.

Lang leve de vrije markt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet geheel zo Harry

Op mijn Ford Kuga zit een "Brink" trekhaak door de dealer geplaatst

met een kabelboom van "Brink" zat netjes bij de set geleverd.

op de canbus systeem aan gesloten en in gelezen, dus dat kan ook.

gr Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Martin, maar onder ons weten we toch echt wel wie er protectionistisch is ingesteld.

Bij de merken die het schijnbaar niet doen  is er dan vaak achter de schermen door in dit geval Brink een licentie betaald om de canbus herkenning voor elkaar te krijgen zonder tussenkomst van een dealer toverboxje. Hoe het bij Ford zit weet ik niet, maar bij de VAG meuk wordt je gedwongen altijd langs de dealer te gaan om het werkend te krijgen.

Zal niet lang meer duren dan mag je ook een lampje of accu niet meer wisselen zonder tussenkomst van de dealer omdat de canbus info of foutcoudes gereset moeten worden.

Ik ben dus ook afgehaakt met het kopen van jong gebruikte auto's toen daar de inteligente canbus systemen werden geïntegreerd.

Ik rijdt ook niet zoveel kilometers meer (minder dan 10000 per jaar) dus kan het ook rustig doen met een oudere auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan Harry maar daarom heb ik op 5 oktober mijn nieuwe Ford Edge gehaald bij de dealer.

En daar zat dur hun een afneembare trekhaak op met alle boekjes van Brink

Vandaar, het kan zijn dat Brink een ander levering contract heb met Ford voor het leveren van trekhaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...