R. Broer Geplaatst: 19 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 19 juni 2016 Zoals aangegeven in mijn topic " project Westie" heb ik problemen met een slippende koppeling. Ik hoop dat mensen weten wat het probleem is. Hierbij stuur ik wat foto's van de verschillende onderdelen. Ik heb de Westfield met hydraulisch koppeling laten afvullen bij Wim en we hadden de indruk dat deze goed ontkoppelde. Ik maak gebruik van een 0,75 hoofdcilinders bij de pedalbox van OBP. Volgens Martin heeft hij een licht vliegwiel gekocht van SBD (denk hij!) Hij heeft een Valeo drukgroep en koppelingsplaat gekocht die behoort bij de Ford Siera (pinto). De druklager komt van de Mondeo V6. Ik heb wat zitten zoeken, maar vraag mij af of de Valeo koppelingsset wel past bij een licht vliegwiel? Daarnaast weet ik niet of een dergelijke koppelingsset sterk genoeg is voor een duratec waar straks min. 180 pk uit komt. Overigens was het slippen al snel aanwezig.... Bij ongeveer 80pk. Hopelijk weet iemand de oplossing, want voorlopig kan ik nog steeds niet rijden.
Harry Bouma Geplaatst: 19 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 19 juni 2016 Eerst opmeten of het druklager wel vrijkomt. in de bellhousing moet de afstand tussen montageflens en voorkant druklager net iets groter zijn dan afstand voorkant drukgroepveer en rand motor waar ballhousing uiteindelijk tegenaan gemonteerd wordt. SBD heeft altijd een kenmerk in zijn onderdelen hetzij gegoten of ingeslagen. Hoeveel mm ruitme zit er tussen vliegwiel en drukgroep als je de boutjes van de drukgroep net handvast aandraaid? Die drukgroep is overigens ook van een Ford siera 75pk.
R. Broer Geplaatst: 19 juni 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 19 juni 2016 Harry, Ik heb nog niet gemeten, maar durf ook wel te bekennen dat ik hier niet echt verstand van heb mbt de maatgeving. Verder weet ik zeker dat dit koppelingsset niet terug gaat in het bellhouse. Dit gaat anders zeker zorgen boor nieuwe problemen. Bij Burton, Raceline en SBD en RDW motorsport raden ze allemaal de AP clutch aan bij een licht vliegwiel. Ik vraag mij alleen af wat dit doet met de afstand/ maatgeving. De AP clutch past namelijk ook bij de pinto met licht vliegwiel. Normaal dit er toch een dubbelmassavliegwiel in de Duratec? Dan lijkt het mij dat de AP clutch toch andere maatgeving heeft? Ik zie verder geen merkteken in het vliegwiel en kan dus tot op heden niet vaststellen waar het vandaan komt. Lijkt op vliegwiel van Burton! Verder nog de vraag.... Iemand enig idee wie de fabrikant van het bellhouse is. Schijnt dat er meerdere leveranciers zijn, zoals Raceline en SBD. Hier schijnen ook verschillen in te zitten. Zie bijgevoegde foto met nummer!
B.Klaaijsen Geplaatst: 19 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 19 juni 2016 ik had vorig jaar in een duratec westfieldracer de bellhouse van rwd motorsport gemonteerd met een standaard 215mm drukgroep en standaard plaat van een sierra. Dat spul draait al een jaar lang vele lange circuitdagen probleemloos bij de klant onder continue volle belasting. de mate van belasting is het probleem niet. heb zelfs een 190mm plaat in een 200pk turbo westfield gebouwd wat prima werkte. heb dat ook in mn 4age 160pk striker en gaat goed met toyota drukgroep. Ik vermoed eerder iets als niet vrijkomend druklager of controleer eens of je plaat wel diep genoeg in het vliegwiel valt. Over een dergelijk issue stond onlangs een verhaal op het forum. kijk even hoe de boel er nu uitziet ivm slijtagesporen. ik had overigens de mechanische koppelingsbediening behouden met de rs2000 vork en uiteraard wel druklager met afstandsbus gebruikt.
Mischa Bauman Geplaatst: 19 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 19 juni 2016 komt je koppelings pedaal wel helemaal vrij. Anders blijft het gaat in de cilinder net dicht.
Harry Bouma Geplaatst: 20 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 20 juni 2016 Neem anders even contact op. via de telefoon is het eenvoudiger uit te leggen wat je moet meten. Persoonlijk zou ik voor een 5,5" Superclutch gaan omdat je deze helemaal naar je eigen wens kunt fine tunen, met verschillende drukgroep veren en karakteristieken en niet veel duurder dan een AP. Sachs motorsport drukgroepen zijn overigens ook erg goed die makkelijk 250peekaa aankunnen. Overigens zal er met de platen niets mis zijn, hooguit dat je druklager unit te lang is. Dan moet je een andere zoeken die minder hoog is. Hier zijn er voldoende van in de markt. Als je zeker bent dat dit goed zit kan het nog zijn dat de step in het vliegwiel niet voor deze drukgroep bedoeld is.
R. Broer Geplaatst: 20 juni 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 20 juni 2016 Oké, ik begrijp dat deze drukgroep en plaat dus het probleem niet zou moeten geven. Ik weet niet of er afwijkende maten in het vliegwiel zijn, zodat het 1 en ander niet zou passen! Bij RDW motorsport lees ik specifiek dat de AP clutch kit past bij hun vliegwiel of vliegwiel van Burton. Ik weet echter nog steeds niet zeker waar mijn vliegwiel vandaan komt. Het spul was nieuw en heeft is misschien 4 km gereden. Er is dus nauwelijks slijtage te zien. Ik heb de koppeling ook niet op de proef gesteld. Dan nog de vraag of de boel voldoende ontkoppelde. Ik had het gevoel van wel. Koppeling greep aan bij halve slag....daarna de pedaal verder laten opkomen. Ik voelde niet echt iets geks. Probleem is dat je niet echt wat kan afstellen met een OBP pedalbox. Ik maak gebruik van een 0,75 cilinder. Burton raad 0,7 aan en dacht RDW motorsport zegt dat een 0,625 volstaat. Dus.... Wat zijn de mogelijkheden????
Harry Bouma Geplaatst: 20 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 20 juni 2016 6 minuten geleden zei R. Broer: Oké, ik begrijp dat deze drukgroep en plaat dus het probleem niet zou moeten geven. Ik weet niet of er afwijkende maten in het vliegwiel zijn, zodat het 1 en ander niet zou passen! Bij RDW motorsport lees ik specifiek dat de AP clutch kit past bij hun vliegwiel of vliegwiel van Burton. Ik weet echter nog steeds niet zeker waar mijn vliegwiel vandaan komt. Als dat zo is zal de step in het vliegwiel dus niet groot genoeg zijn voor jouw standaard koppeling. AP en alle andere sport koppelingen gebruiken veel sterkere veren die een veel kortere slag nodig hebben tussen los en vol grip. Sachs groepen gebruiken daarentegen wel een iets grotere travel in vergelijking met een AP
R. Broer Geplaatst: 20 juni 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 20 juni 2016 Voor de volledigheid nog 2 foto's! Ik zal eens wat mailtjes sturen naar de UK om na te vragen wie de leverancier is van het: bellhouse en vliegwiel.
B.Klaaijsen Geplaatst: 20 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 20 juni 2016 ik denk dat je de RWD motorsport bellhousing hebt http://www.rwdmotorsport.com/duratec-engine-to-ford-gearbox-hydraulic-clutch-bellhousing.html Die ziet er identiek uit. Diameter van je koppelingscylinder komt niet zo nauw en heeft niets met je probleem te maken. Er zijn 3 dingen mogelijk, Of de voorspanning op je plaat is niet goed , of het druklager komt niet helemaal vrij cq te grote spacer waardoor hij dus iets blijft ontkoppelen. of het eerder genoemde probleem dat je plaat het vliegwiel raakt met het hart en dus niet (helemaal )met de voering . Ik gok druklager
Joey van den Bogaert Geplaatst: 20 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 20 juni 2016 In januari geproken met Martin en hij had het erover dat vele delen bij RWD motorsport weg komen. Goedkoper en meer leverbaar dan elders in de wereld.
Tim Valk. Geplaatst: 21 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 21 juni 2016 Hy, ik weet dat er 2 verschillende maten zijn in hoogte van de druklager, eigenlijk is de druklager zelf even hoog maar de kunsstof huls welke vast zit aan de lager in 2 verschillende maten he kan deze origineel bestellen voor de 1600 of 2.0 sierra, kan zijn dat hier gewoon een vergissing is gebeurt
R. Broer Geplaatst: 21 juni 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 21 juni 2016 1 uur geleden zei Tim Valk.: Hy, ik weet dat er 2 verschillende maten zijn in hoogte van de druklager, eigenlijk is de druklager zelf even hoog maar de kunsstof huls welke vast zit aan de lager in 2 verschillende maten he kan deze origineel bestellen voor de 1600 of 2.0 sierra, kan zijn dat hier gewoon een vergissing is gebeurt Tim, Het gaat om een hydraulische druklager uit de Ford Mondeo V6 duratec. Ik weet zeker dat het niet van Siërra is. Overigens wordt de constructie met kabelbediening ook nog steeds gebruik, maar ik wil het spul wel hydraulisch laten.
Tim Valk. Geplaatst: 22 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 22 juni 2016 Ok, wist niet dat de lager hier bij geintegreerd zat kolt zeker goed
R. Broer Geplaatst: 29 juni 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 29 juni 2016 Op 19 juni 2016 om 18:41 zei Harry Bouma: Hoeveel mm ruitme zit er tussen vliegwiel en drukgroep als je de boutjes van de drukgroep net handvast aandraaid? Harry, als ik de bouten handvast aandraai (zonder spanning op de drukgroep) zit de koppelingsplaat meteen tegen het vliegwiel aan. Bij aandraaien van de bouten gaat de drukgroep zeker nog 10 mm naar voren, voordat deze tegen het vliegwiel aan zit. De vingers van de drukgroep trekken naar binnen. Op 20 juni 2016 om 11:56 zei B.Klaaijsen: ik denk dat je de RWD motorsport bellhousing hebt http://www.rwdmotorsport.com/duratec-engine-to-ford-gearbox-hydraulic-clutch-bellhousing.html Die ziet er identiek uit. Diameter van je koppelingscylinder komt niet zo nauw en heeft niets met je probleem te maken. Er zijn 3 dingen mogelijk, Of de voorspanning op je plaat is niet goed , of het druklager komt niet helemaal vrij cq te grote spacer waardoor hij dus iets blijft ontkoppelen. of het eerder genoemde probleem dat je plaat het vliegwiel raakt met het hart en dus niet (helemaal )met de voering . Ik gok druklager Raceline zegt dat het bellhouse van hun is! Ik heb het nummer doorgegeven wat er op stond. RWD denkt in hun reactie dat het niet van hun is. Verder zit er geen spacer tussen het druklager en bellhouse. Lijkt mij ook niet nodig, want het hydraulisch druklager zit nu al tegen de vinger van de drukgroep aan. Als ik de berichten mag geloven moet het druklager ook iets tegen de drukgroep aan rusten??? Moet natuurlijk niet zoveel zijn dat de plaats hierdoor gaat slippen. Volgens Raceline heb ik de Ford V6 druklager nodig. Deze schijnt 10 mm langer te zijn dat die van de 4cylinder 2000 cc, aldus Raceline. Die van mij is 72 mm lang!!! Is dit dan het V6 type???? Wie het weet!
R. Broer Geplaatst: 29 juni 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 29 juni 2016 Oja, Toch nog even rond gekeken voor eventueel een andere drukgroep en koppelingsplaat (indien nodig). Graag jullie mening. Raceline komt met het voorstel om de AP Racing CP5352-12 (plaat) en CP5905-500 (drukgroep) te monteren. Als ik het goed begrijp zit dit ook in de Caterham CSR260. Drukgroep kost £145,- en plaat £185,- Ook Burton adviseert om een AP drukgroep en plaat te gaan gebruiken. Zij zijn nog niet gekomen met een advies van producten. RWD Motorsport biedt de AP CP2511-1 (drukgroep) aan in combinatie met CP5352-5 (plaat) aan. Drukgroep £245,- en plaat £164 (bij Burton) Op de site van SBD kom ik er niet achter of zij nu ook AP Racing aanbieden en welke type. Met wat Google kom ik ook de combinatie CP5905-500 met CP5354-15 tegen. Wat is wijsheid.... Ik begrijp dat de CP5905-500 sterker is dan de CP2511-1. Kennelijk heeft de prijs geen invloed op sterkte. De 500 is namelijk een stuk goedkoper! Maar goed wat is wijsheid, want ik weet dus niet zeker of een AP combi het probleem gaat oplossen? Daarnaast wete ik nog steeds niet waar het vliegwiel vandaan komt (geen nummer, geen merk, niets!)
Harry Bouma Geplaatst: 30 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 30 juni 2016 De drukgroep is qua voorspanning wel goed. Die 10mm klopt wel aardig met wat het zijn moet. Blijft alleen de vraag of de drukgroep sterk genoeg is voor je motor. Het druklager moet in principe altijd iets vrij liggen van de drukgroep. 1mm is al voldoende.
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.