Ga naar inhoud

van massieve schijven naar geventileerde


A.Boeren

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Een standaard gebruikte remmen setup voor de kitcar is de remmerij van een Escort MK 1. Deze heeft op de vooras massieve schijven van 24.5cm.

Deze zijn te upgraden naar geventileerde schijven, van een ford capri. De dikte van de schijf neemt toe, dus er komt een spacer in de remklauw zodat de geventileerde schijf erin past en voila, een middagje werk en het zit erin.

Voordeel van deze setup is dat de koeling beter is en je de boel zwaarder kan belasten voordat het te warm wordt.

Nu haal ik de schijf eraf en zie dat de schijf 21.8cm klein is, de nieuwe schijven gaan niet passen, zijn 24.5cm groot, maar asgat is ook anders, etc.

Gezocht naar triumph herald, triumph spitfire, ford taunis, ford cortina, maar schijven zijn zowiezo groter..

Ik zit nu te denken om een gat in de vloer te maken en een set houten klompen aan te schaffen als nieuwe remsetup, maar voordat ik dat doe wil ik  graag jullie hulp.

Wat voor remmerij zit er nu weer onder die dinosaurus van de Dutton Phaeton, welk type auto had massieve schijven van 21.8cm (asgat 63mm) groot???

Hoor graag jullie input,

Groet,

Arjan

Geplaatst:

Het geeft geen antwoord op je vraag en daar heb ik helaas ook geen antwoord op. Maar, in hoeverre is het toepassen van geventileerde schijven een vooruitgang? Het verhoogd de koeling maar krijg je de remmen nog op bedrijfstemperatuur? De meeste remblokken beginnen optimaal met remmen vanaf zo'n 200 graden celcius, dit zal wel haalbaar zijn tijdens hard remmen maar als ze dan weer snel afkoelen moeten ze dus weer op temperatuur gebracht worden. Het geeft geen antwoord op je vraag en daar heb ik helaas ook geen antwoord op. Maar, in hoeverre is het toepassen van geventileerde schijven een vooruitgang? Het verhoogd de koeling maar krijg je de remmen nog op bedrijfstemperatuur? De meeste remblokken beginnen optimaal met remmen vanaf zo'n 200 graden celcius, dit zal wel haalbaar zijn tijdens hard remmen maar als ze dan weer snel afkoelen moeten ze dus weer op temperatuur gebracht worden.

Mag ik vragen waarom je graag de remmen wilt vervangen?

Geplaatst:

Spaakvelgen monteren en een stevige stok die je tussen de spaken kunt steken lijkt mij ook wel een redelijke optie ipv de klompen.

Van een dutton weet ik echt niets af en kan je ook niet helpen.

Geplaatst:

Het onafgeveerde gewicht van zo'n licht wagentje word ook een stuk hoger waardoor minder goed wegkontakt. Zoals Niels ook zegt, ik verwacht niet dat je hier mee beter gaat remmen. Houdt het lekker licht en zorg voor goede remblokken...

Enne, als je toch kiest voor die klompen, timmer er dan wel een stuk bandenloopvlak onder, dat remt  beter dan hout!

Geplaatst:

het is handig te weten welke wielsteek je voorwielen hebben om je vraag te kunnen beantwoorden.  De meeste Duttons hadden de triumph uprights van oa de herald en de steek van die hubs is 4x 3 3/4" dus 4x95,nogwat.  Later werd ook Ford gebruikt, dan is het 4x108 en kan je gerichter zoeken op de gewenste schijven. 

op het circuit moet je heel vaak achter elkaar heel laat en hard durven remmen om voordeel te halen uit geventileerde schijven.

Geplaatst:

Al meerdere keren meegemaakt op het circuit dat het remsysteem zo heet werd dat de remmen moesten afkoelen, door rustig een paar rondjes te rijden.

Helaas wordt ervoor gekozen om net te lang door te rijden en de remblokken zijn dan afgeschreven,  verkruimelen. remblokken mintex 1166 gaan beter, kan een redelijke sessie rijden, maar wordt nog te heet en al weer de blokjes mogen afschrijven.

Maar nu, zijn de schijven op, aangevreten.

Daarom gelijk gekozen voor een update, Geventileerde schijven.

Als ik aan de massieve schijven kan komen worden deze gemonteerd, dan kan ik weer rijden, maar ook deze kan ik niet vinden (21.8cm groot, asgat 63mm).

Remblokjes die van Burtonpower afkomen zijn van een escort mk1 en die passen, maar waren altijd net te groot, altijd een beetje aanpassing nodig, snap ik nu, want schijf is 2cm kleiner. 

 

Bij escort mk1 zit de remschijf aan de achterkant van de naaf en aan de voorkant steken 4 draadeinden waar het wiel zit, zoals op de foto. wielsteek is van ford, 4x108.

Op deze foto is de geventileerde schijf gebruikt en een verbreder op de remklauw, wat ik nu thuis heb liggen, maar er niet onder krijg. 

escort schijf.jpg

Als iemand een idee heeft welk type rem gebruikt is, laat het weten..

Groet,

Arjan

 

Geplaatst:

Betreft de remklauw op de foto die van jou of is die ( onscherpe ) foto van 't internet geplukt?

Zo te zien Ford M16 remklauw maar ben niet zeker. 

 

 

Geplaatst:

Lijkt erg veel op de schijven die ik op mijn xtr heb. Zijn orgineel Caterham, maar Peugeot past ook

Zijn van een Peugeot 106 xs heb nog een nieuwe set schijven liggen, dus als je wilt testen mag je ze lenen.

Zijn gegroefd en gekoeld. Wat is je offset?

Geplaatst:

Is van internet geplukt (setup die ik graag wil).

Het gaat om de schijf grootte, die is maar 21.8cm, terwijl bijna altijd de 24,5cm de standaard grootte is.

In de huidige Dutton remtang passen dezelfde blokjes als M16 remtang, maar past geen 24.5cm remschijf in.

Kan niet aan die kleine schijven komen.

 

Richard,

Zie ook dat de peugeot grotere schijven heeft en as/ naaf gat is kleiner, gaat ook niet passen, bedankt voor het meedenken.

Geplaatst:

Kun je die 24,5 cm schijven niet laten afdraaien qua diameter ? Ben je er ook.

Geplaatst:

Bas & Ronnie,

Net op internet gekeken en het ziet er goed uit, ik denk dat ik ga slagen, vanavond even de maten van de oude schijf vergelijken en gelijk bestellen, bedankt hiervoor. 

Volgende week naar Zandvoort, met hopelijk verse massieve schijven en Mintex 1155, kijken hoe dat uitpakt.

Zandvoort heeft niet veel harde remzones, dus moet goedkomen.

Het monteren van de "grotere" geventileerde schijven gaat een winterprojectje worden, afdraaien is helemaal zo slecht nog niet, maar misschien met een adapter om de remklauw te verzetten kan toch de grotere schijf erin, groter is beter, toch... :)

Groet,

Arjan.

Geplaatst:

Het onderdeelnummer ingeklopt die en besteonderdelen.nl hebben deze schijven ook en op voorraad, dus snelle levering 40euro set, dit weekend kan ik weer rijden, bedankt voor de snelle hulp...

Het zoeken naar de juiste schijf heeft mij heel wat moeite gekost, totdat ik de vraag stelde hier, dus voor iemand anders die op zoek mag voor deze schijf is er voor de volledigheid een foto toegevoegd.schijf.JPG

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...