Wim van Dieren Geplaatst: 2 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 2 juni 2016 In een eerder bericht had ik al eens aangegeven dat de werking van de koppeling in onze VM met c20xe motor en T9 versnellingsbak wel erg zwaar was en ik hem een paar keer bij moest stellen om slippen op te heffen. Na het eerste ritje dit voorjaar hier in de buurt was het na een flinke sprint helemaal klaar, en moest ik mijn broer bellen om mij naar huis te laten slepen. Stapje voor stapje alles losgehaald en de motor met versnellingsbak uit de auto gehaald om de schade op te nemen. Nu heb ik een paar foto's bijgevoegd en ben ik benieuwd wat jullie meningen en adviezen zijn, want ik vind dit nogal bijzonder. groet, Wim.
Stefan Ottenhof Geplaatst: 2 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 2 juni 2016 Hoi het kan zijn dat de koppelingsplaat het vliegwiel net niet raakt. Dit kan komen doordat het hart niet diep genoeg in het vliegwiel kan. Als je de drukgroep monteert perst hij de plaat een beetje krom en heb je veel slag van je koppelingshevel nodig vandaar dat een deel van de plaat weg is(deze verbrand) en valt er als wol af
Francesco De Stefano Geplaatst: 3 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 3 juni 2016 De voering is geheel weg aan 1 zijde.....
Harry Bouma Geplaatst: 3 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 3 juni 2016 Zoals Stefan zegt. Waarschijnlijk gevalletje afgedraaid vliegwiel. Wel opmerkelijk dat er geen sleepsporen op de neus van de koppeliingsplaat aan vliegwielzijde zit.
Wim van Dieren Geplaatst: 4 juni 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 4 juni 2016 Voor zover ik het kan zien is het vliegwiel niet afgedraaid en komt het hart van de koppeling niet tegen het vliegwiel aan. Koppelingsplaten zijn origineel Ford en drukgroep is Opel, het lijkt er meer op dat er voor het druklager een gedeelte van een 2e druklager is geplaatst en dat van een kant van de koppelingsplaat de voering geheel of gedeeltelijk is verwijderd. Ook zijn er ringetjes tussen de drukgroep en het vliegwiel gebruikt om e.e.a. weer aan te passen. Dit verklaard dan ook waarom de koppeling zo zwaar te bedienen en slecht te doseren was. Ga nu bekijken wat de mogelijkheden zijn, tips daarvoor zijn van harte welkom. Groeten, Wim.
Stefan Ottenhof Geplaatst: 4 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 4 juni 2016 Die vulbus is wel te verklaren. Een kopelingshuis van een ford is erg diep daarom maakt westfield er ok een vulbus op. Het zware bedienen van de koppeling komt doordat de diafragma veer niet voldoende wordt ingedrukt. Dit komt door de vulplaatjes tussen vliegwiel en drukgroep. Als je normaal een koppelingpendaal intrapt voelt het eerste stukje zwaar en daarna lichter. Bij een nieuwe koppeling. Kijk eens even met alleen de koppelingsplaat of de voering het vliegwiel raakt. Het slippen van de koppeling komt doordat alleen de drukgroep zijde draagt dus maar de helft van het vrijvingvlak succes
Stefan Ottenhof Geplaatst: 4 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 4 juni 2016 Wim het lijkt wel of de klinknagels aanlopen aan vliegwiel zijde (ik weet het bijna zeker)
Paul van der Knijff Geplaatst: 4 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 4 juni 2016 Hoe zien je drukgroepmen vliegwiel er uit? ik heb dezelfde combinatie motor en bak, ook een mechanische koppeling en nooit problemen gehad. Het pedaal gaat ook niet heel erg zwaar. Ik heb wel een licht vleigwiel maar dat mag niet uit maken. Verder een standaard opel druk groep en een sierra plaat.
Wim van Dieren Geplaatst: 4 juni 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 4 juni 2016 De voering op de koppelingsplaat zit aan de vliegwielkant en het vliegwiel is ook niet beschadigd, de drukgroep heeft wel krassen en zal vervangen moeten worden, aan die kant zit helemaal geen voering zoals te zien is op de foto. Weet nog niet goed of ik bediening nu mechanisch of toch hydraulisch zal maken en welk druklager en opvulling ik daarvoor kan gebruiken
Peter Huijts Geplaatst: 8 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 8 juni 2016 Hoi Wim, Misschien heb je iets aan bijgevoegde de tekening. Ik heb dit opgemeten vlak voor het samenvoegen van de T9 versnellingsbak met Irmscher koppelingshuis en de c20xe motor. Op advies van VM heb ik tussen de drukgroep en het standaard vliegwiel ringetjes van 1 mm geplaatst (ik heb hier op het forum gelezen dat dit een flutoplossing is). Dit functioneert nu al 20.000 km zonder storingen. Met vriendelijke groet, Peter IMG_20160608_0001.pdf
Stefan Ottenhof Geplaatst: 10 juni 2016 Rapporteer Geplaatst: 10 juni 2016 Misschien een gekke vraag is het probleem op gelost. En zo ja wat was het probleem. Dan heeft een ander er ook wat aan
Wim van Dieren Geplaatst: 10 juni 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 10 juni 2016 Hallo Stefan, Francesco, Harry, Paul, Dirk en Peter, allereerst bedankt voor jullie reactie en tips. Het probleem is nog niet opgelost, heb al wel een nieuwe koppelingsplaat en een hydraulisch druklager gescoord en zoek nog een nieuwe drukgroep. Ben aan het puzzelen hoe ik het druklager het beste kan monteren en hoe ik de afstand bepaal, ook moet ik een plek zoeken voor de hoofdcilinder. Heb niet echt een deadline gesteld, moet wel naar mijn zin zijn straks. Vorderingen zal ik zeker melden. groet, Wim.
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.