Ga naar inhoud

Competition 102


Rudie Heikens

Aanbevolen berichten

Firezone verkoopt de brandstof Competition 102

Heeft dus een oktaangetal van 102...

Als een motor RON 95-98 vraagt dan is 102 toch weggegooid geld?

Zij schrijven:  Waarom competition 102®?
Een hoog octaangetal leidt tot efficiëntere verbranding en hierdoor tot meer vermogen.
Een octaangetal wordt in Research Octane Number (RON) uitgedrukt.
Het RON-getal van competition 102®, dat geen ethanol bevat, is 102.
Het RON-getal is een indicatie van de klopvastheid van de brandstof.
Bij een te laag RON-getal kan er een onvolledige verbranding plaatsvinden.
Hoe efficiënter de verbranding is, des te meer vermogen er uit de motor kan worden gehaald.

Wie heeft daar al ervaring mee of wat vinden jullie er van?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rudie,

My two cents (overigens geen eigen ervaring met deze brandstof):

Met een bestaande motor die goed loopt op 95 of 98 (en dus daarop afgesteld is) zal er niet meer vermogen uit je motor komen met 102 brandstof. Als je je ontsteking en/of compressieverhouding en/of turbodruk aanpast, kun je met 102 meer vermogen uit je motor halen omdat met 102 brandstof je motor niet zo makkelijk zal pingelen/detoneren. 

Als je motor al op het randje afgesteld is op bv 98, dan kan op een warme dag (hogere inlaatluchttemperatuur, en soms hogere koelvloeistoftemperatuur) of bij een kleine afwijking van de ideale situatie van je motor (bv carbonopbouw) eerder een hotspot ontstaan en weer kans op detonatie. Ook daar zou 102 dan wat extra veiligheid geven. 

Met een switchable ECU-map voor octaangetal 102 hebt, zou je er in de praktijk baat bij hebben.

Het woordje 'kan' in de laatste zin van je genoemde tekst is dus juist, de rest is een tikje misleidend voor een leek. 

Overigens is een verkoopargument voor andere premium brandstoffen vaak dat ze leiden tot minder vervuiling en carbonopbouw in de motor en daardoor winst in vermogen en brandstofverbruik kunnen boeken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast Manuel smit

Een collega van mij heeft een corsa opc en daar het 1 en ander aan verbouwd motorisch. Hij had het erover dat hij zijn motorblok toen heeft laten afstellen om goed te lopen op 98. Zijn verhaal was dat de autos zo zijn afgestelt dat ze met alle RON's goed rijden. Denk dus als dit waar is dat t alleen nut heeft als je hem erop laat afstellen in de computer van de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-3-2016om07:28 zei Manuel smit:

Een collega van mij heeft een corsa opc en daar het 1 en ander aan verbouwd motorisch. Hij had het erover dat hij zijn motorblok toen heeft laten afstellen om goed te lopen op 98. Zijn verhaal was dat de autos zo zijn afgestelt dat ze met alle RON's goed rijden. Denk dus als dit waar is dat t alleen nut heeft als je hem erop laat afstellen in de computer van de auto.

Klopt gedeeltelijk. Bij motoren zonder klopsensor kan dit verschil maken. Vroeger moest je tanken wat het merk voorschreef. Een BMW moest altijd super (98) tanken.

Modenre motoren, ook de Corsa OPC hebben een klopsensor die de ontsteking terug regelt bij detonatie.  De fabrikant zet die echter met een marge zodat de ecu niet continue in een PID loop staat te regelen. Als je die marge wegneemt heb je in theorie iets meer vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...