Ga naar inhoud

Eigenbouw frame gepoedercoat


J. Gijsberts

Aanbevolen berichten

Het is een eigen ontworpen buizenframe  geheel van chromoly buizen (25CrMo4)  en TIG gelast. Audi V8 middenmotor.

De ombouw/body is gedeeltelijk gemodelleerd. Wil eerst het chassis geheel rijdend hebben om een aantal tests op een testbaan  uit te kunnen voeren  en dan wordt de ombouw verder uitgewerkt in polyester.

post-6096-0-37133900-1454625553_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel links als rechts hangt een ATL tank. De draagarmen, zwenklager, naven en remschijven zijn van Audi gecombineerd met 4-pots remklauwen van Porsche/Brembo.

Beproefde onderdelen, die gemakkelijk te krijgen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was de bedoeling om de auto bij de RDW te keuren en op de weg te zetten. Daar de vervuiler in Nederland niet betaald voor het aantal gereden kilometers en in Nederland BPM /CO2 tax betaald moet worden bij  registratie is het niet meer haalbaar om een V8 op de weg te zetten.  De BPM kosten van € 7000 (toen ik begon met het project ) zijn opgelopen naar  € 49000  bij registratie dit jaar. Ik bouw de auto nu op mijn gemak af en ga hiermee naar circuit/track dagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een geld, stelletje criminelen. Ik hoop dat er op een dag een regering komt die de BPM ellende de nek omdraait en ook onze autohobby weer een impuls kan geven. Ik ben benieuwd hoe je auto er uiteindelijk uit gaat zien. Houd ons aub op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede tip als je een kit wilt bouwen :

kijk eerst naar de mogelijkheden voor een kenteken.

Kijk dan pas naar de mogelijkheden voor het aanschaffen en bouwen van een kit.

10 jaar geleden was dit net andersom.

 

Mvg, John.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn complimenten voor het werk dusver . het ziet er zeer robuust netjes en doordacht uit.. bepaald geen houtje touwtje werk.. 

als je rustig doorboord en toch de RDW er zijdelings naar laat kijken heb je eventueel met een aantal jaar (mogelijk vanaf 2021 kans dat de slurp en co tax alsnog omgezet gaat worden in tax per gereden kilometer) toch nog de mogelijkheid tot straattoelating .

laten we dat maar hopen dan. wordt het vanzelf weer leuk op de weg..

 

ik hoop dat je ons vaker een fotootje stuur en een upgrade van je mooie project. ga zo door vooral !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels druk bezig met de opbouw van de auto. de bodemplaat geschroefd en verlijmd onder het frame en de wielophangingen, inclusief de coil- over  schokdempers gemonteerd. Na een uitgebreide orientatie waarbij de kosten ook een belangrijke rol speelden heb ik na veel berekeningen besloten om de schokdempers en veren zelf op te bouwen. Ik heb hiervoor als basis Protech Shocks 600 series double adjustable gebruikt en een aantal montage delen zelf uit hoogwaardig aluminium en Epramid gemaakt. Om te mijden dat de veren bij wiellift los komen te zitten heb ik ook hulpveren van KW in het systeem opgenomen.  Om een optimale werking te hebben zijn de achterdempers recht gemonteerd en voor onder 20 graden. Berekend en gemonteerd zijn veren met de volgende veerratio's: voor 35N/mm en achter 80N/mm.

56ca03bee95d5_IMG_9467a(640x480).jpg.ec956ca03bf98fdc_IMG_20150711_161953395-Cop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook benieuwd naar de wielfrequenties waarvan je uit bent gegaan en heb je de dempercurves van de Protechs ook gekregen? Als ik het zo inschat zit je rond de 2 Hz.

Ik ben zelf ook nogal bezig met de dempers en veren onder mijn auto. Zelf ga ik Koni 2812 dempers toepassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harry je zit er niet ver naast met de wielfrequenties. Daar ik nog niet precies het gewicht weet van de compleet opgebouwde auto heb ik  de auto zo compleet mogelijk gewogen en  het ontbrekende geschat en erbij opgeteld. Voor heb ik 1.77 Hz en achter 1.78 Hz berekend. Zover ik weet is 1.5-2.0 Hz de gebruikelijke waarde voor sedan raceautos en  raceauto met een gematigde downforce. Ik heb relatief goedkope veren gemonteerd en kan na testen  veren met een andere veerratio monteren. Daar zowel de in- als outbound  in 13 stappen te regelen zijn denk ik wel een geschikt instelling te kunnen vinden. Verder heb ik dempers op zijn kop gemonteerd  voor een gunstiger onafgeveerd gewicht en de instel draaischijven aan de bovenkant te hebben.

Ik heb ook naar de Koni 2812 serie en systemen van AST, Intrax, Eibach, KW, Spax, Reiger,  enz.  gekeken, maar ik kan me  de kosten van die systemen niet veroorloven en denk een goed alternatief te hebben. De praktijk zal uitwijzen of ik een goede keuze heb gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de frequentie voor en achter in ieder geval omdraaien. Voor de op de weg is het inderdaad beter om achter iets hoger te hebben, maar voor een circuit auto is het beter om een iets hogere frequentie aan de voorkant te hebben. Ik ken die hele Protechs verder niet, dus ben eigenlijk wel benieuwd naar de demper curves.

De 1,5-2,0 Hz is meer voor de wat zwaardere sportieve auto's gedacht. Voor een circuitauto kun je rustig wat hoger gaan zitten, mits je dempers een goede lowspeed bereik hebben.

Wat ik bij iets goedkopere dempers gezien heb, is dat de dempers over een groot bereik bijna niets doen en dan binnen twee a drie kliks aan het andere eind van het bereik zitten. Daarom zou ik graag de demper curves eens zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harry bedankt voor het aanbod van een MP4 12C aandrijflijn. Ik moet het alleen maar stellen met een Audi V8 40 klepper en een Audi versnellingsbak. Ik denk dat die prijzen niet geheel in mijn budget zullen passen. Ik ben het met je eens ten aanzien van je opmerkingen t.a.v. het bereik van de dempers.  Echter de hoek waaronder de dempers staan hebben een zeer grote invloed. De slag bij een bepaalde invering van het wiel zal resulteren in een kleinere slag/snelheid van de demperzuiger en dientengevolge per klik verstelling minder invloed hebben.  Bij de hoek die de voordempers bij de lotus/caterham achtigen  hebben zal dit verschijnsel sterk aanwezig zijn. Dit is dus ook de reden, dat ik de dempers zo recht mogelijk heb trachten op te stellen met de onderste schokdemper bevestiging  zo dicht mogelijk bij het wiel. Ik denk dat wij hierover nog wel een hele discussie kunnen voeren. Alleen ik ben niet bereid in dit stadium om tussen de € 3000 en € 6000  aan dempers met veren  uit te geven. Mocht ik je binnenkort ergens ontmoeten vind ik het altijd leuk om verder te discussiëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik ook en persoonlijk zou ik het ook niet doen in dit stadium van een project.  De kans dat je een demper nog om moet bouwen is vaak ook meer dan het bedrag wat je in een goedkopere set stopt. Ben net bezig met het revalven van een set dempers.

Ik zou graag eens een keer bij je langs komen en met je verder praten.

Waar zit je ergens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Ben weer druk bezig met de opbouw van het gepoedercoate frame. Vanwege de ruimtegebrek  in mijn werkplaatsje moet ik het frame in fases opbouwen. Het achterste (middenmotor) gedeelte is nu compleet opgebouwd.  Ik ben nu bezig met het midden (interieur) gedeelte. Bekleden van de vloer, achterwand, plaatsen van kuipstoelen, die deze week bekleed zijn. Verder het handremen schakelsysteem.    Zodra dat gedeelte gereed is zal ik daar ook foto's van  plaatsen.

 

engine bay1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...