Ga naar inhoud

welke overbrenging ?


Robin Haba

Aanbevolen berichten

Even een korte vraag :

 

Ben aan het verbouwen en heb nu een zetec 2.0 met T9 bak ingebouwd.

Mijn starre achteras is van een oude Vauxhall Viva die al zorgde voor de nodige toeren met een crossflow 1.6

 

Kan een Capri 2800i as kopen met 3.09 differentiel......slim of te zwaar ?

Auto zal "gewoon" op de openbare weg gebruikt worden......en ik heb geen zin meer om bij 160 Km/uur het idee te hebben dat de zuigers door de polyester kap komen ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij veel te lang...

Ik rij met een beetje vergelijkbaar blok, een opel c20xe, met een 3.92. Ik krijg hem nu in 5 met een beetje moeite in de toerenbegrenzer

Ik had eerst een 3.54 en die vond ik te lang.

Voor weinig toeren op de snelweg moet je een diesel kopen. Lang recht vooruit met 160+ is toch niet leuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Paul :

 

Tja....als het blok maar genoeg koppel heeft maakt het niet zo veel uit in dit geval, het is meer de versnellingsbak die erachter hangt.

 

@ Harm : 

 

Ik heb werkelijk geen idee wat er nu in ligt qua differentiel, ik zal het binnenkort eens loshalen en gaan tellen.

Bij voorbaat al interesse, dus ik houd je op de hoogte !

 

Ben wel vergeten te melden dat ik eigenlijk ook geen idee heb wat de oude bak voor een verhouding had...... :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij veel te lang...

Ik rij met een beetje vergelijkbaar blok, een opel c20xe, met een 3.92. Ik krijg hem nu in 5 met een beetje moeite in de toerenbegrenzer

Ik had eerst een 3.54 en die vond ik te lang.

Voor weinig toeren op de snelweg moet je een diesel kopen. Lang recht vooruit met 160+ is toch niet leuk

Dan rijdt je met een T9 bak toch al gauw zo'n 250km/uur op 13" bandjes................ :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha........moet natuurlijk wel wat acceleratie overblijven he !

Overigens 13" wielen....dus 250km is wel leuk !

 

Gaat mij niet zo om enorme top snelheden, ik wil gewoon een goed rijdende overbrenging.

Nu was het zo dat ik bij 140km al zoiets had van "ojee".....en bij 160 :"oh nee" qua toerental.

Wel leuk dat je niks raars hoeft te doen om in de 2e versnelling nog wielspin te hebben.....maar niet echt "bruikbaar"

 

Ik wil ook met gerust hart op de autobaan kunnen rijden en een top van 200 vind ik meer dan zat. (harder is ook wel leuk hoor!)

Alsie dan met die snelheid aan zijn 7000 toeren zit, vind ik het goed........maar ik wil ook niet dat ik met gemak in de 2e versnelling bij het stoplicht weg kan rijden.

1e versnelling van zo'n T9 bak is toch al behoorlijk kort vind ik. (ooit eens achter een 2.8i Scorpio gehad in de Capri)

 

Denk dat ik vandaag maar eens "tandjes" ga tellen om te weten wat er nu onder zit.

Het was even een hersenspinsel voor de nabije toekomst.......en het laat dan niet meer los, tot er een oplossing is/komt :roll:  

Link naar reactie
Delen op andere sites

.....en tandjes geteld !


 


:-o  Differentiel is 4,125 !!  :-o


 


Wordt denk ik wel een probleem om een andere as te plaatsen, want er zitten ook bevestigingspunten op het huis die weer met stangen aan het chassis zitten.


Heb nu niet de mogelijkheid om dit fatsoenlijk op de foto te zetten, denk dat pas echt goed gaat zodra de polyester achterkant eraf gaat.


 


Tja......wat lijkt jullie "raadzaam" ?


Moet ik ergens rond de 3.5 gaan zitten ?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de ratio van de vauxhall viva 1300. De 1600 / 1800 zijn sterker en hebben een mooie 3.72 ratio.

Er is ook nog een 3.45 van de magnum.maar is erg lang.

Vooralsnog zou ik eerst die hele motorombouw maar eens werkend maken en omkeuren. Met de 5bak loopt het al wat rustiger en het trekt lekker straks met die verhoudingen.

Dringend advies. Bewaar je oude kent motor tot de auto omgekeurd is naar de zetec. Rdw verlangt dit soms ivm identificatietwijfel bij met name kitcars

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé......da's nuttige info !!

 

Jij hebt blijkbaar verstand van Viva's als je de ratio's zo uit het blote hoofd weet ?

......misschien weet jij dan ook aan zo'n achteras te komen ?

 

Zou wel heel mooi zijn, want dan hoef ik niets of heel weinig aan te passen om die as eronder te plakken.

De 4.125 die ik nu heb vind ik wel erg kort, en dit dus met het 1.6 Kent blok.

Ik verwacht dat met de zetec deze overbrenging niet echt bruikbaar meer is om op de openbare weg te gebruiken.

 

Ik ga iig op zoek naar een 1600/1800 Viva as, en misschien dat ik de huidige as er dan toch maar even onder laat hangen.

Dit om het toch even te proberen, maar ik verwacht dat als ik hier bij Arnhem/Nijmegen gas geef, het asfalt in Utrecht nog omhoog krult :wink:  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit om het toch even te proberen, maar ik verwacht dat als ik hier bij Arnhem/Nijmegen gas geef, het asfalt in Utrecht nog omhoog krult :wink:  

 

Hebben ze zulk slecht asfalt in die regionen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat meevallen met die toeren.

Met de standaard zetec op  ca 5700 toeren en de 0,82 Type9( 5e) eindoverbrenging op 14inch 205 achterbanden 60 serie, haal je nog dik 190km/u

en met jou megasquirt met wat toeren extra ga je dik over de 200km/u.

Dat ga je met die Leader niet willen rijden op de openbare weg hoop ik.

straatstenen slopen gaat wel lukken denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ondertussen duidelijk geworden dat, als ik een andere as wil,  het er 1 van een Viva 1600/1800 moet zijn........en die zijn niet echt makkelijk te vinden !

Harm Boerma wist mij te vertellen dat een Taunus as ook nog een mogelijkheid was.....en dat die binnen de club misschien wel te vinden zou zijn.

 

Dus bij deze een oproep aan een ieder die nog zo'n as heeft liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op dat je met ford assen wielen met andere steek nodig hebt.

je kunt zoveel assen nemen, bv opel kadett maar alles zal je moeten aanpassen evenals je aandrijfasflens. Een hoop gedoe dus.

let op dat de opel wielsteek 100 is en bij de viva 4inch.

ik voorzie het volgende probleem alweer dat je dan aan de voorkant de boel ook maar om wilt bouwen naar ford hubs met steek 108.

vooralsnog zou ik eerst eens lekker gaan rijden, met die 5 bak lang zat voor die auto. Ik rijd zelfs met eindoverbrenging 4.44 met de c20xe.

in de tussentijd ga je echt wel een viva as vinden als je dat nog nodig vindt dan, en dat kost minder dan de hele boel op voorhand ombouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gho...ja....remmen moet ik ook nog  :wink:

 

Het is ook allemaal best wel vroeg hiervoor : ben nu aan de voorkant bezig en het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat ik bij de achterkant ben aangekomen.

Ik denk dat ik maar naar Bas ga luisteren en de boel de boel laat qua as.....tenzij ik een heuse, echte Viva as kan vinden.

Ben mij ook niet echt "bewust" wat de T9 met zetec op het differentiel gaat doen, maar gevoelsmatig denk ik dat het nodig is.

Dan laten we nu het onderwerp maar even rusten,........tenzij er iemand een Viva 1600 of 1800 as voor mij weet te vinden, want die wil er dan wel bij hebben

 

Morgen weer verder met "het gat in de motorkap dicht timmeren".....nieuwe berg glasvezel en carbon is besteld, maar ben bang dat het pas na het weekend hier is.

Wordt vervolgd in mijn andere topic.

 

Dank jullie allemaal voor de nodige input !!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...