Robin Haba Geplaatst: 20 januari 2016 Rapporteer Geplaatst: 20 januari 2016 Zo, ik ben van plan naast op mijn homepage, ook hier het reilen en zeilen van mijn Leader make-over bij te gaan houden. Ik hoop dat ik het vol ga houden om het regelmatig bij te werken....maar ik beloof niks Eerst maar een zooitje tekst weg tikken om duidelijk te maken hoe het zo ver gekomen is. Vroeger, ergens rond 1990, tijdens het opknappen (restaureren?) van een Capri het idee opgedaan om zelf eens een auto te gaan bouwen.Na wat telefonisch contact met de RDW het plan maar laten varen....nagenoeg niet haalbaar en schreeuwend duur. Toch is dit altijd een beetje door blijven sudderen in mijn gedachten, maar nooit meer een echt serieus plan geweest.Tot......ik vorig jaar aan een oude MGB (1963) ben begonnen. Al enige tijd in bezit van een vriendin die er af en toe (zo'n 500Km per jaar) mee reed.Niet in slechte staat, maar zeker niet in nette staat, deed mij besluiten het ding rigoureus aan te gaan pakken, maar wel in originele staat te laten.Linkje naar de MGB...still in progress !: http://home.kpn.nl/haas0224/MG1963.htmlAl doende ging het idee om zelf wat te gaan bouwen weer meer op leven.....en dus weer een berg info opgedaan op diverse sites....en de RDW. !!! Tering wat is dit een zwaar uit de hand gelopen melkkoe geworden.....ronduit schandalig wat er gevraagd wordt aan een hobbyist die een eigen gebouwde auto op straat wil hebben !!! Maar er glooide ook nog ergens wat hoop aan de horizon : een oude kitcar bood, zover ik het kon inschatten, genoeg mogelijkheden om mijn fantasie/ei in kwijt te kunnen. Dus mij daar maar eens wat in verdiept.Ik wilde geen 7-achtige wagen, te weinig verherbouw mogelijkheden en er zijn er al "zoveel" van.Geen replica "geval"...het ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet gevoel komt hierbij bij mij naar boven.Voor de duidelijkheid: niks mis met bovenstaande modellen, maar geoon niet wat ik zoek. Een Merlin-achtig iets leek mij wel leuk en wat anders.Tot ik de Leader tegen kwam....nog nooit van gehoord, maar precies wat ik voor ogen had ! Deze heb ik dus gekocht in november 2014.Het plan was om er eerst een jaar mee te rijden om mankementen en wensen naar boven te halen, en om in de tussentijd de MGB af te maken.Vorig jaar er toch zo'n 8000Km mee gereden.....wat een onvoorstelbaar genot om met zo'n licht wagentje te rijden !Lekker super snel weg bij het stoplicht, en beheerst driftend een bocht te pakken....als er geen verkeer aan komt En dat met een oude 1.6 Kent/X-flow. Het MGB-project staat al een tijdje stil, hij staat bij een bevriende autospuiter.....die het normaal in de winter niet al te druk heeft.Deze winter dus wel, en zoals af gesproken, is er nog geen "tussendoor-tijd" geweest. !!! Leader time dus !!! Ik had al het een en ander aangeschaft : T9 bak, Megasquirt in elkaar gebakken, links stuurhuis Zetec2.0, throttle bodies en nog het één en ander.T9 bak voorzien van nieuwe lagers (was nodig!) De in elkaar gekluste Megasquirt Oude blokje eruit........ ----en naar een heleboel passen en meten het nieuwe erin. Blok licht ietwat uit het midden, en alle bevestigingen moeten nog netjes afgelast worden voordat de boel naar de straler kan. Bijkomend voordeel is dat ik nu eindelijk de vieze puist van de motorkap kwijt ben.Hier komt een mooiere oplossing voor.Blok heeft een dikke 10cm speling met de bodem, en hangt netjes waterpas. Ik heb het blok bevestigd met schetsplaten en ophangrubbers aan de zijkant,maar denk er toch over om ook het originele bevestigingspunt aan de voorkant van de Zetec te gaan gebruiken. Kijk.....dat vind ik nu veel beter staan als met "puist" op de motorkap
Robin Haba Geplaatst: 20 januari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 20 januari 2016 Gatverdamme........nog een heleboel geschreven met foto's......kan ik het niet uploaden en is een paar uur werk weg....grrrrrr Hier ff snel een linkje naar mijn homepage, waar de verherbouwing "tot nu toe" staat: http://home.kpn.nl/haas0224/sjitcar.html
Menno Groenendaal Geplaatst: 21 januari 2016 Rapporteer Geplaatst: 21 januari 2016 leuk al die body aanpassingen.
Dirk Strikwerda Geplaatst: 21 januari 2016 Rapporteer Geplaatst: 21 januari 2016 Heel goed bezig ! Dat van die stukken uit het chassis zagen ken ik Een vorige eigenaar, Lompe Boer, heeft een andere motor in de Striker gezet. Dat pastte niet, dus dan zaag je gewoon een chassisbalk weg en hakt een stuk uit de voetenruimte. Gevolg: door wringing zat de rechtervoorwielophanging shocking klem en hing de rechter motorsteun na een paar rondjes Wimedo op een paar centimeter boven het asfalt. De koppeling kon ik overigens bedienen door gewoon de gaffel weg te trappen....
Tim Valk. Geplaatst: 21 januari 2016 Rapporteer Geplaatst: 21 januari 2016 Vind de voorkant met de alfa lampen wel geslaagd, zeker een foto van posten
Robin Haba Geplaatst: 23 januari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 23 januari 2016 Goed, nu het blok een beetje op zijn plaats zit met de eerste dingen uit het interieur begonnen.Toen ik de Leader kocht had ik grote twijfels over het rechtse stuur, maar naar een flink eind rijden (10 Km ) bleek dit dus reuze mee te vallen.Aangezien ik het stuur wat meer naar voren wilde hebben, en ik ook goedkoop aan een ander stuurhuis kon komen, de boel toch nog naar rechts om gebouwd.De rubbers van de stuurstang waren ook aan vervanging toe,: 1 was gedeeltelijk gescheurd, de ander was compleet door !.....ik vergeet maar snel dat ik daar zo'n eind mee gereden heb !!!1 rubber maakt ook wel een behoorlijke hoek, dus een nieuw rubber op die plaats zal het ook niet erg lang vol houden.Een zwaar overdreven kruiskoppeling (model Leopard-tank) was het enige wat ik zo snel kon scoren en die zit er nu op. Stuur naar links Voor de oplettende kijker :De stront uit de rioolbuis is voor de montage reeds verwijderd Ook een afvoerpijp onder het raam.....hierop wordt de kachel aangesloten..Een nieuw pedalen setje is ook nog net te zien. Het dashboard wil ik gaan voorzien van Capri (oude liefde) tellers, deze moeten in het midden komen, en past allemaal maar net....volgens de voorlopige berekeningen.
Robin Haba Geplaatst: 23 januari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 23 januari 2016 Ik upload nu maar in etappes, de vorige keer was alles naar een dik uur werk ineens verdwenen,,,,,,wat knap ontmoedigend is. Het originele dashboard was wel erg recht toe recht aan basic, en het leek mij wel leuk een wat rondere vorm hiervoor te gebruiken.De bedoeling is om het in carbon te gaan maken, dus de volgende foto's zijn van de "plug"Van de plug moet ik een mal maken, en uit de mal kan ik dan de exacte replica maken uit (gedeeltelijk) carbon. Hier een foto van wat kippengaas en pur ....en van wat meer gevormd pur... ...en dan geplamuurd en geschuurd En daarna moet het in de DD-lak en wax.Komende week wordt het wat warmer en zal ik de mal gaan maken, dus daar komt ook nog een keer een foto van
Robin Haba Geplaatst: 23 januari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 23 januari 2016 Het "smoelwerk" van de Leader vind ik erg leuk en eigenwijs staan, maar doet mij toch wel erg aan een lelijke eend denken.Maar wat is dan een mooie voorkant ??Ik heb al een hele tijd lopen kijken wat ik nu zou willen, en ik vind de voorkant van een Alfa wel erg mooi en agressief kijken.Wel erg duur om een setje te kopen, maar ik kwam op Marktplaats een echt goedkope set tegen, wat mij besloot er toch maar voor te gaan.Lampen dus bij een particulier besteld, en toen ze hier aan kwamen moest ik toch even slikken......Die dingen zijn gigantisch GROOT !!! Het inbouwen van deze gedrochten heeft mij nogal wat hoofdbrekers bezorgt....maar goed, hier de foto's origineel Gat gat en lamp gat en 2 lampen Lampjes "uitmikken" of het wel haalbaar is Tja......en ik denk dat dit wel indruk maakt als je het in de achteruitkijkspiegel ziet.....
Robin Haba Geplaatst: 23 januari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 23 januari 2016 @ Menno : Moet van tevoren wel heel goed nadenken wat je wilt en of het haalbaar is.........en dan met de slijptol/decoupeerzaag je auto mishandelen..........vind het elke keer weer heel "eng" !!! @ Dirk : Ja, zo ook bij mij een staander ij de pedalen weg gehaald omdat 1 van de vorige eigenaren brede voeten had.Er is overigens wel heel erg weinig ruimte om de pedalen en je voeten kwijt te kunnen, als het zover is komen hier ook wel foto's van, maar dat zal nog wel even duren. @ Tim : Ik vind (natuurlijk) het mooier staan dan ik van te voren had verwacht.Mede omdat door de grote van de lampen het noodzakelijk was om de boel wat hoger te monteren, blijft toch een beetje het originele idee intactDe onderkant van de lampen blijft zo staan, de bovenkant komt in een "ronde V" te lopen........anders stijgt de Leader zometeen op ipv datie op het asfalt gedrukt wordt .
Harry Bouma Geplaatst: 23 januari 2016 Rapporteer Geplaatst: 23 januari 2016 Ik zou voor de afwerking het houtwerk symmetrisch maken, dan ziet het er een net een beetje strakker uit. Ik schrik er nu al van, heb ik het nog helemaal niet in mijn achteruitkijkspiegel (scrabble woord)
Robin Haba Geplaatst: 23 januari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 23 januari 2016 Ha Harry ! Je zou het niet verwachten......maar het hout gaat er (ooit) nog eens van af Jij zult het ook wel kennen denk ik : al doende met meten en veranderende ideeën, word alles weer wat anders, en pak je wat je voor handen hebt om het zo te maken als je wilt.
Dirk Strikwerda Geplaatst: 23 januari 2016 Rapporteer Geplaatst: 23 januari 2016 Ik weet niet hoe Jeremy het bij een Leader verzonnen heeft, maar een Striker is vanwege gewichtsverdeling en slim ruimtegebruik asymmetrisch gebouwd. Ik heb een rechtsgestuurde variant waarbij de motor iets links uit het midden ligt en de voetenbak links smaller en korter is. Links kan ik zeker geen pedalbox zetten zonder rigoreus het chassis te veranderen.Jij hebt nu de motor iets naar rechts liggen zo te zien. Dat is perfect voor de gewichtsverdeling. Kan je de voetenruimte links nu niet iets breder maken ?Overigens rijden veel mensen in de club, waaronder ondergetekende, met smalle raceschoenen. Met de dagelijkse schoenen trap je in een gemiddelde kitcar iets te veel pedalen tegelijk in... Ps. de schuur is tevens je vaste verblijfplaats, zo te zien aan het tempo ?
Robin Haba Geplaatst: 23 januari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 23 januari 2016 He.....da's een interessant weetje van die verschillende afmetingen !!!Die staander die ze eruit gehaald hebben, zit precies in een kruising, zo ook aan de linker zijde, dus ik denk dat de Leader symmetrisch is gebouwd.....ga ik terzijnertijd is meten ! Haha.....ja, ik verblijf (heel!) veel tijd in de garage !Ik moet echter wel opmerken dat ik al het 1 en ander "klaar" had liggen.Zo is de versnellingsbak al een hele tijd geleden gedaan, alsook de Megasquirt.De Megasquirt is een leuk project als je van "draadjes" houd. Tot nu toe zeker aan te raden.....maar dus nog geen (mili) meter mee gereden. Verders ben ik nu zo'n 3 weken bezig en ik kan je verzekeren dat het merendeel van de tijd besteed word aan denken,meten en proberen.......en weer opnieuw denken,meten en proberen.
Robin Haba Geplaatst: 23 januari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 23 januari 2016 Nu dan een laatste up-date : De boel zit al gedeeltelijk in het polyester, en heb er heel wat tijd voor nodig gehad wat ik nu met het middenstuk wil gaan doen.Recht laten was eigenlijk geen optie, aangezien de lampen hoger dan de motorkap staan, zou het er aerodynamisch raar uit gaan zien.Ik heb van alles geprobeerd, maar niets oogde op een manier dat ik zou kunnen zeggen : JA da's mooi. Onderstaande foto is dus hetgeen wat ik na belachelijk veel proberen het beste eruit vind zien.Alles nog in hout uitgevoerd want de polyester spullen zijn op.....wat weer goed uitkomt want dan kan ik een beetje wennen aan het uiterlijk.........en het eventueel veranderen Mocht 1 van jullie een idee hebben wat er in het midden moet gebeuren, dan hoor ik het graag !
Harry Bouma Geplaatst: 24 januari 2016 Rapporteer Geplaatst: 24 januari 2016 In dat geval zou ik het middendeel openlaten en de ruimte benutten om vanaf het nummerbord een vloeiende lijn te maken die doorloopt tot over de motor. Dan heb je die ook direct afgedekt.Daarna een grille ontwerpen die vanaf nummerbord tot de lijn bovenzijde lampen loopt. Zodoende heb je enig "houvast" aan het ontwerp.
harm Geplaatst: 24 januari 2016 Rapporteer Geplaatst: 24 januari 2016 hey harrymoet wel nog een beetje op een leader blijven lijken he
Robin Haba Geplaatst: 26 januari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 26 januari 2016 Ik begin langzaam aan te wennen als ik naar de voorkant kijk.....denk dat ik het zo laat. Wel een mooi idee om het door te laten lopen naar de verhoging bij de motor.....daar kan ik misschien nog wel iets mee ! Ondertussen de/het dashboard plug in de gelcoat gezet en gepolyesterd..... en vandaag (eigenlijk iets te vroeg!) 1 deel los gehaald.En ik ben zeer tevreden over het resultaat !Nog nooit met polyester gewerkt, maar ik moet zeggen dat het goed te doen is ! Ik laat rest voorlopig om de plug zitten, dan kan het ook niet vuil worden of beschadigen Niet echt goed te zien, maar ik kan je verzekeren dat het super glimt !
Theo Weesepoel Geplaatst: 27 januari 2016 Rapporteer Geplaatst: 27 januari 2016 Welk merk losmiddel gebruik je Robin?? Grts, Theo
Robin Haba Geplaatst: 28 januari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 28 januari 2016 Hoi Theo, Ik heb mold release wax van TR Industries mee gekregen.Dit is een Anti-Karate-Kid-Wax Bij de eerste keer in waxen gaat het redelijk "stroef" , maar elke nieuwe laag gaat steeds makkelijkererder (da's logisch hé)Bij de 4e of 5e keer zou je bij het uit"boenen" ook met een luchtpistool de wax er van af kunnen blazen........maar dat is niet de bedoeling
Robin Haba Geplaatst: 2 februari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 2 februari 2016 .....En nu het volgende onderdeel. Heeft een hoop tijd aan proberen gekost en nog meer tijd om er achter te komen wat en waar het juiste materiaal te vinden is.Ook de precieze plaatsing was een criminele activiteit.Bij elkaar heeft mij dit 3 dagen gekost, wat eigenlijk een werkje is van een (paar) uur. Dus.....rararademaar wat er tussen de houten platen zit Morgen, of misschien vanavond de oplossing
Ad Huijgens Geplaatst: 2 februari 2016 Rapporteer Geplaatst: 2 februari 2016 Rond te buigen hout? Wordt volgens mij met stoom gewerkt.
Rudie Heikens Geplaatst: 2 februari 2016 Rapporteer Geplaatst: 2 februari 2016 Fluitketel met slang...
Menno Groenendaal Geplaatst: 2 februari 2016 Rapporteer Geplaatst: 2 februari 2016 wel lullig dat je je schoonmoeder de schuur in lokt met een bakje thee en haar dan vervolgens tussen 2 grote platen klemt.
Robin Haba Geplaatst: 2 februari 2016 Auteur Rapporteer Geplaatst: 2 februari 2016 Haha......kan ze vast aan de crematie wennen Nee, mijn schoonmoeder weet al hoe dat gaat ...... helaas Altijd gevonden dat dat een dijk van een vrouw was.....ook al voordat ze tussen de planken verdween. Maar Ad zat toch wel goed met zijn hout : Het is de nieuwe "puist" voor de motorkap !Ik heb van alles geprobeerd om een beetje vorm erin te krijgen, maar niks lukte zo als ik het wilde.Nu dus wel met een fluitketeltje zonder fluit maar met pijpje en een dun plaatje triplex/multiplex/hout/dooie boom. Het plaatsen viel niet mee : weer een hoop gemeet en gerotzooi voordatie echt recht en goed zat op de kap..........maar niet bij de koplampen.....GVD !Dus maar weer een paar uur lopen zoeken hoe het nu mogelijk was dat het niet goed uitkwam. Mijn Leader heeft een zwarte baan in de lengte lopen die er door de winterschilder op geverfd is en met een blauw plakbiesje zijn de uitlopers gecamoufleerd.Die biesjes heb ik aangehouden als meetpunt ........en dat had ik beter niet kunnen doen De sukkels hebben die biesjes, en dus ook die zwarte band niet in het midden zitten !!!! Ik was met de voorkant al iets tegen gekomen waardoor ik aan mijn meetkunsten twijfelde en heb dat enigzins "recht" kunnen krijgen.Nu dus een stuk van de koplamp behuizing afgezaagd en de boel op geschoven....en nu klopt het precies....terwijl het daarvoor bijna precies was. (mm hier mm daar) Ik weet nu iig waarom ik zoveel heb moeten meten en , nog belangrijker, dat het nu 100% goed is en klopt !! Nou, nu dan maar wat fotootjes van de nieuwe puist ipv al dat gel*l Morgen waxen en hopelijk overmorgen met de polyester aan de gang.
Ad Huijgens Geplaatst: 2 februari 2016 Rapporteer Geplaatst: 2 februari 2016 zet voor je aan zulke dingen begint altijd een hartlijn op je auto. Plak schilderstape over het midden en zet met bv een laser een hartlijn over de tape. Scheelt een hoop extra werk en je hebt altijd een referentielijn. Als je dan ook nog een verdeling van 5 of 10 cm over de lijn maakt wordt het allemaal nog een stuk eenvoudiger. Succes.
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.