Ga naar inhoud

Spanningsregelaar

Ad Huijgens

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is de spanningsregelaar in het circuit van de temperatuur- en benzinemeting noodzakelijk?  Bij mij in de JBA zit er nl geen in. Weet ook niet hou hij eruit moet zien. Zit een kabelboom van de Ford Siërra in welke al meerdere malen is gemodificeerd. Benzinemeter wijkt af (40% in de tank geeft leeg aan.) en temperatuurmeting is stabiel op 180 gr. F met af en toe een uitstapje naar 150 gr. F

Kan ik dit opvangen met een spanningsstabilisator? Wie heeft er nog een verloren liggen die hij een mij kwijt wilt?

Geplaatst:

ik heb er ook geen in zitten ben nu dus met de bedrading bezig en zit er wel over te denken deze te monteren

Geplaatst:

Is de spanningsregelaar in het circuit van de temperatuur- en benzinemeting noodzakelijk?  Bij mij in de JBA zit er nl geen in. Weet ook niet hou hij eruit moet zien. Zit een kabelboom van de Ford Siërra in welke al meerdere malen is gemodificeerd. Benzinemeter wijkt af (40% in de tank geeft leeg aan.) en temperatuurmeting is stabiel op 180 gr. F met af en toe een uitstapje naar 150 gr. F

Kan ik dit opvangen met een spanningsstabilisator? Wie heeft er nog een verloren liggen die hij een mij kwijt wilt?

Heb je van die Smiths meters die 10 volt nodig hebben ? De spanningsregelaar die daarvoor gebruikt werd was een mechanisch gevalletje met een bimetaal. Echt 1884. Gewoon naar de electronica zaak gaan en een LM7810 spanningsregelaar halen. Kost wel een euro ofzo. Monteren op een stukje alu als koelplaatje et voila !

post-10110-0-65450000-1450785903_thumb.j

Geplaatst:

Heb ik ook al aan zitten denken Dirk. In de meeste schema's kom ik ook in- en uitgangscondensatoren tegen. Zijn deze nodig? Mijn klokjes zijn van ISSPRO en draaien op 12V. Wordt dus de LM7812.

Geplaatst:

Condensatoren zijn niet noodzakelijk voor de werking van de spanningsregelaar, maar werken rimpelspanningen weg. Nu zullen die klokjes daar waarschijnlijk niet zo'n last van hebben. Bij een gemiddelde auto zit er namelijk sowieso veel 'geknetter' op de gelijkspanning door ontsteking e.d. en zijn componenten daar wel op gebouwd.

Wil je het echt netjes doen zet je een keramische condensator van 330 nF (0,33 uF) op de ingang en eentje van 100 nF op de uitgang.

Geplaatst:

Overigens denk ik niet dat je de afwijkingen hiermee oplost. Wat betreft de temperatuur meter zou je met een potentiometer kunnen bepalen wanneer de meter minimaal en maximaal uitslaat. Voor het Pinto blok zijn diverse opnemertjes verkrijgbaar in verschillende weerstandswaarden.

Tank is lastiger. Niet alleen de weerstand van de vlotter is bepalend, maar ook hoe de vlotter in de tank zit, minimale en maximale uitslag en vorm van de tank. Om mijn meter in de Striker maximaal uit te laten slaan moet ik ook de 'kofferbak' voltanken ;-) en leeg is zeker niet leeg.

Ik heb er maar mee leren leven....

Geplaatst:

Mijn meetelement (vlotter) kon ik instellen op min en max van de meteruitslag...

Geeft nu netjes aan: vol is vol en leeg is leeg.

Geplaatst:

Buiten de tank geeft de meter goed aan. Dan draait de motor niet en staat er dus keurig 12V op de meting. Ik heb inmiddels de LM7812 besteld en wat condensatoren om de rimpeltjes weg te poetsen. Moet allemaal goed komen dus.

Geplaatst:

je hebt verschillende modellen  ad wel even op letten  en type ampere's     zet  de regelaar ook wel tegen metaal gekoeld

Geplaatst:

Ik heb de 1A uitvoering besteld. Schroef de boel tegen een framedeel. Komt allemaal goed Rob.

Geplaatst:

ok baas  en de condensatoortjes niet vergeten bij de ingangen en de uitgang     de ontstekingen en dynamo's willen wel eens storen op die regelaars

Geplaatst:

Ad

zit er een cockpit van de siërra in dan zit er een regelaar op de print van deze.

gr Martin

Geplaatst:

Nee Martin, ik heb ISSPRO klokjes erin zitten. De benzine- en temperatuurmeter zijn afhankelijk van een variabele weerstand in het opneemelement. Als je spanning dan varieert klopt de uitlezing op je meter niet meer. Is waarschijnlijk een amperemeterjte die een stroompje omzet in temperatuur en brandstofniveau. Als je de spanning dan constant houd varieert je meter niet meer zoveel. Ik mijn JBA-schema (wat heel sumier is) staat ook een spanningsregelaar. Vandaar dat ik er nu eentje inzet.

post-14194-0-68715800-1451315878_thumb.j

Geplaatst:

Na een diepte-investering van € 1,80 heb ik nu een goed werkende spanningsregelaar. Zelfs bij een accuspanning van 11V kwam er keurig 12V DC uit.

Geplaatst:

heb met je te doen hoor ad  met zulke bedragen    heb je dat toch wel overlegt met de bank of ze wel zulke bedragen konden overmaken hi

Geplaatst:

Na een diepte-investering van € 1,80 heb ik nu een goed werkende spanningsregelaar. Zelfs bij een accuspanning van 11V kwam er keurig 12V DC uit.

Nou, dan heb je of een nieuwe accu of een nieuwe dynamo nodig; die zijn wat duurder  :cool:

Als er toch een uitgangsspanning van 12 volt uitkomt bij 11 volt ingang, trekken die meters echt nihil stroom en peppen de condensatoren de boel een beetje op. Regelaar blijft koud ?

Geplaatst:

mmm 11 volt is wel erg weinig voor een accu  maar ok afgezien van de zware investering is het toch weer gelukt om deze zware spanningregelaar in te bouwen

als de motor  draait op 14 volt dan zal die spanningsregelaar wel iets warm gaan worden   als deze alleen maar een paar metertjes moet aansturen

Geplaatst:

Accu was een groot deel ontladen. Heb de spanningsregelaar alleen maar onbelast kunnen meten. Dashboard ligt er nog uit. Moet eerst gestoffeerd worden. Zonder dashboard is het ook een beetje lastig om de motor te starten. Ik heb de LM7812 op een messing strip gemonteerd en dat geheel zit weer tegen het chassis geschroefd. Ben voor de temperatuur niet zo bang.

Geplaatst:

klopt zonder dash is het wel eens lastig ook als je wat bedrading los hebt hangen tijdelijk  je zou een lader op de accu kunnen aansluiten om de laadspanning te simuleren dan heb je 14 volt

het mooie vind ik wel van de serie 8712 is dat het stalen deel gelijk de min is  scheeld weer allemaal werk

de koffie is weer op hier     tot laters weer

rob en sa

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...