Sjef Vinken Geplaatst: 6 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 6 december 2015 Beste Forumleden, Wie o wie zou me verder kunnen helpen met het volgende;Ik ben mijn T9 bak aan het demonteren aan de hand van het werkplaatshandboek. Ik loop echter vast op puntje 16.In dit puntje staat beschreven dat de lager borgringen van de assen verwijderd mogen worden.Twee bouten los gedraaid mogen worden (welke ik niet kan plaatsen)Vervolgens mogen de bak helften los getikt worden.Het lager mag van de achterzijde losgedrukt worden met een schroevendraaier.Ik interpreteer dit als het lager van de "countershaft" welke ik terug moet tikken zodat de deze kan laten zakken. Helaas krijg ik dit niet voor elkaar omdat ik de bakdelen niet vergenoeg gescheiden krijg. Ik hoop dat er iemand is die me wat verder kan helpen. Groet Sjef Vinken
Harry Bouma Geplaatst: 6 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 6 december 2015 Ik kan je wel helpen, maar weet niet wat je bedoeld met punt 16 van het werkplaatshandboek, Plaats eens een foto van hoe ver je bent met de demontage zodat ik kan zien wat je bedoeld.
Sjef Vinken Geplaatst: 6 december 2015 Auteur Rapporteer Geplaatst: 6 december 2015 Beste Harry, Als ik het handboek goed heb begrepen zou ik nu de helften moeten kunnen scheiden.echter krijg ik ze niet verder als een centimeter uit elkaar. Ik hoop dat je me aan de hand van de foto 's en het knipsel uit het handboek vooruit kunt helpen.Alvast bedankt! Groet Sjef
Harry Bouma Geplaatst: 6 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 6 december 2015 Ah, Het onderste lager zit waarschijnlijk een beetje klem. Die moet je met een paar tikken er uit zien te drukken.een wig tussen de beide helften plaatsen zodat er wat druk op komt en vervolgens voorzichtig met een kuinststof hamer op de onderste as tikken.
Sjef Vinken Geplaatst: 6 december 2015 Auteur Rapporteer Geplaatst: 6 december 2015 Ik ben vanavond weer even lekker aan de slag gegaan met je input.Helaas nog zonder resultaat. Heb een paar mooie wiggen kunnen plaatsen welke het zaakje lekker onder spanning zette. Het onderste lager zit in het eerste stukje los en ben in staat deze terug te tikken en heb de indruk dat ik hem weer tegen de as aan tik.,Als ik de helfte probeer te scheiden lopen de tandwielen tegen elkaar vast.Ergens zie ik iets over het hoofd, of misschien moeten er assen door lagers schuiven welke niet mee willen doen.Of ik moet het lager van de ingaande as eerst eens los zien te krijgen zodat ik de assen iets van elkaar kan tillen. Morgen avond weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen.
Harry Bouma Geplaatst: 7 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 7 december 2015 Uit het hoofd is het altijd lastig. Als ik er bij sta doe ik het zo. Je moet de helften zo ver mogelijk uit elkaar zien de duwen, De onderste as moet namelijk iets naar beneden vallen, om net genoeg ruimte te maken om de inputshaft er uit trekken samen met de syncro ringen. Daarna trek je de bovenste as uit het huis.
Martin Born Geplaatst: 7 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 7 december 2015 Sjef het onderste lager moet er naar achteren uit (soms even iets tikken op midden deel en voorzichtig aan kunstof binnen kant trekken wij hebben hier een spec trekker voor)daarna kun je met de uitgaande as het tandwiel kluster tot aan de price as er zo uit pakken monteren gaat omgekeertSucces
Sjef Vinken Geplaatst: 7 december 2015 Auteur Rapporteer Geplaatst: 7 december 2015 Heren bedankt voor jullie input. Martin, ik was inderdaad het onderste lager in de richting van de versnellingen aan het drukken.Met een klein haakje en na een behoedzaam tikje kwam er een luide kreet uit mijn garage. Nu ik alles schoon aan het maken ben, de lagers voel en zie wat er op de magneet zit is deze revisie actie geen overbodige luxe.Morgen de zoektocht naar spare parts maar eens starten.Buiten de lagers en pakkingen ben ik op zoek naar een ingaande as, synchroon ring tussen de eerste en tweede versnelling.Mocht er iemand onderdelen voor de handel hebben of weten dan verneem ik het graag. Groet Sjef
Martin Born Geplaatst: 7 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 7 december 2015 als je de synchromess ring op de conus drukt moet er minimaal nog 0,7 mm tussen zitten 1e en 2e versnelling is eigenlijk nooit eeen probleem het is eigenlijk altijd de 3e versnelling en soms 4e het rollager in price as is vaak de boosdoener van schakel problemen waar je ook goed op moet letten is positie schakelmof op blokkeer spies
J. Bakker Geplaatst: 10 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 10 december 2015 ik lees dit allemaal, en het is voor mij een soort "zwarte kunst" , het lijkt me heel mooi om eens mijn versnellingsbakte reviseren, als de bak koud is gaat het schakelen een beetje zwaar net alsof je door vla heen roert, als hij wat warm isschakelt hij perfect, maar ik durf er niet aan te komen, als mijn bak het helemaal niet meer doet probeer ik wel een ander 5 bakjete krijgen dit zoals jullie het doen.................. nee dat durf ik niet aan, ookal lijkt me dat leuk om te doen
Rudie Heikens Geplaatst: 11 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 11 december 2015 ik lees dit allemaal, en het is voor mij een soort "zwarte kunst" , het lijkt me heel mooi om eens mijn versnellingsbakte reviseren, als de bak koud is gaat het schakelen een beetje zwaar net alsof je door vla heen roert, als hij wat warm isschakelt hij perfect, maar ik durf er niet aan te komen, als mijn bak het helemaal niet meer doet probeer ik wel een ander 5 bakjete krijgen dit zoals jullie het doen.................. nee dat durf ik niet aan, ookal lijkt me dat leuk om te doen Probeer eens wat dunnere olie...
J. Bakker Geplaatst: 12 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 12 december 2015 ga ik proberen maar hoe krijg ik de oude er weer uit ?
Rudie Heikens Geplaatst: 12 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 12 december 2015 Onderin de bak zit een aftapplug met koperen of aluminium ring, daar kun je aftappen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 12 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 12 december 2015 En zorg voor goede ventilatie tijdens het aftappen ! Oude minerale olie kan meuren; weet je echt niet wat je overkomt....
Rudie Heikens Geplaatst: 12 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 12 december 2015 Daar hou je toch van Dirk? (Het rammelt, knalt, stuitert, stinkt, maakt herrie en gaat als de brandweer)
Martin Born Geplaatst: 13 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 13 december 2015 Dat word dan de eerste T9 met een aftap plug !! doe er niet te dunne olie in daar houd een T9 niet van
Harry Bouma Geplaatst: 13 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 13 december 2015 Dat word dan de eerste T9 met een aftap plug !! doe er niet te dunne olie in daar houd een T9 niet vanIk zet er ook altijd een aftapplug in als ik de bak uit elkaar haalde. Ik ben het ook wel vaker tegen gekomen
Sjef Vinken Geplaatst: 13 december 2015 Auteur Rapporteer Geplaatst: 13 december 2015 Een aftap plug maken is inderdaad nog niet z'n gek idee. In de tussentijd heb ik alles ontvet (wat een bende) en morgen gaan alle onderdelen even in het ultrasoon bad.Niet omdat het zo noodzakelijk is maar omdat ik de optie nou eenmaal heb. De lagers keerringen en pakkingen zijn besteld.Het enigste wat ik nog zoek is en ingaande as en de as waar de vorken over lopen.Mocht er iemand deze onderdelen voor de handel weten of hebben dan verneem ik dit natuurlijk graag. Wat is jullie ervaring met olie? zou een 75W90 de juiste keuze zijn?
Martin Born Geplaatst: 13 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 13 december 2015 hoeft geen plug in olie gaat langer mee als de bak ik heb er meer dan 100 door mijn handen gehad en nog nooit een plug gezienbak heeft redelijk dike olie nodig en ervaring heeft geleerd dat een hoogwaardige vol sythetische te goed is voor de syngromessringen en schakel problemen geeft
J. Bakker Geplaatst: 13 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 13 december 2015 http://www.mpmoil.nl/products/index.php?id=2,43&product=11000B dit heb ik er in zitten
Harry Bouma Geplaatst: 13 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 13 december 2015 http://www.mpmoil.nl/products/index.php?id=2,43&product=11000B dit heb ik er in zittenRoskamp??
J. Bakker Geplaatst: 13 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 13 december 2015 ja daar haal nagenoeg alles weg voor mijn auto,s
Harry Bouma Geplaatst: 14 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 14 december 2015 Als die bak toch nog een keer vervangen wordt kun je die oude wel bij mij langs brengen, dan laat ik je wel zien hoe je zo'n ding uit elkaar haalt en daarna weer monteerd. Zo ingewikkeld is dat nu ook weer niet.
Peter Huijts Geplaatst: 14 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 14 december 2015 Hoi allemaal, Ik zie weer een idee voor een leerzame meeting . Wie pakt hem op? Met vriendelijke groet,Peter
J. Bakker Geplaatst: 14 december 2015 Rapporteer Geplaatst: 14 december 2015 mijn bakkie schakelt nog goed hoor, maar als het ooit zover komt laat ik het je weten
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.