Ga naar inhoud

Toerenteller signaal van ECU


Ron van Slooten

Aanbevolen berichten

Op mijn "nieuwe" motor zit een dynamo met 3 aansluitingen plus de B+ natuurlijk.

De aansluitingen op de dynamo gaan naar:

nr 1 dashboard laadstroom contr. lampje

nr 2 naar D+ naar pin 59 op de ecu

nr 3 30+ via zekering

Op mijn zilvertop had ik een dynamo met een W aansluiting. Nu dus niet.

Op de Ford zetec motor code RKF ECU zit een uitgang 48 welke bij de mondeo de aansturing is voor de RPM teller.

Weet iemand of ik dit uitgangs signaal als (zelfde) signaal als W van de dynamo gebruikt kan worden?

Mijn toerenteller is een VDO met instell switches 999 165 003 maar de switches zijn volgens de manual alleen voor de instellingen en niet voor het ingangs signaal.

Hoor graag van jullie.

Gr. Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een W aansluiting op de dynamo geeft vrijwel altijd aan dat deze afkomstig is van een diesel. Bij een benzinemotor werd vroeger het toerenteller signaal van de bobine afgeplukt, tegenwoordig komt het signaal van de ecu. Een diesel heeft geen ontsteking en moet het toerental dus op een andere manier bepaald worden. Tegenwoordig is dat ook de ecu, in the early days was dat het w-signaal van de dynamo.

Volgens mij kun je de aansluiting van de ecu zo op de tacho zetten. Ik weet alleen niet hoeveel pulsen de w aansluiting afgeeft in vergelijk met de ecu. Dat bepaald namelijk wat de toerenteller aangeeft. Toerenteller kan daardoor mogelijk een kwart van het echte toerental aangeven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meer dynamo's met zo'n contact. Bij de Pintoblokjes die ik tot nu toe gezien heb allemaal. Met de dipswitches en een losse toerenteller kun je zo het juiste toerental opgeven bij je VDO meter. Of je nu het ecu signaal of de dynamo-aansluiting gebruikt, je zal waarschijnlijk altijd de juiste switches in moeten stellen.

Succes Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens bedankt voor de antwoorden.

Afgelopen weken weinig tijd gehad. Maar gisteren toch de laatste vereiste draden aangesloten incl. de controle lamp van de ECU waarmee fout codes kunnen worden uitgelezen. Uiteindelijk alle zekeringen geplaatst en de hoofdstroom schakelaar omgezet. Zodat er spanning op de ECU etc. kwam te staan. Het extra controle lampje ging aan en na enkele seconden uit, net als in het dashboard van de Mondeo. En de zekeringen vlogen me niet om de oren. Komende week het dashboard etc terug plaatsen. En dan word het tijd om benzine druk op te gaan bouwen.

Nu heb ik geen ervaring maar neem aan dat de gallerij net als bij diesels eerst gevuld moet zijn. Weet iemand wat de minimale druk ongeveer moet zijn welke op deze rail/injectors moet komen te staan bij het oppompen door de benzinepomp. Dan is controleren of we ook bougie vonk hebben en als dat zo is dan zou die moeten starten (hoop ik)post-5697-0-83849300-1443988144_thumb.jppost-5697-0-04884100-1443988130_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vanavond getracht te starten :-( . Bougies vonken en de benzine komt ook uit de ontluchting van de injector rail als ik het ventiel indruk tijdens het starten. De druk moet ik nog meten.(morgen even een meter lenen) maar starten ho maar. Iemand een goed idee wat de oorzaak kan zijn. Waar en hoe kan ik het beste meten of de injectors worden aangestuurd? hopelijk heeft iemand ervaring bij dit soort storing zoeken.

Hulp welkom

Gr. Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron,

Toen ik mijn westfield de eerste keer probeerde te starten wilde ie ook niet. Net als jij had ik wel een vonk en ook benzine druk. De injectoren bleken na al dat stilstaan vast te zitten. Je zou kunnen proberen om (terwijl je brandstof pomp loopt) rechtstreeks 12 volt op je injectie te zetten. De objectieven een beetje wakker schudden door de 12 volt steeds aan en af te schakelen? Als dat niet helpt: ik heb een ultrasoon reiniger en de koffie staat altijd klaar! ☺

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vanavond getracht te starten :-( . Bougies vonken en de benzine komt ook uit de ontluchting van de injector rail als ik het ventiel indruk tijdens het starten. De druk moet ik nog meten.(morgen even een meter lenen) maar starten ho maar. Iemand een goed idee wat de oorzaak kan zijn. Waar en hoe kan ik het beste meten of de injectors worden aangestuurd? hopelijk heeft iemand ervaring bij dit soort storing zoeken.

Hulp welkom

Gr. Ron

Dit zegt nog niets of er brandstof in de motor komt.

Beste is even naar iemand toegaan die een injector testbank heeft staan.

Meeste automaterialenzaken weten wel iemand in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een spanningzoeker met led .dan kan je heel simpel kijken of de injector aan gestuurd word. 9 van de 10 keer word de injector naar massa geschakeld. Met contact aan brand je led tester op alle 2 draden rood en bij het starten gaat er 1 heel snel rood groen flikkeren. lukt dat niet haal je heel simpel de injectors er uit laat ze wel op de injector galerij zitten en ook de bedrading aan gesloten en starten maar. komt er uit alle 4 een nevel dan worden je injectors aan gestuurd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens bedankt, voor de adviezen. Ga morgen een 12v. led regelen op het werk.

Maar misschien hoeft dat ook niet. Afgelopen week de gehele kabelboom opnieuw helemaal weer gedemonteerd.En alle draden vanaf de ECU gelabeld.

Het bleek dat ik de schakeling van de injectoren rechtstreeks op de massa had gezet ipv op de 40 poort op de ECU.

Ja stom weet ik, maar bij 102 aansluitingen op de ECU is zo'n stom foutje snel gemaakt en waarschijnlijk de oorzaak???

Plus dat ik op het brandstof relais ook een stekker verkeerd had zitten. Ook daar naar massa ipv naar ECU.

Ondertussen de gehele draden boom opnieuw aangesloten. Hopelijk nu zonder fouten.

Morgenavond probeer ik het dashboard weer te monteren. En dan opnieuw proberen.

post-5697-0-71013300-1444592296_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Naast diverse electronica problemen zoals imobilizer die niet werkt omdat ie geen signaal blijkt te krijgen omdat Ledje stuk blijkt te zijn :oops:

En de benzine druk die te laag was. Nu eindelijk alle storingen opgelost en nu eindelijk de auto klaar en loopt ie goed.

Afgelopen week maar een middag vrij genomen en een rit van zo'n 40 km. gemaakt.

Bijna thuis begon ie in te houden en te knallen uit de uitlaat. Had al zoiets van, wat nu weer.

Maar bleek de bobine te zijn. Andere er op en probleem opgelost.

Hopen op een beetje mooi weer voor december. Want dit smaakt naar veel meer.

Bedankt voor jullie adviezen. En ojaa. Het topic begon met ECU signaal van de ECU.

En ja, hoor deze werkt ook perfect. :-P

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...