Ga naar inhoud

Nieuwe accu: huidige 35Ah past Optima RedTop 44Ah of 55Ah?


Tonarius Looyesteyn-Worth

Aanbevolen berichten

Mijn huidige accu (Wilco Royal 12v/35Ah (20h) ontlaadt snel: 2 weken niet gereden en hij doet niets meer voor starten... Leeftijd is 2007 of ouder (sticker met jaartallen zit net onder bevestiging maar 8/9/0 en 1/2/3 zijn zichtbaar en auto zelf is van 2007). Dus vervangen is geen raar idee... Op basis advies elders op forum zou Optima RedTop beste zijn. Maar zij hebben alleen 50Ah en 44Ah; eerste vraag: is het mogelijk om hogere Ah te plaatsen dan er nu in zit?

En qua fysieke maatvoering heb ik wel uitdaging met de Optima's omdat ze langer zijn (237 of 255 mm) dan ik beschikbaar heb: 220 max (accu zit in ' bakje' dat tussen tussenschot -motorruimte/dashboard- en een buis van frame hangt. Enige optie is dan om accu boven die framebuis te plaatsten. qua hoogte kan dat net (inclusief de polen+bevestiging) maar qua breedte moet ik dan zekeringenhuis verplaatsen -terwijl die half in carbon schot tussen motor/dashboard is gezaagd- en ik moet dan nog veilige klemmen monteren om te voorkomen dat accu gelanceerd wordt bij hardremmen/ongeluk. Dat klinkt als heel veel werk als er ook andere goede accu's gebruikt kunnen worden...

Tweede vraag: zijn er andere aan te bevelen (die wel klein zijn: 200x130x200 -LxBxH; hoger is geen probleem mag ook 350 zijn)? of moet ik toch veel aanpassen om de Optima RedTop 237x172x168 (197 met polen) te plaatsen.

Ik heb foto's attached, waarbij het karton de Optima RedTop boven frame zou zijn en verder de huidige krappe behuizing van de Wilco zichtbaar is.

alvast bedankt voor antwoorden op 1 en/of 2.

post-28562-0-06322000-1440344369_thumb.j

post-28562-0-49879300-1440344369_thumb.j

post-28562-0-00354400-1440344370_thumb.j

post-28562-0-58292100-1440344370_thumb.j

post-28562-0-06260000-1440344371_thumb.j

post-28562-0-60529800-1440344371_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk heb je het al bekeken, maar heb je ergens een lekstroom van een verbruiker?

Als de accu "op" is zou ik hem weer voor eenzelfde capaciteit vervangen als de oude alles bij kon houden.

Oddesey maken erg compacte accu's

Ter info: ik gebruik zelf 22Ah drycell accu's en die heb ik nog niet leeg kunnen starten.

Als hoogte geen probleem is kun je de drycell accu wellicht rechtop zetten? (wel navragen) Ik leg ze ook wel eens plat neer, nog nooit problemen mee ondervonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, ik dacht eerst ook lekstroom, maar toen ik zag dat de accu 8 jaar oud is en googlend vond dat accu's 8 jaar meegingen... Maar stel dat ik lekstroom wil ontdekken/meten, hoe doe ik dat?

ik wilde niet per se grotere accu (van 35Ah naar 44/50Ah), maar zag dat de Optima RedHot starten bij 44 Ah. Op zich kon huidige accu de auto makkelijk aan (starten en soms TomTom), maar dan moet ie wel ' vol' zijn. hij hangt nu aan een druppellader (gekochtt voor in de winter).

Ik zal gaan zoeken naar Odessy, want makkelijker als het past in huidige plekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het simpelste is: Akku goed volladen en dan zonder kabel(s) een poosje laten staan.

Als na bv. een week de akku wordt aangesloten en hij start dan prima, dan heb je waarschijnlijk ergens een lekstroom.

Of anders: Een oude akku heeft na een aantal jaren zoveel zelfontlading dat deze langzaam maar zeker vanzelf leeg loopt, "hij houdt dan geen lading meer vast". Vervangen is dan de oplossing.

Een snellere methode is de akku goed vol te laden en dan in de auto aan te sluiten.

Meet vervolgens de stroom door de pluskabel (met een stroomtang of Amperemeter), en wanneer je meer dan bv. 30mA meet dan is er sprake van lekstroom (Kan natuurlijk ook komen door een auto-alarm of startonderbreker... vroeger was dat het beruchte lampje in het handschoenkastje of kofferbak).

Trek vervolgens 1 voor 1 alle zekeringen er uit om te ontdekken welk circuit de stroom afneemt.

In dat circuit zit dan de boosdoener.

(Ik hoop dat je een elektrisch schema hebt)

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf nu een Optima 50 4.2 RTF voor mijn diesel er in gezet.

Sterke accu's hoor goed goegelen vind je wel een goedkopen.

Hierdoor heb ik een Varley Red Top 25A die in de verkoop gaat.

Maar eerst zoeken na de verbruiker in je systeem want ook een nieuwe accu

vind dat ook niet leuk.

gr Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar een accu-dealer/specialist in de buurt ga, kan je de accu laten testen. Deze meting geeft aan of de accu nog bruikbaar is. Vaak halen garagisten ook daar hun accu's. De accu-specialist kan je vaak op de voordeligste manier aan een best passende en optimale accu helpen. Capaciteit alleen zegt alleen niet genoeg. De startstroom is veel belangrijker. Gebruik maar eens een caravanaccu om te starten. Meestal gelijk stuk omdat deze wel een heel hoge opslagcapaciteit hebben maar geen stromen van 300 Amp's of meer aankunnen.

Succes met je zoektocht. Bergen op Zoom is een beetje ver van je vandaan, maar hier zit een hele goede specialist.

Gr. Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje?

Heb je de oude accu al eens ge-reconditioned?

Met een CTEK lader heb ik al eens(2+ jaar geleden) een diep ontladen(8,3V) oude kleine capaciteits accu hersteld.

Hij geeft echt geen start problemen meer (Zetec 2ltr), alleen zet ik hem eens in de 3 maanden op de lader zodat hij niet door zn enkels zakt als ik een tijdje niet rijd...

Dus leeftijd zegt toch echt niet alles, snelle leegloop komt onder andere door de hoge interne weerstand.

En reconditioning kan dit probleem weleens oplossen (zonder in details te treden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-28562-0-82818300-1441465039_thumb.jpost-28562-0-15693100-1441465040_thumb.jpost-28562-0-49520100-1441465040_thumb.j

Dank voor alle adviezen, was beetje stil vanuit mijn kant, omdat ik advies 1 aan het uitvoeren was: kabels los en accu 2 weken zo laten staan. Na aansluiten startte de auto probleemloos, dus de accu zelf lijkt uitstekend. Dus verder met advies 2: meten van lekstroom. Ik heb multimeter gekocht en aangesloten. met bijgaande resultaten: 12,5V; 10,0mOHM; en nul Ampere... ik heb 3 standen gemeten (A, mA & uA/micro Ampere) maar in elke stand leest apparaat 0,0 Ampere.... dus geen lekstroom? of heb ik verkeerd gemeten (min-pool los, rode meter op pluspool en zwarte meter op minpool)? zie ook foto's.

alvast weer bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi, dat lijkt inderdaad erop dat de accu goed is! De snelle en sowieso slimme manier is als eerste een hoofdstroomschakelaar te monteren (vanaf je plus of minpool van de accu). Als je niet rijdt, deze schakelaar uitzetten, dan loopt je accu niet meer leeg vanwege een lekstroom.

Dan achterhalen waarom je accu leegloopt, de lekstroom vinden dus. Wat je hebt gemeten is inderdaad niet juist, je wilt proberen te vinden waar er een kleine verbruiker in je auto zit, dus de stroom van je accu naar je auto meten. Dat doe je door de pluspool los te halen en tussen pluspool van accu en je pluskabel te meten. Door nu elke keer verschillende zekeringen los te halen kun je vinden in welk deelcircuit je lekstroom zit. Begin met alle zekeringen eruit te halen en dan de lekstroom te meten. daarna elke keer 1 zekering erin plaatsten en opnieuw meten.

Lekstromen kunnen erg klein zijn en moeilijk te meten. Je multimeter kan 0.1 microampere meten zie ik in de specs. Dat is op zich goed, maar indien je toch niet goed kunt meten, zijn er andere manieren om erachter te komen. Laat maar weten wat er uit deze eerste serie metingen komt.

Zoals Rudie overigens al beschreef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

attachicon.gifmeeting_ohm.JPGattachicon.gifmeting_milliAmpere.JPGattachicon.gifmeting_voltage.JPG

Dank voor alle adviezen, was beetje stil vanuit mijn kant, omdat ik advies 1 aan het uitvoeren was: kabels los en accu 2 weken zo laten staan. Na aansluiten startte de auto probleemloos, dus de accu zelf lijkt uitstekend. Dus verder met advies 2: meten van lekstroom. Ik heb multimeter gekocht en aangesloten. met bijgaande resultaten: 12,5V; 10,0mOHM; en nul Ampere... ik heb 3 standen gemeten (A, mA & uA/micro Ampere) maar in elke stand leest apparaat 0,0 Ampere.... dus geen lekstroom? of heb ik verkeerd gemeten (min-pool los, rode meter op pluspool en zwarte meter op minpool)? zie ook foto's.

alvast weer bedankt.

Bij ampere meten moet de meter in het circuit hangen. Ik lees niet of je dat gedaan hebt.

Dus 1 pool los maken, 1 pen van de meter op de accu pool en de andere pen aan de kabel die normaalgesproken op de accu pool zit.

Dat is, als je geen ampere tang hebt. Maar dat lijkt mij niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een digitale multimeter kan goed maar blaas 'm niet op!

Altijd beginnen te meten met de stroom in de hoogste meterstand.

En wanneer je twijfelt aan je eigen meetkennis dan kun je bv even wat ervaring op doen met 2 of 3 autolampen van verschillende waardes.

Bij een losse lamp van bv 60Watt, aangesloten op een akku, moet je een stroom meten van ong 5A.

Een lamp van 5Watt meet ongeveer 0,4A

Let wel, zet je meter eerst in de hoogste Ampere-stand, ga dan pas meten en zet deze dan indien nodig steeds een stapje lager.

Ga niet lager dan nodig anders blaas je de meter op!

Bij dit soort metingen hoef je geen microamperes te meten, is niet zinvol. Een stroom lager dan 10 of 15mA is te verwaarlozen.

Volgende week in Limburg kan ik je helpen met een stroomtang. Als je dat wenst hoor ik het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb toch meer linkerhanden dan ik dacht... want zelfs met de juiste pool aansluitingen meet ik nog nul ampere. Maar ik zag dat Rudie in Limburg wel wilde kijken... dat lijkt me goed idee :wink: ik zal mijn meet instrument meenemen. alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...