Ga naar inhoud

nieuwe accu

A Witvliet

Aanbevolen berichten

voor mijn VM ben ik op zoek naar een nieuwe accu. Er zit momenteel een odyssee pc680 in, en veel groter kan ik niet kwijt.

Mijn oog viel op een lithuim ion accu voor motorfietsen, 20A, koudstart 470A en gewicht 1500 gram. Is dit toepasbaar in onze soort autos?

Bijvoorbeeld de panther lithium ion HJTX20h

afmetingen 175x85x130mm.

Is zo'n type accu wat, of links laten liggen en dezelfde accu die ik heb kopen?

graag advies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets gaat boven een Optima RedTop. Misschien wel zwaarder maar voor een straatauto volgens mij de beste accu die er is.

Ben zelf bezig met LIPO accu, maar daar komt een leuke regeling bij kijken. Moet je serieus van elektronica verstand hebben. Er moet namelijk een Balancer gemaakt worden om alle cellen te regelen. Ik heb 2 weken geleden een BMS in China laten maken en deze zal binnenkort aankomen, dit Battery Management System doet dit regelen van de cellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf een yellow top gekocht die ik nog in moet bouwen. Maar speciaal gekozen omdat deze kleiner was dan de red tops en beter geschikt voor langdurig stilstaan (lage zelfontlading).

Helaas wel asociaal hoog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas Francesco, op die plaats zit mijn elektronische gaspedaal. De accu zit wel op die plaats, maar de hoogte is beperkt tot bovenkant van de tunnel, dus max 90 mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

YellowTop is semi tractie en Redtop is startaccu. Zelfontlading is bij beide ontzettend weinig.

Voor normaal gebruik is Redtop het beste. Of je moet een flinke stereo hebben. :twisted:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Lipo accu..... toe maar..... je weet dat die dingen heel gemeen kunnen zijn toch ? een Lipo is echt geen speelgoed hoor.

Ik heb redelijk wat ervaring met Lipo, maar ben er nog altijd heel voorzichtig mee, heb meer dan eens en meer dan me lief

is iets in vlammen zien opgaan door een Lipo accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vind ik persoonlijk de yellow top(YT 2.7) de beste uit de range omdat deze de lichtste, kleinste en geschikt is voor lang stilstaan.

De kleinste red top(RT 3.7) heet een grotere capaciteit (44Ah tov 38Ah) maar is ook zwaarder (14,4 tov 11,8 kg) en groter in afmetingen.

Het enige wat ik jammer aan de yellow top vindt is de hoogte. Hij is hoger (227mm) dan de redtop 197mm.

Dus ik wil een verzonken bakje maken om hem te monteren (accupolen door de motorkap vind ik niet zo mooi staan) :-D

Wel makkelijk om spanningsloos te maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lipo is alleen gevaarlijk als je een aantal regels niet eerbiedig. Ik heb nog nooit een lipo op zien gaan in vlammen maar dat heeft ook te maken met veiligheid en meten.

Mijn postpakketje met de BMS schijnt door de Douane eruit te zijn gehaald heeft DHL gezegd en ik moet nu invoerrechten gaan betalen. :cry:

Gewicht van de accu 0,8 kg. Levensduur onbekend. Schijnt ook in de F1 te worden gebruikt om alle boord instrumenten te voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

LiFePO4 (LFP) is volkomen veilig. Kan je in boren, kapot slaan en op schieten. De gewone LiPO daarentegen.. ik ben het met J. Bakker eens :-)

Bovendien gaat je boordspanning naar 14,5 V en moet je gaan laden met 16,8V.en een hoge laadstroom. Maar die laadstroom moet weer afnemen als de spanning van de cellen in de buurt van 'vol' komen. Als je zo'n lader in je auto hebt dan kan het goed gaan. Een gewone dynamo is niet geschikt vermoed ik..

Boven de 60 graden C voelt een LiPO zich niet echt lekker meer, sterker nog; hij gaat kapot. Je moet hem in een seven dan al ergens helemaal voorin zetten om dat in de zomer te voorkomen.

Bij LFP accu's wordt er alleen een PCM (beveiligingscircuit) gebruikt en geen BMS als je hem als startaccu gebruikt. De BMS'en kunnen die hele hoge stroom niet aan.

Heb je daar rekening mee gehouden?

Ik ben benieuwd naar je ervaringen er mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je een lipo ontaad tot onder de 2,7 volt per cel is de accu ook stuk, sommige gaan bij 3,2 volt al stuk, trouwens ik heb een lipo geregeld zien branden

vaker dan me lief is, mijn ervaring is wel het lipo gebruik in de vliegtuigmodelbouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra ik de BMS heb ga ik verder met mijn experiment. Waarschijnlijk hebben jullie gelijk, mijn ervaring is niet uit de modelbouw maar uit het gebruik in voertuigen. Lifepo4 is natuurlijk veiliger maar als je in een accu gaat boren dan is er toch ergens een afwijking in je hersens. Natuurlijk zijn er altijd mensen die op je auto schieten, maar daar zullen we Peter R. Devries beter bij halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met dit soort accu's is niet uit de model bouw, maar bij gebruik in (zweef)vliegtuigen. Als je er zelf in zit wil je gewoon niet het risico lopen dat op 2000 meter hoogte je LiPO accu ontploft met gitzwarte rookontwikkeling en een daaropvolgend brandje..En die kans is niet denkbeeldig.

Ik ken een 'mannetje' die zelf accu's samenstelt met losse cellen en BMS'en speciaal voor de vliegerij. Om aan te tonen hoe veilig LiFePO4 is heeft hij ze kapot geslagen, doorboord etc. Geen hersenafwijking dus :-) maar testen/demonstreren.

Ik ben wel benieuwd naar het verloop van je experiment. Je hebt gelijk als je zegt dat er geen lichtere, beter presterende accu's zijn op het moment dan LiPO.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...