Ga naar inhoud

Koso Toerenteller niet stabiel

Menno Groenendaal

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wijze heren op het forum,

Ik heb een koso db02-r display waarop een digitale toerenteller aanwezig is.

Na wat proberen met de instellingen geeft die het juiste toerental aan.

De toerenteller is rechtstreeks op de min van de bobine aangesloten van een ford pinto.

Het probleem wat ik heb is dat vanaf 4000 toeren de toerenteller totaal niet meer stabiel is.

Hierdoor gaan alle schakellampen knipperen die bijvoorbeeld op 4500 of 5000 toeren staan.

Ik heb al iets gevonden op het www web over een soort filter. Wat een mooi bloksignaal creƫert.

Hier staat een uitleg/schem schema http://www.vfrdiscussion.com/forum/index.php/topic/76055-koso-rx2-gauge-on-4th-gen/page-2

Zou dit kunnen werken met mijn bobine?

Kan het simpeler?

Moet het anders?

Van dit soort electronica heb ik geen kaas gegeten dus jullie hulp word zeer gewaardeerd.

Geplaatst:

12V via 100K weerstand schakelen met het toerental signaal.

Werkt in 90 van de 100 gevallen.

Dit "versterkt" het signaal

Edit: Ik zie dat je via de bobine schakelt. Kan zijn dat het dan niet goed werkt. Ik ging uit van een ecu signaal.

Geplaatst:

Heb datzelfde probleem ook gehad. Aangesloten met een koperdraad om de bougiedraad enkele keren gewikkeld en probleem was bijna weg.

Nu via ecu aangesloten en probleem helemaal weg. Heb je geen ecu dan probeer eens via de draad om de kabel methode. Doen ze altijd bij motoren zonder ecu.

Geplaatst:

Ik ga het proberen kijken of het een verbetering geeft. Een draad om een andere draad wikkellen lijkt me niet al te ingewikkeld :)

Uit een ecu komt volgens mij een strak blok signaal al dan niet te laag maar dat kun je met harry zijn tip oplossen.

Word vervolgd

Geplaatst:

Het zou ook zomaar kunnen dat je ergens een slechte verbinding hebt ! (stekker eens controleren of de pinnen nog gelijk zitten)

Dit denk ik omdat ik het vreemd vind dat ook verschillende andere functies oplichten.(of zijn dit alleen maar toeren-gerelateerde functies?)

Misschien door vibraties bij de 4000 toeren een contact wat trilt ? (gehad bij een dodemansschakelaar op een kawasaki !)

Zelf heb ik ook wat aansluitingen moeten verbeteren met mijn Koso.....maar die zit op mijn oude verherbouwde Harley :-P

Geplaatst:

Robin thanks voor de tip hij is echter ook instabiel bij stationair en ander toerentallen. Rond de 4500 word het echt storend.

@richard ik heb het geprobeerd en het werd alleen maar slechter.

Ik heb ontdekt dat koso ook een rpm signal filter verkoopt. Klinkt als een probleem waar de fabrikant vaker tegenaan is gelopen.

Dat maar eens proberen.

Geplaatst:

Menno,

Ik heb dezelfde meter en geen problemen met de toerenteller.

Nu ben ik een beetje lui geweest en de draad gewoon ronde een bougiekabel gewikkeld.

Maar, als ik de handleiding lees dan denk ik dat je de draad eens op de plus kant van de bobine moet proberen.

De RPM. Ingang moet een signaal hebben (volgend de handleiding) van ergens tussen de 15 en 24 volt.

Ik denk dat de spoel van de bobine het signaal wel eens voldoende kan opjagen aan de plus kant bij het openen van het circuit dat je wel boven de 15volt uit kom.

Ik denk dat als je hem aansluit aan de min kant en de bobine ook aan de min kant geschakeld wordt dat het signaal tussen de 0 en ergans ronde de 10 volt zal schakelen.

Bij een hoger toerental zal het rijzen en dalen van het signaal minder worden waar de meter dan weer moete mee heeft.

Gr. Antonie

Geplaatst:

De plus heb ik in het begin geprobeerd maar deed niks. Misschien nog maar eens proberen met mijn huidige kennis niveau.

Geplaatst:

De draad om de bougie kabel heb ik gemaakt met een stukje e draad van de huisinstallatie, dus met de harde koperen kern.

Je draait die strak erom heen en doet dit over een lengte van 3-5 cm. Handigste is bougie 1 te nemen.

Ik heb dit reeds bij meerder voertuigen gedaan en heeft altijd gewerkt.

Stelt hem dan softwarematig in op het gewenste aantal cilinders en kiest de juiste waarde weerstand 50 of 100. Ook dit moet je softwarematig doen.

Geplaatst:

Ik denk dat ik het lek boven water heb.

Iedereen heeft punten aan gedragen die super nuttig waren om te controleren.

Robin heeft de koelkast gewonnen :-D er zat toch een halve verbinding in de draad.

Ik had de draad om de bougie gewikkeld en daarom het oogje wat aan de draad zat eraf geknipt.

Dit gaf een minder resultaat dus toen de draad aangestript en even op de plus van de bobine gedaan. (geen signaal op de meter)

Vervolgens dacht ik dan maar weer op de min dus ik het gestripte draadje onder de min aansluiting gedaan en vast gezet. Het lijkt er op dat het signaal nu stabiel is. (ik moet nog even een test rit doen, om hem nu koud op te toeren tot de schakellamp lijkt me geen goed idee)

Het stukje draad met stekker leek goed vast te zitten maar was blijkbaar toch de boosdoener.

Gelukkig kwam ik erachter omdat ik dat ding er vanaf had geknipt.

Allemaal bedankt voor de nuttige tips.

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...