Ga naar inhoud

Maps


Robin Haba

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een VE-map voor mijn Zetec 2.0 Blacktop met throttle boddies.

Jaja, ik weet het, geen enkele motor is hetzelfde, maar het zou wel fijn zijn als je ergens mee kunt beginnen wat niet mega-ver van de juiste afstelling af ligt.

Natuurlijk is een gehele uitdraai van een goedlopende Zetec 2.0 Blacktop ook welkom :-)

Zelf ben ik nog niet zover, zal eerst de MS in elkaar moeten bakken, en zelfs het motorblok zit nog in de krat, maar ik ben zo iemand die graag

alles(veel) van te voren "klaar" wilt hebben.

Is het misschien een idee om een topic te starten met ECU gegevens ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

MS ecu draait op software van Tunerstudio.

als je de standaard parameters goed heb staan dan start deze altijd met Tunerstudio

Je kan alles van te voren testen dus of alles goed werkt van de sensoren en zelfs

de aansluiting van de TPS wordt gecontroleerd.

Nadat alle sensoren groen zijn(goed bevonden) zal de motor gewoon starten en kan je rijden.

zet de VE realtime aan en dan zal de map zelf aan passen.

Nu kan deze ook op je rijstijl veranderen want iedereen rijdt anders dus kan je zelfs dit opslaan.

kijk even op de site van Tunerstudio en stort $10 of zo want deze jongens werken hard hieraan.

Plus dan krijg je zelfs wat verborgen opties vrij!

suc7 Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij doet tunerstudio alleen een automatische fuel mapping.

Je hebt nog steeds een goede ignition map nodig. Geloof mij, die is veel belangrijker om direct goed te hebben voordat je gaat testrijden en een fuelmapping gaat maken.

De ignition map is heel erg afhankelijk van CR, nokkenas timing, drijfstang ratio en rotating massa.

Ik heb wel een ignition map voor je maar weet niet of die je veel gaat helpen. Dat is toch veel meer dyno werk met de koptelefoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

harry

Juist,

dat is nu juist het gene wat iedereen zwaar onderschat. dat kom je op zoveel forums tegen.

o de ecu kan zelf de fuel map mappen. Dus dan is het wel goed.

onsteking maakt het vermogen enz....

zelf afstellen op de weg is een erg moeilijke opgave.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja.....de afgelopen weken mij helemaal suf zitten lezen op de Megasquirt-site en ook 2 boeken door zitten spitten en inderdaad is de ontsteking het belangrijkste aspect om de boel op vermogen te krijgen, dat is mij wel duidelijk geworden.

Maar in alle "lectuur" krijg ik eigenlijk niet het juiste antwoord (is er eigenlijk wel een juist antwoord?)

Hoe zet ik nu enigszins kloppende VE en ontstekings maps in elkaar, voordat ik de boel voor het eerst opstart ?

En wat is dan belangrijker: een ongeveer goede ontsteking of een enigzins in de goede richting ingevulde VE map ?

Volgens Harry dus eerst een beetje een fatsoenlijke ignition map......bij deze wil ik die dus graag van jouw hebben Harry !!!

Mail mij daar gelijk even bij wat er aan de Zetec 2.0 gedaan is waarvan die map af komt !

Zo heb ik iig een beginnetje, en...JA... ik heb nu al zoveel gelezen dat ik goed snap dat geen een motor hetzelfde is :-D

Zelf dus een gewone Zetec 2.0 blacktop, met throttleboddys van een Suzuki gsx 750, waarvan ik nog niet weet of ik daarvan de injectors ga behouden of de originele van de Zetec ga gebruiken.

Schiet mij gelijk bij deze nog een vraag te binnen waar ik al eerder aan heb zitten denken :

De injectors van de Zetec staan min of meer op de kleppen gericht, die van throttleboddys meer op de vlinderkleppen van de boddys,

wat is nu betererderer om te doen :

originele injectors die op de kleppen gericht staan laten zitten en throttleboddys eraan plakken zonder hun injectors (goede koeling op de kleppen),

of de originele te verwijderen en de throttleboddys gewoon in hun geheel met injectors te plaatsen (betere verspreiding/homogenere lucht/benzine mengsel)

Eigenlijk wel idioot van mij, rijd nu rond met een oude, goed werkende 1600 Crossflow, en van de winter wil ik pas met dit project aanvangen :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

base ignition map.pdf

Tsja, hier heb je dus een basemap.

Maar zoals reeds gezegd, ik zou het zelf niet eens doen en ik heb al wel wat blokken gebouwd. Iemand die ervaren op de dyno is en de knock met zijn koptelefoon hoort is voor mij de juiste weg. En zo duur is dat nou ook weer niet.

Het wordt pas duur als je de zuigers of kop verbrandt door knock.

Het enige wat ik doe is zorgen dat de motor kan starten en draaien op zo'n 2500 rpm.

Dan geef ik hem aan de dyno man.

Kost hem zo'n 3-5 uur om het juist te krijgen.

Kijk b.v. maar eens in mijn nieuws. als de motor zo loopt kom ik er verder niet meer aan. Ik kan wel een week lopen te knoeien om het in de buurt te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de map ! Heb ik tenminste een begin puntje !

Zoals gezegd duurt het allemaal nog even voor het zover is, heb inmiddels wel de jimstim klaar en hoef nog maar een paar solderingen te maken voor de ECU.

Eerst moet de oude (1963) MGB van de vriendin af zijn voordat ik echt serieus aan de Leader kan/wil beginnen. linkje MGB : http://home.kpn.nl/haas0224/MG1963.html

Denk wel dat ik in de tussentijd even zondig om een bok te lassen waarop ik het blok met versnellingsbak kan plaatsen om 'droog" te oefenen en de bak te "testen".

Als de boel dan eindelijk eens ingebouwd gaat worden zal er wel wat nieuw afgesteld moeten worden, en dan zal er aan een bezoekje van een fatsoenlijke dynobank wel niet te ontkomen zijn.

Heb jij ook nog ideeën over mijn andere vraag? :

De injectors van de Zetec staan min of meer op de kleppen gericht, die van throttleboddys meer op de vlinderkleppen van de boddys,

wat is nu betererderer om te doen :

originele injectors die op de kleppen gericht staan laten zitten en throttleboddys eraan plakken zonder hun injectors (goede koeling op de kleppen),

of de originele te verwijderen en de throttleboddys gewoon in hun geheel met injectors te plaatsen (betere verspreiding/homogenere lucht/benzine mengsel) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het liefste heb je de injectoren op de inlaatkelken staan. Dan krijg je de beste atomisation van de brandstof.

Dat gezegd hebbende is het volgens mij beter de injectoren niet direct op de vlinderkleppen te laten spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verhip.........!!!!!........dat is een mogelijkheid waar ik nog niet aan gedacht had !!!

Die ga ik zekers meenemen in mijn bouwsel bedenkselen :cool:

En dat filmpje !.......ooohhh wat heb ik dat geluid gemist, krijg ik altijd kippenvel van, zo mooi vind ik zoiets.

Mis dit geluid enorm bij de F1......en ga het zometeen nog een paar keer afspelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...