Jacco Hofstede Geplaatst: 21 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 21 februari 2015 Maar een gedachte spinsel van mij.maar kun je motor fiets remklauwen gebruiken op een kitcar?Leveren die genoeg remvermogen voor gebruik op een kitcar?ze zien er meestal super uit en zijn ook nog heel mooi licht.
Patrick vd Langenbergh Geplaatst: 21 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 21 februari 2015 Ik vermoed dat die niet geschikt zijn Jacco...een moderne sportieve motorfiets zet geen 200 Kg op de schaal. De meeste sevens wegen het driedubbele. Op die motorfiets leveren de drie remschijven een fenomenale vertraging wanneer je flink in de remmen gaat. Voor onder normale omstandigheden zullen configuraties vermoedelijk wel voldoende zijn op een kitcar, maar voor op circuit en in noodsituaties vertrouw ik toch liever op dikkere schijven en een beetje zwaardere remtangen...Ben benieuwd wat specialisten hier van vinden...Greetz, Patrick
Rob Wiersma Geplaatst: 21 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 21 februari 2015 Natuurlijk welk, heb het al gedaan bij een seven voor op het circuit.Mijn laatste project zelf aan de voorkant met 11 mm schijven door de klauwen te verbreden met zelfgemaakte vulplaten..Deze auto zal minder dan 400 kg wegen maar als je ze aan de achterkant gebruikt dan maakt het gewicht minder uit.Inboard naast het diff:Op de fusee
Patrick vd Langenbergh Geplaatst: 21 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 21 februari 2015 Ziet es an, 'k zat er (weer) glad naast... mooi gedaan trouwens Rob.
Menno Groenendaal Geplaatst: 22 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 22 februari 2015 In de autocross gebruiken ze deze remmen ook. Om voornamelijk gewicht te besparen. Die buggy's hebben ongeveer hetzelfde gewicht als een kitcar.
Ronnie Wagterveld Geplaatst: 22 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 22 februari 2015 In de autocross en in de racerij vervangen ze de halve auto om het seizoen, met een straatauto moet het langer meegaan.Om nu voor een paar kilo minder gewicht in de bomen te eindigen ....
Rob Wiersma Geplaatst: 22 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 22 februari 2015 Onzin, de grijze auto heb ik later voor straat gebruikt.Je zou je een beetje kunnen voorstellen dat een racer dermate belast wordt dat deze meer onderhoud nodig heeft.
Harry Bouma Geplaatst: 22 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 22 februari 2015 Ik dacht altijd dat friezen alleen maar aan autocross deden en fierljeppen ofzo.Motorfiets remmen zijn voor motorfietsen en niet voor auto'sDenk je nu echt dat auto ontwerpers geen motorfiets remmen zouden gebruiken als die zo goed waren? Ze zijn per slot stukken goedkoper en lichter.Het enige wat een rem doet is voorwaartse snelheid omzetten in warmte.Daarbij is de massa van de auto belangrijk, maar niet zo belangrijk als de opwekking van de warmte, die vervolgens ook weer afgevoerd moet worden.Daar doen de motorfiets remmen het erg slecht ten opzichte van "normale autoremmen"Er zal geen FIA controleur op deze wereld zijn die een racewagen met motorfiets remmen goed zal keuren voor race gebruik.Ik zal het graag een keer in actie willen zien op het circuit. Ik neem in ieder geval een camera mee voor de actie.In de autocross zal het best werken daar wordt relatief weinig geremd als ik dat zo zie.
harm Geplaatst: 22 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 22 februari 2015 altijd ellende gehad met de achterremmen van jouw racer robik denk wel 6 verschillende blokjes geprobeert en daarnaast ook 3 keer schijven vervangen ivm teveel hitteeen balansbar die je heel goed in kan stellen is dan erg belangrijk.harry je hebt het wederom bij het rechte eindenergie moet omgezet worden en dat vertaald zich in warmte dus de massa die vertraagd moet worden is per saldo de hitte in je schijf en blok.daarom alleen is het goedkoper een set goede afterm,arket remmen zoals bremsport hi-spec of willwood te monteren.je wil toch ook niet net die laatste meters waar je stil moet komen staan missen en alsnog.........cheap is gewoon riskant.
Harry Bouma Geplaatst: 23 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 23 februari 2015 altijd ellende gehad met de achterremmen van jouw racer robik denk wel 6 verschillende blokjes geprobeert en daarnaast ook 3 keer schijven vervangen ivm teveel hitteeen balansbar die je heel goed in kan stellen is dan erg belangrijk.harry je hebt het wederom bij het rechte eindenergie moet omgezet worden en dat vertaald zich in warmte dus de massa die vertraagd moet worden is per saldo de hitte in je schijf en blok.daarom alleen is het goedkoper een set goede afterm,arket remmen zoals bremsport hi-spec of willwood te monteren.je wil toch ook niet net die laatste meters waar je stil moet komen staan missen en alsnog.........cheap is gewoon riskant.Dus friezen doen alleen maar aan crossen en fierljeppen?
Jan de Graaf Geplaatst: 23 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 23 februari 2015 Naast gewicht van de auto speelt de snelheid ook mee, kwadratisch zelfs.Een motorfiets van 250kg (incl rijder) met een snelheid van 300km/h heeft meer kinetische energie dan een auto van 600kg bij 180km/h.Aan de andere kant, gripniveau, zwaartepunt, banden bepalen ook hoeveel hoe hard je kan vertragen. Een motorfiets kan minder snel vertragen dus heeft meer tijd om de energie af te voeren. hetezlfde geld voor een auto's met weinig grip.Je kan dus niet zomaar zeggen dat motorfiets remklauwen niet werken in een auto. Als de energy per tijdseenheid van die ze moeten afvoeren maar niet meer is dan de situatie waarvoor ze ontworpen zijn.Op een lichte auto met niet al te veel grip zou het best kunnen werken aan de achterkant.Misschien is er nog een aspect dat je in een auto toepassing meer hydraulische druk op kan bouwen (voetpedaal) dan in een motorfiets toepassing? Maar dat zal ook wel meevallen denk ik.Rob zijn oplossing ziet er goed uit, leuk om te zien dat iemand iets probeert. Beetje trail en error is misschien niet heet goedkoopst, maar wel het leukst als het uiteindelijk werkt.
Rob Wiersma Geplaatst: 23 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 23 februari 2015 De inboard werd inderdaad warm maar ik had er extra koeling op (naca ducts met slangen er recht op).De ruimte was ook afgesloten dus weinig of geen rijwind.Met de klauwen op de fusee had ik geen last, zelf met de dunne (6mm) schijven.Het gaat me niet om het goedkope maar het weegt geen drol en het is leuk om te maken.Het project met de blauwe seven was te licht gemaakt, ging wel bloedsnel en kon er beter mee rijden dan de Caterham wat meer een gooi en smijt hok is (starre achteras tegen onafhankelijk).
Jacco Hofstede Geplaatst: 23 februari 2015 Auteur Rapporteer Geplaatst: 23 februari 2015 Ze zijn dus niet geschikt.Maar zoals bovenaan beschreven.Het is ook maar een gedachte spinsel.Goed koop was het ook niet echt om te doen.Heb al op MP gekeken maar een setje radiale Brembo van een ducati kost zo;n 300m eur dan de schijven er nog bij en blokkendan kun je beter een set wilwood klauwen kopen voor gebruik met de OEM ford escort/cortina schijven.
harm Geplaatst: 27 februari 2015 Rapporteer Geplaatst: 27 februari 2015 die blauwe racer rijdt trouwens weer Rob en ja dat ding stuurde als een mesde ducts werden trouwens pas effectief toen ik in de bodem ook een duct heb geplaatst die een zuigende werking had.
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.