Ga naar inhoud

"gezonde" speling ingaande en uitgaande as?


Robin Haba

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag een T9 opgehaald en thuis pas goed bekeken....stomstomstom.

Is het normaal dat de ingaande en uitgaande as van de bak ietwat spelling hebben ?

Zo nee, wordt het dan een hele toer deze lagers te vervangen zodat ik de bak naar een revisie bedrijf moet brengen, of is het goed zelf te doen ?

Kan mij zo voorstellen dat de ingaande as zijn lagering vind in het toplagertje, maar van de uitgaande as ???

Elke info is welkom !!

Geplaatst:

Hangt er van af hoe handig je bent en of je genoeg gereedschap ter beschikking hebt.

Ik heb het zelf al een aantal keer gedaan, alleen het demonteren van de onderste as is vaak een crime.

Geplaatst:

Ben mij helemaal suf aan het googlen en lezen.

Heb nu exploded vieuws, en de-en montage handleidingen gevonden, maar nergens wordt er iets over spelling gezegd.

Als nu iemand nog zo'n bak heeft liggen, zou ik er erg blij mee zijn als diegene even aan zijn in en uitgaande as wil rammelen.

Kan hij mij mededelen of er wat spelling op hoort te zitten.

Tja....sleutelen moet wel lukken als motorfietsmonteur met diploma lijkt mij, maar een versnellingsbak van een auto lijkt mij inderdaad een crime te kunnen zijn.

Ook nog nooit gedaan, dus voor ik begin (als het echt nodig is) wil ik wel zoveel mogelijk info, zodat hij niet alleen uit, maar ook weer in elkaar gaat :-)

Oja, ik zit hier te kijken hoe ik de topicnaam kan veranderen : het is uit de naam niet duidelijk dat het over de versnellingsbak gaat.

Als een Mod het even wilt veranderen in :

"gezonde" T9-bak spelling ?

Bij voorbaat dank !

Geplaatst:

De " spelling " is inderdaad niet juist.

Echter hoe de titel te veranderd zou ik niet weten.

Heb hier beneden een T9 staan. Ik zal eens gaan voelen of daar ook speling op zit.

Ondertussen even gekeken hoe je een Topic Titel kan aanpassen.

1) Klik op bewerk vervolgens klik op gebruik volledige editor > pas titel aan > klik op bewaar wijzigingen .

Geplaatst:

Hoi Bas,

Zou blij zijn als je dat even wilt doen :!::-P

De ingaande as (kant van motorblok dus) heeft erg veel speling......maar of dat de bedoeling is en het opgevangen hoort te worden door het toplagertje ...????

Uitgaande as (naar cardan) heeft wat spelling, ongeveer 1 mm.

Ik heb dus van alles en nog wat door zitten spitten, en het blijkt dus dat daar geheel geen lager zit, alleen een bus waarin dan de cardan zou moeten lopen.

Dan lijkt het mij op zich dus niet echt raar dat daar wat spelling op zit.

Het is echter zo verschrikkelijk lang geleden dat ik een versnellingsbak in "handen" had, dat ik bij god niet meer weet of het nu wel of niet zo hoort.

En om nou even de bak bij de Leader er onderuit te schroeven om te voelen.........gaat mij voorlopig nog even te ver :wink:

Voorlopig, want hij gaat er natuurlijk wel onder komen he !

Geplaatst:

Mijzelf door een dikke laag sneeuw een weg gebaand naar de garage. :mrgreen:

Rustig de tijd genomen om eens te draaien en te sjorren aan de as…………. géén speling!

Geplaatst:

sjips..........da's slecht nieuws ! :-(

Zal ik hem toch binnenkort los moeten gaan schroeven.

Wat ik zo gelezen heb lijkt het voorste lager wel mee te vallen, maar bij de andere lagers zal de bak geheel gedemonteerd moeten worden.......zucht.

Dan het komend seizoen maar met een hoge toeren 4-bak blijven rijden en in de tussentijd de bak uit elkaar halen.

Maar eerst de oude MGB af maken van mijn vriendin, anders wordt dat een "meerjaren-project".........en dat vind zij vast niet goed :wink:

Super dank-U-wel dat jij een wit voetje voor mij gehaald hebt......en om het nog leukerdererder te maken : hier schijnt de zon !!!.......nog even

Geplaatst:

Je kunt ook gewoon de bak erin zetten en gewoon gaan rijden.

Misschien is je conclusie dat ie nog wel wat jaartjes meekan.

Een andere conclusie kan ook zijn om die bak gewoon weg te doen en je de moeite besparen en voor een goede gaan.

Groet,

Arjan

Geplaatst:

Je kunt ook gewoon de bak erin zetten en gewoon gaan rijden.

Misschien is je conclusie dat ie nog wel wat jaartjes mee kan.

Heb je een aftapplug met magneet?

Kijk dan in ieder geval of er geen metaaldeeltjes aan kleven...

Geplaatst:

@ A.Boeren :

Da's een leuk idee : Motor met bak eruit halen, deze bak erachter schroeven, de boel er weer in terug bouwen, gho.....het werkt niet, motor met bak er weer uit, andere bak er achter, boel weer terug, en de aankomende winter met de Zetec inbouwen kan het feest alweer beginnen :-P

Nee, dan wil ik eerst ietwat meer zekerheid over de bak hebben......i.i.g. de spelling eruit hebben.

@ Rudie :

T9 heeft geen aftap plug, ze zijn zo goed dat er maar 1 X olie in hoeft en je de rest van je leven er geen omkijken meer naar hebt...........tenzij je mijn T9-bak hebt dan natuurlijk....LOL

Bak schakelt overigens als een nieuwe, goed gangbaar en strak.

Ook heb ik zojuist het deksel er even af gehaald, tandwielen zien er allemaal (zover als zichtbaar) erg goed uit, de rest overigens ook wel.

Zie nu ook waar de spelling zit : net bij het "binnenkomen" in de behuizing zie ik het bewegen, ook als ik de uitgaande (cardan) kant beweeg zit daar de spelling.

Op tekeningen zie ik dat er gelijk bij de binnenkomende kant als eerste een kogellager zit en vlak daarachter een naaldlager.

Hoop als ik deze ga vervangen het leed geleden is.

Zodra ik wat werkzaamheden aan de MGB gedaan heb, ga ik eens kijken of ik daar op een "simpele" manier bij kan komen.

Zal nu eerst eens kijken of ik het op een foto kan zetten en het hier posten.

Geplaatst:

Als je echt speling hebt op tandwielen of lagers dan kan het toch haast niet anders dan dat er metaaldeeltjes in de bak zitten?

Hoe valt anders die speling te verklaren? (metaalvervorming?)

Geplaatst:

Hier dan de binnenkant van de bak.

Tussen de witte pijltjes zit de spelling, de rechterkant van de foto is de koppelingszijde

DSCN1646%20(640x480).jpg

Geplaatst:

@ Rudie :

Ja, natuurlijk zal er metaal in liggen, tenzij het helemaal vergruisd is en met de olie er mee is uit gelopen.

Maar de T9 heeft geen aftap plug, alleen een vul plug.

Geplaatst:

Zoals je reeds opmerkt zit de prise as gelagerd op het huis middels een groot kogellager en in de bovenste as met een naaldlager.

Op jouw foto met de pijltjes is onder het rechterpijltje de priseas met aangegoten tandwiel. Tussen de pijltjes zit dus het naaldlager.

Als dat naaldlager te ruim wordt dan krijg je echt serieuze problemen en dan moet je vooral niet doen wat Arjan voorstelt.

De bovenas met de tandwielen wordt namelijk op zijn plek gehouden door het naaldlager in de prise as en aan de achterzijde middels een lager in het huis.

Je kunt wel ergens een handleiding downloaden van de T9.

Metaaldeeltjes zul je trouwens niet vinden want de T9 bak heeft onderin een magneet zitten die je pas ziet als je alles eruit hebt gehaald.

Geplaatst:

andere vraag zo er tussen door waarom schakelt mijn T9 bak altijd moeilijk als hij koud is,de pook gaat moeilijk net alsof je in dikke vla zit te roeren,

als alles op temperatuur is schakelt hij perfect

Geplaatst:

NOOB-logica :

Bak te oud of te nieuw ???

Te oud : schakelmechanisme heeft te veel spelling, zodra het boeltje wat warmer wordt, wordt de spelling ook kleiner ?

Te nieuw : Spelling te klein, maar de olie wordt dunner naarmate hij warmer wordt ?

Zijn maar wat ideeen die mij zo te binnen schieten.

Geplaatst:

Zo, weer een stapje verder :

Het eerste (kogel) lager bij de prise as is er uit.

Ik had gehoopt dat ik nu het eerste stukje as eruit zou kunnen halen en zo bij het naald lagertje zou kunnen komen.....maar dat gaat niet lukken.

DSCN1647%20(640x480).jpg

Wat opviel was dat het lager "los" in de bak zat.

Als ik de prise as beweeg, beweegt het gehele lager wat op en neer in de behuizing van de bak, dus NIET (of nauwelijks) in het lager zelf !!!

Overigens zie ik geen "inloop" sporen in lager of bak

Kan mij zo voorstellen dat daardoor lijkt dat het naaldlager kapot is.

Het kogel lager is een FAG 566096, met 1 dichte en 1 open kant.

Zoals hij gemonteerd zit, zit de open kant aan de koppelingszijde, en de dichte kant aan de bak/olie zijde ???? lijkt mij vreemd !

Zo ver het mogelijk is lijkt er geen spelling op het naald lager te zitten.

Ben nu het volgende van plan en wil graag van degene met wat bak-ervaring (Harry Bouma ?? :-) ) weten wat zij daarvan denken :

Ik bestel een nieuw lager (de FAG 566096?) en zet de boel weer in elkaar.

Mocht de spelling in het lagerhuis blijven bestaan, dan centers er in slaan en loctite.

Natuurlijk is het ook nog mogelijk de gehele bak uit elkaar te schroeven.......en hopen dat ik het weer in elkaar krijg op de juiste manier :oops:

Geplaatst:

Ik denk dat ik nog wel een goed lager (toch twijfels over de staat) heb liggen. Ik stuur hem met plezier op als je het wilt proberen

En het lager dient toch wel met een glijdende passing in het huis te gaan.

Je moet de input shaft nu gewoon eruit kunnen trekken.

Stuur mij even je email adres dan stuur ik je de pdf repair manual op. Is te groot voor attachment

Geplaatst:

MMMmm.....heb er al aardig aan zitten rukken, hij lijkt te blijven hangen op een tandwiel op de as die er onder zit, zometeen nog maar eens proberen.

Ik zie nergens hoe ik jouw een pb kan versturen, maar mijn mail adres is robin.haba@kpnmail.nl

Glijpassing moet het dus wezen ?! Dan istie bij mij te ruim, ik kan hem echt op en neer zien gaan.....of heen en weer :-)

En dan schaniert het hele boeltje dus ietwat op het naald lager.

Houd mij aanbevolen voor het lager, deze is niet slecht volgens mij, maar nieuw is altijd betererderer.

Geplaatst:

Als ik de foto zo zie lijkt er toch een slijtspoor op de buitenring te zitten. Ook zie ik wat alu slijpsel op het lager. Kan het toch niet zo zijn dat het de buitenring van het lager in de bakbehuizing heeft staan meedraaien?

En daarnaast denk ik ook dat het lager er verkeert om inzit. Deze heeft nooit smering gehad.

groet, Bart

Geplaatst:

Nee, prise as is er zo niet uit te halen : op het eind van de prise as zit de "andere helft" van de syncro ring, die blijft achter het tandwiel op de "countershaft" hangen.

Als ik die eruit wil halen moet ik toch nagenoeg de gehele bak demonteren. De mainshaft zal er uit moeten voordat de prise as eruit kan.......denk ik.

Geplaatst:

@ Bart :

He dank je wel voor het mee denken !!!

Het lager heeft even in de rotzooi gelegen voordat ik hem voor de foto even op de as gelegd heb.

Mijn eerste gedachten waren ook datie lekker in het huis heeft liggen draaien, maar het ziet er nog netjes uit.

.....Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat de boel "netjes"is ingesleten.

Geplaatst:

MMMmm.....heb er al aardig aan zitten rukken, hij lijkt te blijven hangen op een tandwiel op de as die er onder zit, zometeen nog maar eens proberen.

Ik zie nergens hoe ik jouw een pb kan versturen, maar mijn mail adres is robin.haba@kpnmail.nl

Glijpassing moet het dus wezen ?! Dan istie bij mij te ruim, ik kan hem echt op en neer zien gaan.....of heen en weer :-)

En dan schaniert het hele boeltje dus ietwat op het naald lager.

Houd mij aanbevolen voor het lager, deze is niet slecht volgens mij, maar nieuw is altijd betererderer.

Oh ja, dat was ook zo, de tricky part. De layshaft zit in de weg, en lager zit goed, kan er maar op een manier in.

mail is onderweg

Geplaatst:

Explosion vieuw van de T9 :

DSCN1651%20(640x480).jpg

Wordt een hoop schoonmaak werk........en ben benieuwd of het zometeen weer allemaal in elkaar past :oops:

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...