Ga naar inhoud

Navigatie


Bas Braams

Aanbevolen berichten

Een ander alternatief is tyre ( track your route everywhere)

Een gebruiksvriendelijk programma om ritten ineen te knutselen, kunnen dan zonder problemen in een TomTom of Garmin ingeladen worden.

Ik gebruik dit al enkele jaren, er zijn twee versies een gratis en een betalend ()

Er is ook een bibliotheek van waaruit je ritten kunt downloaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grootste nadeel van alle software en navigatie units is dat je hele mooie routes kunt plannen op de computer, maar zodraa je in de auto stapt die navigatieunits denken dat ze het beter weten en routes gaan herberekenen. Vooral bij een omleiding of bewust, cq onbewust foutrijden.

Vandaar dat ik tegenwoordig gebruik maak van het Belgische navigatie unit van Trippy.

Het is in het begin even wennen om er mee te werken, maar uiteindelijk is het een stuk eenvoudiger rijden met deze unit.

Ze kosten wel een beetje meer dan de gebruikelijke units.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem dat Harry omschrijft hoor ik veelvuldig terugkomen.

Zelf werk ik altijd met een Garmin Zumo en is dit redelijk eenvoudig te ondervangen.

Het probleem is tweeledig.

Allereerst heb je het probleem dat een originele route vaak is gemaakt aan de hand van andere kaartgegevens dan er op je apparaat staat. Om dit te ondervangen dien je dus altijd de route eerst om te zetten naar het kaartmateriaal waar je mee werkt. Hier zijn in Mapsource meerdere mogelijkheden voor. Je kunt de route inladen in mapsource en dan handmatig de route even opnieuw maken. Dit is in sommige gevallen de handigste methode en geeft je direct de mogelijkheid om de route eventueel aan te passen. Meestal gebruik ik methode 2 omdat er weinig aanpassingen nodig zijn. Je laadt de originele route in MS. Daarna dupliceer je de route. Deze gedupliceerde route laat je hercalculeren (op het door jou gebruikte kaartmateriaal). Nu ga je controleren of de route wellicht is versprongen. Daar waar nodig pas je deze aan. Vervolgens sla je hem op en transporteer je het naar je Garmin.

op deze manieren weet je zeker dat de route die je op je apparaat hebt staan ook met hetzelfde kaartmateriaal is gemaakt. In principe zou nu dus alles goed moeten gaan.

Het tweede probleem heb je als je een omleiding krijgt of per ongeluk met 140 km/u een ingeplande afslag mist. Je wijkt dus af van de vooringestelde route en je Garmin gaat nu opnieuw een route berekenen vanaf het punt waar je op dat moment bent naar het eindpunt (of volgende waypoint als je niet ontvlagt hebt) van de route. Vaak is dit dan de snelste of kortste weg (afhankelijk van je instellingen). Het resultaat hiervan is dat je je route kwijt bent. Dit probleem is met de Zumo vrij makkelijk te ondervangen door "Hercalculeren" uit te zetten (of op "op verzoek").

Je kunt dan op je Garmin bepalen waar je de route weer op wilt pikken, of je rijdt rustig terug naar de gemiste afslag.

Ondanks dat veel mensen verwachten een plug & play apparaat te kopen is het toch echt wel noodzakelijk om nog wat acties uit te voeren voordat je 100% zorgenvrij de weg op kan.

Wil je zelf mooie routes maken dan kan ik de Onroute motorkaarten voor de Garmin echt aanbevelen. Deze kaarten en software geven je niet de snelste of kortste weg van A naar B maar proberen de MOOISTE weg voor je te vinden. Ik ben zelf hiervan erg gecharmeerd en kom zelfs bij mij in de buurt nog mooie weggetjes tegen waar ik het bestaan niet van wist. Ik ben aan de hand hiervan een keer naar München gereden en ook toen heb ik fantastisch mooi gereden. Ook in Italië heb ik er goed gebruik van kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem dat Harry omschrijft hoor ik veelvuldig terugkomen.

Zelf werk ik altijd met een Garmin Zumo en is dit redelijk eenvoudig te ondervangen.

Het probleem is tweeledig.

Allereerst heb je het probleem dat een originele route vaak is gemaakt aan de hand van andere kaartgegevens dan er op je apparaat staat. Om dit te ondervangen dien je dus altijd de route eerst om te zetten naar het kaartmateriaal waar je mee werkt. Hier zijn in Mapsource meerdere mogelijkheden voor. Je kunt de route inladen in mapsource en dan handmatig de route even opnieuw maken.

Ik doe inderdaad ook altijd de route handmatig natekenen. Een gedownloade route kan soms al bij het openen al herberekend worden als je even niet oplet.....Daarom neem ik altijd de gpx track, laad die in Mapsource/Basecamp en teken die op de favoriete kaart even over naar een route. Klinkt naar veel werk, maar leidt tot veel nettere routes.

De track houd ik desondanks toch overeind en laad die ook mee in in de GPS. Tijdens het rijden houd ik ook de track in beeld, en dat is soms verrekte handig bij omleidingen. Het kan dan zomaar gebeuren dat de GPS de resterende route omgooit naar iets dat op dat moment beter klopt met de routeringsinstellingen. Met de track op de achtergrond (trekt zich niks aan van kaart/route) is het vaak wel makkelijk om op het originele spoor te blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hercalculeren uit zet dan gebeurt dat dus niet Ramon en kun je dus op ieder gewenst punt de route weer oppakken.

Klopt, weet ik ook wel. Maar meestal wil ik juist wel keurig om een obstakel heen geleid worden. Maar net de draad weer oppikken na het obstakel, lukt niet altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een demo hoe je een route kan uitstippelen om ze nadien op je Tripy te zetten .(Stemgeluid van Joél Smets :-D)

https://www.youtube.com/watch?v=ZKSzaBh7gMU

Een gedeelte van de link wordt telkens verborgen ??

de 4 puntjes vervangen door .com /watc dan lukt het wel .

Harry ,is het dit wat jij ook gebruikt?

Ja die gebruik ik, echter de laatste versie van ITN schrijft geen Tripy formaat meer weg.

Echter de roadtracer software werkt steeds beter sinds de laatste updates.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Gijs ook zegt,

De OnRoute kaarten voor Garmin zijn echt ideaal, in combinatie met mijn oudere Nuvi werkt het lekker stress-loos.

Stel enkele punten in op een route of alleen de eindbestemming en er komt een leuke en misschien wel onverwachte route uit...

Verkeerd rijden geen probleem, er word zo maar een nieuwe groene route berekend.

Zet bijvoorbeeld alleen de punten die je echt wil bezoeken erin en laat het voor de rest maar aan de unit over.

Heb deze alleen nog maar getest bij omstreken Arnhem/Veluwe en op de terug weg naar huis via de Giessen gereden (wat ik nog nooit gedaan had.)

Maar zeker aan te raden! Deze lente ga ik hem ook in Engeland/Schotland testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke tip voor OnRoute kaarten: Kies een bestemming, rijd erheen. Voor de terugweg pas je de routeringsinstelling "Tolwegen vermijden" aan (aanzetten als deze uit stond, of omgekeerd). Of kies "Snellere tijd" ipv "Kortere afstand".

Zo neemt de Garmin een andere terugweg dan de heenweg, mits er zinvolle opties zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

i.v.m. de aanschaf van een nieuw navigatie systeem ( voorkeur Garmin) vroeg ik me af of er nog flitsservice op bestaat ?

weet dat het verboden is in veel landen, maar weet eigenlijk niet of ze het er nog wel opzetten tegenwoordig.

iemand een idee hoe ik dat kan zien of op welke types dit zit ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pas een Garmin Zumo 590 gekocht en die "biept" om de haverklap. Flitspalen worden aangegeven, alsook trajectcontroles. Dit was standaard voorzien zo, zonder dat er iets extra voor werd aangerekend. Heeft een "lifetime" map-update. Prima ding. Voor zoveel ik hem nu gebruikte, bevalt ie me zeer goed.

Greetz, Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik ook een Zumo 590, aangeschaft voor op de motor maar gebruik hem ook in de VM.

In landen als Frankrijk mag volgens mij geen flitservice actief zijn, Garmin heeft dit opgelost door de bekende flits plaatsen d.m.v. een flits zone waarschuwing weer te geven. De exacte plaats van de flitser wordt niet weergegeven.

Tijdens het rijden in Nederland worden de flitspalen wel exact aangegeven.

De 590 is niet echt goedkoop, maar ik vind het een perfecte navi.

Kunt ook voor een 390 gaan, is een stuk goedkoper, iets minder functionaliteit. Gewoon afwegen.

My 2 cents.

Grtz.

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de nüvi2569LMT-D. Geeft flitspalen en trajectcontroles aan. Heeft lifetime updates en DAB. Uiterst handig. Geeft aan dat bv. over 15 km een vertraging is van 10 min. Kan je zelf kiezen voor een omleiding of aansluiten en de vertraging voor lief nemen.

Routes in Basecamp maak je op de kaarten die in je apparaat zitten. Apparaat niet aangesloten heb je ook geen kaarten. Bij het overzetten van Basecamp naar het apparaat geeft dat geen verschuiving op de route. Ervaring met track versus route ben ik nog aan het uitzoeken. Het schijnt dat als je track gebruikt het toestel niet gaat herberekenen. Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Mocht je dit apparaat aan willen schaffen let er dan op (als je die behoefte hebt) dat Engeland erbij staat. Ik had de verkeerde Europakaart en moest de kaart van Engeland los bij kopen.

Groetjes

Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om alle problemen te voorkomen met de navigatie is er een simpele oplossing.

Als je lid ben van de ANWB kan je gratis Europese wegen kaarten verkrijgen.

Deze worden jaarlijks geüpdatet kosten geen stroom en heeft je bij rijder ook wat te doen.

hahahaha Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om alle problemen te voorkomen met de navigatie is er een simpele oplossing.

Als je lid ben van de ANWB kan je gratis Europese wegen kaarten verkrijgen.

Deze worden jaarlijks geüpdatet kosten geen stroom en heeft je bij rijder ook wat te doen.

hahahaha Martin

Best, maar ik wil wel graag zonder ruzie op de plek aankomen die we hebben vooraf bepaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harry ff een paar dagen oefenen in kaart lezen voor je partner

en dan kom het helemaal goed en kom je aan.

Probeer maar eens nu om met navigatie door de Europoort A15 te rijden!

da ga ech nie lukken nie.

En voor een goede navigatie set moet je ook RTFM. ( Read The F#@* ing Manual)

hahahaha Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ervaring met track versus route ben ik nog aan het uitzoeken. Het schijnt dat als je track gebruikt het toestel niet gaat herberekenen. Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Tracks worden inderdaad nooit herberekend. Tracks zijn gewoon lijnen tussen coördinaten en trekken zich niks aan van de kaart. Kan makkelijk zijn voor wegen die niet op de kaart staan, maar voor auto gebruik is een track geen groot genoegen door ontbreken routebegeleiding. Zelf gebruik ik tracks wel als hulpmiddeltje als de route fors van slag is. De track houd ik in beeld voor het geval dat. Voor wandelen en mountainbiken is een track zowat de enige oplossing want de paden die je daarmee neemt staan vaker niet dan wel op kaarten.

Dus ja, tracks zullen nooit herberekenen, dan kan zelfs niet eens.

Overigens komt er in de volgende kits4all een artikel over routes en tracks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tracks worden inderdaad nooit herberekend. Tracks zijn gewoon lijnen tussen coördinaten en trekken zich niks aan van de kaart. Kan makkelijk zijn voor wegen die niet op de kaart staan, maar voor auto gebruik is een track geen groot genoegen door ontbreken routebegeleiding. Zelf gebruik ik tracks wel als hulpmiddeltje als de route fors van slag is. De track houd ik in beeld voor het geval dat. Voor wandelen en mountainbiken is een track zowat de enige oplossing want de paden die je daarmee neemt staan vaker niet dan wel op kaarten.

Dus ja, tracks zullen nooit herberekenen, dan kan zelfs niet eens.

Overigens komt er in de volgende kits4all een artikel over routes en tracks.

Daarom heb ik dus een Tripy 2.

Deze werkt op basis van tracks, maar heeft tegelijk navigatiemogelijkheid.

De tracks die je op de kaart maakt volgen wel de wegen indien gewenst.

Geeft ook aan als je van de track afwijkt hoe je er weer naar toe rijdt zonder dat domme, "keer hier om" gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Omdat wij geen losse auto-gps hadden, gebruikten wij onze garmin wandel-gps voor ritten met de VM, maar dat was verre van handig.

Omdat dat toestelletje toch al wel wat jaren dienst had bewezen en het af en toe kuren begon te vertonen, hebben we uiteindelijk een nieuwe wandel-gps gekocht, puur voor onze outdooractiviteiten.

En omdat ik niet nóg eens vele honderden euro's wou spenderen aan een goede auto-gps die dan ook nog eens goed overweg zou kunnen met gpx-tracks, ging ik verder op zoek.

Zo ben ik voor de vrijetijdsritten met de VM terecht gekomen bij OsmAnd.

Dit is een gratis app voor Android / IPhone die gebruik maakt van de Open StreetMap kaarten.

Gpx-tracks plaats je in een afzonderlijk mapje op de telefoon. Daarna kan je de bewuste track gewoon selecteren en je kiest "gebruik gpx-track voor navigatie".

Je kan er zelfs voor kiezen om je eerst vanaf je huidige locatie te laten leiden naar het begin van de track. Daarna wordt er automatisch verder gegaan op de track. Als je afwijkt van deze track, zal de app dat ook aangeven en proberen om je er weer naartoe te leiden, maar uiteraard kan de app geen rekening houden met plaatselijk omleidingen of zo en moet je steeds je gezonde verstand gebruiken.

Ik gebruik het op mijn Samsung S4 mini die met een specifieke zuignaphouder tegen de voorruit hangt en naar mijn mening werkt dat perfect!

http://postimg.org/image/hd297jzhr/

http://postimg.org/image/k27upwdmz/

http://postimg.org/image/84p9zxxzt/

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb gekozen voor een Garmin nuvi 2797 LMT en heb hem vorige week meteen uitvoerig getest.

moet zeggen dat ik er tevreden over ben, zit carkit op, flitsservice en 7" scherm wat in het begin wel groot leek, maar snel went.

was nog een oude TT gewent, maar vindt de graffics super, al moet ik dus bekennen dat ik de laatste jaren niet veel meer gewent was :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de kleinste Garmin Zumo gekocht, de 340LM. Wat een verschil t.o.v. mijn oude TomTom One !

Prima af te lezen ook in zonlicht. De gesproken navigatie instructies waren even wennen. Ik vind TT hier net iets beter.

Tijdens de Gooise Matras rit navigeerde het apparaat uitstekend.

Alleen het installeren van Basecamp op een xp-machine en het herkennen van de Zumo viel in de categorie "met het nodige gevloek..."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...