Koen Peeters Geplaatst: 24 december 2014 Rapporteer Geplaatst: 24 december 2014 Mijn achteras is momenteel gedemonteerd voor een revisie van het huilende dif.Gisteren kreeg ik de melding dat de steekassen krom zijn. Ik vermoedde zelf al zoiets en had gevraagd om ze eens tss. de draaibankcenters te steken om te meten. Ik weet ook waar de oorzaak ligt: bij het ondeskundig gebruik van een pers om de wiellagers er af te krijgen (niet door mezelf geflikt, maar ik heb het wel zien gebeuren ...).M.a.w. ik ben dus dringend op zoek naar 2 steekassen (al dan niet als complete as). Losse steekassen enkel als je ook weet langs welke kant ze zaten.Lengte, gemeten van einde as tot buitenkant flens waar de remshijf tegen komt te zitten: 741 mm.Aan de hand van de lagers blijkt dat ik een Köln as heb, afkomstig van een escort 2.
harm Geplaatst: 26 december 2014 Rapporteer Geplaatst: 26 december 2014 Koen steek er gewoon een hele andere as onder ipv te reviseren dat gaat je heel veel geld kosten en ze liggen zat op de sloop. Dan heb je iets wat ingelopen is en bij niet te veel kilometers jaren goed blijftNog een idee is een betere as monteren zoals banjo of atlas. Een atlas verslijjt je noot weer
Koen Peeters Geplaatst: 27 december 2014 Auteur Rapporteer Geplaatst: 27 december 2014 Harm, merci voor je reactie.Ik geef toe dat ik zelf ook al gedacht heb "had ik maar" of zelfs "waarom niet in 1 keer ombouwen naar onafhankelijk". Maar ik heb nog niet zo lang geleden die kosten gedaan voor ombouw naar watt-stangen en de diff ligt nu uit elkaar...Ik hoop iemand gevonden te hebben die de juiste steekassen heeft liggen. Mag er straks gaan kijken.Het is gewoon heel onnozel gekomen door iemand die niet wist hoe die pers te gebruiken, maar wel zei "kom, ik zal da is rap arrangeren".Oude lagers gewoon doorslijpen is het makkelijkste weet ik nu.
Koen Peeters Geplaatst: 21 januari 2015 Auteur Rapporteer Geplaatst: 21 januari 2015 Omdat mijn zoektocht naar 2 goede losse steekassen voor de Köln as nog steeds niks bruikbaars heeft opgeleverd, hierbij mijn volgende oproep:wie heeft er nog een goede complete achteras te koop (identieke breedte als Köln-as)?Bij voorkeur met diff-verhouding 3.75/1.Als ik zou ombouwen naar een atlas-as moet ik sowieso enkele aanpassingen doen, zoals bvb. bevestiging van de handremkabels, maar past een atlas-as zonder meer op de cardanas naar de versnellingsbak, zoals ik die nu heb?Daarmee bedoel ik of de flens en bouten passen, maar ook of dat de flens op dezelfde locatie komt te zitten en dus de cardanas niet langer of korter moet worden.Hopelijk kan iemand me snel het gezochte bieden, want de winter zal rap voorbij zijn .
Francesco De Stefano Geplaatst: 21 januari 2015 Rapporteer Geplaatst: 21 januari 2015 Zijn die assen niet gewoon te richten? En laat ik de stok maar in het hoenderhok gooien: "ik heb nog wel een mooi gereviseerd lim. slib diff liggen" verhouding 3.62.Kun je er mooi onafhankelijk van maken
Koen Peeters Geplaatst: 21 januari 2015 Auteur Rapporteer Geplaatst: 21 januari 2015 Francesco, we spreken over een afwijking van 0.4mm, gemeten over de diameter van de wielflens, wat m.i. niet zo veel is en dus niet zo maar even "te richten". Maar blijkbaar is het toch meer dan voldoende om problemen op te leveren. In de "bangerwereld" is het richten van steekassen naar verluidt wel een veel toegepaste techniek omdat die mannen om de haverklap een wiel/as naar de verdoemenis helpen. Bij hen steekt het natuurlijk allemaal niet zo nauw.Maak mijn kop niet zotter dan hij al is a.u.b. met je voorstel van "ombouw naar onafhankelijk".Voorlopig hou ik dat nog even ver in mijn achterhoofd.
Dirk Strikwerda Geplaatst: 21 januari 2015 Rapporteer Geplaatst: 21 januari 2015 Kan je die geringe afwijking er niet af draaien op een draaibank ? Of roep ik nu hele rare dingen....
Germ Hesselink Geplaatst: 21 januari 2015 Rapporteer Geplaatst: 21 januari 2015 Koen ik heb nog wel een paar liggen .
Koen Peeters Geplaatst: 21 januari 2015 Auteur Rapporteer Geplaatst: 21 januari 2015 Dirk, ook het wiellager krijgt het zwaar te verduren door die slag in de as. Enkel de wielflens vlakken, is dus geen oplossing.De wiellagers zijn zo'n 2000km geleden vervangen (toen is het onheil ook gebeurd...) en het linkerlager hing nu langs de buitenkant vol vet, wat niet normaal is.De man waar mijn as ligt om het dif te reviseren, wil niet weten van afdraaien of richten. En ik kan hem begrijpen, want hij geeft garantie op zijn werk. Bovendien ken ik hem al heel lang en heeft hij mij en vele andere mensen in het verleden steeds heel correct verder geholpen.
Koen Peeters Geplaatst: 21 januari 2015 Auteur Rapporteer Geplaatst: 21 januari 2015 Germ, ik ga je een keertje bellen.
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.