Jump to content
Sign in to follow this  
B. Meewisse

VM77 lekt stroom en trekt accu leeg

Recommended Posts

B. Meewisse

Na de Midas die stroom lekt nu ook nog een vm die lekt.

Accu is binnen een paar dagen leeg. Circuit doorgemeten en de dynamo trekt ongeveer 3 ampere en de startmotor 1 ampere. Oftewel twee veroorzakers. Is dit toeval of ligt de oorzaak bij elkaar?

Accu laadt normaal bij, dus dynamo wekt wel stroom op... Dynamolampje is een led. Kan dit ermee te maken hebben? We hebben het ook met een gloeilampje geprobeerd maar deze gaat niet branden met contact aan en motor uit...

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen??? Anders komt er ook een massa schakelaar bij...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Francesco De Stefano

Gulzig autootje! Benzine, stroom... hij lust het graag.

Misschien het motormanagement dat niet via het contact maar rechtstreeks op de + staat aangesloten?

Altijd lastig ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dirk Strikwerda

Na de Midas die stroom lekt nu ook nog een vm die lekt.

Accu is binnen een paar dagen leeg. Circuit doorgemeten en de dynamo trekt ongeveer 3 ampere en de startmotor 1 ampere. Oftewel twee veroorzakers. Is dit toeval of ligt de oorzaak bij elkaar?

Accu laadt normaal bij, dus dynamo wekt wel stroom op... Dynamolampje is een led. Kan dit ermee te maken hebben? We hebben het ook met een gloeilampje geprobeerd maar deze gaat niet branden met contact aan en motor uit...

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen??? Anders komt er ook een massa schakelaar bij...

Dat is wel apart. De startmotor mag in rust helemaal niets trekken. Dynamo klopt ook niet. Als je een gloeilampje op de D+ aansluiting zet en aan de andere kant op 12 volt, dan moet het lampje gaan branden als de dynamo niet draait. En uiteraard uitgaan als ie wel draait. Alleen een led als dynamolamp werkt niet. Je moet of een weerstand parallel monteren of -zoals ik heb gedaan- het lampje parallel aan de led zetten en verstoppen achter het dashboard :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
B. Meewisse

@Francesco: Idd een gulzig autootje, maar als t goed is is t benzineprobleem opgelost... De motormanagement trekt geen stroom. Zonder 1 enkele zekering blijft die 5 ampere trekken.

@Dirk:

Klopt wat je zegt over de D+, heb ik toen niet bij stilgestaan maar daar zou idd een weerstand tussen moeten. Maar de dynamo laad wel bij, ook als de D+ niet is aangesloten...

Ik heb zelf ook wat gegoogled en het volgende gevonden op het AMT garageforum (zie dikgedrukte onderaan):

Beste collega's

Het is geen vraag,maar een uitleg...weetniet of dit mag van de moderator.... :)

Kort geleden was er een discussie over het het aansturen van de D+ om de dynamo op gang te brengen(voorbekrachtiging)

Ik heb het dit probleem is voorgelegd aan onze dynamo specilist en kreeg een zeer uitgebreid antwoord en wil dit graag delen.
Veel zal wel bekend zijn maartoch...

Het direct aansturen van de D+ is niet perse schadelijk maar is zeer afhankelijk waar voor dynamo en regelaar er is gebruikt...
En als je het doet......zeer kort doen,dus aantikken

Mocht iemand aanvulling of verbetering hebben...het is een forum... :)

---

Dit is de uitleg..weetnie hoe lang dit uitvalt ...


Dit is een bekende oplossing als de dynamo niet wil opstarten.
Zelfs al bij de oude engelse motoren welke op moesten starten door het remanent (rest) magnetisme was dit een goede oplossing.
Als je bij deze motoren de dynamo uit elkaar had gehaalt startte de dynamo ook niet meer op.
Je haalde dan het kapje van de regelaar en drukte even de contacten in.
(je zette dus een accu-plus op de d+).
Zelfs toen startte je dynamo daarna altijd weer op.
Met de huidige wisselstroom-dynamo's heb je een diode-spanning welke je eerst zal moeten overbruggen voordat de dynamo opstart
Een slimme manier is een laadstroomlampje tussen de +batterij en de D+ te zetten (BOSCH-systeem), maar even aantikken tegen plus kan natuurlijk ook.
Heb je geen dashboard en wil je dat de dynamo vanzelf opstart ?kun je hier natuurlijk ook een weerstand voor nemen

vervolg:

Een dynamo (bosch-systeem) moet zijn eigen magnetisch veld opwekken.(BMW en guzzi)
Dit doet hij door middel van 3 kleine diodes op de 3 fasen een plus te creeren welke naar de spanningsregelaar gaat.
Hier meet hij ook de spanning.
Van de regelaar gaat een draad (DF ) naar de koolborstel (+)
Natuurlijk zit er ook een min op een koolborstel en een min op de spanningsregelaar welke allemaal met elkaar verbonden staan aan massa
Door nu een klein stroompje door de rotor te sturen (door het laadstroomlampje) zal er een spanningkje in de stator worden opgewekt.
Dit spanningkje moet boven de 0,6 volt uit komen en zal nu een flinke stroon door de koolborstels ( dus de elekto-magneet) en rotor stuen.
De spanning zal oplopen tot 14,2 volt en de regelaar onderbreekt de stroombron naar de koolborstels.
De spanning zal nu inzakken tot 14,1 volt om direct weer ingeschakeld te worden.
Op deze manier regelt de spanningsregelaar de uitgangsspanning.

Het lucassysteen werkt anders (toegepast op veel japanse motoren)
Deze dynamo krijgt zijn spanning direct van de accu , en er zijn dus geen hulp-diodes nodig
Een plus-draad gaat via het contactslot naar de spanningsregelaar en daarna naar de koolborstel.
De andere koolborstel zit natuurlijk aan massa
Dit systeem is op zich simpeler maar er zijn wel een paar hele grote nadelen aan dit systeem.
Als je het contact aan zet , en je de motor niet start zal de rotor (elektromagneet) de accu leeg trekken
Er loopt zo'n 5 ampere door de rotor weg.
De rotor zal hierdoor snoeiheet worden en dus stuk gaan.

Als je de motor niet start heeft hij immers geen koeling.
Nog een nadeel van dit systeem is dat je lange draden en stekkertjes tussen de accu en de regelaar heb zitten.
Gemakkelijk kun je hier overgangsweerstand in krijgen en zal de regelaar de spanning opschroeven tot hij op het meetpunt 14,2 volt heeft
Het gevolg hiervan is dat de spanning op de accu zal oplopen tot 15 of 16 volt.
Een drooggekookte accu en het defect raken ervan als gevolg.

Suc6

Dus ik denk dat een VM kabelboom voorbereid op een Duitse motor en niet op iets japans zoals Honda. Dus eigenlijk zou de laadkabel met de ontsteking mee moeten schakelen...

Denk ik in de juiste richting?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dirk Strikwerda

Poeh, wat een verhaal . Het is heel simpel, als de dynamo een D+ aansluiting heeft, moet deze via een lampje aangesloten worden, anders gaat de dynamo niet laden. Doet ie dat wel dan is dat een indicatie dat ie niet helemaal goed is.
Het lampje heeft nog een andere functie en dat is het beperken van de stroom via de D+ tot ongeveer 300mA. Zet je het lampje er niet tussen en schakel je de D+ rechtstreeks naar 12 volt, dan heb je dikke kans dat de dynamo ook ins blaue hinein gaat.

Daar zit ook het probleem met de led. Die beperkt de stroom tot ongeveer 20 mA en dat is weer te weinig. Vandaar weerstand parallel en niet in serie !

De D+ gelijktijdig schakelen (via het lampje dan wel) met je ontsteking is prima. Zo heb ik dat ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marc Verbeek

Hoi allemaal ,

Omdat ik op zoek was naar info ivm de combinatie LED -Dynamo stuitte ik op bovenstaand topic .

Voor een project waar ik mee bezig ben moet ik de oude Dynamo vervangen door ééntje die uit een Mondeo komt .

De vroegere situatie was als volgt . De oude dynamo had 2 aansluitingen , één rechtstreeks naar de starter (dikke rode) en één (blauwe draad D+)naar de voeding via contactslot met daartussen een ledje . Op de  D+ meet ik 10,7 V . Het ledje brand als het contact op staat . Voor het ledje meet ik 12,8V

Als ik bovenstaand van Dirk lees kan de oude combinatie niet werken . Omdat ik de historie van de wagen niet ken weet ik ook niet of het ooit wel gewerkt heeft . Ik veronderstel van wel .

De nieuwe dynamo heeft 1 aansluitklem voor de dikke rode draad naar de starter en een stekkeraansluiting met 3 pinnen . De stekker heb ik nog , en hier komen een dikkere rode een wit groene en een groen zwarte draad aan . Volgens het elektrisch schema van een Ford Focus gaat er één draad van de stekker (rode ) naar de startmotor via een 10A fuse , de 2 anderen naar de motorregeling . De dikke rode ook naar de starter  . Aangezien de starter verbonden is met de + van de accu staat er op beide rode draden  constant spanning . Na wat gegoogel heb ik gevonden dat dit een Smart Charge systeem is van Ford . De dynamo zou afhankelijk van de verbruikers een aangepaste spanning leveren , dit in combinatie met een Silver Calcium accu . Bij het verwijderen van de stekker zou de dynamo gewoon zijn werk doen en afhankelijk van het toerental de overeenkomende spanning leveren ? Dit dan enkel met een draad naar de starter ( + accu)

Ok ben ik bij een autoonderdelenshop een dynamo regelaar tegengekomen die precies dezelfde 3 polige stekker-aansluiting heeft als op de dynamo . Ik vermoed dat deze geplaatst kan worden om de spanning constant te houden ? https://www.autodoc.be/auto-onderdelen/regulator-alternator-10451/ford/focus

Nu is mijn vraag .   Heeft er al iemand zulke dynamo in zijn wagen gebouwd en werkt die effectief zonder die Smart Charge regeling ? Een beetje experimenteren vind ik wat gewaagd , zou de dynamo niet graag naar de haaien helpen ......

Wie weet raad ?

 

Grtn .

Marc

 

Edited by Marc Verbeek
Aanpassing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...