Ga naar inhoud

brandblus installatie


Roy Schröder

Aanbevolen berichten

ik ben er over na aan het denken om een blusinstallatie in mijn seven in te bouwen.

dacht altijd dat die installaties een vermogen kosten, maar dat valt reuze mee wat ik gezien heb.

zo heb je al voor 259,- een FIA toegestane Sparco installatie met 6 sproeiers, systeem is op basis van schuim.

wanneer je met mensen praat die weleens een brand hebben gehad in hun kitcar, dan hoor je dat niet veel tijd hebt om er iets aan te doen.

ikzelf heb een 2 jaar geleden zoiets meegemaakt toen een leiding (aansluitwartel) van de oliedrukmeter kapot knapte aan het blok, onder het rijden.

het was een nieuwe leiding ! waarschijnlijk met een haarscheurtje in de messing wartel.

de olie die er uitspoot kwam regelrecht op het spruitstuk.....

ik reed ongeveer 80 km/per uur en had net genoeg tijd om vol in de ankers te gaan, uit te stappen en de motorkap open te trekken.

net voordat ik in de ankers ging zag ik lichtelijk rook onder de kap uitkomen, toen ik stil stond kwamen er al vlammen onder de kap uit.

gelukkig ging het vuur al vanzelf uit toen ik de kap opentrok.

in eerste instantie zag het er behoorlijk slecht uit met al die roet overal, maar later bleek gelukkig dat er bijna niets van schade was dan alleen 2 kunststof leidingen vervangen.(ook gelijk maar cunifer genomen)

De tijd die je maar hebt om te reageren is heel kort, laat staan dat je te maken hebt met een ongeval waar jezelf mogelijk niet zo snel de wagen kunt verlaten.

zo heb ik ook naast mijn stoel een Stanley mes geklemd die ik eventueel kan gebruiken als de gordels niet geopend zouden kunnen worden.

afin; ik heb toen meteen een grote schuimblusser aangeschaft die altijd naast me ligt binnen handbereik, maar dan nog...

je bent eigenlijk al te laat voordat je kan gaan blussen.

Om het vuur meteen aan te pakken zou je al onder het rijden actie moeten kunnen ondernemen, dan lijk me zo'n brandblusinstallatie wel een goeie optie.

alles uitsluiten kun je natuurlijk nooit.

voor het geld hoef je het niet te laten, je bent continu aan het investeren in je wagen, en dan zou een lullig brandje alles verknallen.

nogmaals ik weet ook dat zo'n systeem geen wonderen verricht maar het lijkt me de best mogelijke optie om een brandje in de kiem te smoren.

de plaatsen waar je de sproeiers plaatst zijn natuurlijk ook van groot belang.

heeft er iemand ervaring met zulke systemen, of weet iemand of het überhaupt werkt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Roy, dirt is echt geen overbodige luxe. Dir ga ik ook installeren.

Hoe werkt het, twee systemen: met kabel of electrisch.

In mijn formule heb met kabel. Eén kabel in the cockpit en één kabel buiten die iemand anders kan gebruiken indien jij er niet in staat voor bent. Toch opletten, zorg ervoor dat je de beveiligingspin aan de brandblusser terugplaats als je de wagen alleen laat... iemand zou het kunnen in werking stellen... Maar niet vergeten die pin eruit te halen als je aan het rijden bent.

Ander systeem is electrisch, geen kabeltjes meer, gewoon een knop binnen en eventueel buiten het voertuig plaatsen. Gewoon zekering uithalen als je de wagen alleen laat. Persoonlijk mijn voorkeur.

Zorg erwel voor dat je genoeg kg neemt, ons autootjes zijn helemaal in polyester. Bestaan ook in alu, wat duurder, maar je bespaar wel wat gewicht en kan je wat meer bluspoeder/schuim nemen. Regelmatig kijken op verschillende sites, soms zij er toffe promos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was idd aan een normale met kabel aan het denken Benoit.

elektrisch is ook meteen het dubbele qua prijs wat ik zo zag, wel mss netter.

een ander punt met schuimblussers is volgens mij wel dat deze altijd vorstvrij moeten staan, dus ingebouwd in je kit moet die dus ook altijd vorstvrij gestald staan.

en wat ik me eigenlijk afvroeg is...moeten die blussers gekeurd worden, of is dat schuim wat erin zit beperkt houdbaar bv....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de FIA moeten ze elk vier jaar gekeurd worden... natuurlijk FIA centjes maken hé.

Ik wet dat ik mijn blusser heb binnengebracht ergens rond Antwerpen om een nieuw stikkertje erop te krijgen.

Eén zaak is zeker, in België zijn ze niet goedgekeurd voor op de weg... ze zijn te goed... en te veilig voor de wet

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een systeem besteld van Sparco dat vandaag was aangekomen.

heb eens alles uitgepakt en ziet er goed uit, zaterdag maar eens bekijken waar we alles gaan installeren.

6 sproeiers en zelfs de aluminium buis wordt voorzien van een hittewerende mantel.

nog even bekijken waar ik ze allemaal ga installeren maar sowieso een stuk of 4 onder de motorkap, als iemand suggesties heeft hoor ik het graag :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn suggestie

1 gericht op je benzine tank

1 gericht op jouw bestuurders compartiment

1 gericht op de bijrijder

1 onder de motorkap

volgens mij komt er een behoorlijk pak schuim uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal idd na afloop wat foto's maken en die posten.

ik heb overigens wel een beetje al gezocht op you-tube naar filmpjes met eventuele demonstraties van zo'n blussysteem, maar helaas niets gevonden....

mocht iemand zo'n filmpje weten dan hoor ik het graag, wil idd wel zoiets eens in werking zien (behalve dan mijn eigen installatie :wink:)

krijg ik mss ook een beter beeld waar alles te monteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

hierbij wat foto's van het inbouwen vandaag van de sparco blusinstallatie.

na even goed bekeken te hebben waar ik precies alles ging monteren moet ik zeggen dat het redelijk snel was ingebouwd allemaal.

ik hoop overigens deze installatie nooit te hoeven gebruiken :wink: geeft me in ieder geval wel een goed gevoel nu.

post-6040-0-87751000-1403384125_thumb.jp

post-6040-0-00767900-1403384174_thumb.jp

post-6040-0-57802400-1403384206_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende keer niet meer je motorkap openen!! Door deze open te trekken krijg je veel meer zuurstof om de brand in stand te houden. Als je geen blus installatie hebt maar wel een losse blusser, altijd blussen met de kap dicht. Blusmiddel in een opening blazen en de motorruimte is zo gevuld met blusmiddel. Wel als je die hebt de massasleutel uitzetten.

Gr. Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem aan dat het schuim/poeder van de brandblussers niet als een idioot een corroderende werking heeft? De meeste (race) wagens kun je na het blussen wel afschrijven hierdoor. Wel checken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.kitcarclub.nl/forum/index.php?/topic/3938-fireater-brandblusser/?hl=brand

hoofdzaak van de brandblusser aan boord is dat je mogelijk iets meer tijd hebt jezelf te redden. Blussen van brandstofbrand, zeker in onze plastic autootjes, kan je meestal vergeten met een paar liter blusmiddel, ook met de motorklep er op laten, de zuurstof komt er toch wel. We hebben de voorbeelden gezien.....

remedie die wel werkt is deugdelijk brandstofsysteem en bedrading aanleggen en preventie, onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraag me idd af of het iets helpt om de kap dicht te laten, om fatsoenlijk te blussen (uitgaande dat je geen blusinstallatie hebt) zal je toch de kap moeten opentrekken.

Zoals Bas al aangaf is het vrij moeilijk om een brandstof te blussen, heb zelf meerdere cursussen blussen gehad in het verleden, en als je een vloeistof moet blussen lukt dat niet door de blusser in de grill te houden denk ik zelf !

bovendien zijn er zoveel openingen rondom de kap, voorkant en onderkant vooral dat zuurstof zat aanwezig is.

heb nu 5 sproeiers onder de kap zo gemonteerd dat dat ze tegen de onderkant van de kap aanspuiten, vervolgens zal de zwaartekracht het schuim naar beneden laten zakken, zo probeer ik te verkomen dat de polyester kap als eerste vlam vat en als het ware een deken van schuim over het hele compartiment laat zakken.

of het allemaal zo werkt moet je nog maar afwachten, maar met die 6 liter schuim zou het systeem wel bijna 45 seconde moeten werken wat ik best lang vindt.

en volgens de mensen die ooit zo'n systeem in werking hebben gezien moet er behoorlijk wat schuim uitkomen die weer een verstikkende werking heeft op de vuurhaard.

verder heb ik naast het blussysteem nog een 6 liter schuimblusser naast me liggen voor idd mezelf te kunnen beschermen als het nodig mocht zijn of een brandje elders aan de wagen te blussen (denk aan voeteneinde enz waar nu geen sproeiers gemonteerd zijn)

wat ik gelezen heb ondervindt de wagen zelf geen schade van het schuim, poeder daarentegen zou wel een verwoestende werking hebben op metalen en elektronica, is ook bij gebruik bij de meeste verzekeringen niet gedekt ! ( dus de schade die is ontstaan door het gebruik van een poederblusser)

dus als je niet zo snel weet wat voor blussertje je in je kit hebt liggen, kijk dat eens na ! de meeste kleine blussertjes zijn gevuld met poeder !

weer een ander nadeel van de kleine poederblussers is dat ze maar voor ongeveer 5 seconde werken als ze het doen ! wat de meeste niet weten is dat na verloop van tijd het poeder gaat klonteren, om dit te verkomen moet je ze iedere maand even 30 seconde omdraaien. met name trillingen die in een auto veroorzaakt worden zorgen ervoor dat het poeder gaat inklinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij een duidelijke uitleg van een autobrand blussen. Gebruik alleen geen poeder maar schuim als je je auto naderhand nog wilt repareren.

Let er ook op dat de blusser geschikt is voor ABC branden.

Gr. Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar ik even op wil inhaken wat Bas zei is idd dat een deugdelijk brandstofsysteem en bekabeling veel belangrijker is.

heb zaterdag nog eens de slangklemmen nagedraaid en stond ervan te kijken dat ik deze weer kon aandraaien, weet ook wel dat je de benzineslangen regelmatig moet controleren en na ik dacht 10 jaar beter kunt vervangen.

maar is er zoiets als een veilig brandstof systeem waar je je geen zorgen over hoeft te maken ?

ik heb zelf vanaf de tank naar voor een kunststof benzineleiding lopen, maar betwijfel of dit het beste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het veiligst lijkt mee een goodridge slang met aangeknepen koppelingen van voor tot achter

maar ja $$

het lullige is dat een benzine leiding meestal niet in 1 keer openscheurd maar vaak een gaatje ten grote van een spelt net naast de slangklem heeft.

dit is dan net een benzine injector zo'n mooie nevel die goed brand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...