Ga naar inhoud

Nieuwe schijven en blokken remmen niet goed. !!OPGELOST!!


Mike Heuzen

Aanbevolen berichten

Vraagje. Mijn remmen werken niet goed. De auto remt wel, maar lang niet zo hard als zou moeten. Ik kan ook geen wiel blokkeren als ik echt door trap.

lk heb voor en achter nieuwe schijven en remblokken. Voor 4 zuiger Wilwoods en achter gereviseerde scorpio klauwen. Ik heb Wilwood hoofdremcilinders met remdrukverdeling dmv een balance bar. Ik ben al aan het stellen geweest met de balance bar en ik heb ook al meerdere malen ontlucht, maar ik krijg het niet goed. Hoelang duurt het om nieuwe spullen in te remmen?

Misschien zie ik iets over het hoofd. :roll:

Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.

Groeten,

Mike

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet met nieuwe blokken meteen te hard gaan remmen, dan verglazen de blokken en word de toplaag knetter hard. voordat die weer weggesleten is (als dat al lukt) ben je zo weer een eind verder.

het zou echt moeten remmen als een gek met jouw set-up.

voelt het pedaal wel hard?

wat zijn de verhoudingen van de hoofd cylinder zuigers en de klauw zuigers?

grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Mike,

even je vriend bellen en laten helpen.

Zet je auto op de krik of nog liever op bokjes,

zodat 1 as vrijkomt (bv. vooras).

Jij trapt de rem in.

Je vriend probeert een wiel te verdraaien.

Analyseer hoe ver je het pedaal in moet trapen om het wiel te blokkeren.

Check dit per wiel.

Schrijf je bevindingen op het forum.

Dan krijgen we wat meer inzicht in je probleem

en kunnen we meer gericht tips geven.

Groeten,

Alex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast,

Tip:

Ik had in het begin ook problemen. Dat kwam omdat ik de hoofremcylinder verkeerd had aangesloten op de remleidingen voor de voor- en achterkant.

Ik had de hoofdremcylinder met de grootste inhoud aangesloten op de voorremmen en de hoofremcylinder met de kleinste inhoud op de achterremleidingen. Dat is dus fout en dat remt echt totaal voor geen _meter_ wat je ook doet met die balance bar.

De hoofdremcylinder met de kleinste inhoud moet worden aangesloten op de voorremleiding. Dan wordt het pas leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast,

Tip:

De hoofdremcylinder met de kleinste inhoud moet worden aangesloten op de voorremleiding. Dan wordt het pas leuk.

Weet je dat zeker, want dan zit het bij mij dus ook verkeerd. :?

Bedankt voor alle tips zover. Ik reageer een beetje laat, omdat ik op het strand lag. Wat een zwaar leven... 8)

Morgen zal ik even wat details doorgeven over de grote van mijn hoofdremcylinders. Het pedaal voelt overigens wel hard en maakt maar een kleine slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast,

Tip:

De hoofdremcylinder met de kleinste inhoud moet worden aangesloten op de voorremleiding. Dan wordt het pas leuk.

Weet je dat zeker, want dan zit het bij mij dus ook verkeerd. :?

Bedankt voor alle tips zover. Ik reageer een beetje laat, omdat ik op het strand lag. Wat een zwaar leven... 8)

Ja, dat weet ik zeker. Ik heb zelfs aan de voorkant 4-pot klauwen en aan de achterkant 2-pots klauwen. Dus je zou in eerste instantie zeggen dat er aan de voorkant veel meer olie moet worden aangevoerd om de remblokken aan te drukken. Maar dat is vreemd genoeg niet waar.

Dus je moet echt de hoofdremcylinder met de minste inhoud (in mijn geval 0.625) aan de remleidingen voor de voorkant koppelen en de hoofdremcylinder met de grootste capaciteit (in mijn geval 0.75) aan de remleidingen van de achterremmen koppelen. Doe het maar. Dan is je probleem opgelost.

Succes!

Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat weet ik zeker. Ik heb zelfs aan de voorkant 4-pot klauwen en aan de achterkant 2-pots klauwen. Dus je zou in eerste instantie zeggen dat er aan de voorkant veel meer olie moet worden aangevoerd om de remblokken aan te drukken. Maar dat is vreemd genoeg niet waar.

Chris,

Bedankt. Ik heb er nog eens over nagedacht en ik besef nu dat je gelijk hebt.

Ik had ook gedacht dat de grootste de meeste olie zou moeten krijgen, maar dat is onzin. Het gaat natuurlijk om de druk. En als je met 100 kg op een vierkante milimeter drukt is dat meer dan met 100 kg op 10 vierkante milimeter. Denk maar aan een naaldhak op een parketvloer.

Ik ga het gelijk omdraaien morgen.

gr, Mike

Link naar reactie
Delen op andere sites

klinkt overigens wel logisch, heeft namelijk niets met inhoud te maken maar met de diameter van de zuigers, tis gewoon communicerende vaten van natuurkunde vroeger hoor.

als dat verkeerd zit zul je je helemaal gans moeten trappen om een goede druk op te bouwen op de juiste plek. pedaal zal inderdaad knalhard wezen met een minimale travel.

grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Marcel Maase
klinkt overigens wel logisch, heeft namelijk niets met inhoud te maken maar met de diameter van de zuigers, tis gewoon communicerende vaten van natuurkunde vroeger hoor.

FF iets rechtzetten hier......geen gevalletje communicerende vaten.....

Er geldt:

P = F/A

Met:

P = oliedruk in leiding

F = kracht op zuiger hoofdremcilinder (trapkracht)

A = oppervlak zuiger hoofdremcilinder = 1/4 x D^2 x PI

Hieruit blijkt dat als je de diameter van een hoofdremcilinder bijvoorbeeld van 0,625 naar 0,750 inch vergroot , de oliedruk (dus remkracht) in de remleiding met 30% afneemt.

Einde natuurkundeles hahaha :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus toch weer communicerende vaten, als de diameter van het ene vat verandert en de ander niet, heeft dat een gevolg......

dat is alles (bijna alles) wat communicerende vaten zegt.

om de krachten ver vermenigvuldigen of te verkleinen/verdelen word er dus 1 van de diameters verandert....

ik zie het probeel niet, maargoed het is dan ook vrijdag middag.....

grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

klinkt overigens wel logisch, heeft namelijk niets met inhoud te maken maar met de diameter van de zuigers, tis gewoon communicerende vaten van natuurkunde vroeger hoor.

FF iets rechtzetten hier......geen gevalletje communicerende vaten.....

Er geldt:

P = F/A

Met:

P = oliedruk in leiding

F = kracht op zuiger hoofdremcilinder (trapkracht)

A = oppervlak zuiger hoofdremcilinder = 1/4 x D^2 x PI

Hieruit blijkt dat als je de diameter van een hoofdremcilinder bijvoorbeeld van 0,625 naar 0,750 inch vergroot , de oliedruk (dus remkracht) in de remleiding met 30% afneemt.

Einde natuurkundeles hahaha :wink:

klopt... dat heet dus communicerende vaten.

Tis wel gezegd dat je je pedaal wel iets verder moet intrappen om dezelfde hoeveelheid vloeistof te verplaatsen. Hoeveel dat is hangt af van je setup type. In theorie ook die 30% maar ik denk dat het niet zo veel uitmaakt omdat na een paar keer pompen je blokken net de schijf niet raken en je pedaal(MC) kan vloeistof toevoegen aan het circuit. En dus zou het betekenen dat je dus alleen lichter trapt. Als je een bias setup hebt moet je er wel aandenken die aan te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Frans Swaans

Communicerende vaten:

De wet van de communicerende vaten is een regel uit de natuurkunde die eigenlijk de wet van het communicerende vloeistofpeil zou kunnen heten. De wet zegt, dat in twee vaten die met elkaar verbonden zijn, de vloeistof in beide vaten altijd even hoog zal staan. Het woord communiceren moet in dit geval opgevat worden als uitwisselen: als twee watervaten vloeistof kunnen uitwisselen, dan communiceert het waterpeil in de ene met het peil in het andere vat. Voorwaarde daarvoor is dat de luchtdruk boven de vaten gelijk is, wat bij open vaten gewoonlijk het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

druk hoeft niet persee gelijk te zijn.

comunicerende vaten zegt iets over volume, en volume x oppervlak is weer druk. 't heeft dus wel met elkaar te maken.

maar whatever ook: je diameters zijn ruk daarom remt ie slecht! :lol:

grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn hoofdremcilinders gewisseld. Snel nog een proefrondje gereden. Wel beter, maar helaas nog niet wat ik had gehoopt.

Morgen nog maar een keer ontluchten en wat stoeien met de rembalans.

Ik denk dat de nieuwe schijven en blokken ook nog ingeremd moeten worden, maar ik ben nog zeker niet tevreden. :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even wat feedback....

Na het wisselen van de remcilinders en nogmaals ontluchten was ik nog niet helemaal tevreden. Maar nu ik een paar honderd kilometer heb gereden beginnen de remmen steeds beter te vertragen. Ik denk dat ik met nog een keer ontluchten en nog wat sportievere kilometers de remmen heb zoals ik ze wil. En anders ga ik toch een keer andere blokken proberen.

Ik weet inmiddels ook dat je toch flink harder moet trappen dan bij een auto met rembekrachtiging. Wist ik ook niet, want ik had nog nooit zelf gereden. :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet inmiddels ook dat je toch flink harder moet trappen dan bij een auto met rembekrachtiging. Wist ik ook niet, want ik had nog nooit zelf gereden. :oops:

Daar ben ik ook achtergekomen op lelystad, had verwacht harder te moeten trappen, maar is toch aardig wat harder trappen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb de oorzaak gevonden van mijn tegenvallende remmen. En zoals altijd achteraf, was het eigenlijk heel simpel. Met het aanlassen van de balance-bar op mijn rempedaal heb ik niet goed op de verhouding gelet tussen de afstand van pedaal tot scharnier en remcilinder tot scharnier. Gebruikelijk is 1:5 of 1:6. Ik had nog niet eens 1:3!! Ik moest dus ruim twee keer zo hard trappen voor de zelfde vertraging. Ik heb het nu iets kunnen verbeteren door het scharnierpunt omhoog te brengen en mijn pedaal in te korten. Remt al veel beter, maar is natuurlijk nog lang niet optimaal. Van de winter wil ik een pedal-box gaan maken. Ik heb wel eens een tekening voorbij zien komen, maar ik kan hem niet meer vinden. Als iemand een tekening heeft zou ik hem graag willen hebben. Alvast bedankt.

Gr, Mike

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...