Ga naar inhoud

Fireater (brandblusser).


Erik van de Donk

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft iemand ervaring met de Fireater.

(De Sparco Fireater is een brandblusser die in plaats van poeder of schuim werkt op basis van het ontnemen van zuurstof op de plaats van de brand. Dit systeem werkt in het bijzonder erg goed in min of meer gesloten omgevingen zoals de cabine en motorruimte van een auto. In de blusser zitten twee componenten die bij elkaar een gas vormen wat de vlammen verstikt. Dit geeft vele voordelen ten opzichte van gebruikelijke blussers:

Compacte behuizing: lengte 270mm, diameter 30mm, gewicht 250 gram. De gassen laten geen resten achter. De blusser heeft een declassificatie tot niet exploderend product (Prot. N° 04003546 – 1/30/1 Area 1/Bis). De blusser werkt gedurende 51 seconden -waar een normale 1 kg poederblusser ca. 10 seconden werkt. De Fireater is geklassificeerd in klasse 8B en kan daarom veilig in de auto opgeslagen worden.).

Geplaatst:

Lijkt mij geen systeem wat voor een auto geschikt is, ook al zegt de fabrikant van wel. Bij het blussen in je motorruimte heb je altijd aanvoer van verse lucht/zuurstof, door wind (tenzij je een ideale situatie hebt met een windvrije dag) en krijg je een brand dus niet uit.

In je afgesloten cabine wil je er niet bij zitten, want dan kan je brandje wel geblust zijn maar dan lig je er zelf nog in. Zuurstof wordt ontnomen en zelf heb je een bepaalde hoeveelheid nodig om te kunnen blijven leven.

Geplaatst:

Dit is voor een klein beginnend brandje leuk. Maar als ik kijk naar de materialen van een kitcar denk ik niet dat je het met dit ding een brand geblust krijgt.

Ik neem als voorbeeld de brand van Richard en Luc en een andere kitcar (toevallig ook een Westfield) op youtube.

Denk dat je meer hebt aan een gewone handblusser zoals in het filmpje van Luc te zien is.

Geplaatst:

Lijkt mij geen systeem wat voor een auto geschikt is, ook al zegt de fabrikant van wel. Bij het blussen in je motorruimte heb je altijd aanvoer van verse lucht/zuurstof, door wind (tenzij je een ideale situatie hebt met een windvrije dag) en krijg je een brand dus niet uit.

In je afgesloten cabine wil je er niet bij zitten, want dan kan je brandje wel geblust zijn maar dan lig je er zelf nog in. Zuurstof wordt ontnomen en zelf heb je een bepaalde hoeveelheid nodig om te kunnen blijven leven.

nu is het met een poeder blusser ook moeilijk en zelfs voor de brandweer om een auto rijdend te blussen :-D

wat ik zie op you tube (kan zelf niet als ervarings deskundige oordelen ) lijkt het dat de Fireater het een stuk langer vol houd ,en dat kan net lang genoeg zijn om een beginnende brand te beheersen

en tevens word de bedrading niet aangetast

als je het niet te duur vindt zou ik het doen

Geplaatst:

Als het gewicht geen probleem zou zijn, dan zou ik een schuimblusser nemen.

Die fireater kan dan leuk zijn voor een beginnend brandje. Moet het wel windstil zijn en zelf uit de bluszone blijven.

Een poederblusser is puur zouten en als je je auto daarmee red, dan heb je daarna problemen met elektra en grote kans op roest.

Wat je misschien wel zou kunnen doen is zo'n fireater blusser, met vaste sproeikoppen onder de motorkap en bij de benzinetank, die je van afstand kan aansturen.

Geplaatst:

Ik heb ook een brandblussertje (klein en licht) in de auto liggen. Dit met de gedachte dat ik vooral mezelf daarmee meer tijd en kans kan geven er levend uit te komen. Met name als je vastzit en niet meteen los kunt komen, kun je dan de vlammen uit je buurt houden. Misschien heeft het meer een psychisch effect ter geruststelling dan dat het echt helpt... :roll::wink:

Ik hoop er nooit achter te hoeven komen!

Geplaatst:

het is dan inderdaad een psychologisch blussertje voor "de gedachte"

Als je niet los kan komen, geloof maar niet dat je je blussertje gaat pakken. Je gaat kost wat kost proberen los te komen en probeert eerst uit te stappen, alleen al door de enorme verstikkende rook. En dat blussertje is zo leeg en als de vlammen uit je motorruimte komen heeft het totaal geen zin als je in je stoel zit te blussen.

Wat Rogier zegt, de boel elke rit controleren. Motor even laten draaien , motorklep los en kijken of er iets lekt. Het blijven kitcars.

Ik heb dat regelmatig met de racewagen gedaan en al een keer lekkage ondervangen met voorkoming van.... ...... en dan nog....

Geplaatst:

@ Rogier

Wat voor tijd moet je aan denken om het spul te vervangen? Geld dit alleen voor de rubberen slangen of ook voor de metalen leidingen en aluminiumbrandstoftank?

Geplaatst:

Je kan beter je geld uitgeven aan het regelmatig vervangen van benzineleidingen + koppelingen in je circuit. Elke blusser die voor een auto is gemaakt, is om een smeulende asbak te doven. Als je echt de fik erin hebt door een benzinelek, is er toch geen houden aan en zou je het blussen, is de schade meestal toch te groot om er nog iets van te maken.

Dit is tip top in orde Rogier :wink: ,maar voor die honderd euro voor een blusser .

En als de fik er in gaat kan ik het altijd proberen om nog wat te blussen .

Geplaatst:

Ik denk dat jullie hierin iets vergeten.

Als er zoiets verschrikkelijks gebeurd op bijvoorbeeld het circuit en er komt een andere auto aan die zo'n apparaat in zijn auto heeft liggen. Zou het zo maar eens kunnen zijn dat deze persoon met blusser jouw leven redt.

Geplaatst:

Wim, honderd euro voor die blusser?

Waar heb je die gekocht voor dat geld?

Geplaatst:

Wim, honderd euro voor die blusser?

Waar heb je die gekocht voor dat geld?

Pino Pb.

Gast Jack Poppelaars
Geplaatst:

wim mag ik van jou ook een pb, ik heb ook nog dit ding nodig.

Rogier pas op , de FIA heeft bepaalde voorschriften waar je gewoon aan moe voldoen ook op Zandvoot.

Gast Luc van Altena
Geplaatst:

Nu begrijp ik ook waarom de een vrijwaring moet tekenen als je op een circuit wil rijden.

Als je brand krijgt spuiten zij je auto helemaal vol met poeier en dan kan je niet in verweer komen omdat zij niet de juiste middelen hebben gebruikt.

Dus koop zo'n schuimblusser, een grote, voor in de auto en een grote voor in de pitbox bij het tanken.

Je hebt dan minder kans bij een brandje dat de heren je auto vol poeier spuiten.

Je weet dat als men bezig met spuiten, zij willen afmaken.

Nog iets zeer belangrijks als je een passier meeneemt, het maakt niet uit of het op de weg is of het circuit.

Als de passagier zijn gordels heeft omgedaan, laat hem of haar de gordels weer los maken.

De meeste mensen weten niet hoe dat bij meerpunts gordels moet.

Dit kan een hoop ongemak verkomen bij een calamiteit.

Geplaatst:

Nog iets zeer belangrijks als je een passier meeneemt, het maakt niet uit of het op de weg is of het circuit.

Als de passagier zijn gordels heeft omgedaan, laat hem of haar de gordels weer los maken.

De meeste mensen weten niet hoe dat bij meerpunts gordels moet.

Dit kan een hoop ongemak verkomen bij een calamiteit.

dat is ook een toptip Luc!

Die blus systemen van autosport company zijn wel mooi en compleet, ik zit erover te denken een systeem in mijn kit te bouwen. ik dacht altijd dat die systemen goud kosten maar dat valt me eigenlijk wel mee. zo rond de 300 euro heb je een compleet systeem met 4,25 liter blusschuim. aangezien het eigen risico van je ziektekosten verzekering waarschijnlijk hoger is dan de aanschafwaarde van zo'n installatie.... vul zelf maar in.

Grtz Thomas

Geplaatst:
aangezien het eigen risico van je ziektekosten verzekering waarschijnlijk hoger is dan de aanschafwaarde van zo'n installatie

je kunt het beter uitzetten tegen je uitvaartverzekering.. :-D

alhoewel dat soort instanties stront voor peren leveren met een spaanplaatkist in je basispakket.........

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...