Ga naar inhoud

IKS-commissie KCC


Thomas Walder

Aanbevolen berichten

Tijdens de ledenvergadering van afgelopen zaterdag hebben we uitgebreid het IKS-verhaal besproken. Hier koppel ik even de uitkomsten daarvan terug, maar het officiële verslag van de vergadering komt natuurlijk tzt ook op de website te staan.

Het hele IKS-dossier is voor sommigen binnen de club een beetje een vervelende bedoeling geworden. Passie en enthousiasme van vrijwilligers binnen de KCC scheen op een of andere manier om te slaan naar een slechte sfeer. Als nieuwe voorzitter van de KCC ben ik niet betrokken geweest bij het verleden. Het enige wat ik kan doen is vooruitkijken en goeie afspraken maken over het vervolg. Dat hebben we zaterdag dan ook met z'n allen gedaan. Na een prima discussie onder de leden constateerden we het volgende:

1. IKS is niet bij voorbaat al een hopeloze zaak. We kunnen alleen niet goed aanvoelen wat de keuring inhoudt, waar we tegenaan lopen en hoe we om moeten gaan met de RDW. Voor een individuele hobbyist is dit traject te zwaar en risicovol om zelf door te moeten gaan. Tegelijkertijd is het systeem van IKS-keuring belangrijk voor iedereen en tot op zekere hoogte belangrijk voor de toekomst van de hobby in ons land.

2. Er is nog genoeg interesse en belang om het IKS-verhaal beet te pakken en mee aan de slag te gaan. Dat doen we door eerst inventariseren wat er aan ervaringen binnen de club is, wat de knelpunten zijn e.d. Daarna gaan we in overleg met de RDW over deze punten. E.e.a. wordt gedaan door een commissie die gevormd is tijdens de laatste ledenvergadering. Die commissie bestaat uit Jepe Mast, Jan Gijsberts, Jan-Willem van Ganswijk en Walter Schreur. Veel succes heren!

Om de problemen zoals die er in het verleden waren te voorkomen hebben we op de ledenvergadering de volgende afspraken gemaakt:

- de emotie moet weer uit de discussie en het moet weer gaan over de inhoud

- het is erg jammer dat er een kloof is ontstaan tussen de hobbyist en de commerciële partijen. Onze belangen liggen allemaal in elkaars verlengde, en dat is de IKS-keuring in de vingers krijgen! Laten we proberen de krachten te bundelen, dat is in ieders belang.

- KCC kan geen financiële steun verlenen aan individuele leden die zelf tegen iets in het IKS-traject aan lopen. Als blijkt dat er een collectief probleem is dat eenmalig en definitief opgelost en waar iedereen belang bij heeft, en dat kost geld, dan moeten we het daar over hebben. De penningmeester zal dan het bestuur adviseren over de financiële mogelijkheden.

- In geval van bezwaarschriften of formele klachtenprocedures: als dit nodig blijkt te zijn kan de IKS-commissie dit overleggen met het KCC-bestuur. Op het forum kunnen commissie en bestuur de leden raadplegen. Zo communiceren we daar open en transparant over met elkaar. Als het bestuur een bezwaarschrift zou moeten tekenen namens de club, weten we dat dat ook écht namens de club is.

Ik wens de nieuwe IKS-commissie heel veel succes met deze belangrijke taak! Ik hoop dat we met z'n allen constructief vooruit willen gaan. Zo kunnen we hopelijk bijdragen het IKS-traject toegankelijk te maken voor de toekomst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Marc vd Vossen

Hele goede zaak, benieuwd of jullie/we het IKS traject op de rit kunnen krijgen. Als club lukt dit vast beter dan mensen individueel. Ik ben vooralsnog geen lid, waar de genoemde sfeer aan ten grondslag ligt, maar zal waar ik info krijg van RDW dit ook delen. Alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het IKS trajekt zit al op de rit mede dankzij de commercie.

maar vooralsnog heb je voor 725 euro een engels kenteken via onze leverancier mits je de boel fatsoenlijk in elkaar schroeft, en dan is de keuze snel gemaakt.

Ook andere mede adverteerders verzorgen de rit naar engeland voor je.

de IVA keuring voor onze driewielers kost nog eens 250 euro minder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg via de mail vragen van een aantal clubleden hoe het staat met de IKS-commissie, de voortgang, maar ook een aantal keer het aanbod om ervaringen te delen met de IKS-commissie (dank daarvoor). De IKS-commissie bestaat uit Walter Schreur - Jepe Mast - Jan-Willem Van Ganswijk - Jan Gijsberts.

Ik twijfel nog een beetje of we vanuit het bestuur ook iemand in de IKS-commissie moeten hebben zitten.

In ieder geval, IKS-commissiemensen, kunnen jullie ook via dit forum af en toe terugkoppelen hoe het er mee staat, welke vragen jullie hebben en wat vervolgstappen zijn? Ik merk dat het IKS-traject leeft onder veel leden en dat veel leden met interesse kijken naar de voortgang die jullie boeken. Ik kan me ook voorstellen dat als jullie eens bij elkaar komen, dat die bijeenkomsten openbaar zijn (voor KCC-leden dan). Maar goed, dat laat ik aan jullie over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en Bas, inderdaad, de commercie heeft al veel inspanningen gedaan voor het IKS-traject. Ik hoop daarom ook op een effectieve krachtenbundeling tussen de leden en de commercie. We hebben er allemaal belang bij dat we wat meer gevoel krijgen over hoe we het IKS-traject moeten doorlopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt zelf nog mooier!

Op een advertentie op marktplaats worden nieuwe Dax Cobra aan geboden die!!!!

nog gebouwd moet worden!

dan al een NL kenteken hebben!

emissie vrij zijn je mag inbouwen wat je wil!

geen BPM of CO tax hebben (scheelt volgens hun 15000 tot 20000)

en dit alles met mede werking van de RDW

wie duikt hier in want dit bestaat toch niet

zie advertentie op marktplaats

martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAX wil hierover alleen uitsluitsel geven bij aankoop.

Ik vermoed dat het te maken heeft de volgende regel

Zie onderstaande link

http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/+/www.direct.gov.uk/en/motoring/buyingandsellingavehicle/registeringavehicle/dg_10014246

Where all the parts of a vehicle are supplied new by the manufacturer. Subject to the provision of satisfactory receipts and a certificate of newness these vehicles will be registered under a current registration mark.

A vehicle will retain its donor registration mark if either the original unmodified chassis or unaltered monocoque bodyshell and two other major components from the donor vehicle are used.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1/3 2/3 regeling

Dit is ook nog steeds mogelijk met Keverbuggies/kitcars, citroen kitcars zoals burton, lomax en kitcars op basis van andere bestaande oude chassis. Verder zie je het veel met die nieuwe Ferrari kits op peugeotbasis en dergelijke.

De porsche 550 die ik hier heb ik ook zo'n voorbeeld. De donor bepaalde het bouwjaar en identiteit.

Je houdt chassis en techniek van bijvoorbeeld een tvr, wijzigt de body en de identiteit van de auto blijft bestaan.

De aangeboden cobra;s hebben vast een geschikte donor op deze manier en John heeft er ongetwijfeld een leuk pakket voor samengesteld. Slim idee en de enige manier om nog betaalbaar een Cobra te bouwen in Nederland.

Voor andere Kitcars zoals Lotus7 is dit geen route helaas aangezien er geen geschikte donor chassis voor zijn tenzij je een echte lotus 7 of oude caterham ervoor sloopt.......... maar die donors zijn meer waard dan de nieuwe kitcar dus zal niet snel gebeuren.....

De Heijnsdijk is ook zo'n voorbeeld, Porsche 944 in nieuw jasje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sigfried_Keuler

Wellicht een bestaand chassis gerestaureerd zo te zien

Dat moet wel zoals kitcars zegt anders kan het niet zonder nieuwe id

Chassis Lijkt exact op m'n oude tvr en die is idd slurptaxvry maar zuipt wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sigfried_Keuler

lees de eerste zin van de tweede alinea is goed

die oplossingen hierboven bestaan al hoeven ze geen uniek concept voor te ontwikkelen

en toestemming van de RDW voor te hebben!

rdw geeft die eendenmannen toch ook toestemming die bodems nieuw te maken.dit zal net zoiets zyn maar dan van n tvr al dan niet gerestaureerd uniek concept op n bestaand concept dus
Link naar reactie
Delen op andere sites

okee is te begrijpen

de eenden mannen restaureren de bodem maar mogen geen nieuwe bouwen onder het zelfde kenteken!

het chassis met complete ophanging incl btw en kenteken voor nog geen 9000 euro

tvr kost al gauw 4000 tot 5000, dan strippen reinigen opbouwen enz, btw erbij

hou je niks over!

blijf toch vreemd

martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

rdw kan ook goedkeur geven voor complete herbouw van een bestaand geregistreerd chassis met behoud van registratie.

Dit gebeurt nog wel eens in geval van onherstelbare chassisschade door roest of ongeval.

Dax zal wel lachen als hij deze thread leest maar het concept is in elk geval gunstig aan de prijs en commercieel goed geformuleerd. Mensen kunnen tenminste weer cobra's gaan bouwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

de Dax oplossing staat toch geheel los van het IKS-verhaal. Want bij IKS gaat het toch juist om kitcars die nog geen kenteken, door de keuring te krijgen met als doel een kenteken te bemachtigen. Zodat uiteindelijk de bouwer beloont wordt voor al zijn/haar werk.

Hartelijk groet, Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt maar bij de dax oplossing wordt ook de bouwer beloont voor zn werk

......zonder afgestraft te worden door belachelijke regels en daarna nog door de belastingdienst onder het mom van verzonnen opwarming van de aarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...